Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå...
Skrevet

Lurer på hvordan en skal gå frem for å ta ut separasjon (er det slik det skrives??). Hvor henvender man seg, og hva skal man si... :oops: . Må ektefellen være enig i at man skal ta ut separasjon? Og hva når det er barn med i bildet, blir man automatisk kallet inn til mekling? Er det ikke meklingstvang for alle som blir separerte (eller er det først når man blir skilt?)

Vanskelig dette her, og jeg trenger så sårt litt hjelp og gode råd på veien...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du må henvende deg til fylkesmannen der du bor for å kreve separasjon. Tror du får tilsendt et standardskjema som skal fylles ut, men såvidt jeg vet trenger du ikke oppgi årsaken til at du ønsker separasjon. Ektefellen trenger ikke være enig i at dere skal ta ut separasjon (selv om det nok letter prosessen litt dersom dere er enige om den saken).

Og mekling er noe dere MÅ inn til før evt. skilsmisse. Hvis begge er enig om skilsmisse, kan dere få det innvilget etter ett år. Dersom bare den ene parten ønsker skilsmisse, tar det 2 år før fylkesmannen kan gi deg skilsmisse.

Nå ser jeg at simsim allerde har gitt deg en link. Ellers går det an å gå inn på en eller annen søkemotor og søke på "separasjon" så finner du diverse sider som omhandler fremgangsmåten.

Skrevet

fylkesmannens sider finner du de offentlige skjemaene du trenger i første omgang.

Har dere barn må dere til mekling. Ta kontakt med familieverkontoret som passer deg og bestill tid.

(Har satt inn linker til Oslo og Akershus .. da jeg ikke vet hvor du holder til ... men skjemaene er de samme uansett)

• 2 uker senere...
Skrevet
Tror du må henvende deg til fylkesmannen der du bor for å kreve separasjon. Tror du får tilsendt et standardskjema som skal fylles ut, men såvidt jeg vet trenger du ikke oppgi årsaken til at du ønsker separasjon. Ektefellen trenger ikke være enig i at dere skal ta ut separasjon (selv om det nok letter prosessen litt dersom dere er enige om den saken).

Og mekling er noe dere MÅ inn til før evt. skilsmisse. Hvis begge er enig om skilsmisse, kan dere få det innvilget etter ett år. Dersom bare den ene parten ønsker skilsmisse, tar det 2 år før fylkesmannen kan gi deg skilsmisse.

Nå ser jeg at simsim allerde har gitt deg en link. Ellers går det an å gå inn på en eller annen søkemotor og søke på "separasjon" så finner du diverse sider som omhandler fremgangsmåten.

Har ma felles barn under en viss alder,MÅ man til megling. Megleren hjelper til med de papirene som skal fylles ut. Søknad om separasjon sendes til Fylkesmannen. Det er også han som innvilger skilsmisse når den tid kommer.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...