Gå til innhold

Få hvitt tøy hvitt igjen? Misfarging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vasket klær og sengetøy, og på mystisk vis har EN SORT SOKK klart å snike seg inn i hvitvasken min med hvitt sengetøy.

Tenkte først at det gikk bra, men etter det tørket så ser jeg jo at det har blitt misfarget. Hele settet har fått en mørkere hvitfarge, litt blålig nesten. Er det noe jeg kan gjøre med det nå?? Det var et dyrt sengesett jeg fikk til jul :( 

Tør ikke ringe mamma og spørre da det var hun som ga meg det til jul. 

Hilsen student som nettopp har flyttet hjemmefra for første gang :( 

Anonymkode: db7c9...f13

Skrevet

Du kan alltids putte det i en bøtte med varmt vann og klor. 

Anonymkode: f7f59...3f8

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vasket klær og sengetøy, og på mystisk vis har EN SORT SOKK klart å snike seg inn i hvitvasken min med hvitt sengetøy.

Tenkte først at det gikk bra, men etter det tørket så ser jeg jo at det har blitt misfarget. Hele settet har fått en mørkere hvitfarge, litt blålig nesten. Er det noe jeg kan gjøre med det nå?? Det var et dyrt sengesett jeg fikk til jul :( 

Tør ikke ringe mamma og spørre da det var hun som ga meg det til jul. 

Hilsen student som nettopp har flyttet hjemmefra for første gang :( 

Anonymkode: db7c9...f13

Då brukar me Vanish i tillegg til vaskemiddel for hvitt tøy, vasker på 60 grader to ganger.
Nå når det fortsatt er litt varmt innimellom, så kan du henge sengtøyet til tørk i sola, så vil sola også bleke litt.

Anonymkode: 12026...435

Skrevet

Shit happens :fnise: 

Men som nevnt over; Prøv med klor :) 

Skrevet

Eddik og kokende vann.

Skrevet

Er sengetøyet av ren bomull kan du klore det. 

Anonymkode: d8127...70c

Skrevet

Jeg ville ikke startet med klor, da dette skader fibrene. Legg i stedet sengetøyet ut i sola og la det solblekes. Det kan hjelpe noe. Misfargingen vil også mest sannsynlig forsvinne etter mange vask.

Skrevet

Har klærne blitt vasket sammen med en mørk sokk, er dessverre sjansen for å få dem hvite igjen ganske liten. Du kan prøve med klor, men sannsynligvis vil klærne aldri bli helt hvite igjen.

• Liker 1
Skrevet

Ser du blir rådet til å legge det i klor. Vær oppmerksom på at det gjelder kun hvis det er 100% bomull sengetøy

Anonymkode: 01c89...e9f

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser du blir rådet til å legge det i klor. Vær oppmerksom på at det gjelder kun hvis det er 100% bomull sengetøy

Anonymkode: 01c89...e9f

Dette er viktig!

Om sengetøyet er eggeskall/off white, er tråden også i den fargen. Tråden er ofte (men ikke alltid) i syntetisk materiale, og blir derfor ikke bleket hvit av klor.

Må legge til at jeg (første gang jeg vasket tøy) har vasket hvitt sengetøy med svart bukse på kokvask. Sengetøyet ble grålig. Etter et par var det imidlertid vasket såpass mange ganger at det var hvitt igjen. Dette var sengetøy i bomull.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids putte det i en bøtte med varmt vann og klor. 

Anonymkode: f7f59...3f8

Aldri varmt vann sammen med klor. 

5 timer siden, Konghung skrev:

Eddik og kokende vann.

Eddik får fargen til å sette seg enda bedre. Eddik i kokende vann? Nei. 

1 time siden, Minya skrev:

Har klærne blitt vasket sammen med en mørk sokk, er dessverre sjansen for å få dem hvite igjen ganske liten. Du kan prøve med klor, men sannsynligvis vil klærne aldri bli helt hvite igjen.

Hyppig vask med Omo/Blenda for hvitt tøy vil bleke tøyet tilbake til hvitt. 

Ellers klarer man ikke å få jevnt bleket med klorin i ei vaebøtte et helt sengetøy/dynetrekk med putevar. Dette er for stort til å fåes ned i ei vaskebøtte. Er det bomullssengetøy kan en halv dl klorin i vaskemiddeldoseringskammeret sammen med Blenda/Omo for hvitt tøy gjøre underverk. Ellers vil sengetøyet etter gjentatt vask kunne komme tilbak til sitt "gamle, hvite, jeg". 

Jeg har vasket hvitvask med håndklær og andre hvite ting sammen med en innsneket sort nylonstrømpe. Det er lettere å få missfarging bort dersom man vasker på nytt uten først å tørke tøyet. 

Anonymkode: 11d17...9fc

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eddik får fargen til å sette seg enda bedre. Eddik i kokende vann? Nei. 

Jeg har aldri skrevet eddik i kokende vann... Men jeg leste bare topicen og ikke første post, kunne vært en ide :-)

Men på blåbær flekker funker det med først eddik(la det virke), så skyller du med kokende vann. Funker på både syntetisk og bomull... Men dette ble off-topic.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...