PaperFlower Skrevet 22. august 2016 #1 Skrevet 22. august 2016 (Og ja, jeg har allerede bestilt time. Lurer bare pga. nysgjerrighet.) Er det noen som har vært til dyrlegen med en katt som også har hatt blod i urinen? Såvidt jeg har forstått det er det relativt vanlig på kastrerte hannkatter, spesielt hvis de er litt overvektige, med ting som urinveisinfeksjon og nyrestein. Kanskje er det noen der ute som har en erfaring eller to? Tar de urinprøve, isåfall hvordan gjør de det? Kan ikke akkurat si til en katt "her, tiss i denne koppen"! Tar de røntgen? Noen andre prøver? Eller satser de på en medisin med en gang også se om det hjelper, også går videre til neste medisin hvis ikke? Noe annet de gjør? Katten min er veldig redd fremmede og fremmede plasser, så kan ikke si at jeg gleder meg. Håper pusen min kommer igjennom timen uten alt for mye stress. Han er frisk og rask ellers, så det er jo en trøst.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #2 Skrevet 22. august 2016 Har tatt urinprøve av katten min en gang. Dette gjøres hjemme. Man får en spesiell kattesand som ikke trekker til seg urinen. Dette tar man i doen deres, og venter på at pus skal tisse.Man får en liten pipett og et glass, og må samle urinen med i den og levere det hos dyrlegen. En veldig delikat prossess for alle involvert Hva de gjør ellers vet jeg ikke. Kanskje røntgen og blodprøve, men jeg vet egentlig ikke. Men urinprøven ble samlet på overnev måte her Anonymkode: b31af...7d4
PaperFlower Skrevet 22. august 2016 Forfatter #3 Skrevet 22. august 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har tatt urinprøve av katten min en gang. Dette gjøres hjemme. Man får en spesiell kattesand som ikke trekker til seg urinen. Dette tar man i doen deres, og venter på at pus skal tisse.Man får en liten pipett og et glass, og må samle urinen med i den og levere det hos dyrlegen. En veldig delikat prossess for alle involvert Hva de gjør ellers vet jeg ikke. Kanskje røntgen og blodprøve, men jeg vet egentlig ikke. Men urinprøven ble samlet på overnev måte her Anonymkode: b31af...7d4 Tusen takk for svar. Det blir litt av en interessant oppgave når jeg har to katter i en leilighet som er "åpen" og mulighet til å skille de.
Aamu Skrevet 22. august 2016 #4 Skrevet 22. august 2016 De kan ta urinprøve hos veterinæren (fører inn noe som samler opp urin). Ellers kan katten tisse på perler. Alt etter hva de finner, gir de antibiotika og ber deg gi kattemat uten for mye salt. Min katt fikk krystaller pga friskies (kom fra en bonde som bare ga friskies).
Gjest StripeyPanda Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 Blod i urin er ikke bra. Det kan være urinveisinfeksjon, stein i urinveiene eller blæra eller nyrene. Urinprøve tas hjemme av eier, eller på klinikk. Enten ved å presse på blæra, sette inn kateter eller ta direkte fra blæra med nål og bruke ultralyd for å guide nålen. Røntgen tas for å sjekke om det er steiner i blæra. Det vanligste er heftig urinveisinfeksjon. Det behandles med antibiotika, av og til smertestillende, og det anbefales å gå over til et kastratfor som minsker risken for å danne steiner og krystaller som vil skape trøbbel. Hvis katten din er ekstremt redd (har en kjempenervøs selv!), så kan de dope han for at det skal bli så stressfritt som mulig. Det gjør det også enklere å ta urin og kjøre tester (gjerne blodprøver for å se om det er en infeksjon i kroppen) osv. Håper dette hjalp og at pusen får hjelp så fort som mulig, da UVI og andre slike tilstander kan fort bli ganske alvorlige og er smertefulle. Hilsen dyrlegestudent
PaperFlower Skrevet 22. august 2016 Forfatter #6 Skrevet 22. august 2016 Takker for flere svar. Ja, katten min får allerede fôr beregnet på kastrerte katter, men muligens det må noe enda bedre til. Jeg får vente å se hva de sier! 13 minutter siden, StripeyPanda skrev: Blod i urin er ikke bra. Det kan være urinveisinfeksjon, stein i urinveiene eller blæra eller nyrene. Urinprøve tas hjemme av eier, eller på klinikk. Enten ved å presse på blæra, sette inn kateter eller ta direkte fra blæra med nål og bruke ultralyd for å guide nålen. Røntgen tas for å sjekke om det er steiner i blæra. Det vanligste er heftig urinveisinfeksjon. Det behandles med antibiotika, av og til smertestillende, og det anbefales å gå over til et kastratfor som minsker risken for å danne steiner og krystaller som vil skape trøbbel. Hvis katten din er ekstremt redd (har en kjempenervøs selv!), så kan de dope han for at det skal bli så stressfritt som mulig. Det gjør det også enklere å ta urin og kjøre tester (gjerne blodprøver for å se om det er en infeksjon i kroppen) osv. Håper dette hjalp og at pusen får hjelp så fort som mulig, da UVI og andre slike tilstander kan fort bli ganske alvorlige og er smertefulle. Hilsen dyrlegestudent Kanskje dumt spm, men doper de ham ned etter at jeg har kommet dit eller er det noe jeg må selv ta kontakt med de før timen å ordne med?
Gjest StripeyPanda Skrevet 22. august 2016 #7 Skrevet 22. august 2016 Et øyeblikk siden, PaperFlower skrev: Takker for flere svar. Ja, katten min får allerede fôr beregnet på kastrerte katter, men muligens det må noe enda bedre til. Jeg får vente å se hva de sier! Kanskje dumt spm, men doper de ham ned etter at jeg har kommet dit eller er det noe jeg må selv ta kontakt med de før timen å ordne med? De doper han når du kommer. Tabletter som de kan få på forhånd har en tendens til å slå andre veien - at de blir mer oppskaket/gira/redd enn rolige. Det jeg gjør med min når han skal inn for tannrens og sjekk (dårlige tenner), er å ikke gjøre en big deal ut av det. Få han inn i bur, bort til dyrlegen, sette han fra meg på bordet. Ikke kose gjennom sprinklene eller gi godbiter (som han aldri spiser i den tilstanden uansett), ingenting. Gir beskjed om at han er ekstremt nervøs og at han må gjerne dopes, så blir det gjort før alt annet settes igang. Så sover han en time eller to hvis de ikke setter vekkesprøyte, og får en pakke våtfor når han er til hektene igjen hjemme Vi har en tendens til å hause opp noe slikt som eiere ("mammaer", ikke sant ), så jeg har gjort det som vi gjør med plaster - riv det av, få det gjort
Million Skrevet 22. august 2016 #8 Skrevet 22. august 2016 3 minutter siden, PaperFlower skrev: ...........men doper de ham ned etter at jeg har kommet dit eller er det noe jeg må selv ta kontakt med de før timen å ordne med? Jeg ville tro du burde ringe før timen og forklare at katten din er ekstremt redd, og så spørre om de kan "stå klare" og bedøve han før undersøkelsen. Evt kan man få resept i forkant på beroligende piller. En veterinær på Oslo Veterinærhøyskole sa til meg at katter tåler nesten menneskedoser med valium (beroligende) for eksempel, og skrev ut dette til katten min da jeg skulle på en lang (7 t) kjøretur med henne, og hun var sånn at hun ble hysterisk redd og stresset i bil. Tablettene fungerte veldig godt og fikk henne til å roe seg ned og legge seg. Men så fort virkningen avtok var hun på beina og klatret i biltaket igjen, så hun fikk ny dose underveis. Jeg vet ikke hva veterinæren din vil anbefale eller velge å gjøre med en ekstremt redd katt, men var jeg deg ville jeg altså ringt i forkant av timen og forklart problemet, og spurt om de kunne gi han noe beroligende før timen starter. Det er jo i veterinærens interesse, for en katt som IKKE VIL la seg undersøke, er neimen ikke lett "å overtale".... fresing, spytting, biting og kloring i vill panikk er jo ikke noe som lar seg forene med en undersøkelse.
PaperFlower Skrevet 22. august 2016 Forfatter #9 Skrevet 22. august 2016 4 minutter siden, StripeyPanda skrev: De doper han når du kommer. Tabletter som de kan få på forhånd har en tendens til å slå andre veien - at de blir mer oppskaket/gira/redd enn rolige. Det jeg gjør med min når han skal inn for tannrens og sjekk (dårlige tenner), er å ikke gjøre en big deal ut av det. Få han inn i bur, bort til dyrlegen, sette han fra meg på bordet. Ikke kose gjennom sprinklene eller gi godbiter (som han aldri spiser i den tilstanden uansett), ingenting. Gir beskjed om at han er ekstremt nervøs og at han må gjerne dopes, så blir det gjort før alt annet settes igang. Så sover han en time eller to hvis de ikke setter vekkesprøyte, og får en pakke våtfor når han er til hektene igjen hjemme Vi har en tendens til å hause opp noe slikt som eiere ("mammaer", ikke sant ), så jeg har gjort det som vi gjør med plaster - riv det av, få det gjort Ah du har et poeng der. Jeg pleier alltid å snakke og prøve å kose og "roe ned" katten, men i teorien gir jeg den jo egentlig bare belønning for å være redd.
PaperFlower Skrevet 22. august 2016 Forfatter #10 Skrevet 22. august 2016 2 minutter siden, Million skrev: Jeg ville tro du burde ringe før timen og forklare at katten din er ekstremt redd, og så spørre om de kan "stå klare" og bedøve han før undersøkelsen. Evt kan man få resept i forkant på beroligende piller. En veterinær på Oslo Veterinærhøyskole sa til meg at katter tåler nesten menneskedoser med valium (beroligende) for eksempel, og skrev ut dette til katten min da jeg skulle på en lang (7 t) kjøretur med henne, og hun var sånn at hun ble hysterisk redd og stresset i bil. Tablettene fungerte veldig godt og fikk henne til å roe seg ned og legge seg. Men så fort virkningen avtok var hun på beina og klatret i biltaket igjen, så hun fikk ny dose underveis. Jeg vet ikke hva veterinæren din vil anbefale eller velge å gjøre med en ekstremt redd katt, men var jeg deg ville jeg altså ringt i forkant av timen og forklart problemet, og spurt om de kunne gi han noe beroligende før timen starter. Det er jo i veterinærens interesse, for en katt som IKKE VIL la seg undersøke, er neimen ikke lett "å overtale".... fresing, spytting, biting og kloring i vill panikk er jo ikke noe som lar seg forene med en undersøkelse. Det er jo en mulighet. Katten har vært i bur et par ganger før, og han forholdt seg relativt rolig i buret akkurat da. Litt mjauing var det, men ikke så mye mer enn det. Også er det heldigvis bare 10 minutter til dyrlegen med bil så det er jo egentlig overkommelig. Men akkurat det å bli dratt ut av buret på et fremmed sted av en fremmed person tror jeg har potensiale til å gå rett vest ganske fort, selv for den ellers rolige og forsiktige pusen min. Jeg skal se om jeg får tatt en telefon dit på forhånd.
Gjest StripeyPanda Skrevet 22. august 2016 #11 Skrevet 22. august 2016 Veterinærer har vært borti redde katter før og vet hvordan å sette en beroligende sprøyte raskest mulig. Doping på forhånd virker jo som en grei ide (og flere veterinærer gjør det altså, ikke noe å si på der), men personlig vil jeg ikke utsette katten min for sløvende forvirring, når dopet hos dyrlegen får de til å slukne i løpet av fem minutter. Heller redd i 15 min og så knocked out, enn redd og null kontroll på kroppen i tillegg. -> min personlige mening, ikke basert på noe faglig Uansett så får du ha lykke til! Når har du time?
PaperFlower Skrevet 22. august 2016 Forfatter #12 Skrevet 22. august 2016 2 timer siden, StripeyPanda skrev: Veterinærer har vært borti redde katter før og vet hvordan å sette en beroligende sprøyte raskest mulig. Doping på forhånd virker jo som en grei ide (og flere veterinærer gjør det altså, ikke noe å si på der), men personlig vil jeg ikke utsette katten min for sløvende forvirring, når dopet hos dyrlegen får de til å slukne i løpet av fem minutter. Heller redd i 15 min og så knocked out, enn redd og null kontroll på kroppen i tillegg. -> min personlige mening, ikke basert på noe faglig Uansett så får du ha lykke til! Når har du time? Jo takk for det! Fikk time på Onsdag. Og siden katten virker frisk og rask, den spiser, leker, og koser som vanlig, både tror og håper jeg at han klarer seg til Onsdag. Ringer selvsagt dyrlegen hvis tilstanden skulle forverre seg innen da!
Minya Skrevet 22. august 2016 #13 Skrevet 22. august 2016 8 timer siden, PaperFlower skrev: (Og ja, jeg har allerede bestilt time. Lurer bare pga. nysgjerrighet.) Er det noen som har vært til dyrlegen med en katt som også har hatt blod i urinen? Såvidt jeg har forstått det er det relativt vanlig på kastrerte hannkatter, spesielt hvis de er litt overvektige, med ting som urinveisinfeksjon og nyrestein. Kanskje er det noen der ute som har en erfaring eller to? Tar de urinprøve, isåfall hvordan gjør de det? Kan ikke akkurat si til en katt "her, tiss i denne koppen"! Tar de røntgen? Noen andre prøver? Eller satser de på en medisin med en gang også se om det hjelper, også går videre til neste medisin hvis ikke? Noe annet de gjør? Katten min er veldig redd fremmede og fremmede plasser, så kan ikke si at jeg gleder meg. Håper pusen min kommer igjennom timen uten alt for mye stress. Han er frisk og rask ellers, så det er jo en trøst. Blod i urinen er vanlig for kastrerte hannkatter, som har høyere risiko for krystaller i urinen. Dette kan unngås med riktig diett og tilgang til nok vann. Det forekommer også blod i urinen når katten har fått nyresvikt. Urinveisinfeksjon hos katt er egentlig svært uvanlig og regnes som ett av de tidligste symptomene på nyresvikt hos katter i alle aldre. Urinprøve kan taes hjemme i 100% ren og steril kattedo, med spesialkrystallsand du får kjøpt hos veterinær, eller hos veterinæren, hvor de da fører inn en lang sprøytenål direkte inn i blæra og tømmer den på den måten. Dette funker helt klart best om pus har halvfull eller fullere blære, noe som kan være vanskelig å få til om katten ikke klarer å holde på urinen. Da sjekker de urinen for bakterier og krystaller, og sjekker ph-verdien med ph-stav. Har du tatt urinprøven hjemme, teller ikke bakterietesten fordi de ikke kan gå god for at kattedoen du har brukt er 100% bakteriefri og bakterier kommer til så snart urinen forlater blæra. Røntgen og evt ultralyd tar de ikke før de mistenker nyresvikt. Ved påvist uvi blir katten satt på en antibiotikakur på mellom 2 og 6 uker. De fleste veterinærer er vant til katter som er VM i stressa når de er der, så de har noen gode triks for å få sjekken til å gå relativt smertefritt for seg. Snakker av erfaring for øvrig, Gamlepus har nyresvikt, stadium 2 og vi var gjennom et par kjipe uvi-runder med antibiotika og mye annet kjipt før vi fikk diagnose og riktig behandling. Gamlepus ser før øvrig uforskammet frisk ut til å være så sjuk, så enn så lenge har hun det veldig godt. *bank i bordet* 2
PaperFlower Skrevet 23. august 2016 Forfatter #14 Skrevet 23. august 2016 18 timer siden, Minya skrev: Blod i urinen er vanlig for kastrerte hannkatter, som har høyere risiko for krystaller i urinen. Dette kan unngås med riktig diett og tilgang til nok vann. Det forekommer også blod i urinen når katten har fått nyresvikt. Urinveisinfeksjon hos katt er egentlig svært uvanlig og regnes som ett av de tidligste symptomene på nyresvikt hos katter i alle aldre. Urinprøve kan taes hjemme i 100% ren og steril kattedo, med spesialkrystallsand du får kjøpt hos veterinær, eller hos veterinæren, hvor de da fører inn en lang sprøytenål direkte inn i blæra og tømmer den på den måten. Dette funker helt klart best om pus har halvfull eller fullere blære, noe som kan være vanskelig å få til om katten ikke klarer å holde på urinen. Da sjekker de urinen for bakterier og krystaller, og sjekker ph-verdien med ph-stav. Har du tatt urinprøven hjemme, teller ikke bakterietesten fordi de ikke kan gå god for at kattedoen du har brukt er 100% bakteriefri og bakterier kommer til så snart urinen forlater blæra. Røntgen og evt ultralyd tar de ikke før de mistenker nyresvikt. Ved påvist uvi blir katten satt på en antibiotikakur på mellom 2 og 6 uker. De fleste veterinærer er vant til katter som er VM i stressa når de er der, så de har noen gode triks for å få sjekken til å gå relativt smertefritt for seg. Snakker av erfaring for øvrig, Gamlepus har nyresvikt, stadium 2 og vi var gjennom et par kjipe uvi-runder med antibiotika og mye annet kjipt før vi fikk diagnose og riktig behandling. Gamlepus ser før øvrig uforskammet frisk ut til å være så sjuk, så enn så lenge har hun det veldig godt. *bank i bordet* Ånei, nå ble jeg litt redd. Får håpe det ikke er nyresvikt.
Minya Skrevet 23. august 2016 #15 Skrevet 23. august 2016 Det må ikke være nyresvikt selv om det er ett av symptomene, siden monsen din er kastrert, kan det hende han bare har høyt antall krystaller i urinen, noe som kan fikses med riktig diett, uten at nyrene blir påvirket. Lykke til hos veterinæren i morgen! Håper ting ordner seg. 1
PaperFlower Skrevet 24. august 2016 Forfatter #16 Skrevet 24. august 2016 (endret) Kan vel komme med en liten oppdatering. Fikk beskjed om å ta en urinprøve, og kjøpte kattesand/perler som ikke absorberer urin, og kjøpte en helt ny kattedo for anledningen. Satt kattedoen på et område jeg vet han pleier å tisse. Brukte han doen? Nei. Et par timer til vi har time og jeg hadde egentlig gitt opp helt, og hadde forberedt meg på de 1500 kr jeg ellers måtte betale for å manuelt få ut urinen. Så, for noen minutter sider gikk han å tisset på en (helt ren, og i teorien steril) plastpose som jeg hadde lagt ned som en nødløsning tidligere. Fikk tatt urinprøven og sparer (forhåpentligvis) meg selv for de 1500 kr likevel. HURRA! Aldri blitt så glad over å se han tisse - og iallefall ikke utenfor kattedoen. Redigert: kan komme med en (forhåpentligvis) siste oppdatering. Først og fremst: pusen var kjempeflink og trengte ikke noe beroligende hos dyrlegen. (Det hadde jeg absolutt aldri trodd. Kjempestolt av ham!) Prøven var også brukbar og for å forenkle det litt: det var mest sannsynlig en "enkel" infeksjon og vi fikk antibiotika for det. Pus hadde ikke feber eller vondt noe sted, og alt gikk strålende. Skal gå på antibiotika en ukes tid også får vi se. Krysser fingrene for at det løser seg. Endret 24. august 2016 av PaperFlower
applestories Skrevet 24. august 2016 #18 Skrevet 24. august 2016 Katten vår begynte å tisse inne i vinter, etter å ha vært alene hjemme i mange timer. Hun fortsatte med dette i noen dager, jeg vasket og vasket og tenkte at noe var galt. Så plutselig ble urinen mørkere, mørke tykke "klatter" mens hun gikk. Ringte dyrlege, ble bedt om å ta en urinprøve selv. Som sagt, så gjort. Pus ble holdt under observasjon i timesvis, men nektet å tisse inne mer. Hvordan hun kom seg ut vet jeg ikke, men ute i snøen var hun, og jeg etter med en plastboks. Hun var tydeligvis på vei på do, så når hun hadde satt seg godt til rette var det opp med halen, under i snøen med boksen, og en fullstendig forfjamset pus som skjønte at dette var ikke ok, men ikke helt klarte å slutte å tisse. Jeg triumferende inn med boksen, og rett til dyrlegen. Da var selvsagt urinen helt blank og fin, men han fant spor av blod og vi fikk resept på en tidagerskur med antibiotika. Etter de sluttet hun å tisse inne, men har gjort det et par ganger nå i sommer. Jeg ble så lei av å stå opp for å vaske tepper midt på natten, at jeg håper virkelig ikke det er kommet tilbake... 1
Minya Skrevet 24. august 2016 #19 Skrevet 24. august 2016 Gjentakende uvi er en indikasjon på begynnende nyresvikt, så jeg ville tatt en ny tur til veterinæren med henne, applestories. Jo tidligere det blir oppdaget, jo større sannsynlighet for at dere tar det i et tidlig stadium, og jo tidligere stadium, jo større sjanse for at det går tilbake slik at nyresvikten blir friskmeldt. Det var nettopp det vi gjorde med vår gamlepus, hun drev og tisset andre steder enn kattedoen. Påvist uvi og antibiotika, tilsynelatende frisk og fin. Noen måneder senere gjentok hun det, ny antibiotikakur som måtte utvides pga bedritne urinprøver, og til slutt diagnose på nyresvikt. 1
PaperFlower Skrevet 24. august 2016 Forfatter #20 Skrevet 24. august 2016 4 minutter siden, applestories skrev: Katten vår begynte å tisse inne i vinter, etter å ha vært alene hjemme i mange timer. Hun fortsatte med dette i noen dager, jeg vasket og vasket og tenkte at noe var galt. Så plutselig ble urinen mørkere, mørke tykke "klatter" mens hun gikk. Ringte dyrlege, ble bedt om å ta en urinprøve selv. Som sagt, så gjort. Pus ble holdt under observasjon i timesvis, men nektet å tisse inne mer. Hvordan hun kom seg ut vet jeg ikke, men ute i snøen var hun, og jeg etter med en plastboks. Hun var tydeligvis på vei på do, så når hun hadde satt seg godt til rette var det opp med halen, under i snøen med boksen, og en fullstendig forfjamset pus som skjønte at dette var ikke ok, men ikke helt klarte å slutte å tisse. Jeg triumferende inn med boksen, og rett til dyrlegen. Da var selvsagt urinen helt blank og fin, men han fant spor av blod og vi fikk resept på en tidagerskur med antibiotika. Etter de sluttet hun å tisse inne, men har gjort det et par ganger nå i sommer. Jeg ble så lei av å stå opp for å vaske tepper midt på natten, at jeg håper virkelig ikke det er kommet tilbake... Jeg må nesten bare le, kan se for meg at du løper etter i snøen som en villmann med en plastboks i hånda. Men håper pusen din ikke begynner å bli dårlig igjen iallefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå