Gå til innhold

Baby 1 år nekter å sove i vogn, noen som har råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min baby har hatt sine første uker i barnehagen. Tilvenningen har gått fint og de ansatte virker flinke og greie. Til nå har vi gått hjem eller hentet rundt 12 for da er det leggetid og ungene sover i fellesrom i sine vogner. Det er ikke helt mørkt og en del lyd  

Gutten vår har aldri likt å sove og hvertfall ikke i vogn. Vi pleier å sitte med han i ca 10-15 min før han sovner på dagtid da i egen seng i mørkt og stille rom. Når vi skal legge han for kvelden bruker vi 30 min til 1 time før han sovner.  

Vi har prøvd alt vi kommer over av tips for at han skal klare å finne søvnen selv, men ingenting vi har prøvd virker. Vi kan synge i timer, sitte ved senga og si nå skal du sove og legge han ned hver gang han reiser seg og vi har prøvd radio, støvsuger, lese bok, vente til han er så trøtt at han nesten sover osv. Alt resulterer i en gutt som blir så sint/frustrert/lei at han klorer seg i ansikt, kaster seg bakover så han slår seg og griner/hyler til han brekker seg.  Vi ender alltid opp med å vugge/bysse han i søvn. Vi har vel prøvd i et par uker med forskjellige metodene før vi har gått tilbake til vugging. 

Nå ønsker vi og barnehagen at han skal lære seg å sovne selv og i vogn, vi prøver å prøver men etter turer, satt vogna på rommet hans og lagt han i etter han har sovnet, gitt han en flaske melk i vogna osv uten at det fungerer gir vi nesten opp. Han har heller aldri sovnet i vogn. Han trives stort når vi går tur og han sitter i vogna så vogna er ikke problemet. 

Anonymkode: e1d13...848

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eldste sov fryktelig lite på dagtid og aldri i vogn som stod stille, og maks 40 minutter av gangen. Etter ei uke i barnehagen sovnet han av seg selv i vogna uten trilling og sov 1,5 t x 2 iløpet av en full dag i barnehagen. Det meste går seg til i barnehagen på et eller annet vis, la de prøve å få til leggingen uten dere tilstede.

Anonymkode: ca99d...751

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min eldste sov fryktelig lite på dagtid og aldri i vogn som stod stille, og maks 40 minutter av gangen. Etter ei uke i barnehagen sovnet han av seg selv i vogna uten trilling og sov 1,5 t x 2 iløpet av en full dag i barnehagen. Det meste går seg til i barnehagen på et eller annet vis, la de prøve å få til leggingen uten dere tilstede.

Ja jeg har hørt dette, men er så skeptisk. Han er våken fra 06:00-12:00 og så griner og åler han seg rundt i vogna i 1 time uten å sovne. Tar vi han opp er han blid og sover på under 5 min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Min eldste var helt rå på å slåss mot søvn det første året, og de få gangene han sov, var det i vogn i bevegelse ... Da han begynte i barnehagen, skulle han sove inne, på madrass, på rom med 11 andre. Jeg var ikke optimist!

Det tok en uke. De ansatte fikk nok kjørt seg, men han så også hva de andre barna gjorde, og etter den uka sov han 1-2 timer på den madrassen hver dag.

Jeg synes for øvrig at det høres rart ut at de ansatte mener at dere skal ta innkjøringen av den nye soverutinen?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Frøken Smilla skrev:

Dette.

Min eldste var helt rå på å slåss mot søvn det første året, og de få gangene han sov, var det i vogn i bevegelse ... Da han begynte i barnehagen, skulle han sove inne, på madrass, på rom med 11 andre. Jeg var ikke optimist!

Det tok en uke. De ansatte fikk nok kjørt seg, men han så også hva de andre barna gjorde, og etter den uka sov han 1-2 timer på den madrassen hver dag.

Jeg synes for øvrig at det høres rart ut at de ansatte mener at dere skal ta innkjøringen av den nye soverutinen?

siden vi har hatt mulighet til korte dager i begynnelsen nå så foreslo vi vel mer eller mindre selv å øve litt på dette hjemme. Litt for vår egendel egentlig, mye lettere å gå ifra hvis vi har troen på at det meste skal gå bra. Nå sitter vi å ser for oss at alt vil gå bra helt til han skal sove. Da ser vi for oss det som vi har hjemme, med skriking osv. Ikke en veldig beroligende tanke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere må jo bare prøve, kan ikke ta sorgene på forskudd. Husk at de i bhg har mye erfaring med ulike barn og soving, mye mer erfaring enn dere. Kanskje det nettopp er dere som er problemet, innarbeidet dårlige vaner. Kan bli helt anderledes når de i bhg prøver. Har selv hatt barn med store søvnproblemer når han var liten og skjønte ikke hvordan det skulle gå at han skulle sove på rom med mange andre barn, men det gikk helt fint.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

siden vi har hatt mulighet til korte dager i begynnelsen nå så foreslo vi vel mer eller mindre selv å øve litt på dette hjemme. Litt for vår egendel egentlig, mye lettere å gå ifra hvis vi har troen på at det meste skal gå bra. Nå sitter vi å ser for oss at alt vil gå bra helt til han skal sove. Da ser vi for oss det som vi har hjemme, med skriking osv. Ikke en veldig beroligende tanke. 

Jeg skjønner veldig godt at det ikke er beroligende å tenke på. Samtidig tror jeg det er viktig å huske på at også små barn agerer ulikt overfor ulike personer. De oppfatter tidlig hva som funker og ikke for å få egen tilværelse til å bli mest mulig som de ønsker den. Jeg var overrasket da jeg hørte at min eldste ikke gråt under legging i bhg (men protesterte på andre måter en stund), for hjemme var det evig remjing -til vi (nesten alltid) tok ham opp og bysset eller trillet ham i søvn. I barnehagen møtte han andre voksne, voksne han ikke hadde noen forventninger til at skulle stimulere ham på den måten ved soving. Dermed kom ikke protestene da der ikke ble sånn heller. Kanskje er det samme tilfelle med ditt barn?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sov heller aldri i vogn før han begynnte i barnehagen. Hjemme sovner han kun om vi sitter inne på rommet med han i mørket. 

Han har sovet som en stein i barnehagen fra dag 1. De aller aller aller fleste barn klarer og følge barnehagens rutiner. Gi dem en sjanse! Det går jo ikke når dere ikke lar dem prøve. Hent han heller tidlig etter hvil. 

Anonymkode: 8fdc2...654

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg har hørt dette, men er så skeptisk. Han er våken fra 06:00-12:00 og så griner og åler han seg rundt i vogna i 1 time uten å sovne. Tar vi han opp er han blid og sover på under 5 min. 

Sånn var min også hjemme. Første gang bhg forsøkte å legge til hvil i vogn så trillet de litt 'på stedet' et kvarters tid, og i løpet av et par uker bare sovnet hun i stillestående vogn. Hjemme måtte vi trille et kvarters tid, så sovnet hun. Vi flyttet dagsoving fra seng til vogn da hun begynte i bhg for å ha mest mulig lik rutine. 

Vi gjorde avtale med bhg om at dersom hun ikke fikk til å sovne i vogna så skulle de ringe så vi kunne hente og legge henne hjemme, og at de skulle ringe når hun sovnet. Det føltes mye tryggere enn å sitte hjemme i uvisshet. 

Anonymkode: e96ef...257

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min negynte i barnehage nå, nesten 2,5 år gammel. Han sover i sengen hjemme, aldri sovet godt i vogn.

avtalte at barnehagen skulle prøve seg frem og oppdatere oss. Det har gått strålende:)

barn reagerer ulikt på voksne. Feks kan ikke pappen gå inn om han våkner på natta, da blir det bare væree og mer hyling fordi han vil pappen skal sove der. Men om jeg går inn kan jeg gi smokken og gå tilbake til min seng. Fordi han har ulike forventninger til oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår heller sover ikke i vogn hjemme, men det har gått strålende hos dagmamma og bhg. Barn er veldig tilpassningsdyktige, og dette ned soving i bhg tar de relativt raskt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover ikke i vogn hjemme, for det funker ikke i det hele tatt! Begge har sovnet med en gang i bhg 😊 utrolig merkelig. Har bekymret meg unødig begge gangene 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...