Gå til innhold

Sprengning inntil huset

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nabo skal utføre omfattende sprengningsarbeide en meteri fra vårt hus. Han har varslet meg muntlig  

Jeg er naturlig nok betenkt med tanke på evt skade som kan oppstå på huset vårt, Ekstra betenkt er jeg når det er en skoleklasse med ansvarlig lærer som  skal utføre jobben.

Hvilke forholdsregler bør jeg ta?

Anonymkode: b3f41...9d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En nabo skal utføre omfattende sprengningsarbeide en meteri fra vårt hus. Han har varslet meg muntlig  

Jeg er naturlig nok betenkt med tanke på evt skade som kan oppstå på huset vårt, Ekstra betenkt er jeg når det er en skoleklasse med ansvarlig lærer som  skal utføre jobben.

Hvilke forholdsregler bør jeg ta?

Anonymkode: b3f41...9d6

Jeg kjenner ikke det (temmelig omfattende) regelverket for sprenging, men sørg i alle fall for dokumentasjon av tilstanden på huset ditt før de begynner med sprengningen. Dvs. fotografering med dokumentert timestamp av alt som kan finne på å sprekke eller forskyve seg pga. rystelser, f.eks. grunnmur, fliser på bad og kjøkken m.m. Det er heller ikke urimelig å få naboen til å sørge for dette, det er jo i hans interesse også å ikke risikere å få skylden for sprekker og skader som allerede var der før sprengningen.

Mulig læreren og skoleklassen kan gjøre det som en del av opplæringen? Jeg vet at det i alle fall er rutine ved større veiutbygginger etc. der det skal sprenges. Læreren må uansett ha sprengningssertifikat, ellers har de ikke lov til å utføre arbeidet. 

I linken over kan du lese litt ekstra på kap. 11 Bergsprengning. Her står det en del om hvordan ting skal foregå, blant annet om varsling. Muntlig varsel holder så vidt jeg forstår ikke. 

Dette er bare mine første tanker. Jeg tenker at det viktigste er å dokumentere tilstanden på huset, samt å respektere varslingssirenen og evt. evakueringsvarsel du får. Da skal både liv, helse og verdier i praksis være sikret. 

Anonymkode: 606db...4bc

Skrevet

Hvis noen skulle ha sprengt 1 m fra huset mitt uten skriftlig nabovarsel så hadde jeg kontaktet kommunen.

Dersom kommunen hadde sagt ok så hadde jeg ledd om et slikt tiltak hadde vært gjennomført uten at tiltakshaver hadde gjort fotobevis før sprengning av eiendommen din.

Tipper du dermed står meget sterkt juridisk av en slik gal operasjon uten dokumentasjon.

Anonymkode: 55f61...82e

Gjest Marillia
Skrevet

Veien inntil huset vårt skulle sprenges ut, 4 meter fra huset vårt. Da kom det takstmann som gikk gjennom hele huset vårt og sjekket tilstand og tok bilder. 

Hadde aldri godtatt sprengning så tett inntil huset mitt uten noen form for takst på forhånd. Kontakt kommune og den som skal utføre sprenging. 

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg svarte i samme tråd tidligere, ble den slettet?

Uansett, en skoleklasse?

Skrevet
3 timer siden, StripeyPanda skrev:

Jeg er ganske sikker på at jeg svarte i samme tråd tidligere, ble den slettet?

Uansett, en skoleklasse?

Det er to forskjellige tråder i to forskjellige underforum. :) 

Anonymkode: 606db...4bc

Gjest Articuno
Skrevet

Oida, dette høres skummelt ut. I tillegg til de vettuge forslagene over her, så hadde jeg tatt krystallglassene ut av skapet og tatt bildene ned fra veggen. 

Skrevet

Noen av flisene våre har sprukket på badegulvet, samtidig har det vært ett stort byggeprosjekt i nabolaget. Der har de slår ned stolper i bakken ( spunter). Hele huset her har ristet, men forsikringsselskapet nekter å gi oss noe.

Så ta kontakt med forsikringsselskapet ditt på forhånd.

Anonymkode: 41028...77b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...