Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 Hvordan hadde du tatt det hvis en du var veldig glad i, sa at du var sosialt handikappet - uten å gi noen nærmere forklaring? Hva må til for at du skal si til noen (eller ønske du hadde mot til å si) at h*n er sosialt handikappet og hva ligger egentlig i begrepet?
Anglofil Skrevet 13. november 2004 #2 Skrevet 13. november 2004 Å få høre det måtte vel vært det mest sårende jeg noen ville ha opplevd. Og jeg kunne aldri si det rett ut til en person! Man kan mene hva man vil, men jeg ville aldri ha gjort det, fordi jeg ikke har noe ønske om å såre noen. Jeg vil bare kunne tenke det, ikke si det rett ut. For meg er en sosialt handikappet en person med få sosiale antenner, eller ingen. At man ikke klarer å lese en sistuasjon, og enten plumper ut med ting eller gjør ting som er upassende der og da. F. eks hadde jeg en venninne, som er oppegående på mange måter, klarte å si, foran 15 sjenerte 14/15-åringer (hvor i denne alderen tema om orgasmer ikke er så veldig vanlig å snakke om), når vi så på en film; "men orgasmer er da helt vanlig". Alle stirret på henne og ble fryktelig flaue pga dette. Det er ikke det at vi ikke kan snakke om det i dag, men den gangen så var det tabu. Vi var ikke modne nok for slik snakk, det føltes ikke riktig å snakke om den gangen. Og det er viktig tror jeg, å kunne lese hva andre føler, se om de blir ukomfertable etc, og jeg mener at man kan være sosialt "dum" i en enkelt sistuasjon, og man kan være det helt generelt. Alle har vi sikkert sagt noen ting høyt, gjort dumme ting som får andre til å føle at man var sosialt uintelligent i den spesifike situasjonen. Man kan jo være det all-over, at man ikke lærer av de situasjonene som har gjort en sosialt uintelligent. For meg er en sosiat uintelligent person en som gjør sosialt dumme ting uten å lære av dem, eller se de ann ihvertfall, og gjør det en gang til for den samme gruppen. Mange kan være sosialt dumme i en gruppe og smarte i andre, derfor må man kunne lese flere grupper mennesker. Akkurat som en fyr vi møtte på et stevne spurte enn venn av meg;" er du og h*n sammen eller?". Noe som man IKKE må nevne, siden forhold mellom den spurte og h*n ikke har blitt snakket noe om selvom de flørter etc. Mvh Yvonne
Gullhår Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 Hvordan hadde du tatt det hvis en du var veldig glad i, sa at du var sosialt handikappet - uten å gi noen nærmere forklaring? Hva må til for at du skal si til noen (eller ønske du hadde mot til å si) at h*n er sosialt handikappet og hva ligger egentlig i begrepet? Det å være sosialt handicapet er et stort problem for en del mennesker. De det gjelder, vet nok om dette selv og årsakene kan være så mange. F.eks. barnløse kan føle at det er svært vanskelig å være sammen med andre mennesker med barn. Noen har så dårlig selvbilde, at de rett og slett ikke greier å være sammen med andre. Det er utallig mange årsaker til dette. For å svare deg på dine spm, så ville jeg nok blitt lei meg om en venn sa dette til meg. Ikke for det som ble sagt, men for at personen sårer med valg av ord. Jeg velger å tro at denne personen ikke vet hva det betyr, på lik linje, med at noen sier "h*n behandlet meg umenneskelig". Det er lite trolig at noen har gjort. Umenneskelig, dvs å torturere et annet menneske, noe jeg ikke tror venner gjør mot hverandre. Jeg ville ha bedt om en forklaring på usannheten (om det er det). Kan ikke h*n gi meg det, så velger jeg å se på vennskapet som over. (med mindre dette er sagt i en krangel/heftig diskusjon) Jeg hadde aldri villet sagt noe slikt til noen. Om jeg ser at en venn sliter, så vil jeg heller hjelpe med problemet, om vennen min åpner for det. Jeg hadde ikke villet såret henne/han for alt i verden. Personen har vel mer enn nok å stri med, om ikke vennene skal komme med slike usaklighetr. Jeg lurer også litt på om du vet hva dette begrepet egentlig betyr...
Blomsterenka Skrevet 13. november 2004 #4 Skrevet 13. november 2004 Hvem kom først, høna eller egget? Om en person er det du valgte å definere som "sosialt handicappet", så er kanskje omgivelsene vel så mye sosialt handicapa, hvis de ikke takler det, eller tar jeg helt feil? Enig med henne over her, som skriver at man bør vite hva man sier til hvem, men tenkte mer generelt nå...
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #5 Skrevet 13. november 2004 Om det ble sagt i alvor, måtte man kunne forvente en forklaring/begrunnelse på at vedk mente dette, og han måtte kunne gi en del eksempler slik at det går å forstå hva det betyr. Å bruke ordene "sosialt handikappet" betyr for meg at en person nærmest må ha en diagose, eks Aspergers syndrom. Det er et stort sosialt handikap, og det er forholdsvis mange som har det (1 av 1000, mener jeg) Om ordene bare ble slengt ut i frustrasjon over en misforståelse el. ville jeg sikkert bare tatt igjen med en like dårlig beskrivelse av min venn.... Det er utrolig mye rart man sier når han blir irritert. Kanskje var det noe slikt som skjedde?
Gjest Fighter Skrevet 14. november 2004 #6 Skrevet 14. november 2004 Om det ble sagt i alvor, måtte man kunne forvente en forklaring/begrunnelse på at vedk mente dette, og han måtte kunne gi en del eksempler slik at det går å forstå hva det betyr. Å bruke ordene "sosialt handikappet" betyr for meg at en person nærmest må ha en diagose, eks Aspergers syndrom. Det er et stort sosialt handikap, og det er forholdsvis mange som har det (1 av 1000, mener jeg) Om ordene bare ble slengt ut i frustrasjon over en misforståelse el. ville jeg sikkert bare tatt igjen med en like dårlig beskrivelse av min venn.... Det er utrolig mye rart man sier når han blir irritert. Kanskje var det noe slikt som skjedde?
Philosophia Skrevet 14. november 2004 #7 Skrevet 14. november 2004 Jeg mener en person som bare slenger ut en slik påstand uten å begrunne den nærmere mangler sosial kompetanse selv. En slik person har jo ikke evne til å sette seg inn i den andre personen og det er et grunnleggende trekk i sosial kompetanse.
Selma Skrevet 15. november 2004 #8 Skrevet 15. november 2004 Jeg hadde blitt både såret og nysgjerrig på hva vedkommende mente med det.
Gjest *Fiona* Skrevet 16. november 2004 #9 Skrevet 16. november 2004 Dette er det dummeste jeg har hørt, jeg hadde blitt skikkelig forbanna og bedt han enten forklare seg eller gi faen i å snakke til meg... kan ikke kommunisere med folk som ikke kommuniserer tilbake. Sosialt handikappet? Hadde han lært et nytt uttrykk og glemt å sjekke meninga eller hva? Han må jo BEGRUNNE det! Hvilken situasjon var det i da?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå