Gå til innhold

Flytter til Nord-Norge - hva trenger han av klær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min er litt av en frysepinne. Han er ikke vandt til dårlig vær, stormer eller snø. Jeg selv er oppvokst i Norge og vandt til alt dette, så jeg trenger ikke mer en noen gode sko, hansker og parkas før jeg kan ferdes ute om vinteren.

Vi skal altså på shopping før vi flytter, men hva trenger han av klær for å overleve ett par år i Nord-Norge? Vi har to hunder og kommer til å bo midt i skogen, så det blir nok mange turer ut med de to.

Jeg er redd for at om jeg bare pakker på han en parkas, varme sko og lue så blir det ikke nok. Og dit vi flytter er det ikke bare bare å gå ut å kjøpe nye klær da det er langt i hutti heita.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I nærheten av huttiheita, er der vel et postkontor på butikk, slik at dere kan bestille sportstøy på nettet, når dere ser behovet? Anbefaler varmeundertøy, turklær, allværsjakke som jo er bunaden nordpå, lett Goretex regnhyr med skikkelig hette, og gode goretexsko med bra spor under og foring,  brodder for å ta av og på. Sørg for at jakker har glidelås og ikke bare knapper. To hunder og mye godt turtøy gir mange flotte muligheter i Ultima Thule, men vi har sportsbutikker her i nord også.

Skiklær hvis dere skal gå på ski da. Blir det ved innlandet, eller kysten? Er litt mer ustabilt vær ved kysten, og ganske mye regn og vind der. Trikset er å kle seg lag på lag, for på den måten blir det lettere å regulere temperaturen. Været varierer sånn høst og vår også. Det kan være veldig kjølig om morgenen, og svært varmt utpå dagen. Når det er orkan, koser vi oss inne, og flirer av reporterne sørpå som tilter ved å komme med det ene ekstremvarselet etter det andre. Det ble jo bare litt vind LoL.

I tillegg til allværsjakke, går folk rundt i moteriktige softshelljakker. Skal ikke komme med produktreklamer her. Du bør ha vannfast mascara om du skal bo ved kysten, for der regner det som regel sidelengs. Varm parkas og varmeundertøy er nødvendig på innlandet, siden vinteren blir kald. Nå er det jo fryktelig kaldt i Oslo-gryta også da på vinteren. Velkommen til Nord-Norge foresten. Håper dere og hundene vil trives :) 

Anonymkode: 00c2d...d29

• Liker 2
Skrevet

Hei igjen! Hvis dere skal være aktive på friluftsfronten, blir det nok litt dyrt med masse forskjellige klær, men i huttiheita tar dere det igjen ved hjelp av litt billigere husleie. Godt utstyr og gode klær er svært nødvendig om dere skal på lange turer i naturen med hundene, og begynn å følge veldig med på værmeldingen! Å være langt hjemmefra i skogen, eller på fjellet, og bli overrasket av dårlig vær, er ganske kjipt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I nærheten av huttiheita, er der vel et postkontor på butikk, slik at dere kan bestille sportstøy på nettet, når dere ser behovet? Anbefaler varmeundertøy, turklær, allværsjakke som jo er bunaden nordpå, lett Goretex regnhyr med skikkelig hette, og gode goretexsko med bra spor under og foring,  brodder for å ta av og på. Sørg for at jakker har glidelås og ikke bare knapper. To hunder og mye godt turtøy gir mange flotte muligheter i Ultima Thule, men vi har sportsbutikker her i nord også.

Skiklær hvis dere skal gå på ski da. Blir det ved innlandet, eller kysten? Er litt mer ustabilt vær ved kysten, og ganske mye regn og vind der. Trikset er å kle seg lag på lag, for på den måten blir det lettere å regulere temperaturen. Været varierer sånn høst og vår også. Det kan være veldig kjølig om morgenen, og svært varmt utpå dagen. Når det er orkan, koser vi oss inne, og flirer av reporterne sørpå som tilter ved å komme med det ene ekstremvarselet etter det andre. Det ble jo bare litt vind LoL.

I tillegg til allværsjakke, går folk rundt i moteriktige softshelljakker. Skal ikke komme med produktreklamer her. Du bør ha vannfast mascara om du skal bo ved kysten, for der regner det som regel sidelengs. Varm parkas og varmeundertøy er nødvendig på innlandet, siden vinteren blir kald. Nå er det jo fryktelig kaldt i Oslo-gryta også da på vinteren. Velkommen til Nord-Norge foresten. Håper dere og hundene vil trives :) 

Joda, kan bestille klær om vi ønsker å vente en måned for at det skal komme fram. 😂 men ja, vi blir nok å bestille litt av hvert som månedene går. Allikevel ønsker vi å kjøpe det meste her, da det er mye billigere enn det vil være i Norge. 

Det blir ved innlandet! I mitt barndomshjem som jeg ikke har bodd i på mange år, så det blir godt å komme tilbake. Tusen takk for godt og innholdsrik svar. Skal sette meg ned å lage en liste nå. :-D.  

Endret av Zaloo
Skrevet

Hjem til barndomshjemmet. Så koselig. Lykke til :) 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Zaloo skrev:

Joda, kan bestille klær om vi ønsker å vente en måned for at det skal komme fram. 😂 men ja, vi blir nok å bestille litt av hvert som månedene går. Allikevel ønsker vi å kjøpe det meste her, da det er mye billigere enn det vil være i Norge. 

Det blir ved innlandet! I mitt barndomshjem som jeg ikke har bodd i på mange år, så det blir godt å komme tilbake. Tusen takk for godt og innholdsrik svar. Skal sette meg ned å lage en liste nå. :-D.  

Nå.er jeg veldig spent på hvor i Nord Norge dere skal bo der en postleveranse tar en måned?? 

Vet ikke hvor dere bor nå siden ting er så mye billigere, men husk at når det gjelder vinterklær og regnklær er ikke billig nødvendigvis bra. 

Det aller viktigste er uansett ull han kan ha innerst i god kvalitet og en skikkelig dunjakke/parkas. 

Anonymkode: 7ebd2...b68

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå.er jeg veldig spent på hvor i Nord Norge dere skal bo der en postleveranse tar en måned?? 

Vet ikke hvor dere bor nå siden ting er så mye billigere, men husk at når det gjelder vinterklær og regnklær er ikke billig nødvendigvis bra. 

Det aller viktigste er uansett ull han kan ha innerst i god kvalitet og en skikkelig dunjakke/parkas. 

Anonymkode: 7ebd2...b68

Langt oppi skogen med elg som nærmeste nabo. :fnise:

Akkurat nå så bor vi midt i en storby i England, så det er ikke de store forskjellene, men fortsatt billigere. 

Skrevet

Skulle bare tilføye at postgangen nå til dags tar 3-5 dager til Nord-Norge. Er også mye salg og tilbud på turtøy på nett på ting av god kvalitet. Dere finner nå ut av det etterhvert. Kos dere med shopping i England. 

• Liker 3
Skrevet

Varme strømpebukser i ull eller ullblanding. Mange par fra høst til vår.

Trøyer i fleece eller ullfrotte.

Ytterste laget trenger ikke være vanntett. Men bør være til en viss grad vanntett. 

Da har man to praktiske lag på seg. Slik at du har et lag ekstra som er vindtett når du går ut. Og tar av deg og går i det isolerende som er trøye og strømpebukse inne. 

Anonymkode: 3a3fd...20b

Skrevet

Hvor i Nord-Norge er det da? Det er jo himmelvid forskjell på temperaturen nord i Finnmark i forhold til midt i Troms som eksempel :) Skjønner at dere ikke skal bo i Finnmark siden du nevner skog da men :fnise:

Anonymkode: 3ea6a...3f7

• Liker 3
Skrevet

Skulle tro dere skulle overvintre på Nordpolen! En skikkelig dunjakke og superundertøy som de sikkert har i butikkene der også funker fint. Og lue, votter og skikkelig skotøy hvis en tenker oppholde seg mye ute. 

Sist jeg sendte noe i posten (ikke lenge siden) ble det innlevert kl 16 i Oslo, det lå i postkassen nordpå neste formiddag.

Skrevet

Hvis du er født og oppvokst der så trenger du vel ikke å spørre om hvilke klær han trenger. Da er jo du den som best bør vite det selv. 

Anonymkode: 93795...f71

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Nord-Norge er det da? Det er jo himmelvid forskjell på temperaturen nord i Finnmark i forhold til midt i Troms som eksempel :) Skjønner at dere ikke skal bo i Finnmark siden du nevner skog da men :fnise:

Hvorfor? Det er skog i Finnmark :P

Anonymkode: b2992...fda

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skulle bare tilføye at postgangen nå til dags tar 3-5 dager til Nord-Norge. Er også mye salg og tilbud på turtøy på nett på ting av god kvalitet. Dere finner nå ut av det etterhvert. Kos dere med shopping i England. 

Det tar mer enn 5 dager skal jeg si deg....

Anonymkode: 0b8d7...583

Skrevet

Jeg ville invistert i en god utedress

Ullklær e også nødvendig. Skikkelig lue som tåler å bli våt og som holder ørene varme. Og hansker!

Skrevet

Ull , ull og ull!

Anonymkode: 10b3a...747

• Liker 1
Skrevet

Ullundertøy er gull verdt. Varmer godt når ullen er rett på huden.

Anonymkode: 04f9e...9eb

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tar mer enn 5 dager skal jeg si deg....

Ja,men det tar vel ikke en måned å sende noe oppover vel.

Anonymkode: f9b78...205

Gjest Tigress
Skrevet

Ullundertøy, solide sko og vottar. Hansker heilt ubrukeleg for frysepinner, det er berre vottar som funkar. Og masse ull, i fleire lag. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor? Det er skog i Finnmark :P

Anonymkode: b2992...fda

Ja jeg vet det men det var en myte da jeg var barn. Det fins ikke trær i Finnmark :fnise: 

Jeg er fra Troms og posten tar en dag fra Oslo og dit. Pakker tar tre dager :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...