Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger innspill, tips, råd om hvordan jeg skal få dette gjort ryddig og ordentlig.

naboen har kjøpt en liten del av tomten min, vi er enige om pris. Skal jeg sende han en regning? Dvs ferdigutfylt giro( er privatperson så kan jo ikke sende regning i den forstand ).eller skriver vi bare en enkel salgskontakt med betalingsinformasjon på avtalen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med kommunen, eller statens kartverk. De vil trenge å registrere ny eier av delen av eiendommen.

I forhold til betaling vil en salgskontrakt være nok. Men dere ikke stoler på hverandre kan det være lurt å la det gå via en nøytral tredje person.

• Liker 3
Skrevet

Nei naboen er ordentlige  og redelige folk. 

Hva bør med i kontrakten?

Skrevet
13 timer siden, stan skrev:

Ta kontakt med kommunen, eller statens kartverk. De vil trenge å registrere ny eier av delen av eiendommen.

I forhold til betaling vil en salgskontrakt være nok. Men dere ikke stoler på hverandre kan det være lurt å la det gå via en nøytral tredje person.

Skrevet

Du må ha salgs kontrakt, og tinglyse salget ellers er det ikke gyldig. Faktura er din monste sak, gi han kontonummeret ditt og be han overføre pengene. 

Anonymkode: 306e0...47b

• Liker 1
Skrevet

Det bør stå beskrivelse av området. Helst med gårds og bruksnummer, derfor må kommune innvolveres. Slik at det ikke er tvil om grenser. 

Eventuelt andre rettigheter som følger med. Veirett? 

Hvordan oppgjøret skal skje. Dato for overtakelse. 

Men det er lurt å sjekke med kommunen. Vi kjøpte et stykke på ca 20 kvm som en del av en større handel. Det var endel formaliteter, stykket måtte skilles ut, få eget bruksnummer og føyes til resten av eiendommen. Kommunen gjorde alt. Vi fikk til slutt bare skjøtet på hele eiendommen. 

Skrevet

hvis det ikke er så stort område som selges (husker ikke hvor mange prosent av orginal eiendommen), så kan det hende at grensejustering er en bedre løsning enn å skille det ut med eget gårds og bruks nummer....
men igjen... snakk med kommunen...!

• 3 uker senere...
Skrevet
Den ‎24‎.‎08‎.‎2016 at 9.06, jupiter_c skrev:

hvis det ikke er så stort område som selges (husker ikke hvor mange prosent av orginal eiendommen), så kan det hende at grensejustering er en bedre løsning enn å skille det ut med eget gårds og bruks nummer....
men igjen... snakk med kommunen...!

Det er kun ett stykke på 1m*30 meter, som skal flyttes fra ene tomten over til andre. Så ja, det er grensejustering, men at naboen skal betale for denne biten.

Skrevet

Ville ha ringt Kartverket og spurt.

Skrevet
Et øyeblikk siden, Gullik skrev:

Ville ha ringt Kartverket og spurt.

Alt er igrunn godkjent av kommunen, bare at betalingen og kontrakten oss imellom gjenstår... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...