kkristin Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 Hva syns dere er positive ting med å få to barn ganske kort etter hverandre (to år)? Og hva er negativt med det? Er mest interessert i svar fra dere som har erfart det. :-)
Gjest M. K Skrevet 13. november 2004 #2 Skrevet 13. november 2004 Jeg har 3 barn, 4 år og 1 mnd mellom de to eldste, og 1.8 år mellom nr 2 og 3. I første omgang var det greit fordi min eldste var i barnepark da nr 2 ble født. Hun var ute av bleiene og var "stor jente" på mange måter. Tror nok at jeg hadde til en viss grad lettere enn mange av mine venninner som hadde to med tett mellomrom, det sa de iallfall til meg. Jeg må nok si at jeg synes at 2 år er litt for lite. Kjente meg sliten i svangerskpet og fikk ikke så mye tid til gjøre alt det jeg ville med den nest eldste før nr 3 ble født. Da lillebabyen kom var det et kolikkbarn vi fikk, og det ble lite søvn, itillegg ble toeren sjalu og sutrete i en ganske lang periode, så det var ikke helt artig. En annen ting var det med dobbelt bleieskift, noe som jeg egentlig godt kunne klart meg uten, men men, alt går. Uansett hva du hører, tror jeg at alle har foskjellig oppfatning av hva som er best med aldersforskjell.
Gjest lilletroll Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 Det er to og et halvt år mellom broren min og meg...vi var bestevenner i oppveksten!!
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #4 Skrevet 13. november 2004 Barna har større glede av hverandre når de er tett i alder og du blir raskere ferdig med å oppdra barn, i motsetning til om du f eks har tre barn med fem års hopp mellom hver. Det negative kan være at du ikke føler du strekker til nok, i o m små barn krever mye.
Gjest gjest1 Skrevet 13. november 2004 #5 Skrevet 13. november 2004 Det er kjempetøft med barn tett i småbarnsperioden, jeg holdt på å bli gal ( 21 mnd mellom mine) Men nå, nåe de er 7 og 9 er det helt praktfullt! De kan ha mye av de samme lekene, de har felles venner, kan gå til og fra skolen sammen, og har enorm glede av hverandre. Selfølgelig sloss de til tider som hund og katt,men det er vel ikke annet å vente? Nå er jeg utrolig gla for at de er så nære i alder! Men som sagt, småbarnsperioden var tøff. Sov ikke ei eneste hel natt på tre år.......
Trixi Skrevet 13. november 2004 #6 Skrevet 13. november 2004 Mine er to og fire år, og jeg synes det har gått kjempegreit hittil - og nå synes jeg ting bare blir bedre og bedre :-) De har masse glede av hverandre og kjeder seg hvis den andre ikke er hjemme. Hun minste skal gjøre akkurat det samme som storesøster :-) Husker før hun minste ble født; jeg satt masse på gulvet og hun krevde at jeg skulle aktivisere henne så og si hele tiden :-? , mens nå har jeg faktisk bedre tid til å gjøre andre ting også fordi de leker og aktiviserer hverandre. Selvfølgelig er det også slitsomt til tider, spesielt hvis mannen er borte og jeg må ta kveldsstell på to grinete unger alene, men alt i alt er jeg kjempefornøyd med at vi ikke lot det gå lenger tid mellom de
Gjest Odny Skrevet 13. november 2004 #7 Skrevet 13. november 2004 Det er ikke så lett å si hva som er best når det gjelder tid mellom fødsler. Tror nok at de aller fleste tilpasser seg på en måte som virker for dem. Bare du kan si hva som er best for deg. Plussidene er at du blir ferdig med småbarnsalderen (og alt det innebærer) på relativt kort tid. De blir ofte (men ikke alltid) finfine lekekamerater, du har leker som passer begge på samme tid, de kan delta i samme fritidsaktiviteter, de kan lettere å dra på ferie med når de er omtrent på samme aktivitetsnivå etc De negative sidene kan være alt fra styret med dobbelvogn og full oppakning bare du skal ut på byen en formiddag, til søvnløse netter i månedsvis om ikke år. Du blir kanskje konstant sliten. Du kan ikke regne med at den eldste forstår nok til at du kan behandle h*n som "stor" i forhold til den yngste, evt kan det bli mye av både sutring og kaos i heimen i en periode, før de blir så store at de hører på hva du sier. Egentlig tror jeg at du finner din egen måte å takle ting på ganske så raskt. Har du to med kort melomrom vet du ikke hva det vil si å ha fire år i mellom eller omvendt. Noe som er et problem for en småbarnsmor blir kanskje ikke det for deg osv. Kan vel bare si lykke til
mari Skrevet 13. november 2004 #8 Skrevet 13. november 2004 Kan jo bare se min egen erfaring men.. Mine er det 1 år og 10 mnd. mellom. Dette har fngert helt perfekt til nå (yngste er ikke mer enn så vidt 1.)Jeg hadde et ventet vanskelig svangerskap med nr. 2, og det gjorde nok sitt til at alt ble så mye bedre når jeg kunne gå igjen (5 mnd etter fødsel). Syns til tider at det er slitsomt, men har vært så heldig at sønnen ville slutte med bleier da han var 2,5 og det gjør ting lettere. Syns de allerede har veldig stor glede av hverandre, og sjalusi var aldri/har ikke vært til nå, et tema. Eldste husker stortsett veldig lite av tiden før andre kom, og vi brukte mye tid til å snakke om babyen som vi alle skulle få (yngste reffereres ofte til som "babyen min" av storebror), vi så på bildene i Lenart Nilssons bok om hvordan babyen inni magen til mamma så ut. Måtte også forklare mye at mamma ikke kunne leke fordi hun skulle få en lillesøster til oss. Jeg kan selvfølgelig ikke sette meg inn i hvordan det hadde vært med større avstand mellom barna, men jeg ser mange venniner som har lengre avstand, og der er det mye mer sjalusi, det er noen som kommer å tar plassen deres hos mamma. Tror også at de kommer til å ha mye mere glede av hverandre enn det de hadde hatt hvis det var større aldersforskjell
Thomasine Skrevet 13. november 2004 #9 Skrevet 13. november 2004 Ja, barn er forskjellige - derfor blir opplevelsene også vidt forskjellige!! Vi har litt over 5 år mellom barna. De stortrives og storebror er verdens fineste og snilleste storebror!! Fordi det er såpass mange år dem i mellom vil de nok ikke leke mye sammen når de er ute, men inne koser de seg!!! (...uten storebrors venner!! ) Vi hadde INGEN sjalusi, og har vært ferdig med bleier og annet styr en stund før nr.2 kom. Ulempen er vel at de ikke kommer til å ha felles venner og leker før de blir voksne, at minstemann blir herja med og blir en liten "pøbel"... :-? og at det er vanskeligere å finne på hvor vi skal dra på ferie slik at alle får noe de liker av aktiviteter!! :)
Hazel Skrevet 14. november 2004 #10 Skrevet 14. november 2004 Det er ikke et spørsmål man kan "synes" noe om. Det er helt avhengig av hvilken personlighet ungene dine har hvilke fordeler og ulemper enhver aldersforskjell gir. Det eneste du kan vite med sikkerhet er øknonomiske ting som fødelspenger etc. Jeg kjenner andre med omtrent samme aldersforskjell som det er på mine egne og det har en helt annen opplevelse av det enn hva jeg har.
Thomasine Skrevet 14. november 2004 #11 Skrevet 14. november 2004 Må bare fortelle om enda en fordel jeg oppdaget i dag og sannsynligvis ikke ville tenkt særlig over var det ikke for denne diskusjonen! I dag gikk eldstemann ut til noen kompiser og jeg hadde 2 hele timer helt alene med minstemann!! Snakk om kvalitetstid til nr.2 også!! :) Vi koste oss med bøker og tog og lo og kosa oss masse!!! Godt for både ham og meg å ha tid bare for oss selv!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå