AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 Nå vet jeg snart ikke hva jeg skal gjøre. 13 åringen er blitt ekstremt kresen. Før åt han så og si alt, men med tiden har han blitt mer og mer kresen. Så nå spiser han stort sett bare pomesfrites, grillpølser, rein spagetti uten noe på, pizza, helt reint svinekjøtt eller kylling, brød uten noe på eller med ost, salami eller leverpostei. Taco og sushi spiser han. Før åt han alle sorter fisk, men nå vil han ikke engang ha laks. Før åt han alle sorter grønnsaker og salat var en favoritt. Nå spiser han agurk, mais og av og til kokt gulrot. Før åt han alle sorter frukt, nå er det kun eple og en sjelden gang druer. Og maten må ikke blandes og det må for all del ikke være saus på. Jeg blir gal. vi har aldri ekstraservering. Han får heller la være å spise og vente til neste måltid. Men det som skjer er at han da går og snoker tørre brødskiver og epler. For han blir jo sulten. Vi stopper han når vi ser han, men han sniker seg inn og henter. Det har blitt gradvis værre og værre. Men blitt helt ekstremt siste to månedene. Og han nekter å bli sittende ved bordet sammen med oss nå. Han kommer etter mye protester og går etter bare noen minutter. Broren (17 år) var ekstremt kresen før, sånn helt fra småbarnsalder. Men han er nå så og si altetende. Han ble møtt på samme måte. De har likevel gått helt motsatt i matveien. vi kan jo ikke bare spise det han liker, da blir vi sprø resten av oss. hva gjør jeg? Fortsetter som vi gjør og håper det skal snu? Tvinger han til å spise? Gir han ekstraservering? Kontakter lege for henvisning til ernæringsfysiolog? Noen tips? det hører med at han er overvektig og fortsetter å legge på seg. Så mat nok får han. Det er vel mer et spørsmål om han får rett mat. Og, ja, jeg er sikker på at han ikke kjøper snop selv. Og, ja, jeg er klar over at han raider skapene for tørre brødskiver og epler så snart vi ikke ser. Jeg tenker at han muligens ikke hadde raidet skapene om han hadde spist seg mett til middag. Det er middagene som er problemet. Vi har lagt om livene våre slik nå at han får meget begrensede muligheter til å tømme skapene mellom skole og middag. Så ha bør være sulten til middag. Vi spiser frokost og middag samlet ved kjøkkenbordet hele familien. Anonymkode: c0983...3e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå