Gå til innhold

Hvordan unngå grålig/gul overmadrass?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ny seng og vil at den skal holde seg fin lengst mulig. Har overmadrass med vaskbart trekk, så jeg vil sørge for å vaske dette jevnlig. Men min forrige overmadrass ble raskt gulig/grålig. Sannsynligvis på grunn av slitasje og svette. Finnes det noe jeg kan legge over overmadrassen for å beskytte den? Jeg vil jo samtidig bevare overmadrassens effekt. Tror ikke et ekstra laken under holder, for når en er varm/svetter så går jo det raskt gjennom tynne laken. 

Anonymkode: 2c40a...186

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kjøpt ny seng og vil at den skal holde seg fin lengst mulig. Har overmadrass med vaskbart trekk, så jeg vil sørge for å vaske dette jevnlig. Men min forrige overmadrass ble raskt gulig/grålig. Sannsynligvis på grunn av slitasje og svette. Finnes det noe jeg kan legge over overmadrassen for å beskytte den? Jeg vil jo samtidig bevare overmadrassens effekt. Tror ikke et ekstra laken under holder, for når en er varm/svetter så går jo det raskt gjennom tynne laken. 

Anonymkode: 2c40a...186

Vi har beskyttelsestrekk fra Tempur på overmadrassen vår. Tempur den og. Det fungerer utmerket. Bytter annen hver gang vi bytter laken og vasker på 60 grader. De koster 7 - 800 kroner pr stykk til dobbel seng, men vel verdt pengene.

Anonymkode: f6360...82d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å pule mindre og unngå å mige på deg. Bruk truseinnlegg så du ikke søler utflod. 

Anonymkode: ab1de...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved å pule mindre og unngå å mige på deg. Bruk truseinnlegg så du ikke søler utflod. 

Anonymkode: ab1de...4a3

Gul madrass kommer ikke av utflod, din løk. Eller avgir underlivet ditt flere liter med utflod daglig?

Anonymkode: 1e110...09a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får du kjøpt gode og vaskbare madrassbeskyttere til en rimelig pris http://www.ikea.com/no/no/search/?query=Madrass-+og+putebeskyttere&sorting=price

Anonymkode: af93d...67b

Man svetter bl.a. mye mer i sengen enn man tror og vi har "Rosendun" madrassbeskytter fra IKEA som fungerer kjempebra. Har vasket den utallige ganger på 60 grader i løpet av de to årene vi har hatt den og den er like fin. Det samme er overmadrassen. Vi har til og med hunder i sengen og nå sist var det en som hadde fått et sår som hadde væsket ganske mye i løpet av natten. I stedet for at det havnet i overmadrassen (Den ville ha vært ødelagt) ble det fanget opp av madrassbeskytteren som for anledningen ble kokvasket. Ligger rolig under lakenet gjør den også uten at det blir klamt og ekkelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leo skrev:

Man svetter bl.a. mye mer i sengen enn man tror og vi har "Rosendun" madrassbeskytter fra IKEA som fungerer kjempebra. Har vasket den utallige ganger på 60 grader i løpet av de to årene vi har hatt den og den er like fin. Det samme er overmadrassen. Vi har til og med hunder i sengen og nå sist var det en som hadde fått et sår som hadde væsket ganske mye i løpet av natten. I stedet for at det havnet i overmadrassen (Den ville ha vært ødelagt) ble det fanget opp av madrassbeskytteren som for anledningen ble kokvasket. Ligger rolig under lakenet gjør den også uten at det blir klamt og ekkelt.

Takk for at du deler av dine erfaringer! :blomst:

Jeg har også vaskbare overmadrasser fra Ikea. Men de er ikke i salg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket på overmadrassen bør også vaskes noen ganger i året. Gjerne samtidig med at den snus. Og uansett bør overmadrasser byttes ca. hvert femte år for det vil uansett havne en god del svette og annet i den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en billig madrassbeskytter fra jysk. Helt topp. Vasker den innimellom i vaskemaskinen.

Anonymkode: 62739...eee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du deler av dine erfaringer! :blomst:

Jeg har også vaskbare overmadrasser fra Ikea. Men de er ikke i salg nå.

Hva mener du? Med mindre du mente nå midt på natten så er madrassbeskytteren jeg nevnte i salg hos IKEA. Du kan til og med kjøpe den på nett. De har også overmadrasser med vaskbare trekk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leo skrev:

Hva mener du? Med mindre du mente nå midt på natten så er madrassbeskytteren jeg nevnte i salg hos IKEA. Du kan til og med kjøpe den på nett. De har også overmadrasser med vaskbare trekk.

Jeg forsto at det var madrassbeskyttere du forklarte om.

Men jeg har i tillegg (ganske tynne) vaskbare overmadrasser. Jeg sjekket på Ikea, men de som jeg har (kjøpt for ca 15 år siden) er ikke i salg nå. De overmadrassene som jeg har er ca 2 cm tykke og kan vaskes på 60 grader. Men det kreves at man har tilgang på en stor vaskemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Leo skrev:

Den jeg har, ligner på denne (men denne er i barnestr) http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/40150295/

VYSSA TULTA Overmadrass IKEA Kan vaskes i maskin – enkel å holde ren. Luft kan sirkulere gjennom madrassen, noe som gir et behagelig sovemiljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsto at det var madrassbeskyttere du forklarte om.

Men jeg har i tillegg (ganske tynne) vaskbare overmadrasser. Jeg sjekket på Ikea, men de som jeg har (kjøpt for ca 15 år siden) er ikke i salg nå. De overmadrassene som jeg har er ca 2 cm tykke og kan vaskes på 60 grader. Men det kreves at man har tilgang på en stor vaskemaskin.

Overmadrasser som er så tynne at de i sin helhet kan puttes i en vaskemaskin er jo strengt tatt ingen vits i. Skal overmadrassen komplettere madrassen under må den være tykkere. Det er også IKEA sine nå og har derfor vaskbart trekk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Leo skrev:

Overmadrasser som er så tynne at de i sin helhet kan puttes i en vaskemaskin er jo strengt tatt ingen vits i. Skal overmadrassen komplettere madrassen under må den være tykkere. Det er også IKEA sine nå og har derfor vaskbart trekk.

Jeg forstår. Takk for råd! :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Et øyeblikk siden, Leo skrev:

Det minner mer om en madrassbeskytter enn en overmadrass, ja! ;)

Du har rett i det :)

Jeg sov rett på gulvet på en slik en natt (auau, det var ikke godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skifte sengetøy ofte som i et par ganger i uken bidrar også til å holde madrassen fine. Som sagt svetter de fleste av oss ganske mye mens vi sover og de færreste av oss ville vel ha funnet på å gå i den samme t-skjorten en uke i strekk samtidig som mange gjerne skifter sengetøy hver 14. dag eller enda sjeldnere. Rent sengetøy er dessuten billig luksus som de fleste som har fysisk kapasitet til å skifte det selv kan unne seg ofte! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...