AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Jeg begynner å bli rådløs. FVK fungerer ikke og vi må mekle med advokater. Får jeg medhold i noen av punktene i ny samværsavtale vil likevel ikke dette forandre nok. Jeg mener mor har et problem, et problem som går utover barna når det kommer til vårt situasjon. Derfor ønsker jeg at fagfolk skal se på vår sak. Jeg vil ikke til retten, men gjør det gjerne hvis vi må for det blir da eneste utvei. Går det an å få fagfolk til å se på vår situasjon? Og sitte med advokater er ikke nok! Jeg har masse dokumentasjon som mor har tekstet og mange hendelser jeg kan dokumentere. Nok til at det sikkert tar en arbeidsdag å lese gjennom. Jeg kunne trengt en barnepsykolog til å se på dette. Finnes det noen mulighet for noe slikt? Anonymkode: fcaf3...331
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #2 Skrevet 25. august 2016 For å si det først: Jeg er ingen fagperson når det kommer til slike saker, men jeg har en mor som har vært styrer i barnehage, og som har opplevd litt av hvert. Har barnevernet vært innblandet? Hvis mor aktivt saboterer barnas samvær med deg er det grunn for at saken bør innom barnevernet. På den annen side er det ikke alltid barnevernet fungerer. Det er et ektepar i min bekjentskapskrets som gjennomgår omtrent det samme som dere, og der har mor snurret barnevernet rundt lillefingeren med sin manipulasjon. Jeg skal ikke gå i detalj for å ikke avsløre dem (og dermed kanskje meg selv), men det ting som barnevernet aldri i verden skulle ha gått med på. Jeg vet heller ikke hva en eventuell kjennelse i din favør fra barnevernets side vil si i praksis. Jeg vet ikke om den er like god eller sterk som en rettslig kjennelse. Det kommer forhåpentligvis svar fra folk som er mer inne i slike detaljer her etterhvert. Jeg skal ikke si "det ordner seg nok", for det fins nok av eksempler på at det ikke gjør det. Jeg kan bare si at jeg håper at alle foreldre, uansett hva de måtte være sinte på partneren for, ikke bruker barna som våpen i konflikten. Jeg ble selv brukt som våpen i en samlivskonflikt da jeg var 10 år. Jeg tror det er en viktig grunn til at jeg aldri har klart å innlede noen forhold i ungdomstida eller i voksen alder, jeg forbinder det for mye med alle de vanvittige tingene begge mine foreldre gjorde den gang. Jeg kan derimot si at jeg håper det ordner seg for deg, og at mor ser fornuften og ikke hindrer barna deres i å ha en far. Anonymkode: 64866...3e6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #3 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For å si det først: Jeg er ingen fagperson når det kommer til slike saker, men jeg har en mor som har vært styrer i barnehage, og som har opplevd litt av hvert. Har barnevernet vært innblandet? Hvis mor aktivt saboterer barnas samvær med deg er det grunn for at saken bør innom barnevernet. På den annen side er det ikke alltid barnevernet fungerer. Det er et ektepar i min bekjentskapskrets som gjennomgår omtrent det samme som dere, og der har mor snurret barnevernet rundt lillefingeren med sin manipulasjon. Jeg skal ikke gå i detalj for å ikke avsløre dem (og dermed kanskje meg selv), men det ting som barnevernet aldri i verden skulle ha gått med på. Jeg vet heller ikke hva en eventuell kjennelse i din favør fra barnevernets side vil si i praksis. Jeg vet ikke om den er like god eller sterk som en rettslig kjennelse. Det kommer forhåpentligvis svar fra folk som er mer inne i slike detaljer her etterhvert. Jeg skal ikke si "det ordner seg nok", for det fins nok av eksempler på at det ikke gjør det. Jeg kan bare si at jeg håper at alle foreldre, uansett hva de måtte være sinte på partneren for, ikke bruker barna som våpen i konflikten. Jeg ble selv brukt som våpen i en samlivskonflikt da jeg var 10 år. Jeg tror det er en viktig grunn til at jeg aldri har klart å innlede noen forhold i ungdomstida eller i voksen alder, jeg forbinder det for mye med alle de vanvittige tingene begge mine foreldre gjorde den gang. Jeg kan derimot si at jeg håper det ordner seg for deg, og at mor ser fornuften og ikke hindrer barna deres i å ha en far. Anonymkode: 64866...3e6 Jeg har vært innom barnevernet i håp om at de kunne hjelpe, men de kunne ikke. Da må jeg melde mor til barneværet. Fikk beskjed om at det først er en sak for advokater og at de evt. i retten kunne bli innblandet. Anonymkode: fcaf3...331
Sh999 Skrevet 25. august 2016 #4 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært innom barnevernet i håp om at de kunne hjelpe, men de kunne ikke. Da må jeg melde mor til barneværet. Fikk beskjed om at det først er en sak for advokater og at de evt. i retten kunne bli innblandet. Anonymkode: fcaf3...331 Hvis du føler at det er grunnlag for og melde mor til BV ville jeg faktisk gjort det! Blir så sint når jeg hører mødre som nekter far samvær osv og skal styre alt! Barna trenger like mye en pappa. Så sant det ikke er noe du ikke forteller her, at det hører mer til historien her,? For hvis du er en skikkelig far for barna så trenger de deg og i livet sitt. Håper det ordner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #5 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Sh999 skrev: Hvis du føler at det er grunnlag for og melde mor til BV ville jeg faktisk gjort det! Blir så sint når jeg hører mødre som nekter far samvær osv og skal styre alt! Barna trenger like mye en pappa. Så sant det ikke er noe du ikke forteller her, at det hører mer til historien her,? For hvis du er en skikkelig far for barna så trenger de deg og i livet sitt. Håper det ordner seg. Barna er alltid taperne i slike situasjoner så føler retten kan være "tryggere" enn å blande inn BV før jeg vet at det faktisk er en sak for BV. Og det vet jeg jo ikke før jeg melder evt. så synes det er riski. Anonymkode: fcaf3...331
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #6 Skrevet 25. august 2016 Barnevernet er ikke rette instans for samværskonflikt. Det er fvk og retten Anonymkode: 0fe5e...1d3 1
xinnia Skrevet 25. august 2016 #7 Skrevet 25. august 2016 Det eneste som kan hjelpe er advokater og retten!
Zienna Skrevet 25. august 2016 #8 Skrevet 25. august 2016 Du bør skrive inn all korrespondansen mellom dere, med dato og klokkeslett, og så oversende dette til advokaten din. Husk å ta med alle sms-er, også de som er "fredelig". Dette for at advokaten skal kunne få et helhetlig bilde av hvordan situasjonen egentlig er. Mange tenker ikke på at å bruke sms i stedet for å snakke i telefonen, gir dokumentasjon på at man snakker sant. Jeg håper du har en advokat som er dyktig på barnefordelingssaker, for det er viktig. La advokaten lese, og så at dere tar en samtale. Advokaten skal så gi deg råd og fortelle deg hvor du står i saken. Min yngste sønn gjorde dette, og 50/50 ble omgjort til 100% omsorg for far. Uten rettsak. Fars advokat oversendte bare et brev med kopi av korrespondansen mellom mor og far til mors advokat. Mors advokat rådet da mor til å akseptere at far fikk hovedomsorgen, at hun ville tape i en evt. rettsak. Totalt var fars kostnad til advokat på i underkant av 7.000 kr. Hovedjobben gjorde han selv, altså å systematisere all korrespondanse.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #9 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Du bør skrive inn all korrespondansen mellom dere, med dato og klokkeslett, og så oversende dette til advokaten din. Husk å ta med alle sms-er, også de som er "fredelig". Dette for at advokaten skal kunne få et helhetlig bilde av hvordan situasjonen egentlig er. Mange tenker ikke på at å bruke sms i stedet for å snakke i telefonen, gir dokumentasjon på at man snakker sant. Jeg håper du har en advokat som er dyktig på barnefordelingssaker, for det er viktig. La advokaten lese, og så at dere tar en samtale. Advokaten skal så gi deg råd og fortelle deg hvor du står i saken. Min yngste sønn gjorde dette, og 50/50 ble omgjort til 100% omsorg for far. Uten rettsak. Fars advokat oversendte bare et brev med kopi av korrespondansen mellom mor og far til mors advokat. Mors advokat rådet da mor til å akseptere at far fikk hovedomsorgen, at hun ville tape i en evt. rettsak. Totalt var fars kostnad til advokat på i underkant av 7.000 kr. Hovedjobben gjorde han selv, altså å systematisere all korrespondanse. Takk for svar. Har du mulighet til å fortelle hva som gjorde at mor ikke tok opp kampen? Tenker det må være en litt spesiell situasjon Anonymkode: fcaf3...331
Zienna Skrevet 25. august 2016 #10 Skrevet 25. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Har du mulighet til å fortelle hva som gjorde at mor ikke tok opp kampen? Tenker det må være en litt spesiell situasjon Anonymkode: fcaf3...331 Det kan jeg svare på. Mor er glad i barna sine, og vet at dette er det beste for dem. Hun hadde vett nok til å sette offentlig kritikk til side for barnas beste, og jeg beundrer henne for det. 1
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #11 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Zienna skrev: Det kan jeg svare på. Mor er glad i barna sine, og vet at dette er det beste for dem. Hun hadde vett nok til å sette offentlig kritikk til side for barnas beste, og jeg beundrer henne for det. Så hun var ikke like god omsorgsforelder? Anonymkode: fcaf3...331
Peter007 Skrevet 25. august 2016 #12 Skrevet 25. august 2016 (endret) Hvis du ikke vil ta saken rettslig er BV. det eneste du kan gjøre, innen offentlig hjelp hvis dette går utover barna. Det er ikke sikkert noe vedr. utfallet. Skal du ta saken rettslig er det bosted barna på deg som er muligheten. Altså mor blir samværsforelder og du bosteds forelder. Lykke til. Endret 25. august 2016 av Peter007
Zienna Skrevet 25. august 2016 #13 Skrevet 25. august 2016 Et øyeblikk siden, Zienna skrev: Det kan jeg svare på. Mor er glad i barna sine, og vet at dette er det beste for dem. Hun hadde vett nok til å sette offentlig kritikk til side for barnas beste, og jeg beundrer henne for det. Men du var kanskje mest interessert i hva som førte til resultatet. Det var sms-er hvor mor spurte om far kunne ha barna, veldig mange. Om han kunne hente i barnehage, bringe dem. At hun ikke hadde tid, skulle på ferie osv. Stadig skifte av nye menn, alltid like seriøse, var også en del av historien. Sønnen svarte alltid ja, og i perioder på opptil 6 uker var hun aldeles fraværende for barna.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #14 Skrevet 25. august 2016 1 minutt siden, Peter007 skrev: Hvis du ikke vil ta saken rettslig er BV. det eneste du kan gjøre, innen offentlig hjelp. Men er ikke sikkert noe vedr utfallet. Skal du ta saken rettslig er det bosted barna på deg som er muligheten. Altså mor blir samværsforelder og du bosteds forelder. Lykke til. Jeg tar saken til retten hvis det er eneste løsning, men hadde håpet at en barnepsykolog kunne sett på situasjonen før det gikk så langt at vi var i retten. Eller er det at en advokat faktisk kan si hvor sterk sak jeg har (selv om en ikke kan si hva utfallet blir)? Anonymkode: fcaf3...331
Zienna Skrevet 25. august 2016 #15 Skrevet 25. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hun var ikke like god omsorgsforelder? Anonymkode: fcaf3...331 Nei, hun var aldri det. Hun ønsket nok, men maktet det ikke. Derfor fungerer det veldig bra nå når mor har vanlig samværsordning, og ellers treffer barna når hun ønsker det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå