Gå til innhold

Spørsmål om halal kjøtt hos burgerkjedene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :) Jeg lurer på om noen her kan svare meg på om Mc'Donald og Burger King kun bruker halal slaktet kjøtt i sine burgere? Jeg er i en diskusjon med en person som mener bestemt at alt fra disse kjedene er halal. Jeg finner ingenting om det når jeg søker på nett. Skulle veldig gjerne visst det da dette er en slaktemetode jeg tar sterkt avstand fra.

Anonymkode: 74762...8e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror egentlig ikke jeg vil vite hvordan dyrene er slaktet eller hva burgerene inneholder.

Anonymkode: 5a40f...5a1

• Liker 1
Skrevet

Dette tviler jeg VELDIG sterkt på - spesielt i Norge. Om det var det, vedder jeg på at dyrevernsorganisasjonene i Norge hadde belyst den saken.

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Om de bruker halal så ser de ikke meg mer for å si det sånn.

Skrevet

Halal slakting i klassisk forstand hvor dyret tappes for blod uten bedøvelse er ikke tillatt i Norge siden det strider med dyrevernsloven, men de norske imamene har godkjent en ordning hvor en muslim leser bønner når dyret avlives i slakterier (hos Nortura tror jeg). http://www.irn.no/component/content/article/36-pressemeldinger/1300-halal-kjott-og-halal-slakting-i-norge

Det er imidlertidig ikke lett å vite hvor stor andel av kjøttet som brukes av McDonald's som er "halal" siden Norge ikke er 100 % selvforsynt med storfekjøtt, så jeg vil egentlig påstå at dere begge har rett.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, jeg vil tro det. McDonald's får kjøttet sitt fra Nortura som driver med slakt som får stempelet halal av Islamsk Råd 

Dette er snakk om hamburgerne. Produktene av kylling tviler jeg sterkt på er halal

Endret av Fredsmegleren
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Ja, jeg vil tro det. McDonald's får kjøttet sitt fra Nortura som driver med slakt som får stempelet halal av Islamsk Råd 

Dette er snakk om hamburgerne. Produktene av kylling tviler jeg sterkt på er halal

Kylling pleier ikke å være halal? Er fra muslimsk familie selv og aldri hørt slik, men så er ikke familien min praktiserende da

Anonymkode: 37af3...c14

Skrevet

McDonald's får alt kjøtt fra nortura. 

Men kylling og kjøtt kommer fra forskjellige nortura-steder, den ene fra Lillehammer,  husker ikke den andre. Du kan jo kontakte nortura å spørre de? Men de virker ikke spesielt flinke med slakt og sånt. Kjøttet på mcdonalds er utrolig tørt, men med utrolig mye fett og væske 

Anonymkode: ecc7d...f37

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Kylling pleier ikke å være halal? Er fra muslimsk familie selv og aldri hørt slik, men så er ikke familien min praktiserende da

Anonymkode: 37af3...c14

Nei, derfor tror jeg ikke at produktene deres som inneholder kylling er halal (tror Prior har begynt med halalkylling, men disse er ikke en leverandør for McDondals. 

https://www.mcdonalds.no/no/food_quality.html

Tror nok retningslinjene for råvarene som McDonalds beskriver her kun gjelder for Norge. 

Skrevet (endret)

McDonalds sier de bare bruker norsk kjøtt i Norge.

Endret av Tvist
Skrevet

De muslimene jeg kjenner kjøper ikke hamburgere fra Mc'Donalds i Norge med forklaring at det ikke er halal. Jeg husker en som la ut et bilde på Facebook der han priset seg lykkelig over at de hadde halalkjøtt på Mc'Donalds i det aktuelle landet han var i. 

Jeg regner med at disse kjedene hadde reklamert for halalkjøtt om dette hadde vært tilfelle. Da får de jo langt flere kunder - særlig i Osloområdet. 

Anonymkode: c1ad2...73e

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De muslimene jeg kjenner kjøper ikke hamburgere fra Mc'Donalds i Norge med forklaring at det ikke er halal. Jeg husker en som la ut et bilde på Facebook der han priset seg lykkelig over at de hadde halalkjøtt på Mc'Donalds i det aktuelle landet han var i. 

Jeg regner med at disse kjedene hadde reklamert for halalkjøtt om dette hadde vært tilfelle. Da får de jo langt flere kunder - særlig i Osloområdet. 

Anonymkode: c1ad2...73e

Mener å ha lest at det ikke var før 2015 at Nortura begynte med halal, men jeg er enig med deg. De muslimene jeg kjenner kjøper heller ikke produkter fra McDonalds (med unntak av McFlurry, osv) fordi de tror at det ikke er halal. Noen er også skeptiske når det gjelder pommes fritsene fordi de mistenker at det er brukt animalsk olje (svin) til frityr. 

Skrevet
24 minutter siden, Tvist skrev:

McDonalds sier de bare bruker norsk kjøtt i Norge.

Ja, de bruker nok bare norsk kjøtt, men spørmålet er om det er halal slaktet eller ikke.

Skrevet

Uansett hvor mye jeg søker, så får jeg ikke noe opp at det er halal.

Skrevet
2 minutter siden, Fluffe skrev:

Uansett hvor mye jeg søker, så får jeg ikke noe opp at det er halal.

Nettopp... Finner ingenting jeg heller, men personen jeg diskuterer dette med på påstår at det ligger masse ute på nett om dette. Jeg har bedt om link, men får ingenting. Kun en påstand om at sånn er det bare.

Skrevet
29 minutter siden, Fredsmegleren skrev:

Nei, derfor tror jeg ikke at produktene deres som inneholder kylling er halal (tror Prior har begynt med halalkylling, men disse er ikke en leverandør for McDondals. 

https://www.mcdonalds.no/no/food_quality.html

Tror nok retningslinjene for råvarene som McDonalds beskriver her kun gjelder for Norge. 

Hvis Nortura er leverandør til McDonald's , ville jeg blitt overasket over at de ikke leverte kyllingen også. Prior er Norturas varemerke for fjærkre produkter på lik linje som Gilde er det for annet kjøtt.

Så lenge MC Donalds sier at de kun bruker norske kjøttvarer er ingenting halal Slaktet. Det kunne sikkert være noe halal kjøtt, jeg kan ikke tenke meg at MC Donalds har spesifikasjon på at ingenting kan ha spor av halal , men det er garantert ikke konsekvent, for da hadde de reklamert for det.

Og de bruker selvfølgelig ikke animalsk fett i frityren.

Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Hvis Nortura er leverandør til McDonald's , ville jeg blitt overasket over at de ikke leverte kyllingen også. Prior er Norturas varemerke for fjærkre produkter på lik linje som Gilde er det for annet kjøtt.

Så lenge MC Donalds sier at de kun bruker norske kjøttvarer er ingenting halal Slaktet. Det kunne sikkert være noe halal kjøtt, jeg kan ikke tenke meg at MC Donalds har spesifikasjon på at ingenting kan ha spor av halal , men det er garantert ikke konsekvent, for da hadde de reklamert for det.

Og de bruker selvfølgelig ikke animalsk fett i frityren.

Fant noen tilsvarende artikler om emnet og det står at Nortura fikk et samarbeid med McDonalds's for et par år siden (både Prior og Gilde er datterselskaper). Derfor vil nok McDonald's også få levert kylling fra Nortura eller et av datterselskapene. 

Nortura påpeker selv at de produserer halal kjøtt som har fått klarsignal av det Islamske Råd i Norge, men her er det selvsagt kun snakk om å be for kjøttet (vil jeg anta). McDonald's driver generelt ikke med råvarer som er halal og kan vel derfor ikke reklamere for det i frykt for å skade navnet, men Nortura som er norsk leverandør for McDonald's og kan derimot og reklamere for dette.

Jeg er klar over at de bruker vegetabilsk fett, men det er ikke nødvendigvis muslimske bekjente av meg 

Skrevet

Halal meg her og halal meg der. Jeg er muslim, men herregud for noe idiotisk da! Stakkars dyr!

Snakket med min far og han sa det kommer an på land hva de ser på som halalkjøtt. I hjemlandet mitt slakter enkelte slaktere(i mitt hjemland driter de fleste i halalkjøtt) dyret med hodet mot Mekka, mens i mange andre land blir strupen skjært, sammens med en nerve som kutter forbindelsen til hjernen så dyret liksom ikke skal ha vondt (Bullshit).

Det at Mc D skal selge halal eller gjør det enkelte steder er det dummeste jeg har hørt. Det er bare å sette en lapp på maten hvor det står "HALAL", men det trenger ikke å være fordet. Er ikke akkurat forskjell på smaken. Kjøtt er kjøtt uansett hvilken vei det stakkars dyret blir slakta.

Kjenner for øvrig ingen muslimer som er så hjernedøde at de ikke spiser på Mc D fordi kjøttet ikke er Halal... 

Det som bekymrer meg er hva som faktisk er I burgerne. For alt vi vet kan det være eselkjøtt (overdriver selvsagt nå da hehe)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...