AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Håper noen kan svare her - forstår ikke helt hva som lønner seg ifht arv. Jeg og min søster har mistet mamma. Vi er eneste arvinger. Mamma hadde en sommerhytte som nå skal få ny takst. Planen er at min søster kjøper meg ut slik at hun beholder sommerstedet. men så var det noen som mente hun da må betale dokumentavgift på 2,5 % til staten i forbindelse med at hun kjøper ut meg. Men dette henger jo ikke helt på greip - vi har jo arvet denne hytten -den blir jo ikke kjøpt på et åpent marked.. Kan man unngå denne avgiften på noe vis? Det er j en betydelig sum og ekstraavgift for min søster - og det er jo ikke greit når det handler om arv fra vår mor. Kan man feks da bare overføre sommerhuset til henne? Og at hun bare "gir" meg min del av arven? Anonymkode: 64b0a...9d8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 Les på domstol.no under arv. Anonymkode: a068a...3d6
penny_ Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 Hvis arven deles etter loven eller mellom ektefeller, så er det fritak for dokumentavgift. Ellers må den betales. Så hun må altså betale dokumentavgiften for halvparten dersom hun skal overta hele eiendommen. Alt om dette står på kartverket.no (http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/Dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/) 2
Testosteron Skrevet 25. august 2016 #4 Skrevet 25. august 2016 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi har jo arvet denne hytten -den blir jo ikke kjøpt på et åpent marked.. Kan man unngå denne avgiften på noe vis? Det er j en betydelig sum og ekstraavgift for min søster - og det er jo ikke greit når det handler om arv fra vår mor. Kan man feks da bare overføre sommerhuset til henne? Og at hun bare "gir" meg min del av arven? Anonymkode: 64b0a...9d8 Dere to arvet hytta, ja. Ikke du alene. Derfor må du betale dokumentavgift for den halvparten som du ikke arvet, men som du kjøper av din søster. Du kan ikke slippe avgiften ved at hun gir deg sin halvpart gratis. Også ved gave må man betale dokumentavgift, som regnes av antatt markedsverdi. Den eneste måten å slippe dokumentavgift på er ved at dere eier hytta sammen. http://www.kartverket.no/eiendom/priser-og-gebyr/dokumentavgift/dokumentavgift-ved-arv-og-skifte/ Arv etter lova - fritak Dei som har krav på arv etter dei alminnelege reglane i arvelova, får fritak for dokumentavgift. Fritaket gjeld berre den ideelle delen som arvingen har krav på, uavhengig av kven som skal bli sitjande med heile eigedomen etter skiftet. Fritaksregelen står i Stortingets vedtak om dokumentavgift § 2 f). Ved privat skifte skal heimelserklæringa som hovudregel bli fylt ut med alle namna til dei som står på skifteattesten, med den brøken som kvar enkelt har krav på etter reglane i arvelova. Ei slik heimelserklæring kan tinglysast utan at det blir utrekna dokumentavgift. Dersom arvingane blir einige om at ein bestemt person skal overta heile eigedomen, må dei fylle ut eit skøyte i tillegg. Tinglysing av skøytet utløyser dokumentavgift etter vanlege reglar. 1
CutTheRope Skrevet 26. august 2016 #5 Skrevet 26. august 2016 Det finnes en mulighet, men den er nok ikke å anbefale på generell basis. Dokumentavgiften inntreffer ved tinglysning. Det vil si at det er ingen ting i veien for at du selger din del av eiendommen til din søster ved en privat avtale som ikke tinglyses. Dette vil være en gyldig avtale (om den ellers settes opp korrekt) og din søster vil faktisk eie hele eiendommen. MEN, siden du står som eier av halvparten i offentlige register vil du kunne selge denne halvparten en gang til. En kjøper som da er i god tro vil da eie denne halvparten (både din søster og kjøperen har faktisk kjøpt samme halvpart, og dersom begge er i god tro vil den som tinglyser først være rettmessig eier). Så en slik privat avtale uten tinglysnins innebærer en god del risiko, og kan nok sjelden anbefales. Kan fort også bli kluss når eiendommen en gang i fremtiden skal arves fra din søster og videre, da halvparten ikke er tinglyst på henne. Men om dere er svært gode venner, og tror det er helt usannsynlig med en krangel i fremtiden kan det være verdt å vurdere en slik deal, evt med en urådighetserklæring som foreslått i linken under. Se litt info om implikasjoner av å gjøre dette her: https://www.eiendomsmeglervest.no/blogg/arkiv/2015/mai/ma-skjotet-tinglyses 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå