Naima Skrevet 13. november 2004 #1 Skrevet 13. november 2004 la oss si at barnehage personalet gir bekymmrings mellig i fprhold til barns adferd eller språk utvikling der personalet mener ditt barn bør bli vurdert av en logoped eller ppt. Du ser ikke disse problemmene eller situasjonene som de på peker og kan ikke relatere til hendelser eller de bekymmringene de har. Personalet anbefaler at barnet ditt blir hevist til logoped eller ppt. kriver du under på dokumentet der barnet hevises til logoped eller ppt og stoler på personalet i barnehagen vet hva de snakker om eller liker du ikke tanken og ignorer bekymmringen til personalet og mener det ikke er noe å bry seg med? Jeg for min del stoler på personalet og mener at det er bedre med en vurderings time hos logoped eller ppt for mye enn å risikere at problemet blir tatt fatt i for sent. Hva mener dere ? Vet det finnes mange foreldre som har en frykt for etater som omhandler barn og eller ikke liker tanken på at deres barn blir vurdert til å ikke være så "perfekte" som man som foreldre ser dem.
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #2 Skrevet 13. november 2004 Stoler på at de pedagoger vet mer enn "valige" om utvikling. Dessuten så er det slik at foreldre ikke kan se hva de observerer i barnehagen, samme som de ikke ser hva foreldre observerer hjemme. Men uansett, så er det viktig å ha en åpen holdning. At man er "blind" for egne barn (og kjærester) er ikke så ukjent. Jeg kan heller ikke forstå hva som kan skade at barnet tar av en utredning. Enten så vil spesialister ta seg hånd om det eller ei. Og om det så er et lite eller stort problem, så vil vel barn får det bedre uansett om man får litt ekstra oppfølgning.
Naima Skrevet 13. november 2004 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2004 Jepp det er netopp dette jeg også mener. En bekjennt av meg nektet å skrive under på en henvisning til vurderings time hos logoped for guttungen sin. Hun mente det ikke var nødvendig og at det var bar dumt å komme inn i dette "systemet" som hun kallte det. En anen en ville ikke gå til ppt med sin gutt etter sammtale med barnehage .Barnehagen mente han hadde en for for HDAD men dette villikke moren høre på. Veninnen min jobber i en barnehage og sier at hun treffer på trangsynte foreldre hele tiden som nekter å ta kontakt med ppt og eller andre etater som er hjelpe midler for foreldre og barn i utviklings fasen. Syntes dette er skremmende. Veldig mange har hatt barna sidne i barnehage fra de var 12 månder og barnehage personale kjennes barna omtrendet bedre enn foreldrene med tanke på pappa helger og mamma helger, er ikke mye man ser barnet sitt da og man had da sikkert ikke så bredt syn på barnet og dens måte å takle hverdagen på. Nei huff...blir sinna....
Gjest Mayamor Skrevet 13. november 2004 #4 Skrevet 13. november 2004 Jeg ser på barnehagepersonellet som en ressurs for mitt barn. Men dersom jeg følte meg irettesatt, iaktatt og urettferdig behandlet...? Vet ikke jeg altså... Kommer sikkert ann på hva det gjelder. Mayamor
Fakse Skrevet 13. november 2004 #5 Skrevet 13. november 2004 Jeg skjønner ikke hvorfor noen er så utrolig redde for PPT og dets like. Hva så om barnet blir vurdert og det viser seg at barnehagepersonalet tok feil? Bedre at en unge for mye enn en for lite blir vurdert, det er tøfft å vokse opp med en ustillt diagnose.
sirka Skrevet 13. november 2004 #6 Skrevet 13. november 2004 Det er jo til barnets beste. Har selv jobbet som spesialpedagog både i barneskolen og i barnehage, og det ligger en del testing og vurdering bak når jeg anbefaler videre testing. Har opplevd foreldre som er glade for å endelig og få svar på hvorfor barnet "henger etter", mens andre ikke vil innrømme at barnet er "annerledes" og blir sinte...
Gjest MrsL Skrevet 13. november 2004 #7 Skrevet 13. november 2004 Disse stedene det henvises til her har jo bare barnets beste i tankene
Gjest lilletroll Skrevet 13. november 2004 #8 Skrevet 13. november 2004 Da stoler jeg på bhg personellet selvfølgelig!! Trist men sant så er de faktisk nesten flere timer med datteren enn det vi er, og dessuten har de sammenligningsgrunnlag og det har ikke vi.
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #9 Skrevet 13. november 2004 Det er ikke sikkert at fagpersonalet har den utdanningen som vanligvis kreves i slike stillinger, så jeg ville ikke ubetinget stolt på de. Det er heller ikke sikkert at den "utredningen" som ligger bak evt. stemmer med virkeligheten. Jeg har opplevd at de har tatt med for mye "problemer" når de skulle begrunne behovet for hjelpetiltak; de trodde kanskje at vi som foreldre lettere ville godta når man kunne hjelpe med flere problemer, som faktisk ikke eksisterte. Jeg synes det er ganske uhyrlig å illegge barn problemr de ikke har! Og det skulle ikke forundre meg om det lå et like sterkt ønske om å få økt bemanning som å hjelpe et barn. Jeg har også sett interne dokumenter, som heller ikke har styrket min tiltro til de. Jeg har også fått endret opplegg. Og plutselig hadde ikke mitt barn alle de problemene som de først antok..og de hadde aldri sett et flinkere barn.....det rare er imidlertid at det hadde flest problemer når jeg ikke var der...
Gjest MrsL Skrevet 13. november 2004 #10 Skrevet 13. november 2004 Regner nesten med det her var snakk om utdannede førskolelærere, og en styrer med pedagogisk bakgrunn.......
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #11 Skrevet 13. november 2004 Regner nesten med det her var snakk om utdannede førskolelærere, og en styrer med pedagogisk bakgrunn....... Jeg mente fagbakgrunnen til PPT. Men jeg tror da heller ikke ubetinget at en tittel automatisk tilfører en kompetanse. Har også sett barnehagepersonale som nærmest oppfordrer barn til å bli sinte, for så å kritisere for at det ble det!
Philosophia Skrevet 13. november 2004 #12 Skrevet 13. november 2004 Jeg skjønner godt at foreldre er redde for hjelpeapparatetr. Klart det er skummelt når noen sier det er noe galt med barnet ditt. Men jeg synes det er viktig at man utreder dersom man mistenker noe. Bedre å være føre var slik at man lettere kan finne løsninger en at man finner det ut for sent. Dessverre er det mange som har en holdning om at "det går sikkert over"...
Gjest MrsL Skrevet 13. november 2004 #13 Skrevet 13. november 2004 Jeg mente fagbakgrunnen til PPT. OK
Gjest Embla s Skrevet 13. november 2004 #14 Skrevet 13. november 2004 Hvis barnet mitt, etter de ansattes mening, fungerte dårlig i barnehagen, kunne jo en utredning gitt barnehagen mer og bedre kunnskap om hvordan de kan gi barnet en bedre hverdag. Ved en slik vurdering blir jo ikke bare barnet vurdert, men også samspill mellom barn og barnegruppe, barn og barnehage-personell. Hvis beskrivelsen barnehagen ga av barnet mitt var en jeg overhode ikke kjente igjen, ville jeg kanskje lurt på om barnet mitt trivdes i barnehagen, om barna fikk nok og godt tilsyn, om de som jobbet der har god nok kompetanse, etc.. Og i såfall ville jeg kanskje fått piggene ut mht en henvisning?
Gullhår Skrevet 13. november 2004 #15 Skrevet 13. november 2004 Det er ikke sikkert at fagpersonalet har den utdanningen som vanligvis kreves i slike stillinger, så jeg ville ikke ubetinget stolt på de. Det er heller ikke sikkert at den "utredningen" som ligger bak evt. stemmer med virkeligheten. Jeg har opplevd at de har tatt med for mye "problemer" når de skulle begrunne behovet for hjelpetiltak; de trodde kanskje at vi som foreldre lettere ville godta når man kunne hjelpe med flere problemer, som faktisk ikke eksisterte. Jeg synes det er ganske uhyrlig å illegge barn problemr de ikke har! Og det skulle ikke forundre meg om det lå et like sterkt ønske om å få økt bemanning som å hjelpe et barn. Jeg har også sett interne dokumenter, som heller ikke har styrket min tiltro til de. Jeg har også fått endret opplegg. Og plutselig hadde ikke mitt barn alle de problemene som de først antok..og de hadde aldri sett et flinkere barn.....det rare er imidlertid at det hadde flest problemer når jeg ikke var der... Jeg synes det er dumt at du ikke har registrert deg med nick, når du er med i diskusjoner her. Jeg synes du kommer med sterke påstander og jeg tviler litt på om jeg skal tro på deg. Jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage og kan reglene og lovene som er i forhold til dette med ekstra personale til barn med spes.behov. Du sier at du har opplevd, at personalet tillegger barnet mer problemer enn det faktsik har og hentyder at det muligens er ønske om mer bemanning som er ønsket og ikke det å hjelpe barnet. Det kan jeg avkrefte med en gang. Dette vil ikke skje noen steder. Om bhg søker etterekstra resurser og får det, så vil barnet begynne med utredning med en gang. Finner ikke Støttepedagogen/spesialpedagogen noe "galt" med dette barnet, så slutter den i den aktuelle bhg og ressursen blir satt inn andre steder. Ergo; det gavner ikke bhg på noen måte. Du sier du har fått sett interne dokumenter. Hva slags dokumenter er dette, da? Jeg tviler sterkt på at dette er sant. Det er ulovlig å vise frem slike dokumenter. Om det så skulle være tilfelle, at du faktisk har sett noen slike, så antar jeg at du har rapportert dette? Ja, for det å tie om det, er like ille som det å vise de frem. Hvorfor valgte du å lese de? Du brøt også loven ved å gjøre det. Du er ikke bedre enn den som ga deg dokumentene. Noe jeg ikke skjønner i ditt innlegg, er: Jeg har også fått endret opplegg. Hva mener du med dette? det rare er imidlertid at det hadde flest problemer når jeg ikke var der... Og dette? Som mor er du vel ikke i bhg hele dagen ,så det er jo en selvfølge at du ikke ser alt?
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #16 Skrevet 13. november 2004 Jeg er pedagog selv, så jeg ville nok vært litt kritisk i forhold til tilbakemeldinger. Men dersom pedagogen på avdelingen viste til konkrete episoder og grundig observasjon av mitt barn tror jeg at jeg ville skrevet under. Jeg er ikke en dårlig forelder om jeg ikke nødvendigvis har sett "noe" ved barnet mitt. Kanskje er det jeg som har rett, men det kan da personer som er utdannet utrede i stedet for at jeg skal synse. Jeg er også av den oppfatningen at mange barn oppfører seg annerledes i f.eks. barnehage/skolesituasjonene enn de gjør hjemme. Det stilles helt andre krav til barna. I tillegg ser vi som er ansatt i barnehager og skoler mange barn og har ofte et bredt erfaringsgrunnlag. Så ja, jeg skriver nok mest sannsynlig under, selv om jeg kanskje synes at det er leit at et av mine barn sliter!
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #17 Skrevet 14. november 2004 Gullhår: Det kan jeg avkrefte med en gang. Dette vil ikke skje noen steder. Du sier du har fått sett interne dokumenter. Hva slags dokumenter er dette, da? Jeg tviler sterkt på at dette er sant. Det er ulovlig å vise frem slike dokumenter. Om det så skulle være tilfelle, at du faktisk har sett noen slike, så antar jeg at du har rapportert dette? Ja, for det å tie om det, er like ille som det å vise de frem. Hvorfor valgte du å lese de? Du brøt også loven ved å gjøre det. Du er ikke bedre enn den som ga deg dokumentene. For det første kan vel du neppe uttale deg om hva som skjer i alle barnehager. For det andre følger kommunale barnehager bestemmelsene i forvaltningsloven, og jeg har fått tillatelse fra den øverste ledelsen i kommunen. Jeg viser også til opplæringslova § 5-7. Du beviser vel bare at foreldrene faktisk bør ikke ha ubetinget tiltro til alt en barnehage sier og gjør. Og hva skulle være så galt med å samarbeide og gi opplysninger til foreldrene? Jeg fatter ikke at det går an å ha en slik innstilling! Deler av innlegget er slettet. Remyline Moderator
Gjest gotthard Skrevet 14. november 2004 #18 Skrevet 14. november 2004 private barnehager må også følge komunale regler for drift. se det slik at om de hadde kontaktet ppt uten dit samtykke ville det hvært galt det også. vi ser utrolig mye i en barnehage som foreldrene ikke ser.en gutt for noen år siden var en utrolig slemm og sleip gutt , holdt andre ute av lek , lavde krangel og uvenskap , mobbet, ødela og var direkte slemm. mor blei innkaldt til møte og begynnte og grine , ringte komunen og klagde på oss. komunen sendte ei ned for og prate med oss, etter praten skulle hun spise sammen med oss og så da selv hvordan den gutten var, hun foreslo ppt med en gang. mor blei innkaldt igjen og begynner da og forklare om private ting som skjer hjeme og som forklarte for oss adferden til dette barnet. poenget er at foreldre er ofte blinde selv om de trur de ikke er det, så hvorfor ikke høre på hva de som er sammen med barnet dit hele dagen, ser det sammen med andre barn og i alle mulige situasjoner, hvorfor ikke høre etter i steden for og tru at de ikke har peiling osv. om ppt sier de har overeagert så fikk du rett men det skal som regel mye til at en barnehage kontakter ppt osv.
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #19 Skrevet 14. november 2004 Men - er ikke barnehagen pliktig å opplyse om ens barn har problemer under foreldresamtaler da; dette er vel ikke noe som bør komme overraskende på foreldrene. Det virker jo litt merkelig om alt har vært bra med ens barn, og så "plutselig" ser de bare problemer.
Gjest MrsL Skrevet 14. november 2004 #20 Skrevet 14. november 2004 Det bør komme frem i en foreldresamtale ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå