AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Jeg er ei dame på 168 cm og 76 kg. Pæreformet, har mye lår, hofte og mage. Jeg har vanligvis altfor god matlyst, og har pleid å måtte spise hver andre time for å ikke bli regelrett dårlig. Men på tirsdag forsvant matlysten helt brått, og jeg gadd ikke dytte i meg mat jeg ikke ville ha. Jeg følte meg heller ikke dårlig etter å ikke ha spist noe særlig. Dagen etter var matlysten likedan, men jeg fikk i meg litt. Spiste litt yoghurt og Skyr. Så bestemte jeg meg rett og slett for å kutte ut brød (er ikke gått inn for annen kostholdsendring nå, annet enn å droppe snop) og for å få en oversikt over hvor mye kalorier jeg faktisk fikk i meg. Jeg har Myfitnesspal hvor jeg registrerer måltider. Der har jeg et mål om 1200 kalorier hver dag, for en vektøkning på 1 kg i uka (har satt på at jeg er svært lite aktiv, og det stemmer for såvidt, men jeg er faktisk begynt å trene 30 day shred nå). Problemet er at jeg sliter med å nå mine 1200 kalorier. Likevel føler jeg meg opplagt og fornøyd. Jeg føler meg faktisk mer opplagt enn noen gang. I dag har jeg spist dette: 40 gram havregryn m/1 dl Oatly havre (havremelk). Hamburger (ja, brødet også - vi var ute, så var eneste som var tilgjengelig). 3-4 dl. hjemmelaget fiskesuppe med melk, fløte, sei og masse gode grønnsaker. 3 maiskaker med chiafrø, 3 osteskiver, 3 kalkunskinker + smør under skiva for å ikke gå i totalt underskudd av kalorier i dag. Jeg mangler fremdeles 150 kalorier ifølge Myfitnesspal. Jeg har inntatt kveldsmaten, jeg er ikke mer sulten for i dag. Dagene mine ser omtrent slik ut, med unntak av hamburgeren. Til lunsj har jeg til nå hatt yoghurt/Skyr m/musli + nøtter litt senere, men tanken er å gå over til salater med mye grønt og godt, og heller ha yoghurt og/eller nøtter som mellommåltid. Hva tenker dere som er litt inn i dette? Stemmer Myfitnesspal eller lever jeg i en uvirkelig drøm, hvor jeg egentlig får i meg altfor mye? Spiser jeg for lite/mye, får jeg for lite i meg næringsmessig? Er redd jeg tar meg vann over hodet, og begir meg ut på ting jeg ikke vet noen ting om, og egentlig gjør ting helt galt, som igjen vil slå tilbake på meg selv (f.eks tilbakevendene fedme eller næringsmangler). Anonymkode: dcc43...d4e
Prestekragen Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Syns dette virker helt fint jeg. Tror det er viktigere å gå på hvordan man føler seg, enn akkurat hvor mange kalorier man inntar, så lenge man ikke overgår totalt. Du skal ikke spise når du ikke er sulten heller 1
Pringle Skrevet 22. august 2016 #3 Skrevet 22. august 2016 MFP gir deg bare summen av alt du har logget, og om det samsvarer med hva du faktisk har spist, kommer an på om informasjonen i databasen for de enkelte matvarene, og mengden av dem, er riktig. Det må du nesten sjekke selv - mot næringsdeklarasjon på pakka eller matvaretabellen.no. Hvis du lager mat selv, bruk oppskriftsmodulen på MFP. Når man starter med et nytt opplegg, er man gjerne ganske entusiastisk, og å innimellom spise litt mindre enn vanlig, har ingen vondt av (hvis man ikke har sykdommer el l som tilsier noe annet, selvfølgelig). Men å konsekvent spise for lite, klarer man ikke lenge, enten "sprekker" man, eller så blir det spiseforstyrrelse. 1200 kalorier er mindre enn hensiktsmessig for deg, siden du bruker ca 2100 pr døgn og du bare kan bruke opp fettreserver tilsvarende ca 750 gram pr uke - et grovt anslag, basert på http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ og 1% av din totale vekt som max - tilsier at du bør ligge på minst 1350 kalorier pr dag for å få optimalt utbytte av slankingen. Når det kommer til matvalg, må du finne ut av dette selv, men for de aller fleste er det unødvendig å kutte ut noe eller spise på en spesiell måte. Generelt gjelder det at variasjon er bra for helsa, siden det øker sjansen for at man får i seg alt man skal av næringsstoffer (og ikke for mye av noe), og at man ikke går lei. Å gå lei er den største trusselen mot effektiv slanking, siden man da ikke går over til et normalt sunt kosthold, men tilbake det man hadde før, eller et verre. Myfitnesspals totalt føringsløse tilnærming kan være uvant, men det vil hjelpe deg til å forstå hvordan det du gjør, påvirker hvordan du føler deg. Juster matinntak og trening slik at du holder deg opplagt - over tid, også, det er det som teller - og passe mett og fornøyd, og går ned i en passe fart (inntil 1% pr uke i gjennomsnitt, som nevnt).
Vesentlig Skrevet 22. august 2016 #4 Skrevet 22. august 2016 Høres ganske riktig ut, men 150 kcal kan man ganske lett få til med en bar, litt nøtter, en melkebasert kaffe, litt juice/smoothie eller en liten sjokolade. Du kan feks ha litt avokado også på riskakene eller litt nøtter i grøten eller melk med mer fett eller fløte i kaffen. Kroppen er et ganske utrolig maskineri som tilpasser seg det meste. Fint om man ikke vil opp/ned, men litt irriterende for dem som prøver å gå opp/ned. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig enda, men kan være verdt å undersøke hva som kan være årsaken om det vedvarer i flere uker fremover.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #5 Skrevet 22. august 2016 Jeg skjønner ikke dette. Du er overvektig og vil ned i vekt og bekymrer deg over at du ikke spiser mer Er du mett og fornøyd så skal du ikke tvinge i deg mat. Anonymkode: 9a2e4...c16 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #6 Skrevet 22. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke dette. Du er overvektig og vil ned i vekt og bekymrer deg over at du ikke spiser mer Er du mett og fornøyd så skal du ikke tvinge i deg mat. Anonymkode: 9a2e4...c16 Bekymringen kan jeg lett forklare deg! Kalorier inn - kalorier ut. Det som går inn, skal ut og det som går ut må også inn. Her vil jeg gå for å ta mindre inn enn det som går ut, men jeg skal jo også "overleve" og ha et godt liv imens. Det jeg er redd for, er jo å spise feil! At jeg ikke får nok næring, rett og slett. At jeg før eller siden, som Pringle nevner, ikke klarer å holde meg opplagt og frisk - i lengden. Jeg er ikke drevet i dette emnet, det er derfor jeg spør her. Jeg har ikke lyst å ta av meg ti kilo bare for at 20 skal komme på igjen... Anonymkode: dcc43...d4e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #7 Skrevet 22. august 2016 5 timer siden, Pringle skrev: MFP gir deg bare summen av alt du har logget, og om det samsvarer med hva du faktisk har spist, kommer an på om informasjonen i databasen for de enkelte matvarene, og mengden av dem, er riktig. Det må du nesten sjekke selv - mot næringsdeklarasjon på pakka eller matvaretabellen.no. Hvis du lager mat selv, bruk oppskriftsmodulen på MFP. Når man starter med et nytt opplegg, er man gjerne ganske entusiastisk, og å innimellom spise litt mindre enn vanlig, har ingen vondt av (hvis man ikke har sykdommer el l som tilsier noe annet, selvfølgelig). Men å konsekvent spise for lite, klarer man ikke lenge, enten "sprekker" man, eller så blir det spiseforstyrrelse. 1200 kalorier er mindre enn hensiktsmessig for deg, siden du bruker ca 2100 pr døgn og du bare kan bruke opp fettreserver tilsvarende ca 750 gram pr uke - et grovt anslag, basert på http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ og 1% av din totale vekt som max - tilsier at du bør ligge på minst 1350 kalorier pr dag for å få optimalt utbytte av slankingen. Når det kommer til matvalg, må du finne ut av dette selv, men for de aller fleste er det unødvendig å kutte ut noe eller spise på en spesiell måte. Generelt gjelder det at variasjon er bra for helsa, siden det øker sjansen for at man får i seg alt man skal av næringsstoffer (og ikke for mye av noe), og at man ikke går lei. Å gå lei er den største trusselen mot effektiv slanking, siden man da ikke går over til et normalt sunt kosthold, men tilbake det man hadde før, eller et verre. Myfitnesspals totalt føringsløse tilnærming kan være uvant, men det vil hjelpe deg til å forstå hvordan det du gjør, påvirker hvordan du føler deg. Juster matinntak og trening slik at du holder deg opplagt - over tid, også, det er det som teller - og passe mett og fornøyd, og går ned i en passe fart (inntil 1% pr uke i gjennomsnitt, som nevnt). Jeg skjønte ikke helt, mener du MFP kan oppgi feil informasjon om de enkelte matvarene? Jeg har vært i tvil om enkelte og har da sjekket pålegget ol., for å se at det stemmer. Men MFP har veldig mange av de tingene jeg spiser, med samme merke og også matvaretabellen sin næringsdeklarasjon. Forekommer det feil der, sånn at jeg bør sjekke opp alt jeg spiser da? Det er ikke det at jeg er entusiastisk - jeg spiser jo til jeg er mett. Jeg er bare ikke mer sulten. Hva kan du anbefale å tilføye kosten som kan gi litt ekstra, men som også er sunt? Jeg har prøvd med litt bremykt på maiskakene, spiser ellers avokado og gulost. Jeg sliter likevel med å komme i mål mtp kalorier. Jeg har forresten kuttet brød pga IBS, i håp om at det skal hjelpe litt. Har lenge mistenkt at jeg ikke tåler hvete og/eller gluten så bra. Takk for godt svar! Du er gull. Anonymkode: dcc43...d4e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #8 Skrevet 22. august 2016 5 timer siden, Vesentlig skrev: Høres ganske riktig ut, men 150 kcal kan man ganske lett få til med en bar, litt nøtter, en melkebasert kaffe, litt juice/smoothie eller en liten sjokolade. Du kan feks ha litt avokado også på riskakene eller litt nøtter i grøten eller melk med mer fett eller fløte i kaffen. Kroppen er et ganske utrolig maskineri som tilpasser seg det meste. Fint om man ikke vil opp/ned, men litt irriterende for dem som prøver å gå opp/ned. Jeg ville ikke bekymret meg noe særlig enda, men kan være verdt å undersøke hva som kan være årsaken om det vedvarer i flere uker fremover. Ja, du har jo rett i at jeg enkelt kan øke det på den måten du nevner. Spiser avokado ganske ofte da Jeg har tenkt at det bare er en tilvenningsfase nå, hvor jeg er forsiktig på starten av dagen (spiser meg mett, men spiser for lett mat rett og slett) fordi jeg er usikker på hvor mye middagen vil ligge på, så jeg er redd for å overstige kaloriemengden. Så når kvelden kommer, har jeg fått i meg altfor lite. Så spiser jeg godt da (nærmest til jeg er stappmett), gjerne disse maiskakene med avokado, kylling/kalkunskinke og gulost (det er overraskende mye kalorier i gulost!)... Men totalmengden kalorier er rett og slett ikke mye likevel. Ikke nok. Spiser jeg sjokolade eller annet sukker-søtt, kan du banne på at jeg sprekker. Jeg har hatt en hinsides sukkeravhengighet et års tid nå. Jeg får vel bare bli flinkere på dagtid til å spise nøtter og div, så får jeg heller være forsiktig på kvelden i tilfelle det blir litt mye. Takk for svar! Anonymkode: dcc43...d4e
Pringle Skrevet 22. august 2016 #9 Skrevet 22. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønte ikke helt, mener du MFP kan oppgi feil informasjon om de enkelte matvarene? Jeg har vært i tvil om enkelte og har da sjekket pålegget ol., for å se at det stemmer. Men MFP har veldig mange av de tingene jeg spiser, med samme merke og også matvaretabellen sin næringsdeklarasjon. Forekommer det feil der, sånn at jeg bør sjekke opp alt jeg spiser da? Det er ikke det at jeg er entusiastisk - jeg spiser jo til jeg er mett. Jeg er bare ikke mer sulten. Hva kan du anbefale å tilføye kosten som kan gi litt ekstra, men som også er sunt? Jeg har prøvd med litt bremykt på maiskakene, spiser ellers avokado og gulost. Jeg sliter likevel med å komme i mål mtp kalorier. Jeg har forresten kuttet brød pga IBS, i håp om at det skal hjelpe litt. Har lenge mistenkt at jeg ikke tåler hvete og/eller gluten så bra. Takk for godt svar! Du er gull. Anonymkode: dcc43...d4e Matvarene er lagt inn av brukere, og de kan ha gjort feil, med eller uten vilje. Det kan også være opplysninger som stemmer, men ikke for den varen du har, men for en annen med samme navn eller en tidligere oppskrift/annen størrelse/annet land. Hvis opplysningen stemmer med det som står i matvaretabellen eller på etiketten, er det så riktig som det kan få blitt. Unngå for all del andre medlemmers oppskrifter/retter, du kan ikke vite hva som er i dem eller mengdeforhold av ingredienser. Mitt poeng var at du ikke nødvendigvis vil kjenne effekten av "underspisingen" før etter en stund, og da vil du kjenne et behov for å "ta igjen det tapte". Men hvis du har logget litt for få kalorier, betyr det at du spiser du mer enn du tror, og da vil det være grunnen til at du er god og mett på tilsynelatende veldig få kalorier. Så dobbeltsjekk loggføringen, vei alt, pass få å få med alt av sauser og dressinger og stekeoljer, og hvis du fremdeles ikke er i mål, så legg til noe du har lyst på. Hvis du mistenker glutenallergi, så kom deg til legen og få undersøkt dette. Å kutte ut gluten for så å reintrodusere det, gir noen fryktelige lidelser hvis du virkelig har glutenallergi, og du må spise gluten i flere uker før du kan testes. IBS er noe annet. Man kan ha hveteallergi, også. Men det er virkelig ikke så utbredt som man kan få inntrykk av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå