Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har noen spørsmål 

Jeg og samboeren skal begynne å prøve å bli gravid i januar. Om det klaffer med en gang(noe jeg vet det ikke alltid gjør) så blir det vel en september-oktober-november baby. Hva er ulempen med å bli født så sent på året? Og hva er fordelen? 

Tenker i forhold til barnehage, skole, bursdag osv osv 

Anonymkode: c8e95...08d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eventuelle fordeler og ulemper er bare tilstede i svært liten grad i en svært liten del av barndommen. Forsøk å tenke mer på å bli foreldre :) med tanke på barnehage så synes jeg desember og januar er like slitsomt. Som jente født tidlig på året var det litt irriterende å være eldst fordi det ble ansett som litt maskulint, og for den yngste gutten i klassen var det omvendt. Gutten født på kvinnedagen fikk høre det..  For de med bursdagen i sommerferien hadde de frafall i bursdager, de med bursdagen nær påske fikk "alltid" påskepynt til gave.....  Det er fordeler og ulemper med alle datoer. 

Anonymkode: a43d2...0ec

• Liker 1
Skrevet

Gutter er som regel et helt år bak jenter ved skolestart. En gutt født i november/desember er to år bak en jente født i januar februar. Vi driver å prøver nå, men om det ikke klaffer denne eller neste mnd. så kommer vi til å ta en pause og vente til april igjen med å prøve. 

Anonymkode: 12f56...f48

• Liker 2
Skrevet

November barn har ikke rett på barnehageplass før august det året de fyller to.

Anonymkode: c6e7e...c6d

Skrevet

Jeg er septemberbarn. Det som er negativt er at jeg ikke fikk barnehageplass til å begynne med. Det var kjipt når alle ble 18 før meg, og nå har jeg begynt på universitetet der alle blir 20 før meg. Men i det store og det hele påvirker det meg veldig lite i hverdagen, hehe.  

Anonymkode: 341b8...ae3

Skrevet

Kan ramse opp noen overfladiske fordeler og ulemper. Til syvende og sist er kanskje ikke disse faktorene særlige viktige, men dette er hva jeg kommer på :) 

Fordeler:

• Blir født innenfor barnehagefristen (nye regler)
  • kan mest sannsynlig feire barnebursdager på dagen (kan jo være utfordrende for barn født midt i fellesferie) 
  • bursdagen faller ikke på viktige høytider som julaften, nyttårsaften, 17.mai osv. 
  • Det er ikke så høyt trykk på føden som på sommeren, og du slepper forhåpentligvis en fødsel med underbemanning på avdelingen. 

Ulemper: 

• den kan oppleves som litt sent på året når personen skal ta billappen, aldersgrense for inngang på utesteder osv.
  • kan kanskje være litt kjipt å starte permisjon etter sommern, og avslutte permisjon før sommeren, med mindre du/dere skal forlenge? 
  • Blir kanskje mye innetid om høsten når babyen er født. Jeg er i hvertafall mye mer ute om våren/ sommeren, og blir vesentlig i bedre humør av sol og sommer.

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Har noen spørsmål 

Jeg og samboeren skal begynne å prøve å bli gravid i januar. Om det klaffer med en gang(noe jeg vet det ikke alltid gjør) så blir det vel en september-oktober-november baby. Hva er ulempen med å bli født så sent på året? Og hva er fordelen? 

Tenker i forhold til barnehage, skole, bursdag osv osv 

Anonymkode: c8e95...08d

Ulempene, slik jeg ser det, er at novemberbarn ikke har rett til barnehage det året de fyller 1 år. Det har september- og oktoberbarn. Du kan selvsagt få barnehageplass selv om :) Men det er ikke garantert, slik det skal være med september- og oktoberbarn. 

Fordelene med septemberbarn er vel at det er en flott årstid å få barn på (men du rekker ikke september om du prøver å bli gravid i januar, altså!). Oktober er også en flott måned, november også! Men når du får barn i en av høstmånedene, så vil du ha en bitteliten baby til vinteren, det vil si at det nesten helt sikkert vil komme endel dager der du ikke kan ta med babyen ut døra engang. De tåler ikke temperaturer som føles kaldere enn -10 (det kan være 0 grader og blåse, så kan du ikke gå ut fordi det føles for kaldt for babyen). Men det er veldig koselig med baby i høst- og vintermørket, sitte inne med en kopp kakao og kose seg med den lille. Får du barn i november, slipper du å gå høygravid hele sommeren. Og du slipper å gå høygravid om vinteren, på den glatte isen, og være livredd for å ramle og slå deg og magen/babyen. Dessuten er det ofte litt mindre press på fødeavdelingene sent på høsten sammenlignet med i sommermånedene, det er selvsagt noe en aldri kan vite hvordan blir, men generelt sett pleier det å være sånn. 

Det som er fint med baby i de kalde månedene er at det ikke er varmt ute, du kan mye lettere regulere temperaturen på babyen soverom f.eks, og skal dere trille tur i 0 grader synes jeg personlig at det er så ekstremt mye bedre enn å trille nyfødt i 29 grader og stekende sol, liksom. Og så er baby stor nok til å kunne leke litt på stranda til sommeren igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...