Gjest Anonymous Skrevet 12. november 2004 #1 Skrevet 12. november 2004 Er det noen som har fått med seg om kontantstøtten vil bestå det nærmeste året etter at FrP og regjeringen ble enige om budsjett i dag?
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #3 Skrevet 13. november 2004 vi må få beholde kontantstøtten! ellers så har ikke jeg råd til å få flere barn i hvertfall!!! Det er kjempedyrt med barn, og jeg synes virkelig ikke at kontantstøtten skal fjernes, alle mødre trenger den sårt! Norge har råd til dette, leste nylig at vi nå har en billion kroner!!!!!!! på bok, da må vi ta oss råd til dette! :evil: småbarnsmødre er avhengige av dagmamma for å kunne gå på jobb slik som dagens situasjon er, man har ikke råd til at bare far skal jobbe og tjene penger, samfunnet er nærmest lagt opp til at både far og mor skal jobbe, og dagmamma skal jo ha betalt for at hun passer barn hun også, dessuten ... hva skulle man gjort uten dagmammaene her i landet? tror ikke alle barn hadde fått plass på barnehage nei.... og så lenge det ikke er barnehage plass til alle barn, så må nærmest mor nesten bli tvunget til å gå hjemme hun da,UTEN kontantstøtte? nei det går ikke, så dyrt det er å bo og sånn i dag!!!
Gjest Mayamor Skrevet 13. november 2004 #4 Skrevet 13. november 2004 Ikke noen forandring i kontantstøtten i denne omgang iallefall. Mayamor
kkristin Skrevet 13. november 2004 #6 Skrevet 13. november 2004 Hva betyr det? Hvor lenge er vi sikret? Fleretallet av norges befolkning vil IKKE ha kontantstøtten fjernet, da fortsår jeg ikke hvordan det i det hele tatt kan VURDERES. Skal ikke dette være et demokratisk land??
Brunhilde Skrevet 14. november 2004 #7 Skrevet 14. november 2004 vi må få beholde kontantstøtten! ellers så har ikke jeg råd til å få flere barn i hvertfall!!! Det er kjempedyrt med barn, og jeg synes virkelig ikke at kontantstøtten skal fjernes, alle mødre trenger den sårt! Så syns jeg du skal la væe å få flere!
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #8 Skrevet 14. november 2004 Det var jo krf i sin tid som familie partiet som foreslo kontantstøtten var det ikke? og det er jo ikke sånn idag at det skal være en belastning å få barn, heller motsatt, man bør oppfordres til å få barn, fordi når man får barn, blir livssituasjonen endret, man må tenke på månedlige store utgifter til dagmamma osv. og med kontantstøtte, er det fullt mulig å leve et normalt liv igjen, ikke alle familier har det kjempebra økonomisk, jeg tror det er mange som sliter for å få endene til å møtes. Ihvertfall synes jeg at man aldri skal fjerne kontantstøtten helt, kanskje kutte den til det halve. Litt støtte er bedre enn ingen støtte! Før i tiden hadde man ikke så mye bruk for kontantstøtte, pga. da var det ikke så dyrt å leve og bo, i dag er det motsatt, alt blir dyrere i rekordfart. Jeg vet faktisk ikke om jeg vil ha et barn til, skal jeg ha det, må kontantstøtten være der , slik at vi vet hva vi går til, det er ikke moro å leve i usikkerhet og spørre seg selv neste gang: vil de neste årene bli trang økonomik nå, eller greier vi å overleve ....
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #9 Skrevet 14. november 2004 Hva når barnet har passert 3 år da? Da er det jo slutt på kontantstøtten, men barnet trenger fremdeles dagmamma, og dagmammaen skal vel fremdeles ha betalt? Og dyrt å leve og bo var det nok også før, prisene var lavere ja, men det var også lønningene. Den som mente at flertallet av den norske befolkningen er for kontantstøtte; hvor har du dette fra? Kan du dokumentere dette?
kkristin Skrevet 14. november 2004 #10 Skrevet 14. november 2004 Jeg leste nylig på tekst tv nrk at 70 prosent av norges befolkning var i mot å få fjernet kontantstøtten. Hvis dette skal være et demokratisk land forstår jeg ikke at det i det hele tatt kan vurderes.
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #11 Skrevet 14. november 2004 Det hjelper veldig å få kontant støtte! Når barnet er 3 år, vil de aller fleste barn begynne i barnehage, det er jo mest lønnsomt også! barnehage for barn over 3 år er mye mer lønnsomt enn at barnet skal ha dagmamma! i hvertfall i den regionen jeg bor i landet! Før begynte barna i 1. klasse når de var 7 år, nå er de 6 år, det hjelper også på. De tre årene fra 3 til 6 år vil bli litt tøffe, men sånn er det nå bare, og en barnehage plass vil også kunne bli billigere i fremtiden vil jeg håpe og tro. Og det var IKKE så¨nn før i tiden at begge foreldrene måtte jobbe,de må nesten begge foreldrene gjøre , det er i hvertfall det mange gjør! :-?
Zaphirre Skrevet 14. november 2004 #12 Skrevet 14. november 2004 Var ikke meningen at kontantstøtten ikke skulle gå til dagmamma? Men til at mor eller far skulle kunne gå hjemme med barna?? Eller har jeg helt misforstått?
Gjest Madam Felle Skrevet 14. november 2004 #13 Skrevet 14. november 2004 Var ikke meningen at kontantstøtten ikke skulle gå til dagmamma? Men til at mor eller far skulle kunne gå hjemme med barna?? Eller har jeg helt misforstått? Nei du har ikke misforstått, og jeg håper virkelig de klarer å tette det hullet. For det er en del som ikke går hjemme med barna, og de burde ALDRI fått kontantstøtten. Meningen er og blir borte da.
Jens Skrevet 15. november 2004 #14 Skrevet 15. november 2004 kan noen forklare meg litt her. Når får man kontantstøtten?For, første året er man jo hjemme med barnet. Når så barnet er ca 1 år gammelt, skal jo mor i jobb og barnet i barnehave, og da får man vell ikke kontantstøtte. Så når har man egentlig bruk for den?Barnet er jo i barnehave fra 1- til det begynner p¨å skolen!Dere som sier att barnet får dagmamma/beggynner i barnehave når det er 3 år, hva gjør det fram til da???Barnet må vell aktiveiseres med andre barn fra tidligere enn det? Mulig jeg har misforstått her.....
Gjest Madam Felle Skrevet 15. november 2004 #15 Skrevet 15. november 2004 Det er noen som velger å være hjemme med barna lengre enn 1 år. De får da kontantstøtte. Så er det de som har dagmamma i stedet for barnehage, og de får også kontantstøtte. Aktivisering av barn kan man fint klare selv, for det finnes "alltid" barn ute på lekeplassen.
Gjest allium Skrevet 15. november 2004 #16 Skrevet 15. november 2004 Nei du har ikke misforstått, og jeg håper virkelig de klarer å tette det hullet. For det er en del som ikke går hjemme med barna, og de burde ALDRI fått kontantstøtten. Meningen er og blir borte da. Jo, hun har misforstått, og det er ikke noe hull. Meningen var både å gi mulighet til å velge å være hjemme, OG å utjevne forskjellen mellom dem som får barnehagesubsidier og dem som ikke får.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2004 #17 Skrevet 15. november 2004 kan noen forklare meg litt her. Når får man kontantstøtten?For' date=' første året er man jo hjemme med barnet. [/quote'] Ja, det stemmer. Kontantstøtten får man derfor i to år, fra barnet er ett til det er tre, om jeg ikke tar helt feil. Poenget med kontantstøtten er jo nettopp at mor/far ikke SKAL ut i jobb, men KAN gå ut i jobb. Med kontantstøtten får de altså mulighet til å være lenger hjemme med barnet, om de ønsker det. Ikke ALLE ønsker å sende barnet i barnehage fra det er ett år.
kkristin Skrevet 15. november 2004 #18 Skrevet 15. november 2004 Men det er ikke rart at de fleste ikke orker å være hjemme med barna selv lenger. Hele kulturen for hjemmeværende er jo ødelagt av såkalt likestilling der kvinner skal strebe etter å være menn. Er man hjemme med barna har man jo nesten ingen voksne å være med, og det er unaturlig ensomt.... Ikke rart at tilogmed mange av de som egentlig drømmer aller mest å være hjemme i sitt selvvalgte element, føler de må ut i jobb fordi de ikke holder ut ensomheten..... (jeg vet jeg nok provoserer mange nå, men jeg står for det jeg sier... )
Mistyen Skrevet 15. november 2004 #19 Skrevet 15. november 2004 Jeg er veldig glad for kontantstøtten hvertfall, den gjør det mulig for meg å være hjemme med min lille sønn en stund til. Nå tar jeg bare noen kveldsvakter på jobben, eller stepper inn ved behov, i motsetning til full jobb. Ja, vi har kuttet ned på en del "goder" i forhold til de mulighetene vi hadde økonomisk med to fulle inntekter, men det er jammen meg verdt det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå