Gå til innhold

Hvordan får vi kattungen trygg på oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk vår første kattunge i går, og har et spørsmål som jeg håper noen av dere litt mer erfarne katteeiere kan hjelpe med. Hittil har ting gått veldig bra, han har begynt å spise normalt, drikker normalt, er veldig leken og har gått på do i dokassa opptil flere ganger. 

Vi skulle etter planen ikke ha fått han før om to uker, når han blir 12 uker, men da hans forrige eier var hos veterinæren med ham for å ta vaksiner og bli chippet ble de sammen enige om at han ville ha godt av å komme til nye eiere og få mye udelt oppmerksomhet. Han elsker å leke, både med oss og alene, men nekter å la oss ta på han eller bære han. Da slår han seg helt vrang. Er det noen som har noen gode tips til hvordan vi kan få han litt mer "kosete" og uredd?  

(Dette er ikke kun fordi jeg vil ha en pus å kose med, men også for å kunne gjøre det lettere når vi senere skal klippe klør o.l) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten er kun 10 uker? Den har ikke godt av å flytte fra kattemor for tidlig. Her har det blitt tatt helt feil avgjørelse (med mindre han ikke har en mor).

Ikke prøv å løfte ham opp eller bære ham. Lek med ham og la ham få tid, så kommer resten av seg selv. Han trenger tid til å venne seg til alt det nye.

Skrevet

At en kattunge har godt av å flytte fra moren når den er 10 uker er noe forbanna tull! Håper ikke det er en rasekatt? For, det er særdeles lite bra om en oppdretter leverer så tidlig... 

En kattunge bør allerede være vant til kloklipp lenge før den flytter hjemmefra, jeg begynner med mine når de er 3 uker. Jeg leverer ikke før de er 14-16 uker, og vaksinert to ganger. 

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, Tvist skrev:

Katten er kun 10 uker? Den har ikke godt av å flytte fra kattemor for tidlig. Her har det blitt tatt helt feil avgjørelse (med mindre han ikke har en mor).

Ikke prøv å løfte ham opp eller bære ham. Lek med ham og la ham få tid, så kommer resten av seg selv. Han trenger tid til å venne seg til alt det nye.

Da er det i så fall veterinæren som har feilinformert. Men når det er sagt, så er det kun løftingen og å bli holdt fast som er problemet, alt annet ser ut til å gå bra foreløpig :) Han får selvfølgelig kattefór beregnet på kattunger på hans alder! 

Takk for tipset! Skal la han få velge selv når han vil ha kos/oppmerksomhet og selvfølgelig ikke gjøre noe han ikke liker! 

6 minutter siden, Miss Marble skrev:

At en kattunge har godt av å flytte fra moren når den er 10 uker er noe forbanna tull! Håper ikke det er en rasekatt? For, det er særdeles lite bra om en oppdretter leverer så tidlig... 

En kattunge bør allerede være vant til kloklipp lenge før den flytter hjemmefra, jeg begynner med mine når de er 3 uker. Jeg leverer ikke før de er 14-16 uker, og vaksinert to ganger. 

Han er ikke rasekatt, nei. Tror heller ikke hans forrige eier er veldig erfaren med å selge katter, så det var lett å stole på det veterinæren sa. 

Vet at han sannsynligvis ble levert litt for tidlig, så trenger ikke flere kommentarer på det. Det i seg selv er nok ikke grunnen til at han ikke liker å bli løftet/kost med, da også resten av kullet har vært slik siden de ble født. Spør derfor ikke om hvordan jeg kan få han til å bli superkosete, men bare litt hjelp til å få han til å bli trygg på oss :)

Skrevet

Jeg tillater meg å tvile på at en veterinær anbefaler flytting når en kattunge er 10 uker, er vel heller matmor som er lei ungene. 

Kattunger må sosialiseres og håndteres fra de er bittesmå, jeg har dessverre ikke noe tips om hva du kan gjøre, uten å la han få roe seg ned å bli trygg hjemme hos dere... 

Skrevet

Mulig eier har lurt deg , at veterinæren ikke sa det, men at han bare ville "kvitte" seg med katten snarest mulig.

Men som sagt gi ham tid, han vil bli trygg på dere etterhvert. Og når han kommer av seg selv for å kose så kan dere prøve å løfte. Har selv 2 som aksepterer å bli løftet selv om de ikke liker det

• Liker 1
Skrevet

Gi det tid. Pusen trenger tid til å bli komfortabel med dere. La pus velge selv når han vil på fanget. Noen katter liker aldri å bli løftet uansett hvor trygge de er. Jeg har en katt som nektet å gå over fanget mitt i begynnelse, nå kaster han seg ned på meg og forlanger kos. Han liker også å bli bært rundt og kost på. Har en annen liten frøken som elsker å ligge på fanget å kose, men hater å bli løftet. Hun spreller som en gal etter 1 minutt med løfting. Men det er ikke lurt å presse pus i begynnelsen. Han trenger tid til å bli trygg på dere. Fortsett å lek med han. Klapp og kos med han, men på hans premisser. Om han går vekk, så ikke følg etter. Bare gi det tid så går det seg nok til :) 

Anonymkode: 6ed9d...157

Skrevet

Spør dyrlegen om du kan få utredet den mot katteautisme og få vurdert om den kan få kattevalium?

Skrevet
29 minutter siden, amativeReflection skrev:

Spør dyrlegen om du kan få utredet den mot katteautisme og få vurdert om den kan få kattevalium?

Jeg setter heller en femmer på at "oppdretter" har gjort en dårlig jobb med sosialisering av hele kullet... Rart jeg aldri har hørt om hverken katteautisme eller kattevalium, jeg kjenner *mange* som driver med oppdrett/utstilling, og ingen har nevnt noen av delene... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...