Gå til innhold

Bekymret for stedatter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg er bekymret for at hans datter (min stedatter) på 8 år ikke har det så bra hos mor. Så vil bare lufte litt tanker, og få litt synspunkter :) 

Hun går ALLTID med for små klær. Jenta er 140 cm lang, bruker 122/128 i klær hun har hos moren. Buksene hennes går langt opp på bena. Dette bruker hun på vinteren også. I fjor vinter kan jeg telle på en hånd hvor mange ganger jenta kom til oss med ulltøy eller strømpebukse. Alle andre dagene gikk hun i olabukse uten noe under, T-skjorte og genser. Alt dette for smått. Hun er ofte forkjølet, hoster mye. Blitt testet for astma, men det har hun ikke. 

Sist samværsdag hentet pappen hennes henne på SFO og det var et grusomt regnvær. Hun var IGJENNOMVÅT. Hun gikk i skinnjakke og joggesko ute. Hun sa hun hadde ikke gummistøvler eller regntøy (ikke hjemme hos moren heller). Dette var dag 2 med regn, regnet kom ikke overraskende på. Det var meldt masse regn den dagen også. Stedatteren min hadde ikke hatt regntøy dagen før heller, hun hadde blitt igjennom våt den dagen og. Samboeren min ble kjempe lei seg og fikk så vondt av å se at hun manglet dette. Han ringte moren hennes så fort han kom hjem og kunne gå ett sted hvor ingen hørte han for å fortelle henne hva han hadde opplevd. Hun var likegyldig og sa at hun skulle kjøpe dette, men hun hadde ikke hatt tid...!! Hva gjorde han? Jo han dro rett på butikken og kjøpte regntøy som passet henne! Fordi han klarte ikke tanken på å la hun gå en dag til uten regntøy. 

Dem har avtale via nav som nav har regnet ut som hun har bestemt. Han ville ha en privatavtale, han ville ha egne klær til hun og ha muligheten til å kjøpe yttertøy og sånt til hun. Men det ville hun ikke. Men vi har endt opp med å måtte kjøpe klær til hun, siden moren aldri sender med tøy og om hun har gjort det er dette for smått. Så hun har klær hos oss som passer. 

Vinteren for 2 år siden gikk stedatteren min i en alt for liten tynn vinterjakke hvor glidelåsen var ødelagt så det ikke gikk an å dra den igjen. Midt på vinteren da det var -12! Ble så sint da jeg så det at jeg dro og kjøpte en god og varm jakke til hun. Vi holdt igjen den andre jakken fordi vi var redde for at moren skulle fortsette å bruke den på stedatteren min. Men ble så mye bråk, at vi måtte bare sende den med tilslutt. Neste gang hun kom på samvær, dukket hun opp i den gamle og ødelagte jakken!! Stedatteren min fortalte at moren hennes ikke likte jakken, så hun fikk ikke bruke den...!! Etter en telefon (som ja jeg tok til hun) ga hun seg og sa unnskyld og sa at vi kunne komme å hente den så hun kunne bruke den. Hun bare hadde blitt så sint for at det var jeg som hadde kjøpt den. 

Det er så mye mer som mangler, skolen har klaget på at stedatteren min ikke har det hun skal. Ofte har hun ikke gjort leksene sine hos mor. 

Vet at dette bare er overfladiske og materielle ting. Moren er helt sikkert kjempe glad i hun og jeg tror hun får mye kos og kjærlighet der.. Men vi er bekymret for at hun ikke har det hun trenger av nødvendige ting! Jeg elsker den jenta som min egen datter som jeg har med mannen min. Hun mangler ingenting. Og ja vi kan kjøpe alt av det nødvendige til stedatteren min. Men vi synes det er skremmende at moren er så sløv på dette? 

Moren har alltid flotte og nye klær. Stedatteren min forteller stadig om nye ting de har fått i huset, at moren er glad i drikke øl og røyke.. Så hun kan jo ikke ha dårlig råd heller. Vi har sagt at er det noe, så gi beskjed. Men moren vil ikke ha hjelp av oss. Hun er alene med stedatteren min og en ny datter på 5 år med en annen mann.

Dette ble langt beklager det, men er så frustrert og lei meg på stedatteren min sine vegne.

Anonymkode: d7728...387

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk vondt av å lese dette :( et barn skal da ikke måtte gå med for små klær fordi mor er for lat til å kjøpe noe nytt! Ville tatt det opp på FVK å fått dem til å kanskje komme med noen råd. Hvis et barn konstant går i små og ødelagte klær (SPESIELT på vinteren) å jeg hadde jobbet med jenta på feks skolen så ville jeg faktisk kontaktet barnevernet da dette går under omsorgssvikt! 

Anonymkode: a3f2e...1a4

• Liker 2
Skrevet

At ungen ikke har skikkelig tøy og fryser på seg forkjølelse er ikke 'overfladisk'! Det er omsorgssvikt! 

Anonymkode: 9cf79...658

Skrevet

Så meld henne til barnevernet da hvis det er så ille!

Makan til tafatte fedre og bekymra stemødre det her på forumet! 

Anonymkode: 001c3...c59

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er så ille at hun faktisk ikke får gode nok klær så må du jo kontakte barnevernet?

Anonymkode: a288e...085

Skrevet

Veldig merkverdig at ikke skolen eller SFO reagerer på dette?

Har ikke dere foreldremøter?

Anonymkode: 3746b...fd0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...