Gå til innhold

Måle blodsukker sprøyte/stikk i finger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte jeg skal sjekke blodsukkeret mitt for å se om jeg kan ha diabetes. Jeg er livredd for sprøyter og å bli stukket, jeg besvimer.
 Er det verst å ta blodprøve eller å bli stukket fingeren? Hvis jeg tar en vanlig blodprøve, hva ellers sjekker de for?
 Hvis man skal avkrefte/bekrefte at man har høyt blodsukker, er det nok å bare teste i fingeren en stund etter å a spist?
 Ser at boots apotekene tilbyr blodsukker måling i fingeren, kan man få ligge hvis man tar testen der?
 Tenkte å sjekke blodtrykk også, men blodtrykket går jo naturlig opp når man er livredd, så tenkte å sjekke det senere :P

Jeg har ikke tatt blodprøve siden jeg var 15, nå er jeg litt over 30. Vet ikke om jeg egentlig bare burde ta en blodprøve for så sjekke andre ting og...

Anonymkode: 06222...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil si det er helt klart enklest å stikke i fingeren. 

Anonymkode: 53073...e8c

• Liker 1
Skrevet

Dersom du ikke har symptomer trenger du ikke sjekke noe. Ingen her kan vite hvilke prøver som taes om du går til legen.

du kan be om å ligge

• Liker 1
Skrevet

Har du plager som gjør at du mistenker at du har diabetes? Ekstrem tørste, kortpusthet og hyppig vannlatning er en av symptomene. Har du ikke det, tviler jeg på at du har diabetes.

I tillegg til blodsukkermåling der du blir stukket i fingeren, tar de også hba1c. Detter er gjennomsnittsmåling av blodsukkernivået for de siste ukene. Dette tas i armen

Skrevet

Høres ut som det kan være lurt å ta en blodprøve i alle fall, vet ikke om du skal stikke i fingern også. Eller altså jeg kan ikke så mye om sånnt annet enn at det er lurt å ta blodprøve om noe virker som det er galt. 

Men slike stikk virker nok mye skumlere enn det egentlig er. Jeg tar blodprøve hver 14. dag og gruer meg aldri. Jeg pleide å være livredd, men det gikk fort over for å si det sånn. Om du sier i fra om at du er nervøs, som er veldig vanlig, så er de ekstra forsiktige.

Skrevet

TS her, takk for svar :)

Jeg synes kanskje jeg tisser litt mer enn vanlig (men lest om diabetes symptomer noen uker nå, og må noen ganger tisse når jeg tenker på det haha), men er vel ikke mer tørst (sånn rent bortsett fra at det er sommer så drikker gjerne mer da). Men når det er snakk om den type tørste som en med diabetes kan ha, hvordan er den annerledes enn vanlig tørste?

Grunnen til at jeg ville sjekke er at jeg noen ganger har blitt ganske kvalm rett før et måltid, men det har stort sett bare skjedd i sosiale sammenhenger, sjelden når jeg er alene. Men når jeg har vært sånn har jeg samtidig hatt en slags letthet følelse i kroppen som er ubehagelig, akkurat som om jeg ikke har "landet ordentlig" i kroppen og jeg blir urolig. Noen som kjenner til hva dette kan være?

Og for et par år siden var jeg på ferie i et varmt land, og akkurat idet jeg skulle spise ble jeg veldig dårlig, svimmel, kvalm, lett, yr, akkurat som om jeg ikke visste hva som skjedde. Det var ekstra varmt den dagen, og jeg merket at jeg ble bedre av å holde meg unna varmen etterpå. Men tisset enorme mengder... Det gikk iver etter at jeg kom hjem igjen. Så lurt på om det er en litt psykisk sammenheng her med at jeg kan bli kvalm i sosiale settinger npr jeg skal spise. siden dette kom plutselig idet jeg skulle spise.

Dessuten har noen nær meg nettopp vært akutt alvorlig syk og hadde naturlig nok angst for å dø. Så dette har nok også gjort meg mer nervød nå.

Skrevet

TS igjen :)

Den testen jeg snakker om på Boots apotek, er en de visstnok gjør på deg mens du er der, ikke en test du kjøper og bruker som hjemmetest. Så det var den jeg mente i toppen av tråden her.

Skrevet
57 minutter siden, Honey Dew skrev:

Har du plager som gjør at du mistenker at du har diabetes? Ekstrem tørste, kortpusthet og hyppig vannlatning er en av symptomene. Har du ikke det, tviler jeg på at du har diabetes.

I tillegg til blodsukkermåling der du blir stukket i fingeren, tar de også hba1c. Detter er gjennomsnittsmåling av blodsukkernivået for de siste ukene. Dette tas i armen

Legen min tar hbA1c i fingeren. Han har et sånt apparat som bruker 6 minutter på å finne resultatet.

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her, takk for svar :)

Jeg synes kanskje jeg tisser litt mer enn vanlig (men lest om diabetes symptomer noen uker nå, og må noen ganger tisse når jeg tenker på det haha), men er vel ikke mer tørst (sånn rent bortsett fra at det er sommer så drikker gjerne mer da). Men når det er snakk om den type tørste som en med diabetes kan ha, hvordan er den annerledes enn vanlig tørste?

Grunnen til at jeg ville sjekke er at jeg noen ganger har blitt ganske kvalm rett før et måltid, men det har stort sett bare skjedd i sosiale sammenhenger, sjelden når jeg er alene. Men når jeg har vært sånn har jeg samtidig hatt en slags letthet følelse i kroppen som er ubehagelig, akkurat som om jeg ikke har "landet ordentlig" i kroppen og jeg blir urolig. Noen som kjenner til hva dette kan være?

Og for et par år siden var jeg på ferie i et varmt land, og akkurat idet jeg skulle spise ble jeg veldig dårlig, svimmel, kvalm, lett, yr, akkurat som om jeg ikke visste hva som skjedde. Det var ekstra varmt den dagen, og jeg merket at jeg ble bedre av å holde meg unna varmen etterpå. Men tisset enorme mengder... Det gikk iver etter at jeg kom hjem igjen. Så lurt på om det er en litt psykisk sammenheng her med at jeg kan bli kvalm i sosiale settinger npr jeg skal spise. siden dette kom plutselig idet jeg skulle spise.

Dessuten har noen nær meg nettopp vært akutt alvorlig syk og hadde naturlig nok angst for å dø. Så dette har nok også gjort meg mer nervød nå.

Hvis du har ubehandlet diabetes så går mesteparten av dagen din med på å tisse og drikke, så jeg tror du kan føle deg ganske trygg.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Cyrus skrev:

Hvis du har ubehandlet diabetes så går mesteparten av dagen din med på å tisse og drikke, så jeg tror du kan føle deg ganske trygg.

Det gjorde det ikke med meg. Det var helt tilfeldig at de fant ut at jeg hadde utviklet det, så synes folk som mistenker det bør sjekke seg bare for sikkerhetskyld.

Anonymkode: a5474...6cd

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte jeg skal sjekke blodsukkeret mitt for å se om jeg kan ha diabetes. Jeg er livredd for sprøyter og å bli stukket, jeg besvimer.
 Er det verst å ta blodprøve eller å bli stukket fingeren? Hvis jeg tar en vanlig blodprøve, hva ellers sjekker de for?
 Hvis man skal avkrefte/bekrefte at man har høyt blodsukker, er det nok å bare teste i fingeren en stund etter å a spist?
 Ser at boots apotekene tilbyr blodsukker måling i fingeren, kan man få ligge hvis man tar testen der?
 Tenkte å sjekke blodtrykk også, men blodtrykket går jo naturlig opp når man er livredd, så tenkte å sjekke det senere :P

Jeg har ikke tatt blodprøve siden jeg var 15, nå er jeg litt over 30. Vet ikke om jeg egentlig bare burde ta en blodprøve for så sjekke andre ting og...

Et stikk i fingeren innebærer at man måler blodsukkeret de og da. Du skal da ikke ha spist eller drukket på minst fire timer i forkant av målingen. 

Ved å ta blodprøve fra armen eller andre steder, så måler manHBA1C. Det er langtidsmåling av blodsukkerverdien. 

Har du diabetes og er ung så vil du få symptomer i form av økt tørste og hyppigere toalettbesøk gjerne i kombinasjon med vekttap. 

Jeg ser ingen grunn til å gå på boots apotek og måle et blodsukker. Men er du usikker så drar du til legen. Boots apotek sine tester er for noe tid siden kraftig kritisert. De har scanning av føflekker og som tilbud. Der feilet de grovt på en pasient som stod frem i tv. Boots skal selge medisiner og ikke leke leger. Å støtte opp om den virksomheten bør ingen gjøre. 

Og til den oppi her som viser til at HBA1C kan taes i fingeren, det er ikke anbefalt. Fingerblodprøver blir lett unøyaktige prøver. 

Anonymkode: c3392...2db

Skrevet
7 timer siden, Raspberrypai skrev:

Det er vanlig at man drikker mer, og derfor urinerer mer når det er varmt om sommeren, og sjansen for å bli dehydrert er derfor større. Det du nevner som svimmel, lett, yr kan være dehydrering, men det kan også skyldes lavt blodsukker. Hadde du noen andre symptomer som kaldsvette, krampetrekninger eller disorientering? Dette ved sidenav at man føler seg lett, nærme å svime av og tåkesyn er vanlig ved hypoglykemi (lavt blodsukker). Men om det kun var svimmelhet, og en lett eller yr følelse så høres det ikke helt ut som lavt blodsukker, da tror jeg dehydrering er mer sannsynlig. 

Men hva legger du i at du tisser mer enn vanlig? Hvor mange ganger gjør du det i løpet av et døgn, og viktigere hvor ofte? Og opplever du å våkne av vannavlating om natten? Når blodsukkeret er høyt kan man ofte gå 5-6 ganger i timen og gjerne oftere hvis man går udiagnosert. Og tørsten du opplever ved diabetes er at slimhinnene i munnen tørker opp, og munnen vil føles knusk tørr hvor enn mye du drikker, og denne følelsen forsvinner ikke før man har fått ned blodsukkeret igjen. 

Men kvalme før måltid er ikke vanlig ved diabetes, med mindre man har høyt fastende blodsukker eller har høyt langtidsblodsukker (HbA1c). Det er nok vanligere derimot at man blir kvalm eller uvell om man får i seg veldig mye glukose (mat høyt på sukker og karbohydrater). Sånn som at man spiser is, kake, brus godteri og føler seg kvalm i etterkant, og heller ikke uvanlig at man spyr opp igjen maten dersom man har skyhøyt blodsukker.

Sist jeg var sånn at jeg ble kvalm før måltid var jeg på besøk hos noen og vi hadde gått fra frokost til kl 18 uten ordentlig mat, bare litt kjeks imellom. Vi var på stranda, men jeg var ikke sulten heller. Satt så på restaurant og var kjempekvalm, men spiste allikevel. Etterpå var jeg litt apatisk, og ville liksom ikke gjøre noe, følte meg litt varm men måtte nesten tvinge meg til å drikke vann  men kvalmen forsvant etter en stund. Dagen etter spiste vi frokost sent, så et par timer før spiste jeg sjokolade, rett da vi skulle spise frokost følte jeg meg veldig kvalm og lett og den følelsen av å ikke ha helt kontroll og som om jeg ikke hadde "landet i kroppen". Måtte legge meg ned slik jeg måtte på ferie to år siden. Dette er de to eneste gangene jeg måtte legge meg ned. Så dro jeg hjem til meg selv og var helt fin, spiste mer regelmessig og bedre mat for blodsukkeret, men en forskjølelse brøt ut dagen etter, så den kan ha bidratt til hvorfor jeg følte meg såpass ille som jeg gjorde de to dagene før med null matlyst.

Tisse 5-6 ganger i timen opplevde jeg da jeg ble var på ferie og det var så varmt. Og symptomene kom plutselig som jeg beskrev i en annen post over. Jeg svettet omtrent ikke etterpå til tross for varmen, mulig jeg kan ha hatt et mildt heteslag. Levde så på appelsinjuice og potetgull siden jeg ikke hadde matlyst. 

Men vanligvis når jeg blir kvalm i sosial setting og letthetsfølelse så går det over litt etter jeg har spist. 1-2 mnd siden det skjedde sist, jeg var fin da jeg spiste med venner i helga.

men ellers: står omtrent aldri opp om natta for å tisse. Tisser kanskje nå 6-9 ganger om dagen, vil ikke si jeg er unormalt tørst eller tørr i munnen. Prøver å unngå godteri nå og hvitt brød etc, men vanskelig å unngå helt. Tar nå til og med krom tilskudd. Har iallefall før ofte vært plaget med lavt blodsukker på jobb hvis det tar for lang tid til jeg har spist, som jeg ofte kunne løse med godteri..... Jeg er ganske slank, bmi 19.

Skrevet

Samboeren min har diabetes og han stikker littt på siden av fingertuppen istedet for midt på, som mange hos legen ofte gjør. Det er jo midt på fingertuppen vi er mest følsom, så spør om de kan stikke litt på siden istedet.

Anonymkode: 4bddc...9ea

Skrevet

Det er veldig lett å finne utav, istedet for å jakte etter symptomer.  Stikk deg i fingeren og mål fastende blodsukker. Måler du over 7 så har du diabetes. 5-6 er grenseverdier og bør følges opp av lege. Alt under det tyder på at du ikke har diabetes.

Det gjør ikke vondt, ingen grunn til å utsette det. 

Anonymkode: 860e4...e48

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig lett å finne utav, istedet for å jakte etter symptomer.  Stikk deg i fingeren og mål fastende blodsukker. Måler du over 7 så har du diabetes. 5-6 er grenseverdier og bør følges opp av lege. Alt under det tyder på at du ikke har diabetes.

Det gjør ikke vondt, ingen grunn til å utsette det. 

Anonymkode: 860e4...e48

5,6 er det vanligste nivået på blodsukker. En kan ikke være så bestemt at man sier at alt over 7 ER diabetes. Dette skal legen utrede og det skal mer til enn å måle blodsukker EN gang for å finne ut om en er diabetiker.

Hilsen diabetiker

Anonymkode: 49ebc...79e

• Liker 1
Skrevet

Og til den oppi her som viser til at HBA1C kan taes i fingeren, det er ikke anbefalt. Fingerblodprøver blir lett unøyaktige prøver. 

Anonymkode: c3392...2db

Nåja. Både sykehusene og fastlegene har en utstrakt bruk av blod tatt fra finger til HbA1C.

Det er vel heller selve hurtigtesten som ikke et like nøyaktig mht alle siffer bak komma, ikke at blodet et hentet fra en finger istedet for gr en vene i armen.

Anonymkode: b59f3...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...