Gå til innhold

Hvordan gjennomføres tilsyn av BV?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde en episode her hvor politiet måtte komme pga husbråk. Dvs far voldelig mot mor når barn var i annet rom. Politiet sendte bekymringsmelding til BV.

Lurer på hvordan BV går fram nå? Hvem snakker de med? 

Noen som vet?

Anonymkode: a97f5...96e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bv innhenter opplysninger med politi,lege,helsestasjon,skole,bh osv. Kan også be om å få samtale med barna uten at dere er tilstede( samtalene foregår på skole,bh osv) 3 mnd med undersøkelse og kan utvides til 6 mnd. Hadde jeg vært dere så hadde jeg selv tatt kontakt med bv og fortalt at det oppstod en slik situasjon og at politiet kommer til å sende bekymringsmelding. Dere må bare sammerbeide og ikke motsett dere noe

• Liker 1
Skrevet

BV vil nok også observere dere sammen med barnet.

Vil tro at dersom mor blir med den voldelige faren, så kan bv lett velge å ta barnet bort. Vold er meget alvorlig!!

Mor bør asap komme seg ut med barnet.

Anonymkode: b498a...dfc

Skrevet

Håper du går fra barnefar. Hjelper lite at barnet er i et annet rom om bråket et såpass at politiet må tilkalles. 

Anonymkode: af34d...413

• Liker 2
Skrevet

Dere vil nok bli innkalt til møte med bv begge to. Der dere får informasjon om videre saksgang. Der går dere igjennom bekymringsmeldingen som har kommet inn, og dere får lov å komme med deres synspunkter og fortelle hva dere tenker om saken.
Dere må også underskrive på at de kan innhente informasjon fra andre instanser som lege, barnehage, NAV, politi osv. 

Deretter blir det nok møte med en og en av dere. Der dere forteller litt om dere selv, ,bakgrunn, livssituasjon, oppvekst osv. 

Så blir sikkert et par hjemmebesøk der de møter barnaet og dere. Her ser de på tilknytning til barnet osv. 

Og så blir det nok til slutt et avslutningsmøte, der det bestemmes hva som skjer videre i forhold til tiltak osv. De gjennomgår også den informasjonen de har fått inn fra instansene. 

Vår sak hadde ingenting med familievold å gjøre, men tror saksgangen er ganske standard i de fleste saker. 

Anonymkode: 04470...da2

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere vil nok bli innkalt til møte med bv begge to. Der dere får informasjon om videre saksgang. Der går dere igjennom bekymringsmeldingen som har kommet inn, og dere får lov å komme med deres synspunkter og fortelle hva dere tenker om saken.
Dere må også underskrive på at de kan innhente informasjon fra andre instanser som lege, barnehage, NAV, politi osv. 

Deretter blir det nok møte med en og en av dere. Der dere forteller litt om dere selv, ,bakgrunn, livssituasjon, oppvekst osv. 

Så blir sikkert et par hjemmebesøk der de møter barnaet og dere. Her ser de på tilknytning til barnet osv. 

Og så blir det nok til slutt et avslutningsmøte, der det bestemmes hva som skjer videre i forhold til tiltak osv. De gjennomgår også den informasjonen de har fått inn fra instansene. 

Vår sak hadde ingenting med familievold å gjøre, men tror saksgangen er ganske standard i de fleste saker. 

Kan jeg spørre hva deres sakgjaldt? Vi er også i en situasjon hvor barnevernet har fått melding (fra lege, pga jeg har vært noe deprimert). Jeg sitter å lurer på om jeg skal si fra til barnehagen selv om dette? Vi har allerede snakket med barnevernet på eget initiativ. Hva gjorde dere i forhold til barnehage/skole? Føles helt surrealistisk å plutselig være i en situasjon med barnevernet, så aner ikke helt hvordan man skal forholde seg.

Anonymkode: fb7b3...894

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde en episode her hvor politiet måtte komme pga husbråk. Dvs far voldelig mot mor når barn var i annet rom. Politiet sendte bekymringsmelding til BV.

Noen som vet?

Jøss...ringte moren politiet der og da etter at volden skjedde da?

Eller var det andre (nabo/eksterne) som måtte tilkalle politi hjem til dere?!

Anonymkode: a0a1b...e2e

Skrevet

Bv ser alvorlig på vold i hjemmet. De kommer til å ønske å snakke med mor alene, far alene, begge sammen, samt samtale med barna, avhengig av alder. Dersom de oppretter undersøkelsessak, vil de antagelige be om opplysninger fra helsestasjon, skole, barnehage, event. lege. Samarbeid er viktig.

Anonymkode: 88d28...333

Skrevet
Den 22. august 2016 at 22.29, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Hva var det egentlig denne mannen gjorde da...?

Gjentatt mishandling eller førstegangs/engangs ørefik i krangelens hete-type?

En venn av meg er etterforsker og han har fortalt mye om hva han ser i jobben..utrolig hva som skjer i en del forhold - hvorfor går ikke kvinnen ut og klarer seg på egenhånd? 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva deres sakgjaldt? Vi er også i en situasjon hvor barnevernet har fått melding (fra lege, pga jeg har vært noe deprimert). Jeg sitter å lurer på om jeg skal si fra til barnehagen selv om dette? Vi har allerede snakket med barnevernet på eget initiativ. Hva gjorde dere i forhold til barnehage/skole? Føles helt surrealistisk å plutselig være i en situasjon med barnevernet, så aner ikke helt hvordan man skal forholde seg.

Anonymkode: fb7b3...894

I vårt tilfelle var det barnehagen som hadde meldt oss fordi barnet var veldig utagerende. I tillegg hadde jeg snakket med barnehagen og informert dem om bl.a depresjon hos en av oss voksne. 
Angrer veldig på at jeg var ærlig med barnehagen, for jeg tror de ville tatt tak i saken på en annen måte om vi ikke hadde informert dem. 

Ja, det er grusomt å være i en sånn situasjon. Ta en prat med barnehagen, de vil nok uansett få brev fra bv snart med div. spørsmål de må besvare i forhold til barnet. Så da kan det kanskje føles bedre hvis dere har tatt en prat på forhånd? Men ville nok ikke vært alt for ærlig, du trenger ikke å fortelle alt! Det kan bli brukt mot deg av barnehagen.
Var sånn jeg følte i vår barnehage, at de nærmest overvåket oss etter at de fikk vite at det var sykdom hjemme! 

Skrevet
Den 22. august 2016 at 22.29, AnonymBruker skrev:

Noen som vet?

Hvem er "vi": var det du som opplevde "vold"? 

Hva skjedde?

Hvis en mor leverer en anmeldelse på far (fordi han ga henne en ørefik?), så går slike anmeldelser automatisk/rutinemessig til Barnevernet (gitt at de har barn).

Dersom mor og far har delt omsorg og kanskje kranglet fordi de nettopp hadde gjennomgått et brudd, så er store følelser i sving. 

Barnevernet plikter da å undersøke saken. Var det en misforståelse det hele, så blir alt henlagt.

Har hørt om et par slike eksempler, er ikke uvanlig ved brudd mellom foreldrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...