Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor velger noen å utnytte andre? Hvorfor slår ikke samvittigheten inn? Og hvorfor går noen fra å virke interesserte i noen, til det punktet hvor de forteller andre mennesker rundt seg at de er det, for å så snu, virke totalt uinteresserte, og bare begynne å bruke det andre mennesket som nå har blitt interessert? Og ikke minst, hvorfor fortsette æ bruke dette mennesket, når de ikke er interessert i noe mer selv, og vet at det andre mennesket er det? Opplevd dette flere ganger selv (og ja, det kan jo diskuteres hvorfor man tillater seg og havner i slikt), men jeg forstår det bare ikke. Selv får jeg nesten dårlig samvittighet for å slå i hjel en flue, og kunne aldri aldri utnyttet et annet menneske jeg visste brydde seg om meg. 

Anonymkode: ed6ae...15f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de er onde mennesker eller bare veldig usikre på seg selv!

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, drop-dead skrev:

Fordi de er onde mennesker eller bare veldig usikre på seg selv!

Jo, i bunn og grunn stemmer vel kanskje dette. Men det er liksom et så enkelt svar på det også. Men usikkerhet er nok kanskje en avgjørende faktor, jeg vet ikke? Det har i alle fall virket på meg med de jeg har opplevd dette på, det virker som om de har noe å hente på denne oppførselen i form av oppbygging av egen selvtillit, da den innerst inne er lav. Men igjen, ikke alle med lav selvtillit velger p gjøre dette. Og hvorfor da gå å fortelle andre mennesker at man er interessert i noe mer, men så bare snu det rundt til dette? En ting er jo å si det til den parten man ønsker å lure.. Og igjen syns jeg det er spesielt at noen bryr seg så lite, at eget ego overgår sympati for andre mennesker. 

Skrevet

Tegn på psykopati, narsisisme .

Anonymkode: c4690...9e8

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker det skorter litt på empatien.

Anonymkode: 80a9b...05e

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor velger noen å utnytte andre? Hvorfor slår ikke samvittigheten inn? Og hvorfor går noen fra å virke interesserte i noen, til det punktet hvor de forteller andre mennesker rundt seg at de er det, for å så snu, virke totalt uinteresserte, og bare begynne å bruke det andre mennesket som nå har blitt interessert? Og ikke minst, hvorfor fortsette æ bruke dette mennesket, når de ikke er interessert i noe mer selv, og vet at det andre mennesket er det? Opplevd dette flere ganger selv (og ja, det kan jo diskuteres hvorfor man tillater seg og havner i slikt), men jeg forstår det bare ikke. Selv får jeg nesten dårlig samvittighet for å slå i hjel en flue, og kunne aldri aldri utnyttet et annet menneske jeg visste brydde seg om meg. 

Det er lett å handle i slike relasjoner, som regel kan de sjarmere en gråstein og før du vet ord av det er du fanger. Da begynner det som virkelig er "morsom"- mishandling og det som hører med.

Nettopp vært gjennom det, et mareritt. Mister tro på mennesker.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å handle i slike relasjoner, som regel kan de sjarmere en gråstein og før du vet ord av det er du fanger. Da begynner det som virkelig er "morsom"- mishandling og det som hører med.

Nettopp vært gjennom det, et mareritt. Mister tro på mennesker.

:klem:

Dette var ikke godt å høre.. :(

Men jeg skjønner liksom ikke hva den som gjør slikt, henter ut av det, eller hvorfor de gjør slikt. Har de så liten tro på seg selv, så lav selvtillit, og blitt såret så kraftig selv, at de må knuse et annet menneske for å føle seg bedre med seg selv? I mitt tilfelle, hvor jeg opplevde dette, vet jeg mannen var i stand til å falle for noen før. Om han har blitt såret eller hva, aner jeg ikke. Og jeg vet han pratet godt og positivt om meg til andre, at han likte meg, og kunne tenke seg mer. Så bare snudde hele greinet i det øyeblikket jeg ble interessert, og jo mer jeg ble det, jo kaldere og distansert ble han, og jo mer tok han utnyttelse av meg. Og jeg forstår bare ikke logikken bak slikt, eller det behovet. Og ikke minst, at man ikke får jævlig dårlig samvittighet når man vet det andre mennesket bryr seg. 

Hvor er empatien? Omsorgen? Sympatien? Samvittigheten? De samme menneskene evner jo å vise det ovenfor andre (tror jeg?) men det virker som om et egosentrisk behov bare tar over alle andre tanker og meninger. 

Skrevet

Kjenner meg igjen, fyren løg om intensjonene sine, behandlet meg ondskapsfult og spilte skuespill-attpåtil slenger han at det er pause når jeg fint spør om han ikke bare kan si at han ikke har rette følelser for meg.

Her handler det om psykopati.

De har ikke utviklet normale evner til omsorg og empati, når de merker du vil ha mer så blir de kald og skyver deg vekk.

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen, fyren løg om intensjonene sine, behandlet meg ondskapsfult og spilte skuespill-attpåtil slenger han at det er pause når jeg fint spør om han ikke bare kan si at han ikke har rette følelser for meg.

Her handler det om psykopati.

De har ikke utviklet normale evner til omsorg og empati, når de merker du vil ha mer så blir de kald og skyver deg vekk.

Jo, men det virker jo som om det er veldig, veldig mange som opplever dette. Er de psykisk syke/forstyrrelse hos samtlige?

Dessuten virker det jo som om de evner å ha sympati/omsorg/medfølelse på et sett også. I mine tilfeller i alle fall, har de jeg har opplevd dette med, forhold bak seg. Men de har alle vært veldig reservert ift å snakke om tidligere forhold, kanskje til og med ikke nevnt det. Dog, nevne damer de har nedlagt, er ikke noe problem. Men ikke forholdene. Men det tyder jo på at de har (har hatt) denne siden hos seg også, det må jo være en grunn til at de plukker seg ut enkelte de skal være så hinsides stygge med. 

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men det virker jo som om det er veldig, veldig mange som opplever dette. Er de psykisk syke/forstyrrelse hos samtlige?

Dessuten virker det jo som om de evner å ha sympati/omsorg/medfølelse på et sett også. I mine tilfeller i alle fall, har de jeg har opplevd dette med, forhold bak seg. Men de har alle vært veldig reservert ift å snakke om tidligere forhold, kanskje til og med ikke nevnt det. Dog, nevne damer de har nedlagt, er ikke noe problem. Men ikke forholdene. Men det tyder jo på at de har (har hatt) denne siden hos seg også, det må jo være en grunn til at de plukker seg ut enkelte de skal være så hinsides stygge med. 

Ja, de plukker ut de som de ønsker å ha sammw egenskaper som. De med omsorg og empati for andre. Ofte så tester de vedkommende, les om røde flagg- ellers kan jeg anbefale bloggen "psykopati og kjærlighet"

Selv er jeg på vei videre, sliter ennå men alt går for den som er ekte.

Er en del av den mennesketypen dessverre. 

Varm hilsen fra medmenneske.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klem:

Dette var ikke godt å høre.. :(

Men jeg skjønner liksom ikke hva den som gjør slikt, henter ut av det, eller hvorfor de gjør slikt. Har de så liten tro på seg selv, så lav selvtillit, og blitt såret så kraftig selv, at de må knuse et annet menneske for å føle seg bedre med seg selv? I mitt tilfelle, hvor jeg opplevde dette, vet jeg mannen var i stand til å falle for noen før. Om han har blitt såret eller hva, aner jeg ikke. Og jeg vet han pratet godt og positivt om meg til andre, at han likte meg, og kunne tenke seg mer. Så bare snudde hele greinet i det øyeblikket jeg ble interessert, og jo mer jeg ble det, jo kaldere og distansert ble han, og jo mer tok han utnyttelse av meg. Og jeg forstår bare ikke logikken bak slikt, eller det behovet. Og ikke minst, at man ikke får jævlig dårlig samvittighet når man vet det andre mennesket bryr seg. 

Hvor er empatien? Omsorgen? Sympatien? Samvittigheten? De samme menneskene evner jo å vise det ovenfor andre (tror jeg?) men det virker som om et egosentrisk behov bare tar over alle andre tanker og meninger. 

Det finnes en del mennesker som ikke har samvittighet og medfølelse med andre, dessverre. Dersom slike mennesker ser ut til å vise dette ovenfor andre, så er det kun skuespill

Anonymkode: 59384...8c5

• Liker 1
Skrevet

Forklaringen ligger i nevrobiologiske prosesser i hjernen som er knyttet direkte opp til atferd, følelser og tanker. I noen tilfeller er det snakk om psykopatologi og et underutviklet orbitofrontal cortex.

Orbitofrontal cortex er den delen av hjernen som regulerer samvittighet (det er også hjernens belønningssenter). 

Uansett, det er opptil flere forklaringsmodeller ;

1. Vedkommende har av ymse årsaker ikke mentale kapasiteter til å forstå at han eller hun sårer/bruker deg (lav iq? sviktende selvinnsikt? manglende evne til refleksjon?). Det finnes mange snille mennesker som faktisk begår overgrep mot andre mennesker uten at de selv skjønner det.

2. Egoisme - De dyrker seg selv - De setter sine interesser foran alle andre sine. Hva deres mål og ambisjoner vil være er forskjellig fra individ til individ men det overordnede målet er å få noe av deg uten at du skal få noe i retur.

3. Sadisme ; De liker se andre lide og for å nå dette målet benytter de seg av løgn, manipulasjon og hersketeknikker for å gradvis knekke offeret bit etter bit til det er ingenting igjen av de.

4. Du har ikke satt deg i respekt og du lar deg selv overkjøre. Ifølge studier så viser det seg at det finnes visse mennesker som havner i relasjon etter relasjon hvor de alltid blir brukt eller utnyttet. Her ligger problemet hos vedkommende selv og vis man ønsker bryte denne negative spiralen så må man banke frem forandring i en selv. Etter min mening så kan man bare bli utnyttet om man lar seg selv bli utnyttet med mindre man har en hjerneskade eller sykdom som f.eks dementia som gjør at man ikke er istand til å ta rasjonelle avgjørelser/valg (ta f.eks svindlere som går etter eldre og syke mennesker å lopper de for penger da de ikke er klare nok i topplokket til og se hva som skjer). 

5. Manglende kontroll over eget liv. Når mennesker mister kontroll vil de ofte finne alternative måter for å gjenvinne kontroll og mestringsfølelse. En av metodene å få tilbake følelsen av makt vil være å dominere/utnytte et annet menneske. De blir altså en brikke i vedkommendes strategi for å finne tilbake til sin mentale balanse.

6. Underlegenhet og usikkerhet. Vedkommende kan føle seg verdiløs og de kompanserer for dette ved å fremstå som arrogante, brautende og utnyttende. Ved å hevde seg selv over deg vil vedkommende føle på overlegenheten som de aktivt søker. 

7. Psykopatologi ala malign, covert og overt narsissisme, dyssosial PF , avhengig PF er alle personlighetsforstyrrelser som har utnyttelse som endel av sykdomsbildet. 

Det finnes absolutt enda flere årsaker men dette er de mest vanlige. Heldigvis er det lett å unngå bli utnyttet, brukt eller manipulert. De finnes en enkel måte å hindre at man blir et offer.

Når det er sagt så er alle mennesker istand til å utnytte andre mennesker - vår hjerne opererer slik at den for det meste skåner egoet ditt for refleksjoner som forteller deg at du er et dårlig menneske - tvert imot vil den jobbe for å rasjonalisere og rettferdiggjøre måten du behandler andre på med mindre du går langt over streken og ubehaget fra samvittigheten din blir for omfattende for hjernen/egoet til å korrigere/fortrenge denne ubehagelige følelsen av å være en dritt. The path of least resistance og alt det der ;)

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, de plukker ut de som de ønsker å ha sammw egenskaper som. De med omsorg og empati for andre. Ofte så tester de vedkommende, les om røde flagg- ellers kan jeg anbefale bloggen "psykopati og kjærlighet"

Selv er jeg på vei videre, sliter ennå men alt går for den som er ekte.

Er en del av den mennesketypen dessverre. 

Varm hilsen fra medmenneske.

Takker for svar!

Og takk for tips. Ikke hørt om hverken bloggen, eller røde flagg. Skal sjekke det ut. 

Men at slike mennesker kanskje kan teste først, den kan jeg kanskje relatere til. For det var ofte, spesielt den siste jeg opplevde dette med (som det forsåvidt er stille fra nå, men han har en tendens til å vende tilbake, egentlig kvalmere og kaldere for hver gang, antageligvis fordi han vet at jeg er på et nivå veldig svak og fortapt i han), at han prøvde å få sympati fra meg. Han var overarbeidet, sliten, ofte syk, osv osv. Spiller ofte på redselen min/omsorgen min også, som at ting hender han, noen skal ta han eller slike ting. Men jo mer jeg har vist at jeg liker han, jo lengre bort fra dette har han gått, til å bli voldsomt mye mer sikker på seg selv, til det punktet at han gjerne sto å skrøt av seg selv rett opp i ansiktet mitt. Så kunne han smigre p flørte seg vei igjen, og jeg var Dum å falt for det. Å følte meg selvfølgelig enda dummere etterpå, når jeg for 20ende gang hadde blitt han med hjem igjen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes en del mennesker som ikke har samvittighet og medfølelse med andre, dessverre. Dersom slike mennesker ser ut til å vise dette ovenfor andre, så er det kun skuespill

Men hvordan klarer slike mennesker å i det hele tatt ha et forhold (for eksempel) over lengre tid? Og de har jo venner og familie de antageligvis bryr seg om (ellers hadde vel ikke vennene fortsatt å være der)? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar!

Og takk for tips. Ikke hørt om hverken bloggen, eller røde flagg. Skal sjekke det ut. 

Men at slike mennesker kanskje kan teste først, den kan jeg kanskje relatere til. For det var ofte, spesielt den siste jeg opplevde dette med (som det forsåvidt er stille fra nå, men han har en tendens til å vende tilbake, egentlig kvalmere og kaldere for hver gang, antageligvis fordi han vet at jeg er på et nivå veldig svak og fortapt i han), at han prøvde å få sympati fra meg. Han var overarbeidet, sliten, ofte syk, osv osv. Spiller ofte på redselen min/omsorgen min også, som at ting hender han, noen skal ta han eller slike ting. Men jo mer jeg har vist at jeg liker han, jo lengre bort fra dette har han gått, til å bli voldsomt mye mer sikker på seg selv, til det punktet at han gjerne sto å skrøt av seg selv rett opp i ansiktet mitt. Så kunne han smigre p flørte seg vei igjen, og jeg var Dum å falt for det. Å følte meg selvfølgelig enda dummere etterpå, når jeg for 20ende gang hadde blitt han med hjem igjen. 

Du må som meg: få han vekk fra livet ditt, les om dine personlige grenser, hvem er du? hvorfor finner du deg i slikt? du har en vei å gå-som meg;) den er tung, men regner med den blir tom for steiner etterhvert og en blir sterk.

Psykopati og kjærlighet.no

Inner integratiob- youtube

bare å begynne å jobbe, heier på deg.

Skrevet
1 time siden, WubWub skrev:

*snip*

Takk for langt og reflektert svar, du skriver mye interessant og antageligvis korrekt, og jeg skal komme tilbake med et svar når jeg har fått lest godt igjennom dette :)

Skrevet

Her http://www.nb.no/ kan du søke opp og lese boken Sjarmør og tyrann gratis

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan klarer slike mennesker å i det hele tatt ha et forhold (for eksempel) over lengre tid? Og de har jo venner og familie de antageligvis bryr seg om (ellers hadde vel ikke vennene fortsatt å være der)? 

De har ulike masker.. kommer an på hva de skal bruke deg til. Overfor venner/familie kan de være verdens beste- ingen som vet hvordan han egentlig her. Slik som "min" som straffer meg med å ignorere meg, alle tror han er en skikkelig fyr-men han er en feig, svak drittsekk som behandler damer dårlig.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er gode skuespillere, og de kan late som om de er glad i og late som om de bryr seg om mennesker.

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ulike masker.. kommer an på hva de skal bruke deg til. Overfor venner/familie kan de være verdens beste- ingen som vet hvordan han egentlig her. Slik som "min" som straffer meg med å ignorere meg, alle tror han er en skikkelig fyr-men han er en feig, svak drittsekk som behandler damer dårlig.

Dette er nok en del sannhet i. 

'min' var veldig god, snill, og veldig opptatt av at jeg likte han, og det var så rart/det var han så glad for, helt til jeg viste det veldig tydelig at det gjorde jeg. Da snudde hele gamet, til at det var jeg som var den heldige. 

Men ikke alle tror han er en så ålreit og fin fyr, flere har kommet å sagt til meg at de forstår ikke hvorfor jeg falt for en slik som han, da han virker veldig usikker på seg selv, da dette behovet for å fremheve seg selv ofte kommer frem, og skrytet blir ikke plukket opp med 'wow-factor' hos de fleste, men heller et tegn på at han må være fryktelig usikker på seg selv. Og det er derfor jeg mistenker at det trigger noe hos han at noen falt så for han, som han kan herske med som det passer han. Jeg tror han i utgangspunktet likte meg, faktisk (for han hadde sagt til andre han ikke visste at jeg kjente at han likte meg), men jeg tror bow snudde veldig i det øyeblikket han forsto at jeg faktisk likte han tilbake, å ikke bare anså han som en patetisk dritt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...