Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 Fikk skriv fra barnehagen i dag, der de etterlyser foreldre som kan bidra med ting til barnehagen. Det kan være praktisk arbeid eller det kan være papir, rekvisita, kopiering og lignende. Hvis man bidrar med slikt, kan man fritas for det vanlige dugnadsarbeidet. Jeg reagerer på dette. Ikke biten om at foreldre som kan noe (snekkerarbeid og lignende) skal bidra og at de pga av dette kan fritas fra dugnad, det syns jeg er greit. Men jeg reagerer på at barnehagen oppfordrer folk til å stjele kontorrekvisita, papir og kopier fra arbeidsplassene sine. Mange har mulighet til å "snik-kopiere" på jobben. Dette kan spare barnehagen for utgifter, men arbeidsstedet må jo dekke disse kostnadene. Jeg reagerer også på at de som kan bidra med papir og kopiering fra arbeidsplassen skal få fritak fra dugnader. Syns dette er veldig dårlig signal fra en seriøs barnehage..
sirka Skrevet 13. november 2004 #2 Skrevet 13. november 2004 Det finnes da dem som er selvstendig næringsdrivende og har eget papir og kopieringsmaskin...... Og for dem andre, det er sikkert meningen at man skal betale for papir og kopiering. Mange vil sikkert heller betale for det enn å dra på dugnad.... Men at det kan bidra til fråtsing i "frynsegoder" er det jo ikke tvil om.....
Gullhår Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 Har aldri hørt om en slik ordning før. Hadde styrer i min bhg kommet med dette forslaget, ville jeg ha gremtes.
Gjest Tex Skrevet 13. november 2004 #4 Skrevet 13. november 2004 Vi gjør det i vår barnehage. Det er fex alltid foreldre som kopierer opp årsplanen til alle.
Gjest StoreSky Skrevet 13. november 2004 #6 Skrevet 13. november 2004 Fikk en bunke med papirer, av en far, som bedriften hans ikke trengte -det var sånt print-papir med en liten linje nederst - så istede for å kaste hele haugen, så fikk barnehagen det. Mange bedrifter har reklame matriell (reflekser, penner,blyanter, post-it blokker, skriveark,etc) som de deler ut gratis, når kampanjen er over så kan hvem som helst overta - gjennvinning altså!
Gjest Melk Skrevet 13. november 2004 #7 Skrevet 13. november 2004 Vet også om noen bedrifter det det er greit å kopiere til priat; det er en frynsegode. Men enig i at det kan bidra til snusk.
Brunhilde Skrevet 14. november 2004 #8 Skrevet 14. november 2004 Stod det i skrivet at det skulle være smøyset fra arbeidsplassen :o ? Jeg kjøper slike ting, jeg!
Gjest Far til 2 Skrevet 14. november 2004 #9 Skrevet 14. november 2004 Det er ikke alle som har det så strengt mht hva de kan få på jobben. Et år fikk jeg ledelsen til å kjøpe inn en del små ryggsekker med navnet til barnehagen trykket på sekkene som en form for kompensasjon for at vi ikke får overtidsbetalt. Andre år var det andre foreldre som fikk noe til barnehage/skole. Jeg vet det er noen som har svært strenge arbeidsgivere, men dette gjelder ikke alle. Dessuten er jeg overbevist om at barnehagen ikke oppfordrer til å stjele. Far til 2
Gjest gotthard Skrevet 14. november 2004 #10 Skrevet 14. november 2004 vi fikk i fjor 6000 ark fra en reklamekampanje, det var reklame på ene siden men andre siden var blank så barna bruker det når de tegner. en av foreldrene er bokbinder og tokk med kapp (papp i forskjelige størelser). vi fikk nesten 100kg papp tilsamen av han + ca 250 kort som vi bruker til farsdager,bursdager osv. det blir kastet utrolig mye rundt i bedrifter og hvorfor kan ikke da barna få glede av de? i min barnehage oppfordrer vi ikke til og stjele, skal vi ha fargekopier sender vi med noen foreldre dette og vi sier vi kan betale men det får vi ikke lov til. med et budsjet som lyder på ca 100000 minus hvert år så trenger vi den hjelpen vi kan få.
Gjest MrsL Skrevet 14. november 2004 #11 Skrevet 14. november 2004 Det er greit å oppfordre de foreldre som kan gjøre det på den måten til å bidra med det.
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #12 Skrevet 14. november 2004 Jeg tok med skadet kopiark fra jobben, det kunne likevel ikke brukes i skrivere eller kopimaskin. Men med arbeidsgivers tillatelse. Vi hadde også en plotterskriver på jobb, den "kastet" bort 2 ark før den skrev, dermed ble det 2 ark til overs hver gang de skrev ut noe. Det ble en stor bunke ark på en uke det.. Det er nok noen som har kontakter slik at de kan få ting&tang som ikke brukes. Da er det bedre å "tigge" enn at mye brukanes kastes...
Gjest Anonymous Skrevet 15. november 2004 #13 Skrevet 15. november 2004 Synes det er helt greit at foeldre gir ting til barnehagen som arbeidsplassen deres ellers ville kastet, men syns ikke de skal fritas fra dugnad pga. dette. Ikke alle har arbeidsplasser hvor man får tak i sånt, men de bidrar kanskje med andre ting, f.eks. brukte leker, barnevogner, møbler o.l. Skal noen fritas fra dugnad må det være at de betaler en fastsatt timepris for at andre skal gjøre jobben for de, synes jeg da..
Væren Skrevet 15. november 2004 #14 Skrevet 15. november 2004 Dette synes jeg hørtes litt merkelig ut! Tror nok ikke det vil bli innført noen slik ordning i vår barnehage... :-? Hos oss hadde vi nå i vår en dugnad som gikk over flere dager på grunn av nytt barnehagebygg og nytt uteområde. Foreldrene fikk i god tid hjem et skjema der de selv kunne velge hvilken dag de kunne stille, og hva de kunne tenke seg å bidra med; planting, snekring, maling, osv. Det var mye som skulle gjøres, og mange som stilte opp til en kjempeeffektiv dugnadsuke, enkelte foreldre kom til og med to dager! Hos oss regner vi med at folk stiller opp dersom de vil og kan - og vi krever ikke noen form for kompensasjon hvis de ikke kan stille! De betaler tross alt for barnehageplassen, og vi kan bare oppfordre til innsats og håpe at så mange som mulig stiller. Når vi i tillegg serverer suppe til middag og dessuten kaffemat (til store og små), så blir dugnaden også en sosial "happening" som mange foreldre gir uttrykk for at de setter pris på! Synes dugnad skal være noe positivt, jeg!
Gjest Qlio Skrevet 15. november 2004 #15 Skrevet 15. november 2004 Man stjeler da ikke automatisk? Selv leverte jeg en eske med diverse ting da vi ryddet på forrige jobb til stedatters barnehage. Plastkopper som ikke passet i automatene som de kunne bruke på tur. Masse te til barna og kaffe til de ansatte, litt boksemat og syltetøy, kjeks, servietter, papptallerkner osv. De var overlykkelige og styreren gråt nesten da jeg leverte den.
mrs williams Skrevet 15. november 2004 #16 Skrevet 15. november 2004 Hmm, dette hørtest rart ut. Har aldrid hørt om noen slik ordning... I barnehagen hvor jeg jobber kopierer vi og alt slik selv, årsplanene blir masseprodusert av et trykkeri. Noen ganger kommer foreldre med papir eller slikt men det er helt på eget initativ... Skjønner godt at du blir betenkt :evil:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå