Gå til innhold

Polarbrød = Lefse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ikke sant polarbrød er det samme som lefse?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke der jeg kjem fra :P

Skrevet

Men godt begge delar!!!

Skrevet

Nei, det er det absolutt ikke.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det ligner ikke en gang. Hverken på smak eller utseende. 

Anonymkode: e88fc...2d9

• Liker 4
Skrevet

Det er langt fra lefse. Søk på oppskrifter så vil du raskt se at det er stor forskjell på polarbrød og lefser.

Anonymkode: 1ddc3...980

Skrevet

Overhode ikke. 

Anonymkode: 9837a...284

Skrevet
2 minutter siden, JussyWindy skrev:

Men https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lefse sier at polarbrød er laget av mel og da er det vel bare altså en tørr, og muligens litt tykk, lefse. Keiserens nye klær, og alt det der. Eller?

Med den logikken er boller, rundstykker og flatbrød også lefser. 

Polarbrød inneholder gjær og stekes i ovn. Lefser inneholder ikke gjær (ikke de jeg baker hvertfall), og stekes tradisjonelt sett på takke.

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, anniewal skrev:

Med den logikken er boller, rundstykker og flatbrød også lefser. 

Polarbrød inneholder gjær og stekes i ovn. Lefser inneholder ikke gjær (ikke de jeg baker hvertfall), og stekes tradisjonelt sett på takke.

Godt poeng! Men noen ganger synes jeg det er vanskelig å smake forskjell på boller og rundstykker. Så er det ikke vanskelig å skille klart mellom bakervarer? Finner noen offentlig forskrift eller annen offisiell kilde til sannhet på dette?

Skrevet
1 time siden, JussyWindy skrev:

Godt poeng! Men noen ganger synes jeg det er vanskelig å smake forskjell på boller og rundstykker. Så er det ikke vanskelig å skille klart mellom bakervarer? Finner noen offentlig forskrift eller annen offisiell kilde til sannhet på dette?

Det er jo ofte forskjellig i ingredienser :) 

Anonymkode: ad0bc...9ef

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo ofte forskjellig i ingredienser :) 

Forskjellige ingredienser*

• Liker 1
Skrevet

Bruker semulagryn når jeg lager lefse, og de stekes på takke.

Anonymkode: 1ddc3...980

• Liker 1
Skrevet

Lefser kan være så mangt, men det jeg forbinder med lefser har poteter som hovedingrediens, kjevles tynt ut og stekes på takke. Ligner med andre ord overhodet ikke på polarbrød.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, JussyWindy skrev:

Det kommer jo an på hva man putter i dem. Jeg har sukker, smør og kardemomme i boller. Det har jeg ikke i rundstykker. Kan ikke helt se at noen kunne tatt feil av de to på den måten jeg er vant til å få dem servert...

• Liker 2
Skrevet

De er omtrent like fulle av sukker men det er jo to helt forskjellige typer  bakverk. 

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, DreamOn skrev:

De er omtrent like fulle av sukker men det er jo to helt forskjellige typer  bakverk. 

Sukker i lefse har jeg aldri hørt om.....

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Mrs.Fox skrev:

Sukker i lefse har jeg aldri hørt om.....

Aldri? Det du må du prøve! :Nikke: 

Smør og sukker er best, av og til er det godt med kanel også, eller kanskje brunost. Men, det aller, aller beste er rømmekling med smørkrem :daane: http://gardsjul.blogspot.no/2010/09/kling.html

Endret av Rumle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...