Gå til innhold

Har jeg spist mye i dag? Tror jeg ødela dietten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Frokost

3 grove knekkebrød, 2 med tynn lag kyllingleverpostei og en med en skive brunost og sukkerfri syltetøy. 

Lunsj 

Salat og 2 ss røde bønner 

Middag 

Kyllingsalat med 30 gram bønnepasta, 2 ss med røde bønner, litt chili dressing og litt kylling og salat. 

Kvelds 

Det samme som frokost. Vet at det er ikke så ille, men kanskje mye for en som vil ned i vekt? 

Har gått en times tur og gjorde litt styrke øvelser hjemme. Er 70 kg og 159. Gått ned 3 kg på 3 uker 

Anonymkode: 733e0...2b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til sammenligning spiser jeg som er 160 og 57 kilo (som altså sliter med for lav matlyst og må ofte ta næringsdrikker for å holde vekta) i løpet av en dag ca: 

Frokost: 1,5 skiver med leverpostei
Mellommåltid: Ett knekkebrød eller noe annet superkjapt mens jeg er på jobb
Lunsj: 3 brødskiver med makrell i tomat
Middag: F.eks en vanlig porsjon med kyllinggryte med grønnsaker og creme fraice eller 150 gram fiskegrateng med to poteter og smeltet smør, litt blomkål og brokkoli
Kvelds: 2 knekkebrød med salami, agurk og majones. 

Jeg går vel en 15.000 skritt i løpet av en dag (aktiv jobb) når jeg spiser dette. På rolige dager spiser jeg pittelitt mindre, men ikke så mye mindre. Og jeg holder akkurat vekta. 
Jeg synes altså at til sammenligning spiser du mye mindre enn det jeg gjør. Så tviler på at du har ødelagt noe som helst.

Anonymkode: ced8f...b68

Skrevet

Nei du har ikke spist mye! Du har spist altfor lite!

Anonymkode: 57c5f...51e

• Liker 4
Gjest gjest- silje
Skrevet

Jeg synes at du har spist lite jeg. Ut ifra det du har skrevet så ser det ut til å være max 1400 kcal,, og da tar jeg kanskje litt hardt i? Hvorfor teller du ikke kaloriene og ser hvordan du spiser? Da blir det mye lettere å finne ut hva du bør ligge på etter vektnedgangen slik at du ikke legger på deg igjen.

Jeg lurer litt på hvorfor du føler at du har tabbet deg ut og ødelagt dietten din? Pleier du kanskje ikke å spise kvelds?

Hvis du ønsker å få til en varig vektnedgang så må du ikke kutte for hardt ned, men heller ta litt smartere valg, og det må du jo fortsette med, etter vektnedgangen.

Skrevet
6 minutter siden, gjest- silje skrev:

Jeg synes at du har spist lite jeg. Ut ifra det du har skrevet så ser det ut til å være max 1400 kcal,, og da tar jeg kanskje litt hardt i? Hvorfor teller du ikke kaloriene og ser hvordan du spiser? Da blir det mye lettere å finne ut hva du bør ligge på etter vektnedgangen slik at du ikke legger på deg igjen.

Jeg lurer litt på hvorfor du føler at du har tabbet deg ut og ødelagt dietten din? Pleier du kanskje ikke å spise kvelds?

Hvis du ønsker å få til en varig vektnedgang så må du ikke kutte for hardt ned, men heller ta litt smartere valg, og det må du jo fortsette med, etter vektnedgangen.

Mest fordi jeg spiste tre knekkis til kvelds, istedenfor to og også fordi jeg spiste brunost ( som egentlig ikke er så sunt ) jeg er ikke så veldig fysisk aktiv men en tur om dagen pluss litt øvelser hjemme gjør jeg. Så har jeg en baby i hus så jeg sitter ikke stille, ikke noe å skryte av men bedre enn før da jeg spiste feks brød og ris og en fet gryte til middag og bøtta på med dessert i form av kaker eller is eller smågodt, og det alle dager, eide ikke skam så jeg gikk fra 57 til 70 på 2 år. 

Nå ser jeg ut som en oppblåst ballong så jeg kan ofre litt for å nå målet.  

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mest fordi jeg spiste tre knekkis til kvelds, istedenfor to og også fordi jeg spiste brunost ( som egentlig ikke er så sunt ) jeg er ikke så veldig fysisk aktiv men en tur om dagen pluss litt øvelser hjemme gjør jeg. Så har jeg en baby i hus så jeg sitter ikke stille, ikke noe å skryte av men bedre enn før da jeg spiste feks brød og ris og en fet gryte til middag og bøtta på med dessert i form av kaker eller is eller smågodt, og det alle dager, eide ikke skam så jeg gikk fra 57 til 70 på 2 år. 

Du må spise nok, ellers blir du slapp, trøtt og sprekker til slutt (skikkelig, ikke et ekstra knekkebrød og brunost). Skal du langvarig ned i vekt må du tenke livsstilsendring, noe annet er ikke bærekraftig. Vil anbefale deg å lese deg opp på kalorier og ulike næringsstoffer, samt skaffe deg en matvekt og veie og måle det du spiser og drikker for en periode - for å passe på at du spiser nok og smart. 

Du sier du ikke er så fysisk aktiv og har en baby i hus. Hva med lenger trilleturer, gjerne i bakker? Fint for deg, fint for baby.

Anonymkode: cf89c...289

• Liker 2
Gjest gjest- silje
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det at du har gått opp i vekt har kanskje noe med at du har vært gravid også? Siden du nevner at du har en baby? Ammer du kanskje også?

Hvis du var sulten og dermed spiste et ekstra knekkebrød - om det så var med nugatti, så er det ingenting å ha dårlig samvittighet for!

Det er greit at du kan ofre "litt" for å komme deg ned i vekt, men hvis kroppen din får alt for lite næring i forhold til det den trenger, så vil det ende opp med at kroppen vil kreve næringen den så sårt trenger - altså da er det ikke snakk om at du spiser ett ekstra knekkebrød ;) Så du burde telle litt kcal og sørge for at kroppen får nok næring slik at den ikke tærer så alt for mye på musklene - noe som er kjempeviktig for å klare å holde en vektnedgang. Jo mer muskler en har, jo mer energi forbrenner en.

Så at du er villig til å ofre litt - det bør være såpass gjennomtenkt at du vet hvordan du skal klare å holde vekten nede, når du kommer til en ønsket vekt.

Skrevet

Virker usunt lite, men det er kanskje hva du ønsket å få bekreftet..?

Anonymkode: 2fddc...c4a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...