Gå til innhold

hvor stort soverom til 2 barn som skal dele rom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge hus, og det er fryktelig vanskelig når de fremtidige barna ikke er født enda. Vi venter nr. 1 nå. Siden vi ikke trenger hele huset med en gang, skal vi leige ut en del av huset for å få mer drahjelp til finansiering. Etter planen trenger vi ikke denne delen før om minst 6 år (hvis vi får 3 barn på 6 år), og denne delen blir gjort om til 3 store soverom som barna kan bo i til de flytter ut. 

Før den tid, er et barnerom på 8,6 kvm. for lite for to barn som skal dele rom? aner ikke hvor stor plass de trenger til leking osv. Grunnen til at jeg spør, er at vi KAN trekke ut barnerommet til 9,7 kvm, men da går det på bekostning av kjøkkenet som bli ved siden av. Men kanskje de trenger den plassen? Vi har også tenkt et lite lekerom i enden av stuen på rundt 6 kvm. + en stor peisestue som blir nede 

Anonymkode: 85fe4...fc3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Idag bygger de standard soverom på rundt 7m2 noe som etter min mening er altfor lite. Skal ungene leke osv på et soverom så blir det dårlig med plass etter at du har satt inn seng og garderobeplass. 

Hos oss så hadde begge 7m2 før noe som ble for lite så vi solgte og kjøpte et stort hus som vi endret planløsning på for at ungene skulle få større rom. Nå har de begge 12.5 og det er ikke veldig stort det heller etter man har satt inn seng, skap og pult

Skrevet

8,6 kvm

- 3,5kvm for to senger (eller skal de ha køyeseng?)

- 1kvm (minst) for to garderobeskap

=ca 4kvm til gå-og tumleområde.

og det går kanskje bort 1kvm til lekeoppbevaring?

Jeg synes det blir litt for lite...

Skrevet

8 kvadrat er fint for soverom. Skal du ha lekerom for to må du ha mye større rom

Anonymkode: b3a91...a1d

Skrevet

Hei!

8,6 m2 er veldig lite. Soverommet mitt er 8 m2, og der er det plass til 150 cm seng, men ikke ordentlige klesskap.

Om du setter inn en køyeseng, så fyller 1,8 m2, et dobbelt klesskap fyller ca1,5 m2, til sammen blir det da 5,3 m2 gulvplass igjen. Og om da skal ha inn en stol, en pult og noen lekekasser, så er det rett og slett ikke plass. Du må også huske at du har en dør som må kunne åpnes, et vindu og en varmovn.

Men nå skal det jo sies da, at barn under 6 år, etter mine erfaringer stort sett tilbringer veldig lite tid på rommet sitt, de leker og gjør andre ting i stua og på kjøkkenet. Så om barna bare skal sove der, er det stort nok.

Du har vel andre soverom i huset du skal bygge? Gi barna det største, og ta det minste selv. Voksne gjør jo ikke noe annet enn å sove på soverommet.

Skrevet
3 minutter siden, Mrs.Under skrev:

Hei!

8,6 m2 er veldig lite. Soverommet mitt er 8 m2, og der er det plass til 150 cm seng, men ikke ordentlige klesskap.

Om du setter inn en køyeseng, så fyller 1,8 m2, et dobbelt klesskap fyller ca1,5 m2, til sammen blir det da 5,3 m2 gulvplass igjen. Og om da skal ha inn en stol, en pult og noen lekekasser, så er det rett og slett ikke plass. Du må også huske at du har en dør som må kunne åpnes, et vindu og en varmovn.

Men nå skal det jo sies da, at barn under 6 år, etter mine erfaringer stort sett tilbringer veldig lite tid på rommet sitt, de leker og gjør andre ting i stua og på kjøkkenet. Så om barna bare skal sove der, er det stort nok.

Du har vel andre soverom i huset du skal bygge? Gi barna det største, og ta det minste selv. Voksne gjør jo ikke noe annet enn å sove på soverommet.

Gjør de ikke? :lur:

Anonymkode: 82770...c3f

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Gjør de ikke? :lur:

Anonymkode: 82770...c3f

Jeg bare venta på at den kommentaren skulle komme:fnise:  Legger du godviljen til...så skjønte du nok hva jeg mente. Voksne trenger ikke plass til 4 meter briotogbane og lego. Eller hvem vet? Det er jo så ymse disse dager hva folk forlyster seg med...

• Liker 1
Skrevet

Alt for lite om du har noen som helst plan om at ungene skal kunne gjøre noe annet enn å sove. I tillegg er ikke køyeseng praktisk for småbarn, samt oppbevaring til klær fort utgjør litt. Skal det være plass til lekeoppbevaring og lek, må du ha mye større. Mine to deler vel ca 14 kvm nå, det er i minste laget for to seksåringer. Det er ikke plass til alt av klær og leker og i hvertfall ikke noe arbeidsbord til tegning, lekser etc. 

Skjønner ikke hvorfor folk orker så små soverom som 7-8 kvm. Folk bygger/kjøper hus på 150 kvm og oppover, med minisoverom. Hva er greia? Hvor blir plassen av? 

Anonymkode: 76e56...940

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...