AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #1 Skrevet 21. august 2016 Jeg er så bekymret og har så vondt fordi min sønn på snart 6 år har vanskeligheter med å få venner. Han ble utestengt fra lek i den første barnehagen han gikk, vi byttet han tilslutt til en ny barnehage, og der ble han godtatt og fikk flere venner. Dessverre byttet vi han for sent, så han gikk i den bra barnehagen i underkant av et år. Jeg ser han har dårlig selvtillit, og jeg tror det er pga all utestengingen han opplevde i den første barnehagen. Nå er det skolestart, og han har vært på aktivitetsskole nå i tre uker i forkant av skolestart. Jeg ser at han prøver å komme inn i lek med de andre, men de behandler han som luft. Det er mange gutter på hans alder der, men han får ikke kontakt med en eneste en. Jeg har snakket flere ganger med de voksne, og de tar han med på fellesleker, men ingen av barna velger han. Min sønn er egentlig en livlig og morsom gutt, noe som han fikk være i den bra barnehagen, men nå har han begynt å få vondt i magen hver dag, sover lite, spiser lite, sier mindre. Jeg vet det er fordi han har sluttet i barnehagen og begynt på aks og i morgen skole, og han kjenner ingen og ingen slipper han inn. Det er så vondt å se at han ikke er seg selv. Jeg har meldt han på speider nå, og har krevd at de ansatte må hjelpe han mer, men jeg føler meg så hjelpesløs og så maktesløs. Hvor lenge skal jeg se på at han går alene og har det vondt? Jeg er redd han aldri vil få en venn, og vi vet alle hva ensomhet og utestenging kan føre til. Vet noen om det er noe sted jeg kan finne en venn til han, vet jo at det er flere som han som trenger en venn, men problemet er at de selvfølgelig ikke er der som han er tydeligvis. Det er ingenting "galt" med han, annet enn dårlig selvtillit. Har noen noen råd? Finnes det noen andre 6 år gamle gutter der ute som trenger en venn? Anonymkode: ffd10...5ad
Frøken Mitzi Skrevet 21. august 2016 #2 Skrevet 21. august 2016 Har dere noen i nabolaget som skal begymne i klassen hans? Hva om du tar kontakt med foreldre til klassekompiser og foreslår.å finne på noe sammen(utflukt i skogen, spille fotball på skoleplassen, grille på bål osv) både guttene og foreldre/mor/far? Det er kanskje enklere for han å bli kjent med flere om han kjenner noen fra før.
Sh999 Skrevet 21. august 2016 #3 Skrevet 21. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så bekymret og har så vondt fordi min sønn på snart 6 år har vanskeligheter med å få venner. Han ble utestengt fra lek i den første barnehagen han gikk, vi byttet han tilslutt til en ny barnehage, og der ble han godtatt og fikk flere venner. Dessverre byttet vi han for sent, så han gikk i den bra barnehagen i underkant av et år. Jeg ser han har dårlig selvtillit, og jeg tror det er pga all utestengingen han opplevde i den første barnehagen. Nå er det skolestart, og han har vært på aktivitetsskole nå i tre uker i forkant av skolestart. Jeg ser at han prøver å komme inn i lek med de andre, men de behandler han som luft. Det er mange gutter på hans alder der, men han får ikke kontakt med en eneste en. Jeg har snakket flere ganger med de voksne, og de tar han med på fellesleker, men ingen av barna velger han. Min sønn er egentlig en livlig og morsom gutt, noe som han fikk være i den bra barnehagen, men nå har han begynt å få vondt i magen hver dag, sover lite, spiser lite, sier mindre. Jeg vet det er fordi han har sluttet i barnehagen og begynt på aks og i morgen skole, og han kjenner ingen og ingen slipper han inn. Det er så vondt å se at han ikke er seg selv. Jeg har meldt han på speider nå, og har krevd at de ansatte må hjelpe han mer, men jeg føler meg så hjelpesløs og så maktesløs. Hvor lenge skal jeg se på at han går alene og har det vondt? Jeg er redd han aldri vil få en venn, og vi vet alle hva ensomhet og utestenging kan føre til. Vet noen om det er noe sted jeg kan finne en venn til han, vet jo at det er flere som han som trenger en venn, men problemet er at de selvfølgelig ikke er der som han er tydeligvis. Det er ingenting "galt" med han, annet enn dårlig selvtillit. Har noen noen råd? Finnes det noen andre 6 år gamle gutter der ute som trenger en venn? Anonymkode: ffd10...5ad Huff så vondt og lese! Jeg har og en 6 åring som er beg på skole og SFO nå, han er veldig følsom, så jeg har fridd meg litt på hans vegne. But so far so good . Har en jente og på ungdomsskolen og hun har blitt mye utsestengt opp igjennom.. Man blir så maktesløs! Har han ingen og leke med på fritiden heller? God klem 1
Sh999 Skrevet 21. august 2016 #4 Skrevet 21. august 2016 Et øyeblikk siden, Sh999 skrev: Huff så vondt og lese! Jeg har og en 6 åring som er beg på skole og SFO nå, han er veldig følsom, så jeg har fridd meg litt på hans vegne. But so far so good . Har en jente og på ungdomsskolen og hun har blitt mye utsestengt opp igjennom.. Man blir så maktesløs! Har han ingen og leke med på fritiden heller? God klem Gruet meg på hans vegne, skulle det stå😄
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #5 Skrevet 21. august 2016 Høres ut som der bor i et snobbete nabolag. Snobber får de verste barna! Anonymkode: bd483...8c3 1
Salka Skrevet 21. august 2016 #6 Skrevet 21. august 2016 Huff, stakkars liten. Dette var vondt å lese. Håper virkelig det går seg til og han får venner. Håper han får venner på speider'n også. Varme tanker til deg og gutten din. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #7 Skrevet 21. august 2016 Har noen venner som opplevde det samme på AKS. Gutten deres var litt ny (gått i en annen bhg enn flesteparten som skulle begynne på skolen). Så de tenkte at det var smart å sende ham på AKS. Men det var det ikke; han ble utenfor de etablerte klikkene (etablert i bhg).. MEN dette løste seg da skolen begynte; på skolen tok klasseforstander mer ansvar for at klassen skulle bli kjent, satte sammen grupper på tvers av klikker etc (mens på AKS hadde oppfølgingen fra de ansatte ikke vært så tett og langsiktig). Jeg håper og ber om at det samme skjer for din gutt; at det kommer flere i klassen som også trenger venner. Kanskje du skal ta dine bekymringer opp med læreren i starten? Anonymkode: 60456...86e 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2016 #8 Skrevet 21. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som der bor i et snobbete nabolag. Snobber får de verste barna! Anonymkode: bd483...8c3 Ofte tilfelle, men også barn som har det fælt hjemme kan bli ekkel med andre barn. Ts, glad for at gutten din har en omsorgsfull og oppmerksom mor. Håper du klarer å være overbevisende overfor gutten din om at han er en topp fyr, og ikke din bekymring for ham skinner gjennom (er ikke godt for selvtilliten til et barn om de senser at foreldre ikke har "tro på dem"), men samtidig at dere kan snakke om det uten at det bagatelliseres. Snakk med lærer, han trenger selvtillit og litt hjelp til introduksjon og lek med andre, og dette er en positiv spiral (el negativ - dårlig selvtillit gjør det vanskeligere å få vellykket intro) som læreren kan påvirke. Veldig bra dere melder ham på speider. Har også hørt at korpsmiljøet er inkluderende. Anonymkode: 60456...86e
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #9 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, Frøken Mitzi skrev: Har dere noen i nabolaget som skal begymne i klassen hans? Hva om du tar kontakt med foreldre til klassekompiser og foreslår.å finne på noe sammen(utflukt i skogen, spille fotball på skoleplassen, grille på bål osv) både guttene og foreldre/mor/far? Det er kanskje enklere for han å bli kjent med flere om han kjenner noen fra før. Takk for tips, skal prøve å få kontakt med noen andre foreldre. Vi vet ikke om noen i nabolaget ennå, men skal se på klasselisten når vi får den fra skolen. Kjenner bare alt fra den første barnehagen kommer tilbake nå, der vi prøvde og prøvde å få kontakt med andre foreldre, men siden gutten vår ikke var populær, fikk vi liten respons. Jeg kunne tatt det personlig hadde det ikke vært for at vi har en datter på 7 år som får invitasjoner i øst og vest, og mange foreldre kontakter meg for treff. Men får vår sønn er det motsatt. Foreldre tenderer også mot å invitere de populære barna virker det til. Så pga tidligere erfaringer kjenner jeg at det er tungt å ta kontakt med andre foreldre, er redd vi vil få kald skulder igjen, men skal så klart prøve.
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #10 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ofte tilfelle, men også barn som har det fælt hjemme kan bli ekkel med andre barn. Ts, glad for at gutten din har en omsorgsfull og oppmerksom mor. Håper du klarer å være overbevisende overfor gutten din om at han er en topp fyr, og ikke din bekymring for ham skinner gjennom (er ikke godt for selvtilliten til et barn om de senser at foreldre ikke har "tro på dem"), men samtidig at dere kan snakke om det uten at det bagatelliseres. Snakk med lærer, han trenger selvtillit og litt hjelp til introduksjon og lek med andre, og dette er en positiv spiral (el negativ - dårlig selvtillit gjør det vanskeligere å få vellykket intro) som læreren kan påvirke. Veldig bra dere melder ham på speider. Har også hørt at korpsmiljøet er inkluderende. Anonymkode: 60456...86e Takk for svar. Dette traff meg veldig, fordi jeg har ikke vært flink nok til å ikke la egen bekymring skinne gjennom. Jeg må ta meg sammen enda mer og ha tro på han som du sier. Jeg blir så redd for at det ikke skal ordne seg og tanken på evt langtidskonsekvenser, og ser ingen løsning i sikte, og blir satt ut og han merker selvsagt det. Takk for en bra oppvekker!
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #11 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har noen venner som opplevde det samme på AKS. Gutten deres var litt ny (gått i en annen bhg enn flesteparten som skulle begynne på skolen). Så de tenkte at det var smart å sende ham på AKS. Men det var det ikke; han ble utenfor de etablerte klikkene (etablert i bhg).. MEN dette løste seg da skolen begynte; på skolen tok klasseforstander mer ansvar for at klassen skulle bli kjent, satte sammen grupper på tvers av klikker etc (mens på AKS hadde oppfølgingen fra de ansatte ikke vært så tett og langsiktig). Jeg håper og ber om at det samme skjer for din gutt; at det kommer flere i klassen som også trenger venner. Kanskje du skal ta dine bekymringer opp med læreren i starten? Anonymkode: 60456...86e Takk for svar. Jeg har allerede snakket med lærer samt sosiallærer, og håper de har evne og vilje til å hjelpe. Håper du har rett ang skole vs aks. Jeg er ekstra redd pga hans tidligere erfaringer, og han virker til å bli et "lett bytte" for utestenging.
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #12 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, Salka skrev: Huff, stakkars liten. Dette var vondt å lese. Håper virkelig det går seg til og han får venner. Håper han får venner på speider'n også. Varme tanker til deg og gutten din. Takk så mye for omtanke!
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #13 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, Sh999 skrev: Gruet meg på hans vegne, skulle det stå😄 Takk for omtanke. Vondt å høre om datteren din også,har hun det bedre nå? Håper det går bra med gutten din, masse lykke til. klem tilbake.
Lauren78 Skrevet 21. august 2016 #14 Skrevet 21. august 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som der bor i et snobbete nabolag. Snobber får de verste barna! Anonymkode: bd483...8c3 Et helt "vanlig" nabolag i Oslo. Hverken "fattig" eller "rikt," men en blanding av blokker, rekkehus og eneboliger.
Sh999 Skrevet 21. august 2016 #15 Skrevet 21. august 2016 24 minutter siden, Lauren78 skrev: Takk for omtanke. Vondt å høre om datteren din også,har hun det bedre nå? Håper det går bra med gutten din, masse lykke til. klem tilbake. Tusen takk for det kjære deg! Ja, det går bedre nå, noen episoder er det enda, men heldigvis har det kommet seg. Sønnen min derimot har en far som er narkoman og han bare forlot oss en dag, så derfor er han ekstra sår. Så merker at han blir satt ut når andre barn snakker om pappa osv.. Så er vel litt ekstra var for han. Jeg håper virkelig det ordner seg for sønnen din! Bare stå på . Ønsker dere ALT godt😊
Lauren78 Skrevet 22. august 2016 #16 Skrevet 22. august 2016 20 timer siden, Sh999 skrev: Tusen takk for det kjære deg! Ja, det går bedre nå, noen episoder er det enda, men heldigvis har det kommet seg. Sønnen min derimot har en far som er narkoman og han bare forlot oss en dag, så derfor er han ekstra sår. Så merker at han blir satt ut når andre barn snakker om pappa osv.. Så er vel litt ekstra var for han. Jeg håper virkelig det ordner seg for sønnen din! Bare stå på . Ønsker dere ALT godt😊 Tusen takk, ønsker dere alt godt og lykke til også!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2016 #17 Skrevet 22. august 2016 Huff, dette var trist å lese Har selv en gutt på 6. Han er supersosial og tar seg til rette, så ingen problem sånn sett. Men jeg snakker mye om å leke med de som er alene. Håper han blir et barn som inkluderer . Anonymkode: 20782...0b5 1
Sykkelkopp Skrevet 23. august 2016 #18 Skrevet 23. august 2016 Har dere sjekket for aspergers? Det kan være vanskelig å oppdage hos små barn 1
tingeling Skrevet 23. august 2016 #19 Skrevet 23. august 2016 Kjære TS Skjønner godt bekymringen din! Skolene er mye mer obs på dette enn de var før. Jeg anbefaler at du kontakter lærer, gjerne pr mail slik at du har dokumentasjon. Beskriv situasjonen og be om hjelp. Hvis det ikke hjelper og det utvikler seg negativt så ber du om møte og enkeltvedtak. Anbefaler også å ta en runde og invitere alle guttene i klassen, en etter en, hjem til dere. Send melding til foreldrene slik at sønnen ikke må spørre på skolen. På den måten blir dere kjent med barna i trygge omgivelser, og du møter også foreldrene når de kommer og henter. Lykke til! 2
Veslefrikk Skrevet 23. august 2016 #20 Skrevet 23. august 2016 Stakkars liten gutt! Håper dette vil ordne seg veldig snart. Forøvrig la jeg merke til at du skrev at han ikke blir valgt ved fellesleker. Det er en stor uting å la barna velge. Foreslå for personalet at de deler inn i lag/grupper etter litt uforutsigbare og forskjellige metoder ved den slags leker. Det vil føre til at han automatisk vil bli inkludert. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå