AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #1 Del Skrevet 21. august 2016 Jeg har en stund vært på jakt etter en spesifikk ting som noen la ut en annonse for på Finn i kveld. Jeg syntes prisen var rimelig og var raskt ute med å sende en melding på varen. Selger skriver ordrett "Da er den din! :)" når jeg sier at jeg gjerne vil kjøpe varen. Vi avtaler at jeg skal komme og hente den i morgen. En halvtime senere får jeg melding om at noen har sagt de vil betale et par hundre mer og kan hente varen nå i kveld, og om jeg er villig til å gå opp i pris. Har selger rett til å gjøre dette? Er ikke "Da er den din!" en bindende avtale? Anonymkode: 1e2a3...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #2 Del Skrevet 21. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en stund vært på jakt etter en spesifikk ting som noen la ut en annonse for på Finn i kveld. Jeg syntes prisen var rimelig og var raskt ute med å sende en melding på varen. Selger skriver ordrett "Da er den din! :)" når jeg sier at jeg gjerne vil kjøpe varen. Vi avtaler at jeg skal komme og hente den i morgen. En halvtime senere får jeg melding om at noen har sagt de vil betale et par hundre mer og kan hente varen nå i kveld, og om jeg er villig til å gå opp i pris. Har selger rett til å gjøre dette? Er ikke "Da er den din!" en bindende avtale? Anonymkode: 1e2a3...272 Nei, selger kan ikke gjøre dette når dere har gjort en avtale på pris og henting. Er det fastpris eller bud i annonsen?. Forhold deg passivt til i morgen. Ikke skjeldent kommer selger tilbake til deg og sier at det ikke ble hentet av den andre kjøperen. Dette er nemlig en velkjent måte å få bedre pris for varen når selger er useriøs. Du har og mulighet for å gå inn og kommenter og gi stjerner til selger der du trekker frem saken. Kommer ikke selger tilbake til deg i morgen, så sikre deg alle mail og utskrift/bilde av alle opplysningene i annonsen. Du har nemlig mulighet til å klage saken inn for forbrukerrådet, dersom du har tid og krefter til det. Ligger en del info på finn og på forbrukerrådets sider. Fint om du oppdaterer dersom selger kommer tilbake og tilbyr deg varen på nytt. Anonymkode: 24c78...c2c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pol Pot Skrevet 21. august 2016 #3 Del Skrevet 21. august 2016 etter avtale loven har dere inngått en binnende avtale, iom at du har fått klare tilbakemeldinger på at du skal få tilslaget, og at dere har avtalt nærmere mht overlevering. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #4 Del Skrevet 21. august 2016 Takk for raske svar. Jeg svarte selger med en gang at jeg kunne tilby han hundre kroner mer enn han hadde fått bud på. Men det var før jeg husket at han faktisk skrev at jeg skulle få kjøpe varen. Da sendte jeg en melding om at han hadde brutt en skriftlig avtale og at jeg trakk det siste budet mitt (mulig dette var dumt av meg). Det stod ingenting i annonsen om at den gikk til høystbydende. Jeg har ikke fått noe mer svar fra selger i dag. Får se om jeg hører noe mer i morgen. Skal oppdatere :-) Anonymkode: 1e2a3...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 21. august 2016 #5 Del Skrevet 21. august 2016 Kompisen min gjorde samme med en atv som lå mye billigere enn andre på finn. Fikk tilslaget og skulle avtale henting dagen etter. Dagen etter endret selger meninger og måtte plutselig utenlands visstnok men at han kom tilbake uken etter... Uken etter skjedde ingenting... Purret og fikk ikke svar.. Gikk til forbrukerrådet men fikk til svar at de ikke kunne gjøre noe ift handel mellom private. Så du kommer neppe noen vei her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #6 Del Skrevet 22. august 2016 TS her. Sendte melding til selger i dag om at avtalen vår er bindende, og at jeg som kjøper kan kreve at handelen gjennomføres som avtalt. Fikk så til svar at han hadde tatt feil av varen (han trodde det var en nyere utgave enn det han egentlig hadde, han opplyste i annonsen at dette var den nyere utgaven), og han valgte derfor å beholde varen selv. Hvilken utgave av varen han selger er ubetydelig for meg. Er dette en måte han kan komme seg unna avtalen vår på? Anonymkode: 1e2a3...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #7 Del Skrevet 22. august 2016 TS igjen. Fikk svar fra finn om at avtalen er like bindende. Opplyste dette til selger, jeg la til at han selvfølgelig gjør som han vil, men da vil det bli sendt inn en klage til finn. Da smeller det i fra selger at jeg må bare kjøre på, han kan uansett ikke inngå noen juridiske avtaler før han fyller 18 år.... Nå kommer ikke jeg til å dra denne saken noe lenger enn det allerede er blitt gjort, men i slike tilfeller står man vel ikke helt uten ansvar så lenge man er under 18? Vil ansvaret tilfalle foreldrene? Anonymkode: 1e2a3...272 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #8 Del Skrevet 22. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Fikk svar fra finn om at avtalen er like bindende. Opplyste dette til selger, jeg la til at han selvfølgelig gjør som han vil, men da vil det bli sendt inn en klage til finn. Da smeller det i fra selger at jeg må bare kjøre på, han kan uansett ikke inngå noen juridiske avtaler før han fyller 18 år.... Nå kommer ikke jeg til å dra denne saken noe lenger enn det allerede er blitt gjort, men i slike tilfeller står man vel ikke helt uten ansvar så lenge man er under 18? Vil ansvaret tilfalle foreldrene? Anonymkode: 1e2a3...272 Jeg hadde latt det gå. Å melde noen inn til Forbrukerrådet trenger ikke bety at saken blir løst. Anonymkode: 0dd79...9e0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #9 Del Skrevet 22. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS igjen. Fikk svar fra finn om at avtalen er like bindende. Opplyste dette til selger, jeg la til at han selvfølgelig gjør som han vil, men da vil det bli sendt inn en klage til finn. Da smeller det i fra selger at jeg må bare kjøre på, han kan uansett ikke inngå noen juridiske avtaler før han fyller 18 år.... Nå kommer ikke jeg til å dra denne saken noe lenger enn det allerede er blitt gjort, men i slike tilfeller står man vel ikke helt uten ansvar så lenge man er under 18? Vil ansvaret tilfalle foreldrene? Anonymkode: 1e2a3...272 Da melder du dette videre til finn. Fordi denne selgeren er lite seriøs og ikke ønsket på finn av oss andre som bruker dette nettstedet. Har du forøvrig prøvd å undersøke noe litt rundt på facebook ol. Om hvor gammel eier av navnet kan være? Tror nesten du har møtt på en stor bløffmaker. Når han nå plutselig velger å beholde varen selv, så har han ikke fått solgt den som han tidligere opplyste om, til den som bød høyere og skulle hente i går. av sånne finnløgnere som avslører seg selv så lett. Anonymkode: 24c78...c2c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #10 Del Skrevet 22. august 2016 Jeg rapporterte hele saken inn til finn så får vi håpe han ikke får solgt noe der inne mer. Undersøkte litt via Facebook, og det ser faktisk ut til at denne drittunge faktisk er under 18 år. Så han var heldig med den Anonymkode: 1e2a3...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystico Skrevet 22. august 2016 #11 Del Skrevet 22. august 2016 At du gidder engasjere deg så mye. Finn.no er og blir en markedsplass der det er 0 integritet og ryddige salg. Finnes selvfølgelig unntak, men sjelden. Det å begynne å blande in Forbrukerrådet for sånne småsaker tror jeg er bortkastet tid (både for deg OG Forbrukerrådet). Ja, rent rettslig har dere inngått en bindene avtale, men i praksis er det vel ikke så veldig mye hjelp i å argumentere slik når det gjelder de fleste handler på Finn. Jeg hadde skjønt det om det feks var en bilhandel... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 22. august 2016 #12 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) 6 minutter siden, Mystico skrev: At du gidder engasjere deg så mye. Finn.no er og blir en markedsplass der det er 0 integritet og ryddige salg. Finnes selvfølgelig unntak, men sjelden. Det å begynne å blande in Forbrukerrådet for sånne småsaker tror jeg er bortkastet tid (både for deg OG Forbrukerrådet). Ja, rent rettslig har dere inngått en bindene avtale, men i praksis er det vel ikke så veldig mye hjelp i å argumentere slik når det gjelder de fleste handler på Finn. Jeg hadde skjønt det om det feks var en bilhandel... Jeg syns det er kjempebra at folk bryr seg såpass at de i hvert fall sier fra at avtalen er bindene, og her også sender inn en klage når avtalen blir brutt. Hvis alle bare lar slikt gå så blir det i hvert fall ikke bedre Endret 22. august 2016 av Evans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #13 Del Skrevet 22. august 2016 2 timer siden, Mystico skrev: At du gidder engasjere deg så mye. Finn.no er og blir en markedsplass der det er 0 integritet og ryddige salg. Finnes selvfølgelig unntak, men sjelden. Det å begynne å blande in Forbrukerrådet for sånne småsaker tror jeg er bortkastet tid (både for deg OG Forbrukerrådet). Ja, rent rettslig har dere inngått en bindene avtale, men i praksis er det vel ikke så veldig mye hjelp i å argumentere slik når det gjelder de fleste handler på Finn. Jeg hadde skjønt det om det feks var en bilhandel... TS her. Om du tar deg bryet med å faktisk lese det jeg skriver så ser du at jeg ikke tar en liten fillesak til forbrukerrådet. Men å vite at jeg har rett til å gjøre det, og å si i fra til selger hvordan kjøpsloven og finn.no sine regler er, det koster meg ingenting. Som det sies her rett under ditt innlegg så burde flere bry seg nok til i det minste å si i fra og å sende inn en klage. Det er ikke rart det er 0 integritet på finn om flertallet går rundt med dine holdninger. Anonymkode: 1e2a3...272 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 22. august 2016 #14 Del Skrevet 22. august 2016 Jeg er faktisk enig med at det å melde inn fillesaker å prøve å lage saker av det hos forbrukerrådet er idioti. Leste en tilsvarende sak på diskusjon.no om en som skulle klage det inn til forbrukerrådet at han ikke fikk kjøpt en bok for 100.- som han hadde fått tilslaget på. Samtidig så er det også helt idioti at folk som selger ikke står opp for salget sitt om de får en hundrelapp ekstra for ting. Begynner å bli usa tendenser her på pisseting. Nå har enda ts ikke sagt noe om hva hun skulle kjøpe men likevel... Om det viser seg at selger solgte det for hundrelappen ekstra så er jo denne tingen allerede solgt. Hva ville du hatt utav å lage en stor sak av det? Få en hundrelapp i erstatning? Tingen selger hadde er jo likevel med stor sannsynlighet allerede solgt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mystico Skrevet 22. august 2016 #15 Del Skrevet 22. august 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Om du tar deg bryet med å faktisk lese det jeg skriver så ser du at jeg ikke tar en liten fillesak til forbrukerrådet. Men å vite at jeg har rett til å gjøre det, og å si i fra til selger hvordan kjøpsloven og finn.no sine regler er, det koster meg ingenting. Som det sies her rett under ditt innlegg så burde flere bry seg nok til i det minste å si i fra og å sende inn en klage. Det er ikke rart det er 0 integritet på finn om flertallet går rundt med dine holdninger. Anonymkode: 1e2a3...272 Jeg nevnte ingen steder at dette er MINE holdninger. Jeg har solgt haugevis av ting der selv, og erfart alle mulige forskjellige kjøpere. Jeg opererer med førstemann til mølla og det fungerer greit. Jeg har bare valgt å akseptere at slik er dessverre Finn.no blitt. Bedre det enn å ergre seg over at folk trekker seg fra avtaler, selv om det er aldri så lite lov. Merk: Jeg mener KUN dette om relativt små beløp. Alt over 5000,- begynner å bli mer aktuelt å følge opp litt, men regner med selgere i den skalaen er litt mer redelige For all del du kan godt si til selgeren at slik er reglene, men dessverre er det slik at det ofte går rett inn det ene øret og ut det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akay Skrevet 22. august 2016 #16 Del Skrevet 22. august 2016 (endret) Finnes også mengder av useriøse kjøpere/mottakere og ikke bare selgerr... Jeg er av typen som heller gir vekk ting til 100-200 framfor å selge dem... Skjer svært ofte at de som sier de skal komme aldri kommer... Minst like irriterende det Endret 23. august 2016 av Akay 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå