Gå til innhold

Speltbrød og römertopf

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bakte for første gang speltbrød, og brukte for føste gang en römertopf  til å steke brød i.

Er det noen som har erfaring på dette, jeg har to spørsmål:

1 Deigen er veldig våt, etter den har stått natten over og skal brettes, skal den da mettes med mel som en annen bolle deig liksom, som da ikke er klissete lengre? Jeg mettet endel, men ikke 100%, så den var litt klissete da jeg tok den i römertopfen, men drysset litt mel på deigen, og godt i bunnen.

2 Tipset var å ta mel i bunnen av römertopfen, så brødet ikke skulle brenne seg fast. Det brant seg ikke fast, men likevel helt fast, så jeg måtte lirke brødet ut, og fikk ikke bunnen med meg, den sitter bom fast i römertopfen. Hva gjorde jeg feil?

Noen som har noen tips?

Anonymkode: 1407e...5cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Speltdeigen skal nok ikke mettes. Oppskriften min er ganske så våt og klissete. Er du sikker på at den oppskriften du har egner seg I en slik leirgryte? 

Skrevet
2 minutter siden, Sulosi skrev:

Speltdeigen skal nok ikke mettes. Oppskriften min er ganske så våt og klissete. Er du sikker på at den oppskriften du har egner seg I en slik leirgryte? 

Jeg brukte denne oppskriften, og det var da anbefalt å bake i en romertopf. Jeg fant flere speltbrød opprskifter som skulle bakes i en romertopf. Så jeg trodde det var bra.

http://www.bakelyst.no/oppskrift/gjaerbakst/du-baker-ikke-bedre-brod-enn-dette/752716/

Anonymkode: 1407e...5cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...