Gå til innhold

Gaver vi ikke ønsker!

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss for 14 dager siden, og dagen var utrolig flott på alle måter. Ja, bortsett fra en ting - gavebordet!

I forkant laget vi en gaveliste som vi la ut på nettet og dessuten trykte opp til besteforeldre og andre uten nettilgang når de ba oss om det. På listen var det masse forslag i alle slags prisklasser.

Allikevel har vi fått så mye som vi ikke ønsket oss. Vi skrev f.eks. at vi ikke samlet på sølv, allikevel hadde onkelen og tantene på brudgommens

side spleiset på sølvbestikk fordi "vi ville nok sette pris på slike ting når vi ble eldre". Vi er i 30- årene nå og tror ikke vi forandrer mening der nei. Vel, det kan vi nå alltids bytte inn. Annerledes er det med det digre gulvuret vi fikk, rosemalt med navn og dato, kaketiner likedan, stor brodert bryllupsklokkestreng etc. Vi har en minimalistisk leilighet der det meste går i stål og kirkebær, og det passer over hode ikke med bondeantikviteter. Derfor er det tragisk at besteforeldre har brukt 12 000 på en klokke vi ikke ønsker å ha! Og slikt er ikke bare å bytte inn heller. Vet jammen ikke hvordan vi skal løse det. Alt er foreløpig stablet i en kjellerbod, og så får vi se....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da... Jeg skjønner problematikken. Dere/familien har ikke en hytte, da, hvor slike ting passer bedre inn ? :roll:

Sånn apropos skjønner jeg ikke helt hvorfor folk ber om ønskeliste hvis de likevel kjøper ting de selv liker, selv om de vet det ikke er brudeparets stil, fordi det er noe de synes brudeparet burde ønsket seg...

Skrevet

Det är svårt med gåvor. På ett sätt ska man vara tacksam för dem, men jag tycker likväl att de som ger gåvorna bör respektera brudparets önskningar. Till exempel att ni inte önskat er silver.

Om den som ger gåvan lägger ner mycket tid på att måla (som er klocka) eller brodera bör de ju först vara säker på att det är något som brudparet har bruk för, annars ger man bort bekymmer.

Skrevet

Hallo!

Unnskyld at jeg sier det men jeg synes dere høres litt egoistiske ut jeg.. Det er vel fortsatt tanken bak enhver gave som teller. De har faktisk brukt hele 12000,- på en gave til dere som vitner om at de setter utrolig pris på dere, og så er takken at dere er misfornøyde fordi det ikke kan byttes? Det er vel greit nok det at det ikke passer inn i leiligheten deres, men man bør jo sette såpass pris på det likevel at man finner en plass for det. Skal selv gifte meg snart, og er egentlig ikke tilhenger av detaljerte ønskelister, men har lagt ut en likevel etter press. Den inneholder ikke andre detaljer enn type bestikk, servise og glass vi samler på. Det som kommer i tillegg tar vi imot med takk. Synes veldig mye i brylluper dreier seg å hvilke gaver man ønsker seg, det jeg ønsker meg er i hovedsak at alle våre venner og familie skal treffes til en stor fest, og at dagen skal bli et minne for livet. Ikke at det jeg husker er de redselsfulle gavene... :-?

Hilsen Vekten

Gjest Anonymous
Skrevet

Meg igjen som startet innlegget - jeg føler meg slett ikke egoistisk! Når folk oppfordrer oss til å lage ønskeliste, og så er "bedrevitere" fordi vi som bare er i 30- årene ikke vet hva vi ønsker oss blir jeg faktisk litt provosert. Og det er heller ikke lett å plassere et knallrødt gulvur på 1.80 meter med digre roser - den ville vært malplassert i de fleste hjem. Jeg forstår godt at ikke alt kan falle i smak på et gavebord, og vi tok imot et par ganske så orginale vaser o.l. med humor. Men det gjør oss fortvilet at noen har brukt 12 000 på en gave vi ikke ser råd for å plassere noen sted. Og vi har heller ingen hytte, og ingen av foreldrerne våre har heller stuer som den kan passe inn i. Vi er veldig glade i disse besteforeldrene og ønsker nødig å såre de.

Skrevet

Syftet med en önskelista är att underlätta för givarna av gåvorna. De ska med hjälp av önsklistan kunna hitta nåt som brudparet (eller födelsedags(bursdags)barnet) gärna vill ha och har användning för. Man måste inte följa den men den bör ge en bra vägledning. Vill man ge något annat är det helt OK också men om du inte känner paret väl, kontrollera gärna med dem själva, eller deras föräldrar.

För visst vill du ge en gåva som de har glädje av och blir glada att få, inte något du är glad över att ge bort!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig med Vekt74 -synes dere er egoistiske og utakknemlige jeg. Vær glad til at folk gidder å gi dere gaver i stedet for å syte over at "vi vil ikke ha det". Makan til syting og dere skal være voksne folk ???

20April2002 :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Men det er jo ikke vanlig at man gir bort en gave til 12000,- hvis man ikke er bra sikker på at det er noe mottakeren gjerne vil ha? Og når det dreier seg om ei svær rosemalt klokke, så er det jo noe som svært få unge mennesker har så veldig bruk for...

Jeg hadde også blitt litt fortvilet om jeg hadde fått noe sånt, også fordi jeg viste at den kostet så mye, og jeg hadde følt at jeg måtte ha det fremme sånn at besteforeldrene skulle bli fornøyde.. Dessuten synes jeg at de som ber om ønskeliste, kan være så greie å gi noe som står på den, istedefor å finne ut noe som de selv kanskje synes er fryktelig praktisk, og tenker at har de ikke bruk for det nå så har de sikkert bruk for det om 10 år...

De fleste som gifter seg i dag har jo vært samboere i noen år allerede og de har som regel skaffet seg det meste de trenger, så da er jo en ønskeliste grei å ha.

Vi fikk også masse som vi ikke hadde lyst på, og jeg har byttet det jeg ikke ville ha og som lot seg bytte. Ser ikke helt pointet og sjarmen med å fylle huset med ting man ikke vil ha/ har bruk for som man har fått i gave og ikke vil bytte for man kan jo da virke uttakknemmelig og egoistisk. Det orker iallefall ikke jeg, har nok av ting jeg ikke bruker fra før.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er ikke egoistisk å ikke henge opp en brodert klokkestreng hvis man har lagt sjelen sin i å skape et hjem i den stilen man liker...hallo ! :o

Jeg synes faktisk det tvert imot er egoistisk å gi noe man primært selv synes er fint jeg, hvis det avviker fra brudeparets ønsker ! Jeg har vel ikke noe med å definere hva de skal like. OK, hold akkurat det rosemalte klokken fra besteforeldre unna, det er jo litt spesielt, men på mer prinsipielt grunnlag. Å gi bort sølv til noen som eksplisitt har sagt at ikke de samler på sølv ? Hva er motivasjonen for det ? Enig med innlegg ovenfor - man skal gi noe mottageren blir glad for. Jeg kan godt gi f.eks. Hardangerbestikk til noen som ønsker seg det selv om jeg aldri ville hatt det.

Skrevet

En bryllupsgave mener jeg er helt spesiell av den grunn at det er noe du skal ha bruk for og/ eller ha hele livet, ergo: det må være noe man liker! Den andre tingen som jeg mener er spesielt med bryllupsgaven er at det som regel ikke er noen som blir dødelig fornærmet dersom man velger å bytte. Man kan ikke sitte med 52 stettglass når det egentlig er kniver og gafler men trenger. Derfor mener jeg det er alminnelig folkeskikk å lytte til hva brudeparet ønsker seg/ trenger før man kjøper noe til dem. Jeg hadde aldri kommet meg til å bi bort en gave som ikke var byttbar (så sant ikke brudeparet hadde sagt at de ønsket seg akkurat det).

Alle har forskjellig sil, og det bør respekteres av besteforeldre såvel som de andre gjestene. Skjønner at det er litt spesielt med nettopp besteforeldre og at man skal trå litt varsomt der, men å gi sølv til noen som har sagt at de ikke ønsker det??? Jeg samler heller ikke på sølv og kommer til å presisere det før mitt bryllup. For jeg ønsker nemlig å bytte så lite som mulig. Nettopp fordi det er en god tanke bak hver eneste gave. Og da er det jo trist at brudeparet ikke føler den samme gleden...?

Gjest 20April2002 (gjest)
Skrevet

Blir helt matt jeg! Fatter ikke at folk kan være slik. Hva med å være takknemlige for at folk gir dere en oppmerksomhet.

Vi fikk langtfra alt vi hadde satt opp på ønskelistene vi, men søren om jeg skal sitte her og syte over at det ikke passer inn. Det vi har fått dobbelt av har vi byttet og det andre har vi enten klart å bytte inn i noe annet eller vi har funnet en plass å ha det.

Det er snakk om å være takknemlige for at folk gir en gave. Jeg tror ikke gjesten går ut og sier...hmm jeg tror jeg kjøper denne for brudeparet liker sikkert ikke denne.

Heller sett pris på at dere har fått en gave og ikke sitt og syt over det. Må jo være utrolig sårende for dem som har gitt gaven også.

Smil og vær glade heller - dere har jo fått en enorm gave ved å bli gifte og være samlet med familiene da :wink:

20April2002

Skrevet

Jeg synes ikke det er utakknemmelig å reagere på gaver man har sagt klart ifra at man IKKE ønsker seg. Det må da være hyggelig for de som gir bort gaven å vite at brudeparet virkelig setter pris på gaven, og ikke vil bytte den?

Selvfølgelig handler ikke bryllup om gavene, men giftemålet- festen og at man får samlet alle sine kjære rundt seg på den store dagen!! -Men nå er det nå en gang sånn at man får gaver på denne store dagen, og da er det vel ikke noe galt i å reagere på at gjestene gir gaver stikk i strid med brudeparets ønsker...

Jeg skjønner godt at du er litt fortvilet over alle de gavene som ikke passer inn, og som dere ikke har ønsket dere...

Skrevet

Joda, jeg skal være enig i at det ikke akkurat er optimalt å gi ting som man absolutt ikke ønsker seg og som ikke står på ønskelisten, men det er da allikevel en gave og bør man ikke være glad for å få gaver da? ærlig talt, jeg synes det faktisk er utakknemmelig jeg. Må innrømme at gaver er noe av det jeg har tenkt minst på i forbindelse med dagen og jeg vet at alt vi kommer til å få er gitt med en god mening. Kan man virkelig da si at man er skuffet over gavene man har fått, fordi man kanskje ikke fikk akkurat det man hadde mest lyst på? Nei, jeg synes det er uakseptabelt jeg. Selv blir jeg alltid glad for alle gaver jeg får uansett, og så lenge man faktisk setter pris på tanken bak en gave og legger vekt på den gode meningen til de som gir gaven, så finner man alltid en plass til den også. Hva så om ikke alt står i stil kanskje, det er allikevel et flott minne fra bryllupet!

Gjest Solskinn
Skrevet

Nå er det jo sånn at når noen i när familie har lagt mye omtanke i en bryllupspresang så vil man jo gjerne ikke pakke den sammen på loftet. Og det er ikke alt som passer inn hos noen som har bodd sammen i mange år og har ett ferdig möblert hjem, heller. Jeg vil i alle fall velge hvordan mitt hjem skal se ut selv.

Derfor er det ikke syting, det er faktisk lov til å bli litt oppgitt, ikke fordi man ikke setter pris på oppmerskomheten, men fordi man ikke riktig vet hva man skal gjöre med det man får!

Gjest NinaM
Skrevet

Fy f :evil: så utakknemlige og bortskjemte dere er. Fortjener ikke gaver spør du meg! :x

Gjest Anonymous
Skrevet

Til dere som kaller avsenderen utakknemlig, det er forskjell på en stygg vase e.l. og et digert møbel i form av en rosemalt klokke da. Hadde blitt fortvilet selv jeg fordi jeg ikke hadde ant hvor jeg skulle plassere det. Man setter mottakeren i en vanskelig situasjon da, og det er ikke noe hyggelig å ikke finne plass / ha rom for en slik kostbar gave.

Skrevet

Det största och enda jag vill från mina gäster är att de kommer på vårt bröllop. Eftersom det är i Norge kostar det min släkt en del att resa dit och övernatta. Det är gott nog för mig.

Nu vet jag att en del av gästerna som kommer och en del av släkten som tyvärr inte kan komma vill ge oss gåvor. För att DE ska kunna ge något som VI har glädje och bruk av sätter vi upp en önskelista. Vi har också klart talat om för dem att vi INTE önskar oss silverbestick, serviser eller glas då vi redan har så det räcker av detta (vi är i 30 års åldern). Jag vill hjälpa dem att hitta en gåva som passar både dem och oss... Allt man får i bröllopsgåva kommer inte att falla en i smaken, men det är en annan sak än att få saker man klart sagt man inte vill ha.

Gjest Anonymous
Skrevet

Åh, det er så mange skinnhellige folk her på KG !!! :o "Jeg er takknemlig for alt jeg får, det er tanken som teller" - og alle som ikke liker rosemalte kaketiner burde skamme seg ? Ikke sikkert dere hadde sagt det samme hvis det var dere hadde fått en så gedigen ting som i seg selv er en flott gave, men som absolutt ikke er deres smak. Noen har faktisk interiør som en stor interesse. Nettopp det at innsenderen opplever det som et problem at hun har fått disse tingene sier jo noe om at hun ikke er utakknemlig, men at det er et dilemma - fordi hun ikke ønsker å såre de som ga gaven.

:roll:

Det er forskjell på å være bortskjemt og utakknemlig og å faktisk ønske å beholde sin egen stil - ikke den foreldre eller besteforeldre har. Jeg synes faktisk man skal få bestemme selv hvordan det ser ut hjemme hos en når man er over 30... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Synes diskusjonen har sporet litt av...hva med å komme med forslag til hva man kan gjøre når man får slike gaver istedenfor å fortelle folk hvorvidt de er utakknemlige eller ikke???

Til deg som started tråden: Har dere ikk to stuer, ei kjellerstue eller lignende hvor denne klokka kan plasseres? Jeg forstår godt at denne store klokka ikke helt passer inn i en minimalistisk stil, men i ei kjellerstue el.l går det gjerene an å plassere slike ting???

Gjest Anonymous
Skrevet

Hytta vel :-) Det har dere tips om hvor dere kan plassere ting :-)

20April2002

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...