Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 #1 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) Uansett hvordan og hvor ofte jeg vasker stuegulvet vårt i vinyl så blir det ikke rent! Det føles i alle fall ikke sånn. Det ligger alltid igjen smuss/støv etter å ha dratt over med vaskekosten/støvsugeren, og man sitter nærmest fast med sokkene når man tråkker over det, selvom det er rengjort. Jeg gir nesten helt opp - hjelp! Antar at gulvet er rundt 10 år + gammelt, virker som om det er blitt litt matt. Går det an å redde det med boning eller polish? I så fall hvilke produkter og hvordan ville dere gjort det (helst uten å leie inn maskiner)? Må jeg fjerne alle møblene fra rommet for å gjøre en slik jobb? Og generelt hvordan vasker/behandler dere vinylgulvet deres i det daglige? Trenger virkelig alt av tips, råd og hjelp jeg kan få, for gulvet mitt er virkelig et mareritt! Flaut er det også! Dette er altså i en stue hvor det bla. farter små barn (som gjerne griser litt innimellom) + katt. Tusen takk på forhånd! Endret 21. august 2016 av Hallo123456789 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #2 Del Skrevet 21. august 2016 Hva slags vaskemiddel bruker du? Anonymkode: a560e...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #3 Del Skrevet 21. august 2016 Nå i det siste har jeg brukt Jif allrent sitron, har også prøvd å vaske med eddik, zalo osv. Har til tider vært helt desperat for å få det ordentlig rent uten alt dette som sitter som klistret igjen i gulvet :-( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #4 Del Skrevet 21. august 2016 Ingen som har noen gode tips eller råd, eller erfaring med slikt gulv? Må nevne at det var forrige eier som la gulvet da han pusset opp stuen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #5 Del Skrevet 21. august 2016 Google vinylgulv og vedlikehold Anonymkode: 2bd64...f4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #6 Del Skrevet 21. august 2016 Prøv med Casco grovrent. Anonymkode: a560e...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #7 Del Skrevet 21. august 2016 Vi hadde vinyl på studentboligen jeg bodde på, og der ble fellesarealene bonet en gang i året. Det var mye lettere å vaske gulvet når de var nybonet. Så det er nok lurt å gjøre det hjemme også. Var også en periode jeg hadde sommerjobb som bussvasker, der ble også gulvene bonet hver sommer etter en grundig vask av hele bussen. Det ble stor forskjell på gulvene før/ etter boning. Alt bør ut før boning, og gulvet må være godt vasket først. Hadde tatt meg en tur til malia, eller en annen butikk og fått råd om gode produkter og hvordan det skal gjøres. Husker ikke nå hva vi brukte, da det er 10-15 år siden jeg gjorde dette. Anonymkode: 0e7c2...e12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #8 Del Skrevet 21. august 2016 Takk for svar. Har googlet, men kommer mest opp info om vaskefirmaer som kan gjøre jobben... Ser at man på feks linoleum kan bruke et produkt som heter i-vax. Kan det fungere på vinyl? Noen som har noe erfaring med det produktet, om det hjelper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 21. august 2016 #9 Del Skrevet 21. august 2016 32 minutter siden, Hallo123456789 skrev: Uansett hvordan og hvor ofte jeg vasker stuegulvet vårt i vinyl så blir det ikke rent! Det føles i alle fall ikke sånn. Det ligger alltid igjen smuss/støv etter å ha dratt over med vaskekosten/støvsugeren, og man sitter nærmest fast med sokkene når man tråkker over det, selvom det er rengjort. Jeg gir nesten helt opp - hjelp! Antar at gulvet er rundt 10 år + gammelt, virker som om det er blitt litt matt. Går det an å redde det med boning eller polish? I så fall hvilke produkter og hvordan ville dere gjort det (helst uten å leie inn maskiner)? Må jeg fjerne alle møblene fra rommet for å gjøre en slik jobb? Og generelt hvordan vasker/behandler dere vinylgulvet deres i det daglige? Trenger virkelig alt av tips, råd og hjelp jeg kan få, for gulvet mitt er virkelig et mareritt! Flaut er det også! Dette er altså i en stue hvor det bla. farter små barn (som gjerne griser litt innimellom) + katt. Tusen takk på forhånd! Slutt å bruk grønnsåpe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #10 Del Skrevet 21. august 2016 Et øyeblikk siden, prt90 skrev: Slutt å bruk grønnsåpe Bruker ikke grønnsåpe! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #11 Del Skrevet 21. august 2016 30 minutter siden, Hallo123456789 skrev: Nå i det siste har jeg brukt Jif allrent sitron, har også prøvd å vaske med eddik, zalo osv. Har til tider vært helt desperat for å få det ordentlig rent uten alt dette som sitter som klistret igjen i gulvet :-( Der har du for eddiken din. Den skal i alle fall ikke på plastmaterialer like lite som grønnsåpe (for det har vel og blitt brukt?). Finn frem salmiakk og varmt vann. Prøv deg forsiktig frem i et hjørne eller annet ite synlig område. Om beøegget kan reddes eller må skiftes er umulig å si når en ikke får sett det og kjent på det. Anonymkode: 9ec0f...0f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #12 Del Skrevet 21. august 2016 16 minutter siden, Hallo123456789 skrev: Takk for svar. Har googlet, men kommer mest opp info om vaskefirmaer som kan gjøre jobben... Ser at man på feks linoleum kan bruke et produkt som heter i-vax. Kan det fungere på vinyl? Noen som har noe erfaring med det produktet, om det hjelper? Når du nå har "klister" på gulvbelegget så nytter det ikke å påføre mer kjemikalier i form av bonevoks. Først må du få bort at som limer om det er mulig. Jeg misstenker at din behandling blant annet med eddik har fått plasten til å bli sticky wog dermed ødelagt permanent. Anonymkode: 9ec0f...0f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #13 Del Skrevet 21. august 2016 Må nevnes at eddik ble brukt som desperat løsning etter å ha prøvd alt! Dvs: gulvet var allerede matt/seigt før det ble prøvd vasket med eddik :-( Aner ikke hva slags vaskemidler forrige eier brukte. Merker jeg er litt skeptisk til å prøve salmiakk, sikker på at det ille ødelegger mer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #14 Del Skrevet 21. august 2016 Dette gulvet vil jeg ikke uttale meg mer om uten å personlig se det. Med din beskrivelse av gulvet så ville jeg fjernet det, i går. Fordi der er barn i husstanden, om med den beskrivelsen du gir så avgir ganske sikkert gulvet uønskede MVOC/VOC Til inneklimaet som igjen vil være uheldig å puste i, særlig for barn. Anonymkode: 9ec0f...0f1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 21. august 2016 Forfatter #15 Del Skrevet 21. august 2016 (endret) For det blotte øyet ser gulvet pent ut, problemet er at det er seigt, matt i overflaten og støv/smuss sitter igjen. Ikke noe muggsopp som er problemet ;-) Endret 21. august 2016 av Hallo123456789 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 22. august 2016 #16 Del Skrevet 22. august 2016 Har du prøvd med bare vann? Seigt gulv kan være et tjukt lag med vaskemidler 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 22. august 2016 Forfatter #17 Del Skrevet 22. august 2016 1 time siden, prt90 skrev: Har du prøvd med bare vann? Seigt gulv kan være et tjukt lag med vaskemidler Har prøvd med bare vann også, men det er leeenge siden og tror det var lunkent. Kan jo prøve å vaske med kokvarmt og se hvordan det blir.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallo123456789 Skrevet 22. august 2016 Forfatter #18 Del Skrevet 22. august 2016 Oppdatering (i tilfelle andre med trassig vinylgulv leser dette) : Det ser ut til at vask med kokvarmt vann løser problemet med seigt gulv og smuss som legger seg. Får se om det har løst problemet med matt overflate også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
prt90 Skrevet 23. august 2016 #19 Del Skrevet 23. august 2016 12 timer siden, Hallo123456789 skrev: Oppdatering (i tilfelle andre med trassig vinylgulv leser dette) : Det ser ut til at vask med kokvarmt vann løser problemet med seigt gulv og smuss som legger seg. Får se om det har løst problemet med matt overflate også. Det seige var nok vaskemiddel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå