AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #1 Skrevet 24. august 2016 Vi har relativt god råd sånn egentlig når alt av regninger er betalt, men samboeren min sløser med penger og han vet ikke hvor alt går en gang. Men denne måneden var værst, da brukte han nesten 10000 på en uke!! Og hadde han ihvertfall hatt noen ting han hadde kjøpt eller klær eller hva som helst igjen for pengene, men det går bare på ekstra unødvendig handling, kos og morro. Jeg skjønner ikke hvordan der er mulig og han lover forbedring hver måned og sier at han ønsker at jeg styrer alt av pengene, men når ny lønn kommer inn igjen og han føler seg "rik" så vil han ikke det alikevel. Nå pga forbruket hans må vi passe på og kun bruke det som er igjen på mat og mest nødvendig, jeg kunne faktisk sårt trengt en ny bukse men føler jeg ikke kan gjøre det. Jeg er så lei av dette, og at han aldri blir bedre, og jeg kunne ønske at vi kunne spart mer, at vi kunne tatt oss en sydentur osv. Men vi har aldri mulighet til det pga forbruket hans. Han klager over at vi aldri kan gjøre noe, men er det rart når han bruker så mye penger. Feriepengene hans på 40000 gikk på ca to uker, og selvom noe av det gikk til felles opplevelser, er det helt sykt for det. Jeg har lyst å kreve at jeg får kontrollen over pengene hans, men har jo egentlig ingen rett. Er det noen som har opplevd lignede og klart å få det bedre? Jeg er så frustrert. Anonymkode: 120e2...030
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #2 Skrevet 24. august 2016 Da synes jeg virkelig dere burde skaffe dere separat økonomi, lager en felles konto til utgifter som lån/leie, mat, internett osv. De resterende pengene kan dere bruke slikt som dere ønsker. Med en samboer som din så ville jeg virkelig vurdert det ihvertfall. Anonymkode: 1a31b...7af 9
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #3 Skrevet 24. august 2016 Enig med AB over. Det er også veldig viktig at trekk til felleskonto går samme dag/dagen etter at lønna kommer inn, og at det settes opp et fast trekk. For min del hadde det vært helt uaktuelt om jeg måtte bruke masse ekstra penger på mat fremfor klær, bare fordi samboer sløser på seg selv. I tillegg burde dere ha en felles sparekonto til ferie eller andre felles opplevelser, gjerne med fast trekk her også! NB: pass på at felleskontoene opprettes i din nettbank, slik at han ikke kan tulle med pengene uten at du ser det. vanligvis vil begge ha tilgang til en felleskonto, men i ditt tilfelle får du vurdere om det er hensiktsmessig. Er han troendes til å ta penger fra fellesen til egne ting? Anonymkode: 71a97...4f3 4
Muscae Skrevet 24. august 2016 #4 Skrevet 24. august 2016 Dere kan ha fullstendig separat økonomi en stund. Ikke den beste løsningen på sikt, men du får i alle fall kjøpt deg ei ny bukse om ikke annet. Da kjøper du bukse, men du unngår å kjøpe dyr mat til begge. Du kjøper det du trenger, men ingenting ekstra når han er tom for penger - da får han leve på nudler og havregrøt til han finner ut at han ikke kan tulle vekk pengene. Du kan også ta delvis kontroll over økonomien. Du kan regne ut et gjennomsnittlig beløp for alle felles utgifter, mat, restaurant/fast food, hygieneartikler, rengjøringsprodukter osv, strøm (finn ut hva gjennomsnittet er, ikke ta utgangspunkt i nyeste regning, siden det nå er sommer), lån/leie, internett, tvkanaler, tvlisens, kommunale avgifter osv. Om dere har bil som begge disponerer så legger du den inn her også - lån, forsikring, årsavgift, bensin/diesel, årlige verkstedregninger, service og eu-kontroll. Hvis begge kjører kollektivt eller dere har hver deres bil så trenger dere ikke dele dette, da er det hver sitt ansvar å betale for egen transport. Du kommer frem til en gjennomsnittlig sum for alle felles utgifter i løpet av et år, deler på tolv, runder opp et par hundre kroner over denne summen, just in case, og deler den på to. Denne summen går hver måned fra hver av dere inn på en egen konto der du disponerer et kort. Denne kontoen har du også i nettbanken din, slik at du kan føre over til ham om han står for handlingen en dag, eller du kan ta ut det beløpet han har handlet for. Vær bevisst på at det som går ut fra denne kontoen skal være til begge, så han får ikke igjen for tullekjøp, selv om det er i matbutikken. Du står fra nå av ansvarlig for alle felles regninger, som skal betales fra denne kontoen. Forhåpentligvis går dere med overskudd på kontoen, og ingen trenger å droppe klær for å handle mat. Om dere ikke gjør det, så må dere endre summen, og betale mer hver måned. Det blir veldig tungvindt for din del, spesielt om du ikke kan stole på å gi ham kortet, men er nødt å kreve kvittering og føre over for alle beløp han har brukt til fellesen, men kanskje får han det inn på sikt, og da kan jo begge ha hvert sitt kort. Jeg ville i tillegg hatt fast sparing til en sparekonto der dere ikke kan ta ut mer enn tre ganger (eller noe sånt) i året. Snakk med banken, så får dere nok en avtale som gjør at han ikke kan tømme feriesparekontoen sin fordi lønnskonto er tom. 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #5 Skrevet 24. august 2016 Han må da virkelig vite hva han bruker penger på, selv om han påstår noe annet. Tar han pengene ut i kontanter og strør om seg? Eller bruker han kort og legger igjen bevis på kontoutskriften sin på hvor pengene tar veien? Denne typen oppførsel er forøvrig typisk ved spilleavhengighet. Enten får du finne ut av tingene og leve med både pengesløsingen og mannen eller så får dere gå seperate veier. Foreslå at han skal sperre seg selv for alt nettspill og se hvordan han reagerer på det utspillet. Anonymkode: 0d3ad...80f 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #6 Skrevet 24. august 2016 8 minutter siden, Que_pasa skrev: Dere kan ha fullstendig separat økonomi en stund. Ikke den beste løsningen på sikt, men du får i alle fall kjøpt deg ei ny bukse om ikke annet. Da kjøper du bukse, men du unngår å kjøpe dyr mat til begge. Du kjøper det du trenger, men ingenting ekstra når han er tom for penger - da får han leve på nudler og havregrøt til han finner ut at han ikke kan tulle vekk pengene. Du kan også ta delvis kontroll over økonomien. Du kan regne ut et gjennomsnittlig beløp for alle felles utgifter, mat, restaurant/fast food, hygieneartikler, rengjøringsprodukter osv, strøm (finn ut hva gjennomsnittet er, ikke ta utgangspunkt i nyeste regning, siden det nå er sommer), lån/leie, internett, tvkanaler, tvlisens, kommunale avgifter osv. Om dere har bil som begge disponerer så legger du den inn her også - lån, forsikring, årsavgift, bensin/diesel, årlige verkstedregninger, service og eu-kontroll. Hvis begge kjører kollektivt eller dere har hver deres bil så trenger dere ikke dele dette, da er det hver sitt ansvar å betale for egen transport. Du kommer frem til en gjennomsnittlig sum for alle felles utgifter i løpet av et år, deler på tolv, runder opp et par hundre kroner over denne summen, just in case, og deler den på to. Denne summen går hver måned fra hver av dere inn på en egen konto der du disponerer et kort. Denne kontoen har du også i nettbanken din, slik at du kan føre over til ham om han står for handlingen en dag, eller du kan ta ut det beløpet han har handlet for. Vær bevisst på at det som går ut fra denne kontoen skal være til begge, så han får ikke igjen for tullekjøp, selv om det er i matbutikken. Du står fra nå av ansvarlig for alle felles regninger, som skal betales fra denne kontoen. Forhåpentligvis går dere med overskudd på kontoen, og ingen trenger å droppe klær for å handle mat. Om dere ikke gjør det, så må dere endre summen, og betale mer hver måned. Det blir veldig tungvindt for din del, spesielt om du ikke kan stole på å gi ham kortet, men er nødt å kreve kvittering og føre over for alle beløp han har brukt til fellesen, men kanskje får han det inn på sikt, og da kan jo begge ha hvert sitt kort. Jeg ville i tillegg hatt fast sparing til en sparekonto der dere ikke kan ta ut mer enn tre ganger (eller noe sånt) i året. Snakk med banken, så får dere nok en avtale som gjør at han ikke kan tømme feriesparekontoen sin fordi lønnskonto er tom. Lider mannen av "spillegalskap", noe som nærmest ligger i kortene i hi, så fungerer ikke noe annet enn behandling og å sperre han for spilling. Man sløser ikke bort 40 000 på to uker uten å vite det minste om hvor pengene tar veien. En vanlig bortforklaring for spillere. Anonymkode: 0d3ad...80f 2
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #7 Skrevet 24. august 2016 Han høres ut som min spillegale eks, og der løste vi situasjonen slik: Vi laget en felleskonto for faste utgifter, der vi begge satte inn like mye, og hadde en tilsvarende for mat. Vi fant et felles mål for hva overskuddet skulle gå til. Vi fant drømmehuset, og hang opp bilder av det på strategiske steder, slik at han til en hver tid skulle se hva han gikk glipp av. Jeg fikk tilgang til nettbanken hans, slik at jeg kunne sjekke hva pengene eventuelt gikk til. Jeg følte meg som en kjip mamma mens det holdt på, men det var det faktisk verdt, siden han sluttet å bruke hele lønnen sin på oddstipping etterpå. Siden jeg hadde et nært forhold til moren hans, tok jeg det opp med henne også, slik at hun tok en alvorsprat med ham. Først og fremst er det viktig at du kommer til bunns i HVA pengene faktisk går til, på den måten kan du hjelpe ham med å slutte med sløsingen. Så lenge pengene går til noen så vagt som "god mat og moro", så blir det vanskelig for deg å sette ned foten. Lykke til! Anonymkode: fd3ee...dca
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #8 Skrevet 24. august 2016 Dette høres litt ut som min samboer (snart eks). Sløser bort 10-11 000 hver måned, etter at felles regniner og felles mat er betalt (som regel blir han blakk én uke før lønn, og jeg må dekke mat denne uken). Han har vært spilleavhengig tidligere, men nekter meg tilgang til kontoen sin nå, da han mener dette er privat. Dette har resultert i at jeg er i ferd med å gi opp forholdet, da jeg ikke orker å få barn med noen som er så uansvarlige, og at vi da som familie ikke vil ha råd til å oppleve noe/unne oss noe ekstra, og alle minst få større hus o.l. Ser for meg et trist liv dersom jeg fortsetter sammen med han. Samtidig er det trist, da han er en fantastisk person på andre områder. Anonymkode: 29444...b27
Juniper Skrevet 24. august 2016 #9 Skrevet 24. august 2016 Så lenge du aksepterer at han holder på sånn, så vil han fortsette. Han får jo ikke en eneste konsekvens for forbruket sitt, du løper til og ordner opp for han! Felles økonomi krever felles økonomiske prioriteringer, og de er fraværende hos han. Separer økonomien, sett krav om faste trekk inn på en regningskonto, og dump han om han ikke er villig til å gjøre noe her samt gi deg innsyn til hva faan han bruker pengene til!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #10 Skrevet 24. august 2016 Felleskonto! Enkelt og greit! Vi overfører en fast sum til denne hver mnd som går til mat og husleie, evt andre faste utgifter. Utover dette har vi egen økonomi, men om han har med kortet og jeg trenger noe bruker jeg det såklart, så så strenge er vi ikke. Men om jeg da f.eks velger å bruke opp alle pengene på en gang så går det bare utover meg, ikke han i det minste. Anonymkode: e6a54...e9d
AnonymBruker Skrevet 24. august 2016 #11 Skrevet 24. august 2016 Du kan i hvert fall ikke ha felles økonomi med denne mannen. Selv er jeg så kjip at jeg hadde dumpa han, siden jeg allerede har kastet bort ti år av livet mitt på en slik mann. Og jeg kan love deg en ting, muligheten for bedring er svært liten, det du ser i dag er det du må leve med resten av livet, dersom du velger denne mannen. Eventuelt må du være mamman hans resten av livet, og passe på som en smed for at det ikke sklir ut igjen dersom han ser en liten mulighet. Også enig i at pengebruken vitner om avhengighet av noe slag, være seg spill, narkotika, alkohol, horer eller shopping, hvem vet. Anonymkode: e8214...33e
Rosalie Skrevet 24. august 2016 #12 Skrevet 24. august 2016 Samboer og jeg har helt separat økonomi. Da vi ble sammen hadde han lite økonomisk impulskontroll, så noe annet var uaktuelt. Han har blitt mer voksen økonomisk, men å skulle ha felles økonomi føles allikevel helt feil for oss begge. Vi har begge behov for å styre våre egne penger, uten å måtte diskutere med den andre parten hvordan de skal disponeres. Vi har ikke barn. Vi har to felles konti. En som alle regninger går ut fra og en for husholdning/mat, spise ute og slikt. Det er jeg som har kontrollen på økonomien hos oss, som passer på at alle regninger blir lagt til forfall, at det er nok penger på felleskontiene, og gjør opp ferieregnskap og slikt. Litt stress i begynnelsen, men det tar overraskende lite tid hver måned, og det er godt å ha full kontroll.
Gjest Lillemøy Skrevet 24. august 2016 #13 Skrevet 24. august 2016 Som de andre sier, separat økonomi! Vi er begge to ganske fornuftige, men uten barn ser jeg ingen grunn for å dele lønnen. Jeg orker ikke å måtte rettferdiggjøre mine kjøp og ikke han sine heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå