Gå til innhold

Hvor mye hører egentlig de over meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann KG!

Har nettopp flyttet inn i min aller første hybel i Oslo (yay me!), så jeg lurer kort på hvor mye de over egentlig hører?
Det er snakk om et 4 etasjers hus, meg og kjæresten min holder til i kjelleren.
Tenker mest mtp musikk, stemmer og samleie.

Anonymkode: d93d0...a71

Videoannonse
Annonse
Gjest Perfem2
Skrevet (endret)

.

Endret av XXVIII
Skrevet
1 minutt siden, XXVIII skrev:

Vil tro det er litt vanskelig å vite uten å teste det ut selv eller vite nøyaktig hva isoleringen mellom etasjene består av. Det kan være veldig stor forskjell på hvor lytt forskjellige hus er. 

Det er et relativt nytt hus, tror det ble bygget i 2013

Skrevet

Hvor mye de over hører, kommer helt an på hvor mye dere hører fra oven.
Lyden bærer som regel bedre nedover enn oppover, så tenk på hvor mye dere kan høre fra naboene over og demp den lyden med mellom 50 og 75%, basert på om det er treverk eller mur så får du omtrent det de kan høre fra dere.

Huset vårt er fra 1936, det er ikke særlig lydisolert mellom etasjene fordi en eller annen som bodde her lenge før oss laget egen leilighet nede uten å hverken lyd- eller brannisolere gulvet vårt/taket nede. Vi kan høre leieboeren vår om vi slår av alt vi har som lager lyd, men da bare som en lav mumlende lyd. Har h*n på mye musikk, hører vi det godt, men som regel har vi også på tilsvarende lyd, så det går seg til.
Soverommene våre er rett over hverandre, så h*n kan garantert høre oss ha sex, for vi kan høre mumling derfra om h*n har overnattingsbesøk. H*n har også sagt at h*n kan høre veldig godt når kattene våre har raptus og gallopperer over gulvet. :fnise:

Så lenge alle er klar over hvor lytt det er og vi er litt smidige, så går det fint. Så langt har vi aldri hatt noe problem med lyden, hverken vi eller leieboer. Og vi er aldri mer enn en sms unna om den ene eller andre ønsker litt mer ro.

• Liker 1
Skrevet

Har alltid hørt at lyden går mer oppover enn nedover. Her vi bor, hører vi Iallefall godt hva naboene under oss sier, og når de har på musikk erc.

Anonymkode: 58dbd...2b4

• Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Lyden høres bedre for de som bor under enn de som bor over. Så en liten indikasjon på hva de hører får dere ved å lytte selv. Hører ikke dere de så godt, så hører de garantert dere enda mindre :)

Skrevet
3 minutter siden, Mysticgirl skrev:

Lyden høres bedre for de som bor under enn de som bor over. Så en liten indikasjon på hva de hører får dere ved å lytte selv. Hører ikke dere de så godt, så hører de garantert dere enda mindre :)

Det eneste jeg hører fra de over er tramping og støvsuging, så tviler på de hører oss noe særlig i det hele tatt da.
Takk for svar!

• Liker 1
Skrevet

Fra våre leieboere under oss hører vi når de spiller høy musikk, og smelling med dører. Ikke stort mer.

Anonymkode: 19b20...bae

• Liker 1
Skrevet

Kommer an på om det er trebjelkelag eller betong mellom etasjene, samt om det er pipeløp gjennom hele bygget. Pipeløp bærer veldig godt lyd begge veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...