Gå til innhold

Redd for kreft

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 19 år og jeg tenker ofte på at jeg er redd for å ha kreft uten å vite det. Uten å ha alle symptomer man kan få.. Jeg bare lurer på hva jeg kan si til legen hvis jeg vil finne ut om at jeg er helt frist? Vet ikke om de kan sjekke meg for alle typer kreft når jeg kommer dit. Takker for svar. 

Anonymkode: 7de2a...c5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen symptomer og er frisk? Da kommer ikke legen til å ville bruke ressurser for å sjekke deg for kreft bare fordi du er redd for det. Det koster mye penger for staten og er unødvendig når du er frisk. Tenk på alle som faktisk har symptomer på sykdom og trenger å utelukke kreft, og at de bør få ta UL/MR/CT/PET-scan så fort som mulig. Jeg tror heller helsestasjon for ungdom kan hjelpe deg mer. Hvis du uansett hva jeg sier vil ta noen undersøkelser er det best at du tar de privat og betaler for de selv. Da tar du i alle fall ikke opp tid og penger offentlig. 

Anonymkode: 19f91...319

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen symptomer og er frisk? Da kommer ikke legen til å ville bruke ressurser for å sjekke deg for kreft bare fordi du er redd for det. Det koster mye penger for staten og er unødvendig når du er frisk. Tenk på alle som faktisk har symptomer på sykdom og trenger å utelukke kreft, og at de bør få ta UL/MR/CT/PET-scan så fort som mulig. Jeg tror heller helsestasjon for ungdom kan hjelpe deg mer. Hvis du uansett hva jeg sier vil ta noen undersøkelser er det best at du tar de privat og betaler for de selv. Da tar du i alle fall ikke opp tid og penger offentlig. 

Jeg har privat lege. Noen ganger føler jeg eller "tror" at jeg har symptomer. Feks så har jeg en liten kul i bakhodet på størrelse med en ert. Den er ikke vond i det hele tatt, men det skremmer meg. Ikke alle har da masse symptomer for kreft dersom de har det. Dessuten gjør det meg mer redd når jeg har såpass mye kreft i familien..

Gjest StripeyPanda
Skrevet

Hypokonder er en reell diagnose også. Eller helseangst. Søk opp det heller.

Skrevet
1 minutt siden, StripeyPanda skrev:

Hypokonder er en reell diagnose også. Eller helseangst. Søk opp det heller.

I know. Men når en kul i hodet plager meg, så vil jeg gjerne finne ut av hva det er så det ikke skal plage meg mer. + det er da ikke galt å ta en helsesjekk til legen når man ønsker

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har privat lege. Noen ganger føler jeg eller "tror" at jeg har symptomer. Feks så har jeg en liten kul i bakhodet på størrelse med en ert. Den er ikke vond i det hele tatt, men det skremmer meg. Ikke alle har da masse symptomer for kreft dersom de har det. Dessuten gjør det meg mer redd når jeg har såpass mye kreft i familien..

Kuler kan du undersøke hos legen. Siden den er i bakhodet er det sannsynligvis en fettkul. Legen bare kjenner på den. 

Hvis du tror du har symptomer kan du få behandling for det. Du har faktisk da angst og det vil bedre livskvaliteten din hvis du får hjelp mot den. Det vil ikke hjelpe deg å undersøke hele kroppen din etter mulige tumorer, fordi 2 uker etter vil du fortsatt være like redd for om du har kreft. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er ei jente på 19 år og jeg tenker ofte på at jeg er redd for å ha kreft uten å vite det. Uten å ha alle symptomer man kan få.. Jeg bare lurer på hva jeg kan si til legen hvis jeg vil finne ut om at jeg er helt frist? Vet ikke om de kan sjekke meg for alle typer kreft når jeg kommer dit. Takker for svar. 

Du må slutte å tenke på dette ellers blir du sprø. Ingen kan sjekke deg forebyggende for kreft eller sykdom i hele kroppen. I tillegg vil en slik sjekk kun være gyldig der og da, hva da med neste dag, skal du da sjekkes på nytt? Å sjekke deg for eksempel med røntgen medfører fare mht. Røntgenstråler. 

Finn bøkene til Dr. Wilhelmsen, særlig kongen befaler. Wilhelmsen driver Norges eneste hypokonderklinikk. Å få folk til å forstå at de er friske til det motsatte er bevist er en del av hans tankegang. Du er redd for kreft, men hva med andre langt mer alvorlige sykdommer? Faren er vel større for mye mer enn bare kreft? 

Anonymkode: b58da...f04

Skrevet

Jeg var livredd for kreft i årevis, var også livredd for å fly. 

Men så krasjet bilen jeg satt i, og var såvidt jeg overlevde. 

Redsel er bare redsel... Det er tusenvis av sykdommer og ulykker som kan ramme et mennesker. Det å henge seg opp i en enkeltting er ingenting annet enn bortkastet tid, for sannsynligheten tilsier at det er noe helt annet som tar livet av deg. 

Anonymkode: 571a0...e1b

Skrevet

Du trenger hjelp av en psykolog siden du sliter med helseangst. 

Anonymkode: 33545...8ba

Skrevet

Det sitter i hodet så du trenger psykolog/psykiater. Frykten for sykdom kan faktisk gjøre deg fysisk syk så dette må du ta tak i.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg vet hvordan du har det, har hatt skikkelig kreft angst i flere år! Men nå er jeg "frisk"! Alt sitter i hodet, og det går dessverre ikke an og helgardere seg mot sånne ting man ikke kan kontrollere. Man kan ta forhåndsregler som ikke røyke, overdreven soling , sjekke bryst jevnlig, celleprøve osv, men man kan aldri få en garanti. Du må fortelle legen om redselen din, han kan evt henvise deg til psykolog. For det er tungt og leve med kreft angst, som og leve med kniven på strupen nesten. Jeg fikk behandling av Dr Wilhelmsen, anbefaler og lese bøkene hans! Lykke til

Skrevet

Takk folkens. Det er ikke det at jeg tenker på dette døgnet rundt, men det plager meg for jeg tenker jo ofte på dette.. Men jeg skal ta meg en tur til legen for å undersøke den kulen jeg har, og jeg skal fortelle at jeg er redd for helsa mi. Tror dere virkelig at jeg har helseangst?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriv opp på en liste de symptomene du har. Skriv også opp slektninger du vet har kreft. Så kan du vise den til legen og forklare at du gjerne vil undersøkes grundig.
Det er sjelden at så unge får kreft, lev sunt, ikke røyk, ikke drikk mye alkohol, tren, spis sunt - så har du gjort ditt for å forebygge.

Symptomer du skal være obs på - og ALLTID må søke lege, er f.eks. hvis du blør ved avføring, det kan være noe uskyldig som en hemoroide, men må ALLTID undersøkes! Ikke se det an. Det samme om avføringen blir svart eller helt lys. 
Normal farge er brun - varierer litt etter hva du har spist.

Unormale smerter - spesielt magesmerter. Om du pleier å ha menssmerter, så er jo ikke det noe å gå til lege for med mindre du er veldig plaget, men får du plutselig smerte ri magen, ikke se det an. Gå til legen.

Unormalt mye hodepine, unormalt mye svimmel, unormalt slapp og sliten... gå til legen.

Dersom du føler deg frisk og fin, så er du mest sannsynlg helt frisk :)

Og du kan ha disse symptomene uten at det er noe og, men bør alltid sjekkes, slik at om det skulle være det verst tenkelige, så blir det oppdaget tide - og i tide til å kunne gjøre noe med det.

Hilsen en som har erfaring med å ha sett an symptomene litt for lenge....

Anonymkode: 4f0bc...926

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk folkens. Det er ikke det at jeg tenker på dette døgnet rundt, men det plager meg for jeg tenker jo ofte på dette.. Men jeg skal ta meg en tur til legen for å undersøke den kulen jeg har, og jeg skal fortelle at jeg er redd for helsa mi. Tror dere virkelig at jeg har helseangst?

Du har kanskje litt overdreven helseangst. Det er ca 1/3 av befolkningen som får kreft i løpet av livet, dvs at 2/3 ikke får det.

Allikevel er det noen ting alle burde gjøre for å minske risikoen:

-ikke røyke. Røyking øker risikoen for en mengde kreftformer dramatisk. Også snus gir økt risiko for noen typer kreft.

- ikke drikke mye alkohol ofte. Det øker også risikoen.

- ikke vær i sola uten solkrem. Bruk minst faktor 20, også når du har blitt brun.

- Pass på å stort sett få nok søvn. Folk som ofte sover for lite har økt risiko for blant annet flere typer kreft.

Hvis du oppfyller punktene ovenfor, bør du slutte å bekymre deg for kreft. Det kan selvsagt hende du får kreft likevel, men det hjelper ingenting å bruke dine beste år på å gå rundt og bekymre seg.

Det er imidlertid to kreftformer som kan være arvelige, dvs man kan ha genetisk økt risiko. Det er tykktarmkreft og brystkreft. Hvis det har vært tilfeller av det i familien din kan du nevne det for legen, hvis ikke blr du snarest begynne å nyte livet og ikke engste deg i utide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...