Gå til innhold

Hva anser dere kg-folk som liten bygd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør av ren nysgjerrighet. Bor selv på et sted med ca.3000 innbyggere, hva vil dere kalle det? 

Også har jeg et rart spørsmål til; dere som bor på pittesmå steder, typ 100-900 folk, er det nesten bare pensjonister, eller er det mye unge folk og? Blir det fødd flere enn det dør der, eller dør hele bygden ut etter hvert? Og det det bor mellom 50-200 innbyggere, er det skoler på området? Butikker? 

Vet jeg virker litt dum, er bare litt nysgjerrig på småsteder i Norge :P 

Anonymkode: a9200...203

Skrevet

2000 innbyggere eller mindre synes jeg er lite. Har bodd et sted med mindre enn 2000 innbyggere selv. Nå bor jeg i en mellomstor by. 

Anonymkode: 0df06...24b

• Liker 1
Skrevet

Et sted med 3000 innbyggere er etter min oppfatning et middels stort tettsted. Er det færre enn 1000-1500 innbyggere blir det en liten bygd, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 709be...328

Skrevet

Har vokst opp på et sted med 5000 innbyggere og synes det er lite nok.

Anonymkode: b2aa1...251

Skrevet

Det spørs om du mener små tettsteder i en kommune, eller selve kommunen. Jeg bodde i en kommune med 2-3000 innbyggere, men de var spredt rundt omkring i små bygder. På typ 100-400 på samme sted. Barneskolene hadde 40-50 elever, alle kjente alle ti år oppover og ti år nedover fra seg selv. 

Der jeg vokste opp var vi vel 200 stk, men flere kom i buss til barneskolen som på det aller meste hadde hele 70 elever :fnise: 

Anonymkode: c8c5a...f93

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs om du mener små tettsteder i en kommune, eller selve kommunen. Jeg bodde i en kommune med 2-3000 innbyggere, men de var spredt rundt omkring i små bygder. På typ 100-400 på samme sted. Barneskolene hadde 40-50 elever, alle kjente alle ti år oppover og ti år nedover fra seg selv. 

Der jeg vokste opp var vi vel 200 stk, men flere kom i buss til barneskolen som på det aller meste hadde hele 70 elever :fnise: 

Ts her. Bor du der forsatt, eller er det noen unge som bosetter seg der? :) 

og jeg mener vel egentlig bare bygder, har ikke tenkt så mye på kommuner :P 

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
Skrevet

Vil legge hjemstedet mitt under "liten bygd" med rundt 200 mennesker spredd på litt under 4mil. Var på det meste rundt 30-40 på skolen, og akkurat nå er det vel kanskje 10. Langt flere eldre enn unge pga mangel på først og fremst arbeid, men også mangel på boliger da folk ikke skiller ut jord til nye hus og de eldre lever lenge. Har en liten butikk.

3000 personen er nesten like mange folk som i hele kommunen min, men vil ennå kalle det en bygd. Bare bygd, ikke liten bygd.

Skrevet

Jeg er vokst opp en plass med 2000 innbyggere. Ikke stort. Min venninne er oppvokst en plass med 300 innbyggere... Så vet ikke om jeg kan klage egentlig.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Bor du der forsatt, eller er det noen unge som bosetter seg der? :) 

og jeg mener vel egentlig bare bygder, har ikke tenkt så mye på kommuner :P 

Bor ikke der fortsatt nei. Er vel kanskje 1-2 per klassetrinn som blir boende. De fleste flytter ut, noen kommer tilbake da de begynner med barn i 30-årene. Noen forsøker å få barn og starte livet der, men de fleste gir opp og flytter ut ganske fort. Veldig lite tilrettelagt for et "moderne" liv, feks. er barneskolen stengt onsdager opp til 4.klasse, og det finnes ikke sfo den dagen. Man kan altså ikke ha 100% jobb uten å ha besteforeldre til barnepass.

Ligger på lista over de 10 kommunene som har minst andel unge ift eldre. 

Skrevet

Kommer litt an på om bygda ligger ved hovedvei, og i nærheten av (avstand til)  større sted/by eller i en sidedal langt i "gokk".  Selv flyttet jeg ut som ung, tilbake igjen og etablerte meg. Nå som 50+ og store barn, flytter jeg til by`n igjen og begynner på singelliv 2 . 

Anonymkode: 42cd4...a84

Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør av ren nysgjerrighet. Bor selv på et sted med ca.3000 innbyggere, hva vil dere kalle det? 

Også har jeg et rart spørsmål til; dere som bor på pittesmå steder, typ 100-900 folk, er det nesten bare pensjonister, eller er det mye unge folk og? Blir det fødd flere enn det dør der, eller dør hele bygden ut etter hvert? Og det det bor mellom 50-200 innbyggere, er det skoler på området? Butikker? 

Kommer selv fra en plass med 3000-4000 mennesker, men det er et tettsted og ikke en bygd. (Men tror det kommer an på hvor det ligger og litt forskjellig. Er ikke helt sikker på begrepene).

Samboer kommer fra en bygd på 200 personer, og der er det flest folk fra 50 og opp mens de fleste unge flytter til byene rundt. Det er en skole og en barnehage der, med veldig få unger i. Og så er det en matbutikk og en kiosk som mest sannsynlig blir å gå konkurs snart. Hehe.

Endret av ispinne
Skrevet

Har vokst opp i en by med 12 000 innbyggere. Stedet har bystatus men er likevel lite i mine øyne. 

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bygd. Men ikke liten bygd... Det flytter stadig inn nye på bygda. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...