Gå til innhold

Dyrlegesjekk med ny katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp adoptert katt, og i og med at det er mange folk med god greie på katter her, tenkte jeg å spørre: Er det eneste ansvarlige å ta med katten til en helsesjekk hos dyrlegen for å forsikre meg om at alt står bra til med ham? Han er ett og et halvt år gammel og har ifølge tidligere eier ikke vært hos dyrlegen siden han var til kontroll for helseattest da han var kattunge.

I samme slengen kan jeg også spørre hva synet deres er på vaksinering og innekatter? Jeg hører at noen sier katten kan bli smittet av sykdommer via klær og sko, men det høres ekstremt hypotetisk ut for meg. Andre sier at vaksinasjon av innekatter må gjøres fordi de kan komme seg utendørs. Jeg bor i blokk og kan garantere at pus verken kommer seg ut eller at andre puser kommer seg inn.

Jeg har hatt innekatter før, men kun vært hos dyrlegen ved symptomer på sykdom. Anser dere dette som uansvarlig? Hvis jeg absolutt burde ta ham til en årlig sjekk, for eksempel, vil det jo ikke være så mye ekstra å gi ham vaksinasjon, for å være på den sikre siden. Likevel spør jeg meg selv om det er nødvendig.

Til orientering føler jeg meg ganske sikker på at vi tar en dyr til dyrlegen snart, men er likevel interessert i å høre hva dere har å si. Det som gjør at jeg kvier meg, er at pus slett ikke kommer til å like det samt prisen (men det er til syvende og sist helt uviktig og ikke avgjørende, det må jeg understreke!).

Anonymkode: 7d0ac...040

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årlig helseskjekk ville jeg tatt uansett. Om vaksinering er nødvendig kan du høre med dyrlegen om. Det kan også være lurt å chippe :) 

Anonymkode: f0019...830

Skrevet

Vaksinering er like viktig for en innekatt som for en ute-inne-ute katt. Som uvaksinert har katten din egentlig ikke en sjanse dersom det kommer smittestoffer med deg via sko eller klær, så vaksinering er en av de grunnleggende reglene som gjelder uansett.

Og en vetrinærkontroll + chip er veldig lurt. 

Anonymkode: 8ce7f...bf4

Skrevet

Om katten ikke har vært hos dyrlege siden den var liten kattunge, er den vel heller ikke kastrert?`Det bør gjøres, selv om den skal være innekatt.

Chip er lurt i tilfelle den skulle komme seg ut, samt årlig sjekk. Årlig sjekk for å se på allmenntilstanden og spesielt tenner, da mange katter får tannproblemer.

Vaksinering ville jeg snakket med dyrlegen om. Har en vaksinert og en ikke vaksinert katt selv. Den ikke-vaksinerte har sine helseproblemer fra før, og reagerer veldig kraftig på vaksinen, så det går ikke.  

Skrevet

Chip har han, og jeg har nylig meldt inn eierskifte. :) 

Angående vaksineringen: Jeg innser at det kanskje ikke er så bra å gamble med helsen hans fordi jeg er skeptisk til nytten, ja. Kostnaden hvis dere har rett er så uendelig mye større enn hvis dere tar feil, hvis jeg kan uttrykke meg på den måten. Jeg skal snakke med dyrlegen om temaet, selv om de ikke nødvendigvis er helt objektive idet de tjener penger på dette. (Jeg har lest litt artikler for og imot på nettet, så jeg tar ikke skepsisen rett ut av løse luften, bare så det er sagt.)

Jeg vil gjerne høre hva flere har å si, men jeg har allerede bestemt meg helt for at pus og jeg skal ta oss en tur til legen til uken, og det blir nok en vaksine på ham også. :) 

Skrevet
1 minutt siden, Tvist skrev:

Om katten ikke har vært hos dyrlege siden den var liten kattunge, er den vel heller ikke kastrert?`Det bør gjøres, selv om den skal være innekatt.

Chip er lurt i tilfelle den skulle komme seg ut, samt årlig sjekk. Årlig sjekk for å se på allmenntilstanden og spesielt tenner, da mange katter får tannproblemer.

Vaksinering ville jeg snakket med dyrlegen om. Har en vaksinert og en ikke vaksinert katt selv. Den ikke-vaksinerte har sine helseproblemer fra før, og reagerer veldig kraftig på vaksinen, så det går ikke.  

Takk, han er kastrert, så det var bare jeg som rotet fælt! Han har vært hos dyrlegen for kattungevaksinering, helseattest og senere for kastrering.

Apropos tenner, ja: Pus sine tenner er visst skjeve, så det kan jo også være godt å snakke med dyrlegen om slike detaljer også. 

Jeg merker at jeg har blitt så mye mer hønemor siden sist jeg hadde pus som begynner å bli noen år siden nå, men det er så klart bare en bra ting når det fører til at jeg følger ham opp mer. :) 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, han er kastrert, så det var bare jeg som rotet fælt! Han har vært hos dyrlegen for kattungevaksinering, helseattest og senere for kastrering.

Apropos tenner, ja: Pus sine tenner er visst skjeve, så det kan jo også være godt å snakke med dyrlegen om slike detaljer også. 

Jeg merker at jeg har blitt så mye mer hønemor siden sist jeg hadde pus som begynner å bli noen år siden nå, men det er så klart bare en bra ting når det fører til at jeg følger ham opp mer. :) 

Grunnregelen er vaksine. Det betyr at de ganske få som ikke tåler vaksine får flokkbeskyttelse dersom majoriteten av de som tåler vaksinen blir vaksinert.

Tenner bør absolutt sjekkes på jevnlig basis. Årlig er helt fint når katten er ung. Katter vil forsøke å spise så lenge de klarer, uansett hvor vondt det gjør, - først når smerten blir for stor merker eieren det.

Med meg bor en eldre katt som for et par ukers tid siden fikk en seriøs luftveisinfeksjon. Smittekilden var i følge vetrinæren ikke verd energi å spekulere i. Det kunne like gjerne være via yttertøy eller sko som hudkontakt jeg kunne hatt med en smittet katt som ikke infeksjonen hadde brutt ut hos. Regningen var solide 7 tusen, - så du som har en kattunge som er frisk bør vurdere å forsikre katten din. (får man forsikret katter som ikke vaksineres tro?) Min gamle katt fikk de gang han kom til meg ikke forsikring, og han hadde registrerte skader som behandlingen av ikke ville bli refundert. Vi klarer oss, men det er fordi jeg hadde en ganske god formening om hva jeg kunne gå til ved å la en funksjonshemmet katt adoptere meg :hjerte:

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Grunnregelen er vaksine. Det betyr at de ganske få som ikke tåler vaksine får flokkbeskyttelse dersom majoriteten av de som tåler vaksinen blir vaksinert.

Tenner bør absolutt sjekkes på jevnlig basis. Årlig er helt fint når katten er ung. Katter vil forsøke å spise så lenge de klarer, uansett hvor vondt det gjør, - først når smerten blir for stor merker eieren det.

Med meg bor en eldre katt som for et par ukers tid siden fikk en seriøs luftveisinfeksjon. Smittekilden var i følge vetrinæren ikke verd energi å spekulere i. Det kunne like gjerne være via yttertøy eller sko som hudkontakt jeg kunne hatt med en smittet katt som ikke infeksjonen hadde brutt ut hos. Regningen var solide 7 tusen, - så du som har en kattunge som er frisk bør vurdere å forsikre katten din. (får man forsikret katter som ikke vaksineres tro?) Min gamle katt fikk de gang han kom til meg ikke forsikring, og han hadde registrerte skader som behandlingen av ikke ville bli refundert. Vi klarer oss, men det er fordi jeg hadde en ganske god formening om hva jeg kunne gå til ved å la en funksjonshemmet katt adoptere meg :hjerte:

Takk for svar!

Ja, jeg har nettopp innsett at jeg må tegne forsikring, i og med at jeg ikke har råd til store dyrlegeutgifter (jeg er så heldig at jeg har familie som ville stilt opp, så pus hadde klart seg altså). Forsikringen blir jo en del over tid også, men det tar lang tid å spare nok til store regninger ut av tilsvarende sum per måned.

Det at smitte lett kan dras med, høres skummelt ut, særlig siden jeg er typen som hilser på enhver katt jeg måtte treffe på min vandring utendørs.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi klarer oss, men det er fordi jeg hadde en ganske god formening om hva jeg kunne gå til ved å la en funksjonshemmet katt adoptere meg :hjerte:

Så nydelig at det finnes slike folk som deg!

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar!

Ja, jeg har nettopp innsett at jeg må tegne forsikring, i og med at jeg ikke har råd til store dyrlegeutgifter (jeg er så heldig at jeg har familie som ville stilt opp, så pus hadde klart seg altså). Forsikringen blir jo en del over tid også, men det tar lang tid å spare nok til store regninger ut av tilsvarende sum per måned.

Det at smitte lett kan dras med, høres skummelt ut, særlig siden jeg er typen som hilser på enhver katt jeg måtte treffe på min vandring utendørs.

Det synes jeg er et argument du bør føre opp på pluss siden for "ta vaksine". Her er vi vaksinert mot det meste, både katt og menneske. En annen grunn er at skal man/må man være borte noen dager og ingen har mulighet til å komme og se til pus, så er det pensjonatplass.

Ikke ett pensjonat tar inn en uvaksinert katt. Tanken på et utbrudd av kattepest på et fullbooket pensjonathvor ingen er vaksinert er ikke trivelig.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nydelig at det finnes slike folk som deg!

Tusen takk, men det er jeg som er heldig siden han ville ha meg (folk  stod vel ikke akkurat i kø for å adoptere ham så han grep sjansen da han så en mulighet) :blush:

I sommer var det +10 år siden han reiste til sitt da nye hjem med meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville alltid vaksinert, chippet og kastrert så det er på plass. Min dyrlege anbefaler færre vaksiner med lengre intervall til innekatter, så jeg stoler på at de ikke overvaksinerer. Plutselig må man flytte, ha katten på pensjonat eller den kommer seg ut på et vis, selv om man ikke tror det er mulig. (Jeg bodde i fjerde etasje, da katta plutselig ble borte fra leiligheten...)

Jeg har flere katter som går ute da, så for meg er det også viktig at de jeg har er up to date med vaksiner, når en ny flytter onn. Helsesjekk er også viktig, forrige katten min kom i hus med øremidd, og dette ville jo vært plagsomt for han å gå med, dersom det ikke ble oppdaget på første helsesjekk.

Anonymkode: bc7b0...53b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...