Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 Idag er planen ostefondue siden sambo nettopp kom hjem fra sveits med masse ost :-) Men trenger forslag til tilbehør i tillegg til loffterninger. Er det godt å dippe grønnsaker/frukt? Hva bruker dere??
Fakse Skrevet 13. november 2004 #2 Skrevet 13. november 2004 Kjøtt av noe slag, røkt er godt. Pølsebiter, spekemat, røkt kylling, sinke osv. Men ostefondue er jo mer kosemat enn et måltid for å bli mett, så det er jo ikke nødvendig med så mye til.
Arkana Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 Som Fakse er fondue for oss kosemat, ikke middag. Til ostefondue dypper vi godt brød, kjøtt (biffstrimler, spekeskinke, god salami ++), grønnsaker (kokte babypoteter, asparges, reddiker, babygulrøtter, vårløk, blomkålbuketter, sopp ++), reker går også.
Nitha Skrevet 28. desember 2005 #4 Skrevet 28. desember 2005 Dytter litt på denne jeg, siden vi skal ha et vennepar på besøk i morgen. Tenkte å bruke loff og blomkålbuketter, og helst noe mer. Flere tips? Fru Nitha
Cata Skrevet 28. desember 2005 #5 Skrevet 28. desember 2005 Pleier ikke lage det, men har ved et par anledninger spist det i Sveits. Da ble det servert en slags spekepølse samt sylteagurk til.
Brunhilde Skrevet 28. desember 2005 #6 Skrevet 28. desember 2005 Pleier ikke lage det, men har ved et par anledninger spist det i Sveits. Da ble det servert en slags spekepølse samt sylteagurk til. ← Det var ikke raclette du spiste da? Den serveres gjerne med tørket kjøtt, sølvløk, cornichons og poteter. Jeg har spist ostefondue mange ganger, både i Sveits og andre steder og har kun fått daggammel loff i terninger til - ikke noe annet. Te eller hvitvin å drikke til, ikke noe annet.
Cata Skrevet 28. desember 2005 #7 Skrevet 28. desember 2005 (endret) Niks, det var fondue. Husker det godt for magen min er ikke spesielt glad i smeltet ost så for en stor del besto måltidet mitt av loff med små biter spekepølse . Til raclette tror jeg bare jeg har fått servert kokte poteter og sølvløk. (Vi har nok ikke vært på de samme stedene og spist, Brunhilde ) Fikk forøvrig forklaringen på at det bare serveres vin eller te også... Grunnen er at de to tingene holder osten smidig etter at den er kommet ned i magen, så dersom man av en eller annen grunn skulle bli dårlig, så vil den være mulig å få ut av systemet. Drikker man noe annet, f.eks. kald brus vil den stivne til en nokså umedgjørlig klump. Dette var en del av "instruksen" vi fikk første gang jeg skulle smake fondue. Endret 28. desember 2005 av Cata
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå