Gå til innhold

Står trommelen / vaskemaskinen på når dere er borte?

Amber

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, jeg har aldri på vaskemaskinen eller oppvaskmaskinen på når vi ikke er hjemme.

TV'n slår vi også alltid av på TV'n, ikke bare med fjernkontrollen.

Det er ikke bare det at det kan bli brann, men også vannlekasjer.

Jeg opplevde en gang, at vaskemaskinen nesten begynte å brenne. Det var skjedd noe galt med den, så den tok ikke inn vann. Kjelleren var fylt med røyk da jeg kom ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går aldri fra vaskemaskin, oppvaskmaskin eller tørketrommel! Er på grensen til hysterisk på akkurat dette. Og jeg går aldri i seng før disse apparatene er slått av heller!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sjokkert over hvor mange uansvarlige mennesker som er her.

Det er en velkjent sak at komfyr, vaskemaskin og tørketrommel er noen av de største kildene til brann i private hjem.

Forsikringsselskapet kommer ihvertfall ikke til å utbetale full erstatning hvis det kommer frem at brannen startet i tørketrommelen da dere ikke var hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg egentlig aldri tenkt på. Liker ikke å sette det på mens jeg sover, men det er fordi soverommet ligger vegg i vegg med badet. Tørketrommelen stoler jeg ikke helt på, siden den ser ut som om den er minst 25 år gammel, så den lar jeg bare stå på dersom jeg ikke blir borte så lenge.

Jeg vil også tro at det begynner å brenne oftere i komfyrer enn i vaskemaskiner feks, så jeg stoler ikke helt på den statistikken. Det hadde også vært interessant å se en fordeling på hvor ofte det brenner i vaskemaskiner som er eldre enn ti år, mot hvor ofte det brenner i nyere maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil også tro at det begynner å brenne oftere i komfyrer enn i vaskemaskiner feks' date=' så jeg stoler ikke helt på den statistikken. [/quote']

Grunnen til at veldig mange branner starter i vaskemaskiner/tørketromler i motsetning til komfyrer er nok nettopp at ingen går fra en komfyr mens den er på. Det er jo galskap, men de færreste tenker på at vaskemaskinen er like farlig og dermed lettere går fra den (som forøvrig også er galskap, men hvis dere vil gamble med huset deres så vær så god...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan til nød stikke bort i butikken en 10 minutters tid når vaskemaskina er midt i programmet. Er tørketrommelen på, så er jeg i huset. Og jeg trekker faktisk ut støpselet hver gang den er ferdig.... Heller det enn angre bittert dersom noe skulle skje.

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en snabla kort tur, i så fall, før jeg gjør noe sånt. Spesielt trommelen.

Jeg har lite til overs for å krangle med forsikringsselskapet og gidder liksom ikke lage til noe seanse om ting skulle gå skjitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringsselskapet kommer ihvertfall ikke til å utbetale full erstatning hvis det kommer frem at brannen startet i tørketrommelen da dere ikke var hjemme.

Dette stemmer ikke. Det kommer helt an på hva slags forsikring man har, og eventuelt også hva slags historikk man har hos det selvskapet. Det kan også avhenge av hva som står i bruksanvisningen på det elektriske apparatet som tok fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette stemmer ikke. Det kommer helt an på hva slags forsikring man har, og eventuelt også hva slags historikk man har hos det selvskapet. Det kan også avhenge av hva som står i bruksanvisningen på det elektriske apparatet som tok fyr.

Det er veldig sjelden det står at man fint kan forlate maskinen i full gang for flere timer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dsb.no/Statestikk_Public_Out/br...olig_arsak.html

Ca 40 % av alle boligbranner skyldes el apparater, hvorav 20 % feil bruk.

http://www.brannvernforeningen.no/ontime.a....asp?doc_id=125

Vaskemaskiner og tørketromler

Vaskemaskiner og tørketromler er vanlige brannkilder. Slå alltid av vaskemaskinen, oppvaskmaskinen og tørketrommelen når du forlater boligen. La heller ikke disse maskinene gå mens du sover. Rengjør lofilteret i tørketrommelen hver gang etter bruk. Tette lofiltre kan gi så høy varmeutvikling at det fører til brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vaskemaskin, men den setter jeg på når jeg føler for det og drar når jeg vil.

Den er under 1 år så jeg er ikke så redd det skal skje noe.

Vaskemaskinen min var bare 4 mnd. da den plutselig tok fyr!

Flammene slo opp, og det var et under at de ikke antennte klær som låg i nærheten!

Oppvaskmaskinen min var knapt 5 år, da den tok fyr!

Så etter de to tilfellene går jeg ALDRI fra vaskemaskin, tørketrommel, oppvaskmaskin o.l.

Og det er ikke på grunn av hva forsikringsselskapet "vil si", men på grunn av at jeg ikke vil misse "alt jeg har" i en brann!

Man har jo så mye som er "uerstattelig" for penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før var jeg ganske sløv på dette, og gikk fra vaskemaskin og oppvaskmaskin. Etter at svigerinna mi opplevde at deres nye vaskemaskin plutselig tok fyr da de heldigvis var hjemme - går jeg aldri fra! Tør ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke tørketrommel, men vaskemaskin og oppvaskmaskin går jeg ofte fra. Har faktisk ikke tenkt på at det kan være farlig, selv om jeg er fullt klar over at tørketromler er det... :oops: Visste ikke at det hadde noe å si for forsikringen heller... Håper jeg kommer til å være mer fornuftig fra nå av da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi lar ikke vaskemaskina stå på når vi er borte. Vi er ikke så viktige, så vi kan godt være hjemme mens vaskingen pågår,.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går aldri hjemmefra hvis vaskemaskinaeller tørketrommelen er på. Er litt nevrotisk når det gjelder å sjekke at alt er av og døra er låst før jeg reiser noe sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiller noen ganger oppvaskmaskinen ti lå starte før jeg skal stå opp så den er klar til jeg skal spise frokost men det er ikke så ofte for jeg er ganske redd for det også. Vaskemaskinen og tørketrommelen går aldri hvis jeg ikke er hjemme og våken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter gjerne på vaskemaskinen og forlater huset. Oppvaskmaskinen setter jeg gjerne på om kvelden før vi legger oss.

Når det gjelder kaffetrakter og vannkoker napper jeg alltid ut ledningen når de ikke er i bruk.

Så noen konsekventer "regler" har jeg vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...