Gå til innhold

Mor som ikke forlater voldelig mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sympatiserer ikke med voldsutøvere og mener ikke at offere for vold kan klandres for volden de blir utsatt for.

Men. Når det er sagt. 

Så sympatiserer jeg ikke heller for voldsoffere som ikke gjør noe for å komme seg ut av situasjonen heller! De som velger å bli i et voldelig forhold gang på gang og som alltid går tilbake til mannen de har alle muligheter til å gå i fra. Det irriterer meg at omverdenen tydeligvis synes all mulig synd på disse folka. Jeg mener at de heller trenger at noen sier til dem at de har et valg. Når de ikke benytter seg av det så er det heller ikke synd på dem! 

Dette ble en veldig forenkling av hva jeg synes om temaet. Har bare sett meg grådig lei av en bekjent som synes veldig synd på seg selv, men som heller aldri gjør noe for å endre egen situasjon. Er så håpløst å stå på utsiden å se på.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Er du i et voldelig forhold med barn involvert er det ditt eget forbanna ansvar å få barna bort fra hjemmet og situasjoen.

Anonymkode: c3f4c...6da

• Liker 2
Skrevet

"Alle muligheter til å gå i fra" er relativt. Håper du er klar over at mange kvinner lever under trusler og følger man med på nyhetene ser man jevnlig at disse truslene leves ut. Dessverre svikter apparatet rundt en del kvinner selv når de prøver å unnslippe. Mange returnerer da i frykt for hva konsekvensene blir. De rømmer, men kommer tilbake, fordi ingen kan love dem trygghet. 

Når det gjelder de kvinnene som frivillig går tilbake gang på gang hvor slike trusler ikke forekommer, kan man si mangt om det, men det er klart at psyken kan spille inn her. Antagelig kunne en del kommet på bedre tanker om de var mer i stand til å se selv det destruktive mønsteret. 

Jeg dømmer ikke disse kvinnene og jeg har sympati med dem, for det aner meg at de har mistet en stor del av seg selv og antagelig ikke tror de er verdt bedre. Dessuten har ikke jeg vært i deres sko, så hvem er jeg til å dømme? 

Anonymkode: 9d442...152

• Liker 5
Skrevet

Takk for støtten. Blir så frustrert over å skulle være på sidelinjen for å trøste, hjelpe, høre på sinnet mot partneren osv... for så bare noen dager senere se de sende kjærlighetserklæringer til hverandre. 

Har lyst til å bryte av vennskapet på grunn av dette. Men synes synd på barna. (BV er inne i bildet)

Skrevet

Jeg forstår begge sider her, er enig med deg for så vidt Ts. Jeg har har vært lenge i et destruktivt forhold og venninner fikk til slutt nok og ga meg omtrent et ultimatum, han eller de? De følte seg maktesløse og ingen råd de kom med ble fulgt, så da forstår jeg veldig godt at de ble lei! På min side var det psykisk der jeg følte meg totalt avhengig av han, jeg skjønner det faktisk ikke helt selv heller hvorfor det var så himla vanskelig og bryte ut av et forhold som gjorde meg vondt. Det følger med en slags skam over det, over å ikke være sterk nok til og klare å gå. Ingen kan sette seg inni hvordan det føles før de har vært der, og jeg har ingen problemer med og forstå at du tenker som du gjør TS. 

• Liker 2
Skrevet

Hvis de har mindreårige barn (jf overskrift), har de ikke bare et valg, men en plikt. Da har du også en plikt til å gripe inn, dvs varsle om situasjonen til rette instanser hvis ikke mor tar til vett, eller hvis hun ikke kan. Det er et valg du tar.

Anonymkode: ce16b...428

• Liker 2
Skrevet

Det er lett for oss og si; "bare forlat han!", men det er aldri så enkelt. I de fleste tilfeller utvikler kvinner en slags avhengighet av mannen, dvs; han har fått henne til og tro at hun ikke er verdt noe uten han (som også kalles manipulasjon). Den psykiske og fysiske mishandlingen starter jo ofte i det små, gjerne etter kvinnen er hodestups forelsket og tenker; "han er egentlig ikke så ille..." Til slutt blir de tiltaksløse.

Det er flere årsaker til at man ikke bare forlater en voldelig mann. Det kan være barn involvert, han truer med og drepe henne om hun forlater han, hun elsker han selv om han er voldelig, hun er alt for svak og underdanig etc.

Jeg syns man skal tenke seg om to ganger før man skylder på offeret i dette tilfellet. Hvis du har en slik bekjent, så prøv og nå ut til henne på en forsiktig måte eller ring politiet om du mistenker vold i hjemmet. Ikke bare sitt der og klag!

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle muligheter til å gå i fra" er relativt. Håper du er klar over at mange kvinner lever under trusler og følger man med på nyhetene ser man jevnlig at disse truslene leves ut. Dessverre svikter apparatet rundt en del kvinner selv når de prøver å unnslippe. Mange returnerer da i frykt for hva konsekvensene blir. De rømmer, men kommer tilbake, fordi ingen kan love dem trygghet. 

Når det gjelder de kvinnene som frivillig går tilbake gang på gang hvor slike trusler ikke forekommer, kan man si mangt om det, men det er klart at psyken kan spille inn her. Antagelig kunne en del kommet på bedre tanker om de var mer i stand til å se selv det destruktive mønsteret. 

Jeg dømmer ikke disse kvinnene og jeg har sympati med dem, for det aner meg at de har mistet en stor del av seg selv og antagelig ikke tror de er verdt bedre. Dessuten har ikke jeg vært i deres sko, så hvem er jeg til å dømme? 

Er det ikke snart på tide at vi gjør volden kjønnsløs? Slettes ikke bare kvinner som lever i voldelige relasjoner.

TS: Tildels enig. Man har et valg, men samtidig så kan volden gå så langt at man blir hjernevasket. Det hjelper ikke at andre står å sier at man har et valg når man ikke tror selv. Mange trenger hjelp til å komme vekk. Ikke fordømmelse. Folk som lever i sånne relasjoner er ikke svake, men tvert i mot sterke som holder ut et helvete i mange tilfeller.

Anonymkode: f6334...433

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke snart på tide at vi gjør volden kjønnsløs? Slettes ikke bare kvinner som lever i voldelige relasjoner.

TS: Tildels enig. Man har et valg, men samtidig så kan volden gå så langt at man blir hjernevasket. Det hjelper ikke at andre står å sier at man har et valg når man ikke tror selv. Mange trenger hjelp til å komme vekk. Ikke fordømmelse. Folk som lever i sånne relasjoner er ikke svake, men tvert i mot sterke som holder ut et helvete i mange tilfeller.

Anonymkode: f6334...433

Tråden omhandlet kvinner så da svarte jeg utifra det :) 

Volden er ikke kjønnsløs, selv om vold rammer både menn og kvinner i parforhold. At man snakker om vold mot kvinner betyr ikke at man ikke vet at også menn opplever vold. Men nå er det engang slik at flere kvinner blir drept av en voldelig partner enn menn blir drept av kvinnelig partner og sånn sett er volden mot kvinner et område som får større fokus, naturlig nok. 

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, Ms.Sommerfugl skrev:

Det er lett for oss og si; "bare forlat han!", men det er aldri så enkelt. I de fleste tilfeller utvikler kvinner en slags avhengighet av mannen, dvs; han har fått henne til og tro at hun ikke er verdt noe uten han (som også kalles manipulasjon). Den psykiske og fysiske mishandlingen starter jo ofte i det små, gjerne etter kvinnen er hodestups forelsket og tenker; "han er egentlig ikke så ille..." Til slutt blir de tiltaksløse.

Det er flere årsaker til at man ikke bare forlater en voldelig mann. Det kan være barn involvert, han truer med og drepe henne om hun forlater han, hun elsker han selv om han er voldelig, hun er alt for svak og underdanig etc.

Jeg syns man skal tenke seg om to ganger før man skylder på offeret i dette tilfellet. Hvis du har en slik bekjent, så prøv og nå ut til henne på en forsiktig måte eller ring politiet om du mistenker vold i hjemmet. Ikke bare sitt der og klag!

Du har noen gode poeng her. Men hva får deg til å beskylde meg for å "bare klage", og ikke prøve å "nå ut"? Du er litt vel hadtig i beskyldningene dine her.

Ts.

Anonymkode: bfcd3...460

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Du har noen gode poeng her. Men hva får deg til å beskylde meg for å "bare klage", og ikke prøve å "nå ut"? Du er litt vel hadtig i beskyldningene dine her.

Ts.

Anonymkode: bfcd3...460

Beklager for det, det var sikkert litt hardt, og det var ikke intensjonen. Det inntrykket jeg fikk av ditt hovedinnlegg, var rett og slett "victim-blaming" om du skjønner? Som om det er kvinnen/mannens feil at de ikke forlater en voldelig ektefelle.Jeg beskylder deg absolutt ikke for det, men det er det inntrykket jeg fikk. I mange tilfeller har den voldelige partneren en så stor makt over den mishandlede, og derfor er det ikke alltid man tør å forlate dem uansett hvor mye venner maser om det. 

Hvis det nå er så ille i din venns situasjon, ville jeg absolutt ringt politiet (med mindre du/dere har gjort dette?).

Skrevet

Jeg er oppvokst med denne problematikken. Pappa var voldelig gjennom hele oppveksten min, men mamma forlot han aldri. Dette er komplisert. Jeg har vært rasende på mamma for at hun ikke gjorde noe. Jeg var et barn oppi det hele. Jeg hadde ingen mulighet til å komme meg vekk. Ingen hjalp meg. Jeg levde i volden. Mamma var heller ikke den omsorgspersonen hun burde ha vært. Hun var alltid vinglete og tok ikke vare på meg som en forelder i en slik situasjon bør. Men jeg har sett det på nørt hold. De vold,eige psykopatene er noen mastermanipulatorer. De vrir rundt på alt. Setter seg selv i offerrollen. Han klarte på et eller annet sinnsykt vis å alltid på henne til og synes synd på han. Han skyldte også alltid på henne. Det er ekstremt farlige personer. 

Anonymkode: 28219...aae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har reist fra en voldelig partner. Denne partneren hadde forsørgerplikt for meg, og jeg var derfor kneblet økonomisk. Det var derfor ikke enkelt å etablere et nytt hjem i trygge omgivelser.

Anonymkode: d6f15...9a4

Skrevet

noen som tenker på at en del kvinner nok blir i voldelige forhold for å beskytte barna?

det høres absurd ut, men med stadige krav om delt bosted som "normalordning" etter brudd og med det voldsomme fokus på fars rettigheter ifht samvær med barn, så er det en begrunnelse. Fordi hun vet at drar hun, så må ungene uansett ha samvær med far. Kanskje så mye som halve tiden. Hun kan derfor tenke at det tross alt er bedre at hun blir og dermed ikke risikerer at barna må være alene med en voldelig far.

Dette er ikke en absurd problemstilling, svært mange (også her inne) mener jo at uansett hva en mann har gjort så kan han jo fortsatt være en god far, og det må og skal tvinges gjennom at barna skal ha samvær. Har han "bare" vært voldelig mot mor? vel, da er han en god far, for han slår jo ikke barna..... eller har ikke gjort det hittil.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...