Gjest Tekola Skrevet 23. august 2016 #1 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Oppdatering er å finne her, denne tråden stenges og avklistres. I tillegg til forumets regelverk, har Rampelyset også sine egne retningslinjer. I dette forumrommet kan dere diskutere medier, bloggere og kjendiser. Mange har meninger om kjente personligheter, og debatter om disse kan få høy temperatur. Vi minner spesielt om disse reglene: Det er ikke tillatt å poste innlegg som inneholder: Krenkende, hetsende, injurierende utsagn, samt trakassering eller trusler. Spekulasjoner og ryktespredning. Det er ikke tillatt å spre rykter gjennom vårt forum, eller spekulere rundt årsaks-sammenhenger man ikke kjenner, når dette vurderes å være til skade for den eller de omtalte partene. Spekulasjoner om trolling ryddes under denne regelen. Persondebatt, brukerdebatt eller personangrep. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier, så lenge diskusjonen ikke bryter med våre øvrige regler Tråder og innlegg som kun opprettes til latterliggjøring av noen tillates ikke, selv om de ellers ikke kan karakteriseres så sterkt som hets eller krenkelser Det er altså tillatt å diskutere kjendiser og bloggere, men man kan kun diskutere den funksjonen som frontes offentlig. For eksempel, om noen har en blogg om det å skrive dikt, er det det som kan diskuteres, ikke hva vedkommende liker å bake. Utgangspunktet til debatten er at det ikke er tillatt å krenke privatlivets fred. Spekulasjoner om helsetilstander vil alltid bli ryddet. Det er ikke tillatt å diskutere bloggernes/kjendisenes barn, da disse ikke selv har valgt å eksponere seg. Dette går på all omtale og diskusjon av (direkte eller indirekte) navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser. Det er heller ikke tillatt å diskutere kjendisenes familie, ektefeller eller lignende, da disse i stor grad ikke har eksponert seg selv. Dette er kun tillatt dersom ektefelle/familie selv har en betydelig rolle i offentligheten. Når det tas opp temaer som omhandler økonomi eller noe som kan betegnes som ulovlig, må man legge ved konkret dokumentasjon hver gang. Det er ikke tilstrekkelig at man mener noe har blitt dokumentert tidligere. I tillegg har vi laget noen tilleggsregler for dette forumrommet: Det er ikke tillatt å legge ut innhold fra bloggene i form av enten tekst, bilder eller kommentarer, for å kommentere det her. Hvis man ønsker å henvise til noe på en blogg, så bruk lenker. Dette gjelder også innhold fra andre sosiale medier. Der det diskuteres kjendissaker i mediene (inkludert sosiale medier) er brukerne selv ansvarlige for å legge ved lenker til dokumentasjon. Dersom dokumentasjonen er lagt ut i en tidligere tråd, eller betydelig lang tid tilbake i en veldig lang tråd, bør man lenke til innlegget der dokumentasjonen kan finnes. Ubegrunnede påstander vil bli slettet som spekulasjoner, også når det ikke direkte er til skade for den omtalte part, da vi ikke har kapasitet til å sjekke fakta i alt som legges ut. Tråder som må ryddes gjentatte ganger på kort tid for brudd på forumets regler vil nå stenges - som på alle andre steder på forumet. Vi skal selvsagt passe på så det ikke er en eller få enkeltbrukere den måten skal få sabotert en tråd. Det er på ingen måte knebling av meninger. Hvis en tråd stenges og problemstillingen er fortsatt aktuell kan man starte en ny tråd, som ellers på forumet Vi kommer til å ha en mye tettere oppfølging av de som bryter med reglene flere ganger. Det er ikke greit og det kommer til å ha konsekvenser mye hyppigere framover. Hvis du er usikker angående hva retningslinjene er eller hvorvidt noe vil være et regelbrudd, send oss gjerne en PM først. Anonym bruker funksjon på Rampelys: Til tross for strengere regler på rommet har vi gjennomgående observert at det kommer svært mange regelbrudd i form av spekulasjoner og hets, men også andre regelbrudd. Selv om det er prinsipielt lov å diskutere kjendislivet og kjendiser med et kritisk blikk, er det ikke lov med hets. Bevisst latterliggjøring av bloggere, gjentatte forsøk for å "drite ut" noen kjendiser, det har blitt fryktelig mye av dette her på Rampelys, og det er ikke det man skal bruke Rampelyset på KG til. Rampelys ble stengt for anonyme i 2014, og vil forbli stengt for anonyme også framover. Rampelyset er et rom som i flere omganger har fått lagt til eller justert regler og retningslinjer. Vi forstår at dette skaper noe forvirring hos brukerene, og vi jobber hele veien med å tydeliggjøre disse. Vi er alltid tilgjengelige på PM eller Ris og ros om dere har spørsmål om regler, retningslinjer og grenser. Vi oppfordrer også til å rapportere innlegg dere mener er regelbrudd, heller enn å svare på disse, og legg gjerne ved en begrunnelse for hvorfor det rapporteres. Med vennlig hilsen, Tekola, forumansvarlig. Endret 14. september 2016 av Tekola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cement Skrevet 23. august 2016 #2 Del Skrevet 23. august 2016 (endret) Jeg vet ikke om det er lov å kommentere i denne tråden, du får heller fjerne innlegget hvis det forstyrrer. At dere selvsagt skal passe på så det ikke er en eller få enkeltbrukere som saboterer en tråd, er det sikkert mange som setter pris på. Jeg lurer på hva dere vurderer som sabotasje? At dere bruker skjønn er naturlig, men dere har kanskje noen hypotetiske eksempler? Endret 24. august 2016 av Capri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. august 2016 #3 Del Skrevet 25. august 2016 Den 23.8.2016 at 10.12, Tekola skrev: (...) Dette går på all omtale og diskusjon av (direkte eller indirekte) navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser. Hei. Siden denne formuleringen ikke sto her tidligere lurer jeg på om dette er en ny regel, eller om det er den samme som før? Hva legger dere i "omtale av" (et navngitt barn)? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 26. august 2016 #4 Del Skrevet 26. august 2016 Den 23.8.2016 at 14.53, Capri skrev: Jeg vet ikke om det er lov å kommentere i denne tråden, du får heller fjerne innlegget hvis det forstyrrer. At dere selvsagt skal passe på så det ikke er en eller få enkeltbrukere som saboterer en tråd, er det sikkert mange som setter pris på. Jeg lurer på hva dere vurderer som sabotasje? At dere bruker skjønn er naturlig, men dere har kanskje noen hypotetiske eksempler? Det er helt fint med spørsmål angående retningslinjene Et hypotetisk eksempel vil være at en bruker konsekvent poster kun regelbrudd og/eller spammer i en tråd, for å provosere frem ryddinger og dermed stengning. Om man mener at dette forekommer, anbefaler jeg å sende en PM med eksempler/linker til moderator eller admin, eller rapportere med en lengre begrunnelse. Den 25.8.2016 at 20.40, visningsnamn skrev: Hei. Siden denne formuleringen ikke sto her tidligere lurer jeg på om dette er en ny regel, eller om det er den samme som før? Hva legger dere i "omtale av" (et navngitt barn)? Hei, dette la vi til i april, tror jeg det var, i tråden som het "Endringer på Rampelyset" som har stått klistret her på rommet siden da. Jeg laget ny tråd og slo sammen informasjonen for å ha alt samlet på ett sted. Det blir for eksempel (men ikke begrenset til) tråder om navngitte bloggere hvor barnet omtales, eller innlegg i den typen tråder hvor barnet navngis, da disse ikke har valgt å eksponere seg selv. Tekola, forumansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 26. august 2016 #5 Del Skrevet 26. august 2016 6 minutter siden, Tekola skrev: Det er helt fint med spørsmål angående retningslinjene Et hypotetisk eksempel vil være at en bruker konsekvent poster kun regelbrudd og/eller spammer i en tråd, for å provosere frem ryddinger og dermed stengning. Om man mener at dette forekommer, anbefaler jeg å sende en PM med eksempler/linker til moderator eller admin, eller rapportere med en lengre begrunnelse. Hei, dette la vi til i april, tror jeg det var, i tråden som het "Endringer på Rampelyset" som har stått klistret her på rommet siden da. Jeg laget ny tråd og slo sammen informasjonen for å ha alt samlet på ett sted. Det blir for eksempel (men ikke begrenset til) tråder om navngitte bloggere hvor barnet omtales, eller innlegg i den typen tråder hvor barnet navngis, da disse ikke har valgt å eksponere seg selv. Tekola, forumansvarlig. Det stemmer ikke. I den forrige tråden sto det kun at det ikke er tillatt å diskutere bloggere og kjendisers barn. Nå er det lagt til: "Dette går på all omtale og diskusjon av (direkte eller indirekte) navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser." Jeg har altså ingen interesse av å diskutere disse barna, men det så ut som en innstramming av regelverket. Det var derfor jeg spurte, og jeg lurer fortsatt på hva dere legger i det å omtale (barn) her inne? Er det det å i det hele tatt nevne barnet? (For meg er det stor forskjell på å diskutere noe(n) og å omtale eller nevne noe(n)). Jeg vil gjerne forstå dette, ikke være vrang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 30. august 2016 #6 Del Skrevet 30. august 2016 Den 26.8.2016 at 21.55, visningsnamn skrev: Det stemmer ikke. I den forrige tråden sto det kun at det ikke er tillatt å diskutere bloggere og kjendisers barn. Nå er det lagt til: "Dette går på all omtale og diskusjon av (direkte eller indirekte) navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser." Jeg har altså ingen interesse av å diskutere disse barna, men det så ut som en innstramming av regelverket. Det var derfor jeg spurte, og jeg lurer fortsatt på hva dere legger i det å omtale (barn) her inne? Er det det å i det hele tatt nevne barnet? (For meg er det stor forskjell på å diskutere noe(n) og å omtale eller nevne noe(n)). Jeg vil gjerne forstå dette, ikke være vrang. Hei, igjen, beklager, trodde jeg svarte deg i helgen. Du har helt rett, beklager det der, vi valgte å spesifisere det slik, da det er dette vi har moderert etter , og vi opplevde at dette ikke kom tydelig nok frem med forrige formulering. Det er tillatt å nevne barnet, og å nevne navnet. Men all diskusjon utover dette er ikke greit. Det er et område med mange gråsoner, så som det står over her, vi oppfordrer brukere til å sende oss PMer med eksempler hvis de er usikre selv på om noe er tillatt eller ikke! Håper dette oppklarte, kommer man over innlegg som bryter med reglene så rapporter det gjerne med begrunnelse, eller samle opp linker og send i en PM. Tekola, forumansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 30. august 2016 #7 Del Skrevet 30. august 2016 Jeg trodde ikke det var lov å nevne navn. Ikke at jeg har noe ønske å gjøre det, jeg synes det er unødvendig. "Det er ikke tillatt å diskutere bloggernes/kjendisenes barn, da disse ikke selv har valgt å eksponere seg. Dette går på all omtale og diskusjon av (direkte eller indirekte) navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser. Det er heller ikke tillatt å diskutere kjendisenes familie, ektefeller eller lignende, da disse i stor grad ikke har eksponert seg selv. Dette er kun tillatt dersom ektefelle/familie selv har en betydelig rolle i offentligheten." Slik jeg leser dette, er det egentlig greit å diskutere bloggeres bruk av barn i salgsøyemed og i forretningsdriften, men diskusjon AV barnet (som heller ingen har noe ønske om å diskutere her) er ikke lov. Eksempel: "barnet S ser blid ut i dag" er ikke lov. ( og det er bra.) Eksempel: "måten bloggeren bruker barna i bloggen er ikke greit, de eksponeres for ofte og er deltagere i å selge produktet x" er lov å skrive, fordi det ikke er diskusjon AV barnet, men kritikk av bloggerens forretningsdrift og og "man kan kun diskutere den funksjonen som frontes offentlig." Bruken av barn i bloggen frontes offentlig. Jeg ser også problemer med "For eksempel, om noen har en blogg om det å skrive dikt, er det det som kan diskuteres, ikke hva vedkommende liker å bake." Har bloggeren en livsstilsblogg, kan mange aspekter diskuteres, fordi livsstil omfatter mye: mat, klær, familie, hobby osv. Har bloggeren derimot en interiørblogg, skal kun dette diskuteres? Det vil jo egentlig si at Villa Paprika -tråder kun skal handle om interiør og forretningsdrift rundt dette, ikke privatlivet, selv om dette deles massivt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 31. august 2016 #8 Del Skrevet 31. august 2016 Jeg synes dette fortsatt er vanskelig å forstå. Ingen har noe ønske om å fremstå som en som diskuterer barn. Derfor vil jeg gjerne ha et helt konkret svar på om det er lov å diskutere den enkelte bloggers bruk av barn som innhold (altså eksponering) og den enkelte bloggers bruk av barnet i foretningsøyemed @Tekola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 1. september 2016 #9 Del Skrevet 1. september 2016 Hei, igjen. Vi forstår at det tidvis er en del forvirring rundt retningslinjene her på forumrommet, og jeg ser også at jeg selv sa feil over her. Det er ikke tillatt å nevne navn. Beklager dette. Vi har derfor nå tatt en gjennomgang rundt punktet som angår barn, og fått litt avklaringer her. Håper dette oppklarer, send meg gjerne PM om dere er usikre på om et innlegg er innenfor reglene eller ikke. Jeg kommer til å oppdatere HI over her i løpet av dagen. Det er ikke tillatt å diskutere bloggernes/kjendisenes barn, da disse ikke selv har valgt å eksponere seg. Dette går på all omtale og diskusjon av navngitte barn i tråder om navngitte bloggere og kjendiser. Vi tillater diskusjon av foreldrenes valg rundt for eksempel eksponering, men vi tillater ikke at barnet i seg selv hverken navngis eller diskuteres. Det er heller ikke tillatt å diskutere kjendisenes familie, ektefeller eller lignende, da disse i stor grad ikke har eksponert seg selv. Dette er kun tillatt dersom ektefelle/familie selv har en betydelig rolle i offentligheten. Tekola, forumansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 1. september 2016 #10 Del Skrevet 1. september 2016 Kan du @Tekola avklare dette med type blogg og hva som kan omtales? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oz- Skrevet 1. september 2016 #11 Del Skrevet 1. september 2016 (endret) Fint at det jobbes med dette. Å eksponere barn på blogger er problematisk blant annet på grunn av de ringvirkninger det kan få for barnet siden. @TekolaEr det diskusjon av barn å problematisere hvilke konsekvenser eksponeringen vil kunne få for barnet senere i livet? Endret 1. september 2016 av Oz- 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 6. september 2016 #12 Del Skrevet 6. september 2016 Hei, vi diskuterer og jobber med retningslinjene for å komme med litt klargjøringer her, vet ikke helt når det vil være på plass, men vi jobber med saken! Tekola, forumansvarlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg