AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #1 Skrevet 26. august 2016 For å unngå å avsløre meg selv eller utlevere for mye vil jeg ikke si så mye om omstendighetene rundt. Jeg er i en situasjon hvor jeg må være mye rundt kjæresten min sin lillebror. Vi må være i samme hus i minst noen måneder, noe som i utgangspunktet er helt greit. Men jeg begynner å irritere meg en del over småting, og nevner noen eksempler under Han kan for eksempel plutselig klage på at jeg har alt for mange puter i sofaen min, eller kritisere andre småting. Det virker kjempeteit, men det føles så galt å få klager på hvordan jeg har det. Burde være opp til meg selv, tenker jeg. Et annet eksempel som er litt vanskelig å forklare, er at han på en måte "henger" en del over meg. Det er som sagt vanskelig å forklare, men han sniker seg ganske så lydløst innpå, og bare står der og ser på PC-skjermen min. Jeg trenger mye ro og "space" når jeg gjør mine ting, som å studere og pugge eller rett og slett bare koble av. Det er andre ting også, men det er stort sett det som irriterer meg mest. Så, over til spørsmålene! 1. Overreagerer jeg veldig her? 2. Hvordan kan jeg ta dette opp for å få ham til å slutte? Jeg vet at jeg må si ifra fordi det irriterer meg så mye, men jeg vil ikke såre ham heller. Vil si ifra på en måte hvor jeg både er tydelig, og samtidig ikke sårer noen følelser. Anonymkode: 3a275...c8e
globalagogo Skrevet 26. august 2016 #2 Skrevet 26. august 2016 Hvor gammel er han, og hvorfor henger han over deg i stedet for med venner? Kan du ikke bare si at han får kjøpe sin egen sofa (i et humoristisk tonefall) når han klager over putene dine 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #3 Skrevet 26. august 2016 47 minutter siden, globalagogo skrev: Hvor gammel er han, og hvorfor henger han over deg i stedet for med venner? Kan du ikke bare si at han får kjøpe sin egen sofa (i et humoristisk tonefall) når han klager over putene dine Vil ikke gå i for store detaljer, men jeg kan si så mye at han er ungdom, ikke myndig. Jeg vet ærlig talt ikke om han har venner eller ikke, vi har ikke så mye kontakt generelt. Det er som regel på morgenen, eller når jeg kommer hjem. Pugger/studerer i noen timer både før og etter skole. Det kan være at han vil ha kontakt, men det føles ubehagelig når noen "invaderer" meg når jeg er opptatt med mitt. Han kan faktisk stå bak ryggen min i flere minutter uten å si noe som helst, og det er veldig ekkelt og irriterende. Selvfølgelig er det mye min feil fordi jeg ikke sier noe, men jeg synes konfrontasjoner generelt er vanskelig. Så jeg går liksom rundt og irriterer meg veldig over både ham og situasjonen, fordi jeg ikke helt finner en god måte å si ifra på. Og det er jo ikke bra, stemningen daler veldig. Godt tips, skal si noe lignende neste gang. Er bare redd for at om det blir for spøkete, at det ikke blir tatt seriøst. Samtidig vil jeg ikke si det på en måte som får ham til å føle at jeg ikke liker ham. Men jeg skal prøve, hvis ikke må jeg nok si ifra litt hardere. Anonymkode: 3a275...c8e
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #4 Skrevet 27. august 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke gå i for store detaljer, men jeg kan si så mye at han er ungdom, ikke myndig. Jeg vet ærlig talt ikke om han har venner eller ikke, vi har ikke så mye kontakt generelt. Det er som regel på morgenen, eller når jeg kommer hjem. Pugger/studerer i noen timer både før og etter skole. Det kan være at han vil ha kontakt, men det føles ubehagelig når noen "invaderer" meg når jeg er opptatt med mitt. Han kan faktisk stå bak ryggen min i flere minutter uten å si noe som helst, og det er veldig ekkelt og irriterende. Selvfølgelig er det mye min feil fordi jeg ikke sier noe, men jeg synes konfrontasjoner generelt er vanskelig. Så jeg går liksom rundt og irriterer meg veldig over både ham og situasjonen, fordi jeg ikke helt finner en god måte å si ifra på. Og det er jo ikke bra, stemningen daler veldig. Godt tips, skal si noe lignende neste gang. Er bare redd for at om det blir for spøkete, at det ikke blir tatt seriøst. Samtidig vil jeg ikke si det på en måte som får ham til å føle at jeg ikke liker ham. Men jeg skal prøve, hvis ikke må jeg nok si ifra litt hardere. Anonymkode: 3a275...c8e Han vet ikke at han plager deg. Bare si, oi! Er du DER du da? du, jeg liker ikke når noen sniker seg innpå meg jeg. Ok? Se på han bestemt, med vennlig. sett grenser men vær vennlig. Anonymkode: e3e48...1bc 9
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #5 Skrevet 27. august 2016 og bare ignorer annen uønsket oppførsel. Klager han på putene så kan du si "hm" og så ikke ta det så veldig seriøst. Anonymkode: e3e48...1bc
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #7 Skrevet 27. august 2016 Voks opp og slutt å la deg irritere over filleting. Anonymkode: 1f13e...04e 1
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #8 Skrevet 27. august 2016 Regner med dette er i ditt hjem, og siden du er såpass snill å lar han være der synes jeg du har full rett til å fortelle han hvor skapet skal stå! Liker han ikke at du har regler i ditt eget hjem, får han finne seg et annet sted å være. Anonymkode: 5cf4e...9bf 7
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #9 Skrevet 27. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Han vet ikke at han plager deg. Bare si, oi! Er du DER du da? du, jeg liker ikke når noen sniker seg innpå meg jeg. Ok? Se på han bestemt, med vennlig. sett grenser men vær vennlig. Anonymkode: e3e48...1bc Nei, det er det jeg også tenker egentlig. Tror ikke han prøver å plage meg, men heller at det kanskje er en måte å få kontakt eller noe sånt. Skulle ønske han heller kunne snakke om noe i stedet for å klage på hvordan jeg har det og henge over meg 24/7 Takk for tips, skal prøve noe lignende neste gang. 1 time siden, AnonymBruker skrev: og bare ignorer annen uønsket oppførsel. Klager han på putene så kan du si "hm" og så ikke ta det så veldig seriøst. Anonymkode: e3e48...1bc Det er det jeg har gjort til nå, sagt "hm" eller "åja" eller lignende. Det er jo ikke noe jeg kommer til å endre på uansett så klart, det er bare irriterende å få kommentarer på slike ting hele tiden. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Voks opp og slutt å la deg irritere over filleting. Anonymkode: 1f13e...04e Det er helt klart filleting, og det er jeg klar over. Men det er vanskelig å slutte å irritere seg over at noen henger over meg hele tiden når jeg prøver å få gjort skolearbeid, så jeg må jo få tatt dette opp så jeg slipper å irritere meg mer over det. Anonymkode: 3a275...c8e
Cordelia Skrevet 27. august 2016 #10 Skrevet 27. august 2016 (endret) Høres ut som en helt normal tenåring. Men du får bare prøve å si fint ifra til han. Hvis han kommenterer ang. puter ol. så er det jo bare å si " men jeg liker det sånn, såh....." Endret 27. august 2016 av Cordelia 2
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #11 Skrevet 27. august 2016 Jeg synes også det høres ut som en normal tenåring. Ikke noe jeg reagerer spesielt på. Jeg kan forstå at det skaper litt irritasjoner, men da får du heller si det som det er. "Nå har jeg lyst til å ha litt alenetid, men du kan være med å se på TV/lage middag/spille et spill etterpå?". Ikke for strengt, men seriøst nok til at han forstår behovene dine. Det er viktig at han ikke føler seg avvist og kjeftet på (da han egentlig ikke gjør noe galt), men grenser er viktig. Anonymkode: 4ed4a...b21 3
powski Skrevet 27. august 2016 #12 Skrevet 27. august 2016 Skjønner at det kan være irriterende, men prøv å hold ut :-)
metanoia Skrevet 27. august 2016 #13 Skrevet 27. august 2016 (endret) Snakk med ham! Endret 27. august 2016 av metanoia skriveleif 1
Gjest noe tilfeldig Skrevet 27. august 2016 #14 Skrevet 27. august 2016 Så flott at dere lar han bo hos dere, skjønner det kan være krevende. Om han ikke er myndig tenker jeg endel av oppgaven til "de voksne" er faktisk å oppdra han. Jeg antar du ikke ville la han være ute hele natta og droppe skolen? Eller komme hjem ravende full? Det at han sier og gjør disse tingene er såklart helt uskyldig, men han bør korrigeres. "Det er greit at du ikke liker puter, men dette er mitt hjem. Du går ikke inn i andres hjem og kritiserer det, spesielt ikke om du skal bo der". - g likedan: " ikke snik deg innpå meg, jeg har krav på et privatliv. Du vil sikkert ikke at jeg skal stå å henge over skuldra di når du sitter på dataen eller med mobilen, så ikke gjør det mot meg heller". Tenk at om han snakker slik til dere og tenker det er OK så kan han lett snakke på samme måte til andre som ikke er like "raus" og "romstor", da ender han opp med å skyte segselv i foten og amputere mange bekjentskaper og vennskap. Ikke gjør han en bjørnetjeneste med å ikke si noe.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #15 Skrevet 28. august 2016 13 timer siden, Raven.WritingDesk skrev: Så flott at dere lar han bo hos dere, skjønner det kan være krevende. Om han ikke er myndig tenker jeg endel av oppgaven til "de voksne" er faktisk å oppdra han. Jeg antar du ikke ville la han være ute hele natta og droppe skolen? Eller komme hjem ravende full? Det at han sier og gjør disse tingene er såklart helt uskyldig, men han bør korrigeres. "Det er greit at du ikke liker puter, men dette er mitt hjem. Du går ikke inn i andres hjem og kritiserer det, spesielt ikke om du skal bo der". - g likedan: " ikke snik deg innpå meg, jeg har krav på et privatliv. Du vil sikkert ikke at jeg skal stå å henge over skuldra di når du sitter på dataen eller med mobilen, så ikke gjør det mot meg heller". Tenk at om han snakker slik til dere og tenker det er OK så kan han lett snakke på samme måte til andre som ikke er like "raus" og "romstor", da ender han opp med å skyte segselv i foten og amputere mange bekjentskaper og vennskap. Ikke gjør han en bjørnetjeneste med å ikke si noe. Takk, jeg tror jeg trengte å høre den. Føler meg litt klemt mellom å være redd for å såre ham, og å la ham gjøre/si akkurat hva han vil, selv om han antageligvis ikke mener noe med det. Skal ta meg en snakk med kjæresten min i dag, har en følelse på at det er bedre å høre det fra broren sin enn meg. TS Anonymkode: 3a275...c8e 1
fuglekvitter__ Skrevet 28. august 2016 #16 Skrevet 28. august 2016 Du kan ikke mene at du tar deg nær av sånt? Du skal jammen meg ikke få det lett hvis det der vipper deg av pinnen. 2
Gjest Coolaid Skrevet 28. august 2016 #17 Skrevet 28. august 2016 Forholdet dere i mellom er noe negativt når du opplever det sånn. Hva med å gjøre det om til noe positivt. Finn på noe sammen, ta initiativ, du som er noe eldre. Så blir dere litt bedre kjent (noe som han sikkert ønsker) og du kan ha bedre kontroll over relasjonen/tiden dere er sammen. Alle tåler å høre at andre personer trenger alenetid til å studere. Fyren syns kanskje bare du er digg og vil bli kjent med deg.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #18 Skrevet 28. august 2016 3 timer siden, fuglekvinnen__ skrev: Du kan ikke mene at du tar deg nær av sånt? Du skal jammen meg ikke få det lett hvis det der vipper deg av pinnen. Jeg tar meg ikke nær av det, så klart. Han er jo fremdeles bare guttungen, og mener jo ikke noe vondt med det. Men det er relativt slitsomt når den eneste formen for kommunikasjon er enten å klage på hvordan jeg har det, eller å stå lydløst bak ryggen min når jeg prøver å studere. Det er irriterende å ha folk hengende over seg konstant, og det tror jeg du også kan være enig i.Derfor spør jeg etter råd her for å kunne ta det opp på best mulig måte uten å verken såre følelser, eller at det blir så pakket inn at det ikke har noen effekt. TS Anonymkode: 3a275...c8e 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #19 Skrevet 28. august 2016 3 timer siden, Coolaid skrev: Forholdet dere i mellom er noe negativt når du opplever det sånn. Hva med å gjøre det om til noe positivt. Finn på noe sammen, ta initiativ, du som er noe eldre. Så blir dere litt bedre kjent (noe som han sikkert ønsker) og du kan ha bedre kontroll over relasjonen/tiden dere er sammen. Alle tåler å høre at andre personer trenger alenetid til å studere. Fyren syns kanskje bare du er digg og vil bli kjent med deg. Ja det er dessverre negativt (for min del i alle fall) for tiden, noe som er veldig trist. Det skal jeg gjøre, takk for tips TS Anonymkode: 3a275...c8e
fuglekvitter__ Skrevet 28. august 2016 #20 Skrevet 28. august 2016 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar meg ikke nær av det, så klart. Han er jo fremdeles bare guttungen, og mener jo ikke noe vondt med det. Men det er relativt slitsomt når den eneste formen for kommunikasjon er enten å klage på hvordan jeg har det, eller å stå lydløst bak ryggen min når jeg prøver å studere. Det er irriterende å ha folk hengende over seg konstant, og det tror jeg du også kan være enig i.Derfor spør jeg etter råd her for å kunne ta det opp på best mulig måte uten å verken såre følelser, eller at det blir så pakket inn at det ikke har noen effekt. TS Anonymkode: 3a275...c8e Jo enig i det - men du spør selv i overskriften om du er en kjerring eller om det er ugreit, og da ga jeg min ærlige mening. At du overreagerer. Det er bare en pute - man kan ikke la det gå innover en selv. At du i ettertid mener at han står over deg kunne jo ikke jeg vite - at det var det du egentlig klagde over. Da ville man jo svart på det, og ikke på det andre du egentlig mente, som du mente som du egentlig ikke mente. I ettertid skriver du at han står over deg. Man kunne jo ikke vite at det var tilfellet, til tross er virkelig ikke det der verdens undergang i mitt liv, men... Nå er det flere (en liten avsporing) som er enige i at dette er et sutreforum, og folk tåler ikke de svarene man gir, selv om de er ærlige og de beste etter min mening, men jeg syntes hele forumet har undertoner av regelrett sutring og såkalt megging hele tiden. Jeg gidder sjeldent skrive her. Endret 28. august 2016 av fuglekvinnen__ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå