AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Jeg føler det er verdens dummeste spørsmål. Og det er min andre graviditet i tillegg, så jeg burde virkelig skjønt det til nå. Men skulle til å bestille meg svangerskapskontroll time hos jordmor, i uke 24 blir det. Timen min er kl 2 på dagen og da sa hun i telefonen at det er veldig viktig at det er morgenurin og at det er oppbevart kaldt (altså i kjøleskap) frem til kl 2. De får ikke tatt de viktige prøvene ellers i følge henne. Men hvordan skal jeg få dette til? jeg skal jo være på jobb fra kl 8 den dagen, og jeg har ingen mulighet til å lagre urin kaldt på jobben. Jeg kan ha det hjemme men da må jeg dra innom hjem først (kjører ikke, blir i så fall med buss) og det blir tungvindt og enda en time tapt arbeidstid. Kl 2 er jo allerede ikke kjempe gunstig men det var seneste de hadde, og alle tidlig-morgen timer var allerede tatt. Så. Hvordan gjør alle andre det? Regner med de fleste jobber, og har i så fall samme problem. Eller er det med morgenurin er bare tull? Googlet meg nemlig frem til at det er bare krav om morgenurin når man skal finne ut om man er gravid. i uke 24 er det i grunn ganske synlig, trenger ikke urinprøven for å fastlå graviditet akkurat. Leste her - http://altformamma.no/artikler/27/article/item/null Noen innspill? Anonymkode: 390fc...539
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 Når hun sier det er viktig, er det det. Urin må og oppbevares i kjøleskap ja. Du kan jo ha med en liten sånn kjølebag (eller en sånn kjøleveske) eller noe? Anonymkode: 20393...f15
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 TS her. Kjølebag/kjøleveske er jo for å oppbevare kalde ting som er i utgangspunktet kalde hehe. Morgenurin er varm og blir ikke akkurat kaldere av å stå i kjølebagen en hel dag. Anonymkode: 390fc...539
Kara W Skrevet 25. august 2016 #4 Skrevet 25. august 2016 Jeg har vært gravid tre ganger, og aldri brydd meg om det. Hvis jeg hadde time på ettermiddagen så pleide jeg å ta urinprøven der. Noen ganger hadde jeg med urinprøve hjemmenifra, og da lå den i vesken hele dagen. Fikk aldri noen "klager" på noen av disse metodene. Den eneste gangen det er viktig å gjøre det helt korrekt er ved mistanke om sykdom. Har du f.eks mye sukker i urinen kan det være lurt å ta en helt riktig prøve slik at verdiene blir så nøyaktige som mulig. Har du noen sykdommer, ev hadde du noen problemer i forrige svangerskap som skulle tilsi at du trenger å følges opp ekstra nøye?
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #5 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Kjølebag/kjøleveske er jo for å oppbevare kalde ting som er i utgangspunktet kalde hehe. Morgenurin er varm og blir ikke akkurat kaldere av å stå i kjølebagen en hel dag. Anonymkode: 390fc...539 Fryseelementer er en ting Anonymkode: 20393...f15 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #6 Skrevet 25. august 2016 4 minutter siden, Kara W skrev: Jeg har vært gravid tre ganger, og aldri brydd meg om det. Hvis jeg hadde time på ettermiddagen så pleide jeg å ta urinprøven der. Noen ganger hadde jeg med urinprøve hjemmenifra, og da lå den i vesken hele dagen. Fikk aldri noen "klager" på noen av disse metodene. Den eneste gangen det er viktig å gjøre det helt korrekt er ved mistanke om sykdom. Har du f.eks mye sukker i urinen kan det være lurt å ta en helt riktig prøve slik at verdiene blir så nøyaktige som mulig. Har du noen sykdommer, ev hadde du noen problemer i forrige svangerskap som skulle tilsi at du trenger å følges opp ekstra nøye? Nei har ikke det. normal graviditet og normal fødsel.. Jeg byttet bydel og helsestasjon siden sist, og kan ikke huske at forrige helsestasjon hadde samme krav nemlig. Er jo bare tre år siden, og samme situasjon, jobber samme plass til og med.. Anonymkode: 390fc...539
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #7 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fryseelementer er en ting Anonymkode: 20393...f15 men fryseelement er jo faktisk is. Hun har jo ikke sagt oppbevare urin i fryseren heller. Og regner med frossen urin kan bli like ødelagt som alt for varm ift til prøver, hvis temperaturen og oppbevaring er virkelig viktig. synes du burde tenke litt gjennom før du svarer flere ganger, for er jo ikke smarteste forslag. Og nei, jeg tar ikke med meg kjølebag full av kjøleskap øl og et uringlass på jobb heller. Anonymkode: 390fc...539
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #8 Skrevet 25. august 2016 Jeg har tatt urinprøve om morgenen til hver kontroll, men har jeg vært på jobb før kontroll, ligger prøven i veska fram til den leveres på legekontoret/helsestasjonen. Ingen har sagt noe om kvaliteten på urinen. Anonymkode: 37fab...2b6
Bokdamen Skrevet 25. august 2016 #9 Skrevet 25. august 2016 Det har jeg faktisk ikke tenkt på, og har hatt den liggende i vesken hele arbeidsdagen. Har hovedsakelig hatt timer på slutten av dagen, og har ikke fått noen kommentarer.
MunaMadan Skrevet 25. august 2016 #10 Skrevet 25. august 2016 I forrige svangerskap hadde jeg også time sent på dagen ved flere anledninger, tok enten prøven der eller hadde som andre nevner urinprøven i romtemperatur. Ingen sa noe på det.
Pentu Skrevet 25. august 2016 #11 Skrevet 25. august 2016 Får spørsmål om jeg har med prøve. Hvis jeg har glemt så går jeg ut for å ta der og da.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #12 Skrevet 25. august 2016 Hensikten med at urinprøver skal stå kaldt er at det ellers blir en oppblomstring av eventuelle bakterier som er i prøven. Ja, det er viktig at urinprøver står kaldt, men uten å fryse og ikke ligger i en veske fra klokken sju eller deromkring når den blir tatt og til klokka to på ettermiddagen. Kan du løse dette med å gå innom og levere prøven før du drar på jobb,enten i dag eller i morgen?.alternativet er åholde seg fra du har latt vannet om morgene og til du kommer til jordmor. Poenget er at urinen bør ha stått i blæren. Ring eventuelt og spør jordmor. Anonymkode: 170a7...071 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #13 Skrevet 26. august 2016 TS her. Ja og etter litt mer googling fant jeg denne artikkelen - http://www.kk.no/livsstil/derfor-er-morgenurinen-best-31056 Der beskrives det både om poenga med morgenurin og kaldt oppbevaring, og konklusjonen er vel at det er best å ta urinprøven senere på dagen (men prøve å holde seg i minst 2 timer før det), hvis man ikke får det til med kjøleskap-oppbevaring av morgenurin. Enn å oppbevare morgenurin i romtemperatur i mer enn 1-2 timer. Og da tror jeg prøver meg på det. Kanskje litt merkelig problemstilling og er jo tydeligvis ikke så viktig heller, siden så mange her leverer romtemperatur-oppbevart urin og ingen problem. Ble bare så nysgjerrig om hvordan andre får det til, det som for meg hørtes ut som helt uoppnåelige krav. Anonymkode: 390fc...539
Bokdamen Skrevet 26. august 2016 #14 Skrevet 26. august 2016 Jeg fikk beskjed om å være nydusjet når jeg tok urinprøven, og da blir det jo enda vanskeligere om man skal ta prøven midt på dagen. Nå har heldigvis ikke prøvene mine slått ut på noe, men skal ikke være lett 1
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #15 Skrevet 26. august 2016 Samme her, prøvene har ligget i veska frem til tinen. Har aldri fått klage på det Anonymkode: fda31...4b2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #16 Skrevet 26. august 2016 Spurte legen om det da jeg var der nå sist, hun sa det ikke hadde noe å si at den hadde ligget i romtemerqtur i timesvis, men at det var viktig at jeg hadde dusjet før jeg tok den, og at man skulle tisse litt i doskåla først sånn at evt bakterier ytterst ikke kom med i prøven. Anonymkode: 683bf...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå