Gå til innhold

Barnehage/skole og lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når tid begynner dere å komtrollere barna for lus med lusekam etter barnehage og skolestart?.

Anonymkode: 4eeae...3a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri blitt sjekket på skolen eller barnehagen da jeg gikk der :P tror de fleste belager deg på beskjeder om fet, evt at de ser at barnet har plager med hodebunn. 

Anonymkode: 8a557...e27

• Liker 1
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri blitt sjekket på skolen eller barnehagen da jeg gikk der :P tror de fleste belager deg på beskjeder om fet, evt at de ser at barnet har plager med hodebunn. 

Sorry skrivefeilene. Skriver med mobil (jævla autocorrect) 

Skrevet
6 timer siden, ViljaH skrev:

Når de sier det går lus...

Dette. Eller hvis barnet klør seg veldig mye i hodet.

Anonymkode: 9b359...113

Skrevet

Bare hvis vi får beskjed fra skolen om at det går lus, eller hvis det blir unormalt mye hodekløing. Men vi børster jo barnets hår flere ganger hver dag, så vi ville nok sett det uansett. 

Skrevet

Når det er lusekampanjer (to ganger i året) eller hvis de sier fra at det går lus.

Skrevet

Fant en artikkel der det opplyses om at man ikke klør av hodelus før man har hatt lus i 3 til 4 måneder. (Artikkelen krever abonnement - derfor ingen link). 

Svarene i tråden er da en god forklaring på hvorfor og hvordan lus spres. 

Her i huset skal barnehagebarna lusekamkjemmes hver helg. 

Anonymkode: e24e6...7fe

• Liker 1
Skrevet

Her lusekjemmer vi hver helg! Hadde alle sjekket ofte nok ville problemet vært mye mindre enn det er nå. 

Anonymkode: 59528...27d

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her lusekjemmer vi hver helg! Hadde alle sjekket ofte nok ville problemet vært mye mindre enn det er nå. 

Anonymkode: 59528...27d

Går sikkert fint om barna har tynt og fjonete hår. Her har ungen hatt lus en gang, og lusekjemminga tok en time hver gang....

Anonymkode: 6782d...f9f

Skrevet (endret)

Lusekjemming hver helg forhindrer ikke at barnet får lus, det gjør bare at du kanskje oppdager det litt raskere. Så det endrer i grunnen ingen verdens ting annet enn at du og barnet ditt totalt sett bruker mye unødvendig tid på lusebekjempelse.

Her har det være lus i omløp én eneste gang på de årene vi har hatt til sammen tre barn i barnehage/på skole. Lus er i tillegg ufarlig og enkelt å fjerne så det er i grunnen omtrent nederst på listen over ting jeg gidder bekymre meg over eller bruke unødvendig tid på. Men for all del, andre må gjerne bruke tiden sin på slikt.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Lusekjemming hver helg forhindrer ikke at barnet får lus, det gjør bare at du kanskje oppdager det litt raskere. Så det endrer i grunnen ingen verdens ting annet enn at du og barnet ditt totalt sett bruker mye unødvendig tid på lusebekjempelse.

Her har det være lus i omløp én eneste gang på de årene vi har hatt til sammen tre barn i barnehage/på skole. Lus er i tillegg ufarlig og enkelt å fjerne så det er i grunnen omtrent nederst på listen over ting jeg gidder bekymre meg over eller bruke unødvendig tid på. Men for all del, andre må gjerne bruke tiden sin på slikt.

Lusekjemming hver helg gjør at man oppdager og får behandlet lusa før det har gått så lang tid at den klør, i følge eksperten i arktikkelen 3 til 4 måneder etter smitte. Tenk på alle de som blir smittet i løpet av de 3 til 4 månedene lusa lever og legger egg i håret på barnet og tenk smittebekjempelse på lusespredning. 

Anonymkode: e24e6...7fe

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvor du har 3-4 måneder fra. 3-4 uker er mer vanlig fordi symptomene oppstår etter at de første eggene har blitt klekket og nymfene har blitt voksne (tar ca 2 uker). Det finnes helt sikkert de som ikke har oppdaget det før etter 3-4 mnd, men det er ikke det vanlige. Forøvrig finnes det ingen offisielle anbefalinger om å lusekjemme så ofte som du skisserer. 

Endret av Arkana
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for reklame.

Sulosi, mod.

Skrevet

Det gjør vi med 1 til 2 ukers mellomrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...