Gå til innhold

Fine områder å bo i på Oslo vest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten min har bestemt oss at vi skal flytte fra Bergen og til Oslo. Vi ønsker å bo på vestkanten. Har tenkt litt på Røa og Smestad, men ønsker gjerne å høre hvilke områder som er fine. Har hørt at Nordstrand er bra, selv om det ikke er på vestkanten.

Anonymkode: 7708a...d2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

si hva grensa deres er så får dere nok en del seriøse svar

Anonymkode: 8398c...c8b

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor i Vettakollen. Fint og rolig område, men dyrt om dere skal kjøpe. 

Anonymkode: 9bbd5...459

Skrevet

Vi har et budsjett på 21 mill ca

Skrevet

Mange fie områder, hvis dere vil bo sentralt er jo Majorstuen/Frogner gull. Ellers liker jeg meg på Korsvoll og Kjelsås, nær marka og idyllisk. På Nordstrand kan du evt. få nærhet til sjøen, hvis det er viktig for dere?

Skrevet

Ønsket dere leilighet, rekkehus eller enebolig? Nærhet til sentrum? Hvor mye kan dere kjøpe for?

• Liker 1
Skrevet

For 21 mill kan dere velge og vrake som dere vil omtrent. 

• Liker 2
Skrevet

Vi ønsker enebolig, men kan gjerne bo i leilighet. Hvordan er Nordstrand, altså denne "vestkanten som er på østkanten"

Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker enebolig, men kan gjerne bo i leilighet. Hvordan er Nordstrand, altså denne "vestkanten som er på østkanten"

hehe, den er som vestkanten. Men det er veldig fine og litt mindre fine områder innenfor den bydelen også.  Hvor skal dere jobbe?

Endret av Puny
Skrevet

Hvordan er holmenkollen da?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er holmenkollen da?

Som nevnt, bor i Vettakollen, rett ved siden av Holmenkollen kan man si, og området er rolig, fin utsikt, gode turmuligheter. 

Hva er dere på jakt etter? Hva er viktig for dere? 

Skrevet

Hører toppleligheten i det nye prosjektet på Sæter ikke er solgt. Den ligger vel nær smertegrensen deres ☺

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi ønsker enebolig, men kan gjerne bo i leilighet. 

"Kan gjerne"? Dette høres ut som en tulletråd. Man har da visse klare preferanser, spesielt om man har råd til det.

Anonymkode: 8cba0...514

• Liker 5
Skrevet

Det er fint i Holmenkollen/Vettakollen, men det er ganske langt unna sentrum. Er derimot perfekt om dere er mye ute i naturen. Andre fine områder er Ullevål (hageby), Tåsen og Nordberg. Der bor "øvre middelklasse", men det er ikke like snobbete som i Holmenkollen og Vettakollen. Også kort vei til marka og gode skiløyper fra Sognsvann. Boligene som ligger helt inn mot marka er dyre, men du er sikret direkte tilgang til marka for evig tid.

Ekeberg, Bekkelaget og Nordstrand har flott utsikt over Oslofjorden, og det ligger mange eneboliger der. Rolig og familievennlig, er mitt inntrykk. Kort vei til Lambertseter vgs (om det er aktuelt), som er en god videregående skole. Bygdøy er også rolig og fint, men ganske snobbete og svært dyrt.

Smestad, Røa og Ullern er fine, men ganske kjedelige områder. Jeg foretrekker Røa av disse tre.

Synes dere leilighet er greit, er Frogner fint. Sentralt og en liten bysykkeltur unna sentrum.

Boligene i Barcode, Sørenga og Tjuvholmen er vel også ganske populære, og dere har budsjett til å få utsikt og balkong/terasse mot fjorden. Jeg synes derimot ikke områdene har særpreg, og de kan være overbefolket om sommeren.

Det finnes også andre små perler på Østkanten, f.eks. telthusbakken. Kommer an på hva dere liker og hva som er viktig for dere.

• Liker 3
Skrevet

Veldig enig med Grønt blad :) 

Holmenkollen/Vettakollen/Voksenkollen - ganske langt fra sentrum, en small bilvei hvor det er "alltid" kø, og en kjempetreig tbane. Men kjøper dere elsykler, kommer dere hjem fortere, og får upåklagelig utsikt. 

Nordstrand er også kjent for utsikt, sjøutsikt. Synes det er veldig fint der. Men litt av samme "problem" som med Holmenkollen, det går bare trikk dit, kjempetreigt, mye trafikk på bilveier, men igjen, med elsykkel.. hehe. Nevner spesielt elsykkel og ikke sykkel fordi begge områdene ligger høyt oppe, hardt å sykle, men dere er vel vant til deg fra Bergen? Å kjøre i Oslo i rushen er mulig med tar svært mye tid, og er nesten ikke verdt for egen tid og psyken.

Nordberg, Korsvoll, Kjelsås. Er litt enklere med kollektivt, der går det tbane (Berg, Nordberg, Tåsen, Sognsvann), buss (Korsvoll), tog (Kjelsås). Er ikke veldig mye tilsalgs da, siden områdene er svært populære, og det som er til salgs må ofte renoveres.

Alle disse, fra Holmenkollen til Kjelsås, er fine områder, og svært familievennlige, dvs maaange barnefamilier. Ønsker dere mer ungdommelig og urbant, ville jeg kanskje heller sett på Tjuvholmen - snobbete, sånn type siviløkonomer og meglere, eller Grunnerløkka - hipt og bohemisk, type kultur og studenter.

Er selv ikke fan av Ullern-Røa områder, selv om de sentrale og på sin måte fine. Blir litt sånn litt imellom, ikke de er urbane, og ikke de er "grønne". Også er de i "en hule", ihvertfall deler av Ullern. Men Skøyen forresten! Skøyen har, og bygger flere, nye fine leiligheter/rekkehus. Og svært sentralt og veldig bra med kollektivt. 

Ellers må jeg si at det ville vært veldig fint om jeg så etter boliger i samme prisklasse. :) Her finner man mye bra, og kan finne mye bra billigere også og heller bruke penger på å pusse opp akkurat som man vil. For det er generelt mye gammelt til salgs i Oslo. Og spesielt det hvis man ønsker seg plen og ikke utenfor byen men må begrense seg til 7 mil. :fnise::PRett og slett sykt gøy å sortere "Pris Høyt - til lavt" på finn.no. :laugh:

Anonymkode: 1418e...44b

• Liker 2
Skrevet

Ja, meg selv da. Av de alle jeg listet, ville jeg enten valgt halvpart av tomannsbolig på Nordberg eller huset på Ljan/Nordstrand. Rett og slett på grunn av beliggenhet, områder rundt og skoleomkrets. Men er jo slett ikke sikkert du har samme prioriteringer. :) De husene begge er vel under budsjettet men i begge må det en del oppussing til, inkl bad/kjøkken og i Nordberg kjeller, som er jo dyrt. 

Anonymkode: 1418e...44b

Skrevet

Rett bak Frognerparken er flott og sentralt - bodde der tidligere og elsket det. Heggeliområdet v Smestad/Skøyen. 

Skrevet

Jeg bor i Sørkedalen og elsker det,men det forutsetter jo at man liker å bo landlig. Ellers synes jeg Tåsen er veldig fint, også Skøyen. Røa og Voksen synes jeg er kjedelige strøk. Bygdøy er helt nydelig :) Nordstrand, Ljan og Ormøya og Malmøya er også steder jeg synes er fine, selvom de ikke er på vestkanten. Godlia er også koselig. 

Anonymkode: 91f07...9b0

Skrevet

Frogner og Bjørvika. 

Anonymkode: f6b73...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...