Laban Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 Ok, har et par spørsmål om denne pjolteren. Har hørt det er en drink som består av enhver form for brun sprit blandet med selters, er dette riktig? Skal det være isbiter i den? Når drikker man pjolter? Før maten, etter maten, utpå kvelden? (Har lyst til å gjeninnføre pjolter-instituttet. Navnet er bare for godt og komisk til å la det gå i glemmeboken).
Laban Skrevet 13. november 2004 Forfatter #2 Skrevet 13. november 2004 Jeg svarer meg selv... Sånn går det når man begynner med å spørre KG istedenfor å google... Fra VG; Pjolteren er tilbake Grand Hotels bar-gjester skulle ha en «P.J. Holter». Men tunga var blitt så sløv at de ba om en pjolter. Av STIG LUNDBERG Slik ble drinken pjolter født, ved P.J. Holters bardisk, midt i tjukkeste Oslo, godt ut på kvelden - på grunn av gjestenes lettere animerte uttale. Nå er gamle dagers folkedrink tilbake i polhylla. Det var i mellomskrigstiden. P.J. Holter var bartender på Grand Hotell. Vodkaen hadde ennå ikke gjort sitt inntog i Norge. Brennevin var ensbetydende med brunt brennevin - whisky eller druebrennevin (eau de vie). Særlig eau de vie var populær. Normalt drukket i ren form, slik vi i dag drikker den. Men flere av P.J. Holters gjester syntes at det rene brennevinet var litt for sterkt. Til dem tilbød han sin nyskapning: druebrennevin, godt blandet ut med selters. Noe navn ga han ikke sin innovasjon. Men snart ba gjestene rett og slett om «en P.J. Holter». Og senere altså pjolter, som for evig og alltid ble et begrep i norsk drink-historie. Jeg er gammel nok til også å huske formuleringen «en tynn en». Det var eau de vie/konjakk (evt. whisky) tilført rikelig med blandevann. Drinken var faktisk «tynn», i betydningen alkoholsvak. Med én del brennevin og fire deler blandevann blir sluttresultatet ikke stort sterkere enn en vanlig svakvin. På denne tiden drakk folk mindre vin til middagen enn i dag. Ofte ville de forlenge velværet med en angstfordriver i salongen. Selv i dag er det mange som hevder at ingenting er som riktig blandet pjolter etter en god fjelltur. Saltet i seltersen, den moderate alkoholmengden, gjør den perfekt til den slags. Den eksotiske drikken selters er det snart kanskje bare Grans Bryggeri som lager. Får du ikke tak i den, kan du bruke Farris. Men det er etter min mening en tvilsom erstatning.
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 Jeg er "oppvokst" med pjolter - en selvskreven dram i festlige lag i min familie. Brandy og Selters i pjolter-glass (høye longdrink-glass). K
Laban Skrevet 13. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 13. november 2004 Jeg er "oppvokst" med pjolter - en selvskreven dram i festlige lag i min familie. Brandy og Selters i pjolter-glass (høye longdrink-glass). K Og den drikkes før middag?
Gjest Lea Skrevet 13. november 2004 #5 Skrevet 13. november 2004 I min familie drikkes ikke pjolteren til mat. Den drikkes som en drink når man sitter og prater f.eks.
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2004 #6 Skrevet 13. november 2004 Og den drikkes før middag? Det glemte jeg jo å svare på! Nei, den hører ikke med til maten - den blir drukket senere, under festen. Tror forresten aldri at jeg har sett at kvinner har drukket pjolter. Det er mannfolka som står for det! K
Gjest Lea Skrevet 13. november 2004 #7 Skrevet 13. november 2004 Ja, typisk mannfolkdrink. Damene drikker gjerne Campari eller Fjellbekk i stedet hos oss. I følge pappa forsvant pjolteren delvis da Seltersen forsvant. Det blir visst ikke helt det samme med Club Soda.
Laban Skrevet 13. november 2004 Forfatter #8 Skrevet 13. november 2004 Jeg akter å drikke pjolter selv om jeg er kvinne. Så kan de gamle stå i kroken og peke så mye de orker. Så pjolteren kan altså ikke erstatte pre dinner-coctailen? (Selvsagt ville jeg ikke servert den til mat!)
Gjest Gjesta Skrevet 13. november 2004 #9 Skrevet 13. november 2004 (Selvsagt ville jeg ikke servert den til mat!) Jeg trodde ikke at du mente det, altså! Når jeg skrev "hører med til maten" så tenke jeg før og under middagen, samt til dessert. *oppklaring* Sånn jeg kjenner til pjolter så er ikke det noen typisk velkomstdrink/aperitiff. Men hvis du vet at gjestene liker brunt brennevin, så er det jo ingenting i veien for å prøve! K
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå