AnonymBruker Skrevet 25. august 2016 #1 Skrevet 25. august 2016 Jeg tåler ikke laktose, og her i heimen går det kun i laktosefrie produkter. Det er enklere når alle kan spise samme mat, og en slipper å kjøpe laktosefri pluss vanlig rømme, smør, fløte, melk osv. Så alle spiser i praksis laktosefritt, med unntak av feks yoghurt og slikt som kommer utenom fellesmåltid. Men hvordan er det for et barn som i utgangspunktet tåler laktose å vokse opp på et slikt kosthold? Vil barnet utvikle laktoseintoleranse selv når han aldri blir utsatt for meieriprodukt med laktose? Og hvor mye laktose er nok for å unngå dette? Holder det å bruke vanlig melk fremfor laktosefri? Eller holder det med en yoghurt eller biola om dagen? Eller bør en pøse på med brunost og prim som inneholder enorme mengder laktose for å veie opp for manglende laktose ellers i kosten? Anonymkode: f5a9f...15a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #2 Skrevet 26. august 2016 Er det ingen som har erfaring med dette? Det er jo en prosentvis forholdsvis stor gruppe av befolkningen som har laktoseintoleranse, så vi er vel ikke den eneste husholdningen der man hovedsaklig spiser laktosefritt. Anonymkode: f5a9f...15a
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #3 Skrevet 26. august 2016 Her har vi spist gluten- og laktosefritt i 10 år, og de som tåler dette, tåler det fremdeles godt når de får det servert hos andre. Anonymkode: 5a0b2...553 2
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #4 Skrevet 26. august 2016 Dette spørsmålet bør du ta opp med fastlegen. Jeg har skrevet tidligere på forumet, og stå fortsatt ved den påstanden at fremtidens folkesykdom er mangelsykdommer og plager grunnet feilernæring på grunn av folk på egenhånd kutter ut store og næringsviktige grupper matvarer som melk og gluten. Det er viktig at dere får ekspertise til å se på dette og ikke "kg-ekspertisen". (Dog uten å her kunne si at dette gjelder ts i denne tråden.) Anonymkode: eccf1...64b
AnonymBruker Skrevet 26. august 2016 #5 Skrevet 26. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette spørsmålet bør du ta opp med fastlegen. Jeg har skrevet tidligere på forumet, og stå fortsatt ved den påstanden at fremtidens folkesykdom er mangelsykdommer og plager grunnet feilernæring på grunn av folk på egenhånd kutter ut store og næringsviktige grupper matvarer som melk og gluten. Det er viktig at dere får ekspertise til å se på dette og ikke "kg-ekspertisen". (Dog uten å her kunne si at dette gjelder ts i denne tråden.) Anonymkode: eccf1...64b Det er jeg enig i. Men når 3 av 4 er cøliakere, og 2 av 4 er laktoseintolerante, blir det gjerne slik at man gjør det enklest mulig i hverdagen ved at alle spiser det samme. Men, de aller fleste laktoseintolerante kutter ikke ut store og viktige næringsgrupper. De bruker laktosefri meieriprodukter, og velger ellers melkefri alternativer der det kreves. De fleste med cøliaki vet også at de, når de kutter ut kornprodukter, må erstatte næringen de ellers ville fått gjennom dette med andre alternativer. Men spørsmålet trådstarter stilte var om ikke-intolerante kan utvikle en intoleranse ved å spise/drikke "fri"-produkter, og etter min erfaring blir de ikke det. Anonymkode: 5a0b2...553 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå