Gå til innhold

Egenkapital til ungdommene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datter og hennes samboer har bodd i kjellerleiligheten vår nå i halvannet år. De betaler, men det har hele tiden vært underforstått at disse pengene får de igjen når de skal kjøpe seg leilighet selv. Det har ikke vært noen kontrakt, men i alle fall vet datteren min at jeg hadde den ordningen med mine foreldre da jeg var ung. De har betalt sånn litt under markedspris. Nå er det slutt...bør eks-samboeren få noen av pengene? 

Anonymkode: ab589...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis eksen har betalt halvparten av husleie og det var en muntlig kontrakt med at de skulle få igjen pengene så skal han selvsagt ha tilbake halvparten. 

Anonymkode: 66ac7...894

• Liker 4
Skrevet

Hvis dere har hatt en avtale om at dere skal passe på "husleiepengene" slik at datteren deres kan kjøpe leilighet senere syns jeg eks samboeren skal få igjen det han har betalt. Ellers vil det jo være jævlig urettferdig at han nå skal ha betalt for mye av hennes leilighet uten å få noe igjen for det. 

Anonymkode: 3d812...c35

• Liker 2
Skrevet

Njaaaa...hvis han får igjen pengene så har han jo bodd gratis da, ikke helt rimelig det heller

• Liker 8
Skrevet

Bor i leiligheten til foreldrene mine. Jeg betaler felleskostnader og samboer betaler leie som jeg vil få igjen som egenkapital. Synes ikke det er rimelig at kjærestene våre skal bo gratis 

Anonymkode: 8f258...d54

Skrevet
2 timer siden, Snublefella skrev:

Njaaaa...hvis han får igjen pengene så har han jo bodd gratis da, ikke helt rimelig det heller

Det samme tenker jeg. Denne tenkte enigheten dere har hatt er jo for det første ikke noen bindende avtale. Dessuten dreier det seg jo om forskudd på arv, og her har ikke han noen rettigheter, verken juridisk eller etisk, så lenge det er slutt. 

Dessuten har han jo bodd der for under markedspris i 1,5 år, så han har jo uansett nytt godt av avtalen dere har med deres datter. 

Anonymkode: 3c23e...0ca

• Liker 4
Skrevet

Nei det syntes jeg ikke.

Anonymkode: 63e59...2e1

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datter og hennes samboer har bodd i kjellerleiligheten vår nå i halvannet år. De betaler, men det har hele tiden vært underforstått at disse pengene får de igjen når de skal kjøpe seg leilighet selv. Det har ikke vært noen kontrakt, men i alle fall vet datteren min at jeg hadde den ordningen med mine foreldre da jeg var ung. De har betalt sånn litt under markedspris. Nå er det slutt...bør eks-samboeren få noen av pengene? 

Anonymkode: ab589...3f3

Jeg ville ikke gjort det, ja han ville nytt godt av det om de fremdeles var i hop men nå er det ikke så.

Skrevet

Nei. Det bør i så fall være opp til din datter om hun vil gi ham litt, men bare hvis han har betalt mer enn henne og han har visst om denne avtalen hele tiden (men aldri fortell han det)

Anonymkode: 759c1...e9c

Skrevet

Her har dere strengt tatt driti på draget ved å ikke tenke over denne muligheten i forkant. Om dere har sagt til han at det var avtalen, så syns jeg det er dårlig gjort å holde tilbake pengene. Ja, han har bodd der gratis, men dette visste dere da dere sa de skulle få tilbake pengene ! Det kommer jo ikke som en overraskelse. Dersom dere lovde han dette, så syns jeg egentlig dere har forpliktet dere om det ikke ble sagt at det falt bort ved brudd

Anonymkode: 61ad3...247

• Liker 7
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har dere strengt tatt driti på draget ved å ikke tenke over denne muligheten i forkant. Om dere har sagt til han at det var avtalen, så syns jeg det er dårlig gjort å holde tilbake pengene. Ja, han har bodd der gratis, men dette visste dere da dere sa de skulle få tilbake pengene ! Det kommer jo ikke som en overraskelse. Dersom dere lovde han dette, så syns jeg egentlig dere har forpliktet dere om det ikke ble sagt at det falt bort ved brudd

Helt enig. Et løfte er et løfte.

Det kan dessuten ikke komme som en overraskelse at unge mennesker ofte ikke har særlig langvarige forhold, så denne muligheten burde dere strengt tatt tenkt over.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig.  Selv om man i ettertid ser at det var dumt, så er en avtale en avtale, og man må holde ord. 

Vi gjorde en lignende blunder da vi for mange år siden ga tomt til sønn og samboer for at de skulle kunne bygge hus.  Da de gikk fra hverandre fikk hun halvparten av verdien, også av tomt.  Vi burde selvsagt ha gikk sønnen vår tomta i gave/forskudd på arv. 

• Liker 2
Skrevet

Hba med å gi tilbake halvparten? Kalle den andre halvparten for leie? 

Skrevet

Ts her: Det har aldri vært et løfte...eller noe vi hsr snakket om. Men mer underforstått.

Skrevet

Hva føler du er mest riktig selv da ts? 

Anonymkode: 53907...bd6

Skrevet (endret)

Om noe er underforstått er det likevel kommunisert til den andre på ett eller annet vis. Det ligger jo i ordet, at det er en enighet selv om man ikke har sagt det direkte. Det var tydeligvis meningen fra start at de skulle få pengene tilbake og da bør han få sin del, men jeg skjønner at du har mest lyst til å beholde pengene selv og spør her for å få støtte slik at du slipper å ha dårlig samvittighet.

Endret av Arkana
  • Liker 2
Skrevet

Jeg mener det burde ha vært like underforstått at inntektene fra kjellerleiligheten skulle gå som forskudd på arv til datteren din, da du like gjerne kunne leid den ut til andre og tjent penger på det. Det er dermed ikke midler som eksen hennes har noen rettigheter til. Det er ikke sånn at det er "hennes og hans" penger, det er dine midler, som du kan velge å tilbakeføre til henne. 

Det bør jo også være temmelig klart for han at etter å ha bodd billig en periode kan man ikke kreve refundert husleie fordi forholdet tok slutt! Det er ca like sprøtt som at dere etterfakturerte han leie for samme periode siden forholdet tok slutt og "investeringene" i han ved å gi han rimelig leie da var tapt. 

Om mannen er relativt oppegående forstår han dette uten at noen må forklare han det. 

Om han etterlyser pengene ville jeg bare si at det var beregnet som forskudd på arv til datteren din, og at du regner med at han har nyttegjort seg rimelig husleie i perioden ved å legge opp egenkapital for seg selv. 

Saken er at det aldri har vært noen klare linjer for hvordan transaksjonen skulle foregå, og de kan dermed ikke komme med noen krav. Dere skulle selvsagt satt dere ned og formulert det på forhånd, om det var dels kommunisert. Om forventningen til pengene skyldes at dine foreldre gjorde dette for deg, da hadde jeg bare latt det ligge. Det er vel tynt å bygge på. 

Eventuelt kan du beholde leien fra han selv og bare tilbakeføre den halvparten som datteren din betalte inn, om det blir lettere i forhold til samvittigheten din. 

• Liker 6
Skrevet

Dette er grunnen til at man bruker skriftlige avtaler til alt, selv mellom venner og familie. Fjerner muligheten for konflikter, og det tvinger deg til å formulere hva du ønsker på en forståelig måte. Og så vet man om 3 år akkurat hva man ble enige om.

Jeg ville ikke gitt han penger dersom jeg ikke spesifikt sa han skulle få. Hvis du sa "dere" vil jeg se på det som inneforstått at det er henne.

Skrevet

Jeg hadde ikke gitt ham noe tilbake hvis ikke jeg hadde sagt spesifikt at jeg skulle gjøre det.

Anonymkode: b7e2d...e5a

• Liker 1
Skrevet

Hvis de ikke hadde slått opp, men i stedet kjøpt seg leilighet i morgen med EK tilsvarende det de har betalt i "husleie", ville dere da krevd at det var din datters EK og at han skulle ha en mindre eierandel i leiligheten? Om de så hadde gjort det slutt om 1 år og skulle solgt, ville dere da ment at din datter skulle hatt alt av "husleiepengene" som er skutt inn i leiligheten?

Jeg tipper svarene er nei og nei. Og som du sier, du bodde "gratis" da du var ung, samme har du gitt inntrykk for i forhold til din datter og hennes kjæreste. Jeg er rimelig sikker på at din datter og hennes x hele tiden mens de har vært sammen har snakket om at det de betaler til dere i "husleie", skal gå til felles EK når de skulle kjøpe leilighet.

Alt dette peker i retning av at han burde få igjen noe penger, samtidig har han ikke noe krav på det. Dere har rett og slett bæsja litt på leggen med en utrolig klønete ordning. Hvor mye er det snakk om da som han eventuelt skal få? Kanskje dere kunne gitt han noe i hvert fall, som en minnelig løsning? Forventer/krever han å få noe selv? Hva syns din datter?

Skjønner godt at dere ikke har spesielt lyst å gi han noe penger nå gitt situasjonen, men moralsk er dere litt bondefanget syns jeg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...