Gå til innhold

Tror dere venninna mi har en diagnose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som ingen i vennegjengen forstår seg på.. ikke jeg heller for den del.. Grunnen til at jeg er venninne med henne er at vi har vært gjennom så mye på både godt og vondt..Mye moro opp gjennom årene.. Men nå kjenner jeg at hun rett og slett suger all energi ut av meg.. Jeg lurer også på om hun har en diagnose.. Kanskje noen av dere kjenner igjen noen av "symptomene"..? Har lyst til å hjelpe venninna mi men vet ikke hvordan..

Dette er venninna mi:

* Hvis noen har noe som hun ikke har, spesielt mann, barn og hus så vrir hun alt det positive til det negative. F.eks : " jaja.. nå blir det slutt på fest og moro" " er så glad jeg har mulighet til å reise når jeg vil jeg" " hus er svindyrt. Bedre å leie leilighet ja" 

* Presser folk som har små babyer til å drikke. " du MÅ være med på konsert! Du MÅ jo ta deg råd til det!  Du MÅ leve livet" osv osv. 

* Når vi dukker opp på fest så er det koselig første timen , og så starter helvettet. Da er det kritiske spørsmål, tar opp ting som skjedde for 8 år siden  og starter krangel."

* i løpet av én setning kan hun innrømme å ha det fælt pga av en mann som utnytter henne ,  vi sier oss enig i at fyren er en tosk, men da snur hun plutselig og forsvarer fyren. Da er vi kjeltringene..

* baksnakker alt og alle samtidig som hun baksnakker folk som baksnakker. " de som baksnakker gjør det for å føle seg bedre" 

* nesten alt er svart - hvitt. 

* i en alder av 31 synes hun ting som 13 åringer syns er flaut. Som f.eks å dra på shopping med moren sin eller familieferie til syden.

* hun blir sint hvis noen par gjør ting uten henne selv om vi sier at hun er hjertelig velkommen til å bli med..

* hun vrir og vender på alt og det er hun som skal prate med alle og vi andre skal helst ikke prate med hverandre..

Er sliten jeg...

Anonymkode: 9e07b...b1d

Videoannonse
Annonse
Gjest Becky48
Skrevet

Tviler på hun har en diagnose hun er bare jævla irriterende. Og selv om man har opplevd mye gjennom årene så er man ikke forpliktet til å holde på vennskapet. Noen vennskap renner ut i sanden med årene med god grunn. :) 

Skrevet

Fins det flere slike?! Hadde ei i livet mitt som holdt på sånn. Til syvende og sist måtte jeg bare kutte henne ut. Og det er det beste rådet jeg kan gi. 

• Liker 8
Skrevet

Det kan da vi umulig vite.

Skrevet

Når man bare trekker frem det negative i et menneske så kan det fort se litt svart ut og de fleste kunne nok fått en diagnose. 

Tipper venninnen din er litt mer nyansert, så det blir bare dumt med fjerndiagnostikk. 

Men utfra hva du beskriver;

kan hun ha litt dårlig selvtillit? Har hun lykkes litt dårligere på hjemmebane enn dere andre?

kan hun være litt usikker på posisjonen sin i gjengen? Redd for å bli alene? 

• Liker 6
Skrevet

Ut fra det du skriver tenker jeg ikke nødvendigvis på noen spesifikk diagnose, mer veldig dårlig selvtillit og misnøye med egne prestasjoner i livet. Jeg har møtt på noen sånne, til og med hatt en venninne ganske lik det du nevner. Hun hadde nok noen diagnoser i tillegg, men det mest klare for meg var dårlig selvtillit, noe hun selv var åpen om også. De har min fulle sympati, men når det går utover menneskene rundt, blir det vanskelig å opprettholde et sunt vennskap. Derfor måtte jeg avslutte det, til tross for at vi hadde kjent hverandre lenge og gått gjennom mye sammen. 

Dårlig selvtillit får ut det verste i folk.

• Liker 3
Skrevet

Kanskje feil å bruke ordet diagnose.. men det er noe som ikke stemmer.  Jeg skulle skrive det i ste,  men glemte det.. Hun har ett fælt blikk ganske ofte.. er vanskelig å fir klare. Men øynene blir helt mørke ,  hun skjelver og hun stirrer intenst. Nei huff.. hun må nok bare oppleves...  -TS

Skrevet

Ts, ingen på Kvinneguiden bør tro noen ting som helst angående en diagnose, utifra det du beskriver. Jeg mener at det blir tullete dersom noen nevner en diagnose eller sykdom, utifra et en-mansperspektiv. 

Uansett, jeg tror ikke venninna de har noen form for diagnose. Enkelte mennesker har et sterkere følelsesliv enn andre. Du nevner at folk i deres omgangskrets har fått barn, og jeg går utifra at din venninne ikke har barn, og er singel? Det kan være nok til å vekke misunnelse. Og har man lett for å føle sjalusi, vil baksnakking og dramatikk ofte følge.

Hadde jeg vært deg, ts, hadde jeg konfrontert din venninne med at hun baksnakker andre, og at du føler at hun ofte skaper dramatikk og negative situasjoner. Hun kommer med ganske stor sikkerhet til å bli såret og benekte det hele, men kanskje tar hun det til seg etter litt tankefordøying. Ikke nevn eller hint til at du tror hun kan ha noen form for diagnose, i hvert fall. Da ilegger du henne noe hun ikke nødvendigvis har, og det er et sårende og meget privat tema. 

Lykke til, ts.

Anonymkode: 38e3e...baa

• Liker 2
Skrevet

Angrer på at jeg skrev diagnose.. Er bare så mange rundt meg som har sagt " hun må jo ha en diagnose, dette er ikke normalt" Vanskelig å få frem hvordan hun faktisk er .Har prøvd å prate med henne helt rolig og avbalansert,  men hver gang omtrent hyler hun ut at hun blir angrepet.. og får skjelvinger og svarte øyne..

Skrevet

Hun høres helt normal ut, synes jeg. Men når man er singel, og såpass voksen, er vennene det eneste man har. Det kan bli veldig ensomt når vennene forsvinner inn i parforhold, man mister dem jo. Fra å være et gjensidig forhold der det er underforstått at man henger sammen på fest osv i helgene, blir man plutselig prisgitt at andre tar seg tid til venner en gang i måneden, eller kvartalet når de får barn...

Løsningen for henne ville kanskje vært å få flere venner som er i samme situasjon. Det ER tungt å være langtidssingel, ikke ha råd til leilighet, føle seg mislykket osv....føle at nå "burde" man vært etablert. En del har interessante jobber, eller fritidsinteresser, (kunst, klatring, hest...) som er viktigere enn tosomhet for enhver pris, men mange har sett for seg A4-livet og blir stresset av at det ikke faller på plass.

Høres ut som venninna di er mer sårbar enn de fleste, og at den maska man setter på (trives alene jeg! har ikke tid til noen kjæreste!) sklir litt....

Anonymkode: 11665...74c

• Liker 8
Skrevet

Utifra det hun mener så har hun behov for bekreftelse og oppmerksomhet, og hun virker usikker i seg selv. 

Anonymkode: b5487...e96

• Liker 3
Skrevet

Det høres for meg ut som hun er ganske umoden, usikker, misfornøyd med livet og egentlig savner mer substans, men ikke helt greier å innrømme det hverken for seg selv eller andre. Så ender det heller med at hun sparker i alle retninger og rakker ned på det hun kanskje tror befinner seg langt utenfor rekkevidde for henne. Hvis en overbeviser seg selv om at noe mange har men en selv mangler egentlig er noe dritt er det lettere å leve med at man står på utsiden. At hun straks går i forsvar og begynner å lete etter argumenter som støtter hennes levemåte og ståsted i livet når noen tar et skritt eller to videre får det til å virke som hun synes de går for fort og kanskje er redd for å bli forbigått.

Mulig jeg tar feil og hun bare er vrang og trollete, men jeg får et inntrykk av en litt ulykkelig kvinne av det du skriver her. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angrer på at jeg skrev diagnose.. Er bare så mange rundt meg som har sagt " hun må jo ha en diagnose, dette er ikke normalt" Vanskelig å få frem hvordan hun faktisk er .Har prøvd å prate med henne helt rolig og avbalansert,  men hver gang omtrent hyler hun ut at hun blir angrepet.. og får skjelvinger og svarte øyne..

Jeg kan godt forstå at det blir brukt som et uttrykk for å fremme den spesielle oppførselen hennes, men man kan lett misforstås på et forum. Jeg skjønner hvor du vil hen, så jeg skal ikke henge meg opp i ordbruken. 

Videre kan jeg godt forstå at du blir sliten av å ha en slik venninne. Hvor lenge har dere vært venner? Hvor mange er dere i vennegjengen, og hva tenker de andre om henne? Personlig ville jeg nok ha prøvd å kutte henne ut. Jeg er ikke interessert i å være venner med en som skaper intriger og er vanskelig. Samtidig, om hele gjengen snur ryggen til henne kan det kjennes litt sårt og hun kommer nok til å føle at hun blir ekskludert. Kanskje en av dere kan snakke med henne? 

Anonymkode: 0abb5...847

• Liker 1
Skrevet

Diagnose: Misfornøyd med eget liv. Skjønner godt du blir sliten! Har hun vært slik lenge? Setter dere grenser når hun blir slik som du beskriver? Ville ha sagt noe om hvordan det oppleves når hun blir slik, gjerne en gang når stemningen er god, men dere er edru, -og høre hvordan hun egentlig har det. Tenker at hun bør få en sjanse til å se seg selv utenfra og en sjanse til å gjøre noe med problemet.

Anonymkode: afd64...092

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Diagnose: Misfornøyd med eget liv. Skjønner godt du blir sliten! Har hun vært slik lenge? Setter dere grenser når hun blir slik som du beskriver? Ville ha sagt noe om hvordan det oppleves når hun blir slik, gjerne en gang når stemningen er god, men dere er edru, -og høre hvordan hun egentlig har det. Tenker at hun bør få en sjanse til å se seg selv utenfra og en sjanse til å gjøre noe med problemet.

Ser nå at du allerede har prøvd å prate med henne. Kunne du tenke deg å prøve igjen? Du skriver hun får skjelvinger og svarte øyne- kan du gi henne tid til å reagere? Og be henne komme til deg etterpå? Jeg vet ikke.. Høres jo ikke ut som hun har det noe bra, men du må jo ikke slite deg selv ut heller.

Skrevet

Skriv et brev til henne hvor du uttrykker bekymring for henne. Skriv at når hun oppfører seg X og Y kan det oppfattes som A. 

Anonymkode: b16e1...6ff

• Liker 1
Skrevet

Hun har dårlig selvtillit

Skrevet

Dette handler nok ikke bare om dårlig selvtillit, men dårlig selvfølelse. To forskjellige ting. Hun sliter nok med sitt og føler seg "dårligere" enn andre som har det tilsynelatende bedre enn henne selv. Og viser derved dette som pessimisme og negativitet overfor dere nærmeste. Trist og tungt, for både henne og dere. Har ingen gode tips til deg, men kanskje ta henne til siden engang det passer seg, og spørre hvordan hun  e g e n t l i g  har det? Eller går hun bare i forsvarsposisjon da? Hmm.. det er lov å la dårlige vennskap renne ut i sanden...

Skrevet
2 timer siden, *Budeia* skrev:

Dette handler nok ikke bare om dårlig selvtillit, men dårlig selvfølelse. To forskjellige ting. Hun sliter nok med sitt og føler seg "dårligere" enn andre som har det tilsynelatende bedre enn henne selv. Og viser derved dette som pessimisme og negativitet overfor dere nærmeste. Trist og tungt, for både henne og dere. Har ingen gode tips til deg, men kanskje ta henne til siden engang det passer seg, og spørre hvordan hun  e g e n t l i g  har det? Eller går hun bare i forsvarsposisjon da? Hmm.. det er lov å la dårlige vennskap renne ut i sanden...

Ja, men man får gjerne dårlig selvtillit av dårlig selvfølelse over lenger tid. Disse to begrepene følger hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...