AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #1 Skrevet 23. august 2016 En som jeg tidligere var nær venn med er ikke lenger det. Vi har vært fortrolige med hverandre. For meg er det en selvfølge å fortsatt holde tett om det fortrolige, og jeg tror det om den gamle vennen min også. Er det noen her inne som har gått fra å være fortrolige venner til kun å være bekjente? Har du fryktet at fortrolige ting skal ha blitt avslørt etter vennskapet tok slutt? Eller har det faktisk skjedd at fortroligheter har blitt avslørt? Hva er dine tanker rundt dette? Anonymkode: 61e37...df7
FluffyJuggernaut Skrevet 23. august 2016 #2 Skrevet 23. august 2016 Joda, det har skjedd. Ikke alle vennskap blir å vare, og man risikerer at private samtaler kan komme ut. Men i de fleste tilfeller tror jeg folk repekterer det som har vært, og holder kjeft om ting som har blitt dem betrodd. Om ikke for at de respekterer vennskapet, så for begge parter sitter på hemmeligheter. Jeg har opplevd begge deler. Selvfølgeliger det kjipt når private samtaler dere i mellom kommer ut. Men til syvende og sist så er det den som røper hemmeligheter som viser at de ikke er til å stole på.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #3 Skrevet 23. august 2016 Jeg har opplevd det på ungdomsskolen. Jeg baksnakker sjeldent, og jeg er sjeldent fortrolig med noen som ville gjort det venninnen din gjør nå, men feil uttalelser kan jo forekomme. Det er ganske kjedelig når man har sittet og vært fortrolig med noen og de forteller alt det du har sagt videre. Det er jo ikke noe hyggelig å høre i for alle de dette går ut over, men da har du vel lært at man skal vel ikke betro seg til hvem som helst? Hvis jeg ble uvenner med noen kunne jeg aldri funnet på å fortelle private ting videre og sånt. Anonymkode: 961af...cae
fuglekvitter__ Skrevet 23. august 2016 #4 Skrevet 23. august 2016 (endret) 50 minutter siden, Elliespelli skrev: Joda, det har skjedd. Ikke alle vennskap blir å vare, og man risikerer at private samtaler kan komme ut. Men i de fleste tilfeller tror jeg folk repekterer det som har vært, og holder kjeft om ting som har blitt dem betrodd. Om ikke for at de respekterer vennskapet, så for begge parter sitter på hemmeligheter. Jeg har opplevd begge deler. Selvfølgeliger det kjipt når private samtaler dere i mellom kommer ut. Men til syvende og sist så er det den som røper hemmeligheter som viser at de ikke er til å stole på. Jeg syntes begge har feil i dette tilfellet, jeg. Både den som forteller og mener sånne ting, og til den som "røper hemmeligheten". Til sammen og sett utenifra så virker det som to personer som sitter non-stop, konstant og baksnakker andre mennesker. Kanskje det er en lærepenge for begge to? Man skal selvsagt stole på en venninne, men venninner er ikke der bare for baksnakking. Man kan da vel bare være venner for å ha det gøy og hyggelig? Må venninne være definert som hvisking, tisking og regelrett mobbing av andre mennesker? Er vennskap det samme som "hersitterviogbaksankkerfolkigjen"? Hva defineres som hemmelig, og av hvem? Hvordan kan to mennesker avgjøre og vite så mye om noen egentlig? Tydeligvis noen de kjenner godt i deres miljø. I såfall burde det vært tatt opp med den det gjelder for lenge siden. Jeg aner ikke hvor mye de har til felles, men hvis drittslenging er det dem har til felles, så er det like så greit at dem kanskje ikke er så gode venner lenger. Endret 23. august 2016 av fuglekvinnen__
FluffyJuggernaut Skrevet 23. august 2016 #5 Skrevet 23. august 2016 4 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev: Jeg syntes begge har feil i dette tilfellet, jeg. Både den som forteller og mener sånne ting, og til den som "røper hemmeligheten". Til sammen og sett utenifra så virker det som to personer som sitter non-stop, konstant og baksnakker andre mennesker. Kanskje det er en lærepenge for begge to? Man skal selvsagt stole på en venninne, men venninner er ikke der bare for baksnakking. Man kan da vel bare være venner for å ha det gøy og hyggelig? Må venninne være definert som hvisking, tisking og regelrett mobbing av andre mennesker? Er vennskap det samme som "hersitterviogbaksankkerfolkigjen"? Hva defineres som hemmelig, og av hvem? Hvordan kan to mennesker avgjøre og vite så mye om noen egentlig? Tydeligvis noen de kjenner godt i deres miljø. I såfall burde det vært tatt opp med den det gjelder for lenge siden. Jeg aner ikke hvor mye de har til felles, men hvis drittslenging er det dem har til felles, så er det like så greit at dem kanskje ikke er så gode venner lenger. Ikke legg ord i munnen på meg. Ikke en plass har jeg nevnt baksnakking. At det er din definisjon på hemmeligheter får du ta på egen kappe. For hemmeligheter trenger ikke å bety baksnakking, det er iallefall ikke det der betyr i mine vennskap. Til vennene mine er jeg mer åpen om mine tanker, opplevelser og følelser. Selvfølgelig finner vi på ting og har det gøy sammen, men det er også rom for å snakke sammen om stort og smått. Det er ikke er krise om det kommer ut, men likevel føles som ett svik for det ikke er noe jeg snakker med alle om. 2
fuglekvitter__ Skrevet 23. august 2016 #6 Skrevet 23. august 2016 (endret) 10 minutter siden, Elliespelli skrev: Ikke legg ord i munnen på meg. Ikke en plass har jeg nevnt baksnakking. At det er din definisjon på hemmeligheter får du ta på egen kappe. For hemmeligheter trenger ikke å bety baksnakking, det er iallefall ikke det der betyr i mine vennskap. Til vennene mine er jeg mer åpen om mine tanker, opplevelser og følelser. Selvfølgelig finner vi på ting og har det gøy sammen, men det er også rom for å snakke sammen om stort og smått. Det er ikke er krise om det kommer ut, men likevel føles som ett svik for det ikke er noe jeg snakker med alle om. Hva er et svik for deg da? Hvis man ikke bruker ordet baksnakke (jeg brukte feil ord, sorry), men heller et annet ord som du er mer komfortabel med. Hva er da grunnen til at man er uvenner? Hva har man blitt sveket for? Ut i fra sånn det blir beskrevet så høres det fortsatt ut for meg som om at begge har en like stor del av sviket og skylden (hva enn det er - for det defineres ikke ordentlig, men forståelig at du ikke vil igjenfortelle noe sånt her inne). Endret 23. august 2016 av fuglekvinnen__
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 23. august 2016 #7 Skrevet 23. august 2016 (endret) - Endret 16. august 2017 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #8 Skrevet 23. august 2016 3 minutter siden, fuglekvinnen__ skrev: Hva er et svik for deg da? Hvis man ikke bruker ordet baksnakke (jeg brukte feil ord, sorry), men heller et annet ord som du er mer komfortabel med. Hva er da grunnen til at man er uvenner? Hva har man blitt sveket for? Ut i fra sånn det blir beskrevet så høres det fortsatt ut for meg som om at begge har en like stor del av sviket og skylden (hva enn det er - for det defineres ikke ordentlig, men forståelig at du ikke vil igjenfortelle noe sånt her inne). Les det hun skrev igjen litt saktere. Det står at av og til mister man kontakten med venner uten at noen har skylden. Ingen er uvenner. Hvis noen av partene da forteller videre noe som ble sagt i fortrolighet da vennskapet fortsatt var intakt, så er det et svik. Anonymkode: bebac...b14 2
fuglekvitter__ Skrevet 23. august 2016 #9 Skrevet 23. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Les det hun skrev igjen litt saktere. Det står at av og til mister man kontakten med venner uten at noen har skylden. Ingen er uvenner. Hvis noen av partene da forteller videre noe som ble sagt i fortrolighet da vennskapet fortsatt var intakt, så er det et svik. Anonymkode: bebac...b14 Det er ingen vits å bruke hersketeknikk i en diskusjon. I overskriften står det: Ikke lenger venner. Da får man jo svar ut i fra det. Da tenker jeg: Da er noen på en måte uvenner. Da har jeg bommet igjen da. Dette ble en veldig komplisert sak. Jeg skjønner ikke hvorfor du startet denne diskusjonen jeg, det virker jo som om at alt er fryd og gammen. Da får man jo bare si: ce la vie - sånn er livet. Noen vokser i fra hverandre and bye bye. Det er da ikke noe å sutre over for her inne. Hele verdens befolkning har opplevd noe sånt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #10 Skrevet 23. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: En som jeg tidligere var nær venn med er ikke lenger det. Vi har vært fortrolige med hverandre. For meg er det en selvfølge å fortsatt holde tett om det fortrolige, og jeg tror det om den gamle vennen min også. Er det noen her inne som har gått fra å være fortrolige venner til kun å være bekjente? Har du fryktet at fortrolige ting skal ha blitt avslørt etter vennskapet tok slutt? Eller har det faktisk skjedd at fortroligheter har blitt avslørt? Hva er dine tanker rundt dette? Anonymkode: 61e37...df7 Ja. Noen jeg kjente godt kutta ut meg og det er klart jeg vr redd for at hun baksnakka meg. Det gjorde hun også, men det er ikke så mye å gjøre med det. Anonymkode: 01c5c...9de
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #11 Skrevet 23. august 2016 Det kommer litt an på. "Ikke lenger venner" som i å ikke lenger tilbringe tid sammen, er nå en ting. Hvis man bare har vokst fra hverandre så vil jeg vedkommende ikke noe vondt. Jeg deler ikke ting som de ikke ville fortalt meg nå. Dvs. dersom eneste grunnen til at jeg vet dette var at vi en gang var mer fortrolige, så anser jeg det som privat. Når det er sagt så er det få mennesker jeg har helt ute av livet mitt. Jeg tenker det finnes ulike typer vennskap, og noen ganger innser man at man kanskje ikke gjør seg som så nære venner, men ikke ser noen grunn til å kutte dem helt ut. Det er jenter som pleide å være nære venninner, men nå treffes vi sjelden. Skulle vi gjøre det slår vi av en prat, og jeg sier gratulerer med dagen på bursdag osv. Jeg har derimot en venninne jeg pleide å være god venninne med og nå knapt snakker med. Det handler mye om at jeg innså hvor egoistisk hun var, samt at hun ut av sjalusi begynte å spolere ting for meg. Jeg vet også at hun har snakket om meg og mitt til felles venner - ikke nødvendigvis negativt, men fortalt ting jeg anser som private. Jeg har ikke snakket tilsvarende om henne, men det er mest fordi jeg ikke tilbringer tid med våre felles bekjente mye heller, og jeg har ikke noe behov for å gjøre en effort ut av å dele negative ting om henne. Men jeg har ikke noe behov for å beskytte henne heller. Skulle noen stille meg spørsmål, så hadde jeg vært helt ærlig om hva jeg tenkte og hva hun har sagt/gjort. Anonymkode: 87954...15c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #12 Skrevet 23. august 2016 Kan legge til at dette er som regel en uunngåelig problemstilling - en del av å forme vennskap er faktisk å åpne seg og vise sårbarhet. En del av grunnen til at nevnte vennskap i mitt tilfelle 'havarerte' var rett og slett at hun hadde såpass mye ego at hun ikke turte å vise negative sider av seg selv. Jeg delte ting som var vanskelige for meg, hun gjorde aldri det samme i retur. Det var her jeg begynte å se den ulmende konkurransen. Så du skal ikke føle deg ille for å ha åpnet deg. Men det er klart at man er på vakt ift. om det går begge veier. Anonymkode: 87954...15c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #13 Skrevet 23. august 2016 I mitt tilfelle var hun så psykisk ustabil at jeg rett og slett ikke kunne forvente at hun greide å holde på en hemmelighet så jeg tviler på at hun greier å holde på noe som er sagt i fortrolighet nå som vi ikke lengre er venner heller. Anonymkode: 01c5c...9de
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #14 Skrevet 23. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan legge til at dette er som regel en uunngåelig problemstilling - en del av å forme vennskap er faktisk å åpne seg og vise sårbarhet. En del av grunnen til at nevnte vennskap i mitt tilfelle 'havarerte' var rett og slett at hun hadde såpass mye ego at hun ikke turte å vise negative sider av seg selv. Jeg delte ting som var vanskelige for meg, hun gjorde aldri det samme i retur. Det var her jeg begynte å se den ulmende konkurransen. Så du skal ikke føle deg ille for å ha åpnet deg. Men det er klart at man er på vakt ift. om det går begge veier. Anonymkode: 87954...15c Da stolte hun ikke på deg. Kansje hun hadde sine grunner? Anonymkode: 01c5c...9de
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #15 Skrevet 23. august 2016 Jeg har også nettopp brutt kontakten med en venninne jeg var fortrolig med. Hun ble nok ganske sur/sint på meg, så jeg er glad for at jeg ikke har fortalt henne ALT under vennskapet. Det er en ting som er ganske sensitiv og hemmelig, som jeg vurderte å fortelle tidligere, men heldigvis lot være. Det kunne hun virkelig brukt mot meg. Hadde vært katastrofe om hun hadde fortalt familie/venner/bekjente om det. Anonymkode: fc148...a93
bruker_K Skrevet 23. august 2016 #16 Skrevet 23. august 2016 det kommer så mye an på hvilken person din gamle venn var. jeg har opplevd at folk har sagt mye videre, når man ikke er venner mer, men også noen få som ikke sier noe.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #17 Skrevet 23. august 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Da stolte hun ikke på deg. Kansje hun hadde sine grunner? Anonymkode: 01c5c...9de Noen folk her inne er så frekke. Anonymkode: fc148...a93
AnonymBruker Skrevet 23. august 2016 #18 Skrevet 23. august 2016 7 timer siden, fuglekvinnen__ skrev: Det er ingen vits å bruke hersketeknikk i en diskusjon. I overskriften står det: Ikke lenger venner. Da får man jo svar ut i fra det. Da tenker jeg: Da er noen på en måte uvenner. Da har jeg bommet igjen da. Dette ble en veldig komplisert sak. Jeg skjønner ikke hvorfor du startet denne diskusjonen jeg, det virker jo som om at alt er fryd og gammen. Da får man jo bare si: ce la vie - sånn er livet. Noen vokser i fra hverandre and bye bye. Det er da ikke noe å sutre over for her inne. Hele verdens befolkning har opplevd noe sånt. Du misforsto hovedinnlegget. Situasjonen er sånn: Anne og Kari har vært nære venner. Anne har f eks betrodd Kari om at faren hennes er alkoholiker og slo henne når hun var liten. Kari har f eks betrodd Anne at hun tok abort da hun var 15. Nå er de ikke lenger venner, de har glidd fra hverandre uten noe drama, men har ikke lenger kontakt. Anne lurer på om Kari kommer til å holde på hemmeligheten om den alkoholiserte faren, som hun fortalte den gang Kari var hennes bestevenninne. Eller om Kari, nå som de ikke lenger er nære, kommer til å slarve litt om betroelsene fra Anne den gangen. Anne lurer på om noen har vært i en sånn situasjon, og om den tidligere venninna har viderefortalt, eller respektert at det var en betroelse kun til henne. Anonymkode: 68fff...7d4
fuglekvitter__ Skrevet 25. august 2016 #19 Skrevet 25. august 2016 Den 23.08.2016 at 0.21, AnonymBruker skrev: Du misforsto hovedinnlegget. Situasjonen er sånn: Anne og Kari har vært nære venner. Anne har f eks betrodd Kari om at faren hennes er alkoholiker og slo henne når hun var liten. Kari har f eks betrodd Anne at hun tok abort da hun var 15. Nå er de ikke lenger venner, de har glidd fra hverandre uten noe drama, men har ikke lenger kontakt. Anne lurer på om Kari kommer til å holde på hemmeligheten om den alkoholiserte faren, som hun fortalte den gang Kari var hennes bestevenninne. Eller om Kari, nå som de ikke lenger er nære, kommer til å slarve litt om betroelsene fra Anne den gangen. Anne lurer på om noen har vært i en sånn situasjon, og om den tidligere venninna har viderefortalt, eller respektert at det var en betroelse kun til henne. Anonymkode: 68fff...7d4 Jeg forsto det veldig godt jeg. Jeg spurte bare etter hvert om hva det gjaldt. Og forståelig nok så vil man sikkert ikke utlevere det her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå